Mercedes-Benz R 350 4Matic (2007)

autoreview

Mercedes-Benz R 350 4Matic (2007)

Signalement

UitvoeringR 350 4Matic
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf212.000 km
KM-stand laatst262.000 km
Lezerswaardering: 82%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Wittebroodsmaanden

  • 215.000 km

Omdat de FIAT Ulysse vermogen en koppel tekort kwam tijdens vakanties met volle belading plus aanhangwagen toch maar eens gaan kijken naar een auto die dat wel allemaal aan kan. Eerst eens gekeken naar een andere Ulysse (of de Peugeot/Citroën/Lancia versie daarvan) met de 2.2 of 3.0 motor want op zich was de auto groot en praktisch genoeg maar ik kon er niet eentje vinden die in de smaak viel.

Nu had ik wel eens een Mercedes R klasse gezien en dat vond ik wel een stoere bak. Groot en sterk genoeg en tweedehands nog redelijk te betalen (aanschaf dan) waarbij je natuurlijk wel weet dat je een auto koopt die met onderhoud en verbruik wel flink in de papieren kan lopen. Via een bevriende relatie (Richard van Spijkeren) op zoek gegaan naar een geschikte versie want het bleek dat de oude 350 benzine motoren een algemeen probleem met de balansas hebben en als dat zo is wordt het een dure grap. Daarom zelf een mooie opgezocht met een wat lagere prijs (even goed EUR 7.000,00) met die motorstoring en gelijk door Richard laten verhelpen die ook mijn FIAT voor een redelijke prijs overnam. Goede deal en service wat mij betreft.

De auto heeft tal van accessoires die soms handig en soms onnodig (maar wel leuk) zijn, zoals elektrisch verstelbare voorstoelen met geheugen voor de bestuurder, elektrisch verstelbaar stuur, voor en achter verwarmde stoelen, soft close kofferbak (die dan weer niet elektrisch wordt bediend), luchtvering, video systeem af-fabriek en nog zo wat spul. Nieuw was ie een ton, belachelijk veel geld natuurlijk. Dikke pech maar al vrij snel was de schakelaar voor de stoelbediening kapot, alsook de kachelmotor. Is beiden netjes met Van Spijkeren opgelost. Nog wel een brandend lampje voor motorstoring (heeft te maken met een sensor, die zal ik nog een keer met Richard vervangen) maar de motor loopt als een zonnetje.

In dagelijks gebruik is het een flink slagschip, niet een auto voor in de stad maar we zijn er mee op en neer naar Parijs / Disneyland geweest en dan komt ie goed tot z’n recht. Met 130-135 op de teller uitermate stil, comfortabel koersvast op de snelweg waar ie ook goed meekomt. Het duurde een tijdje voordat ik de werking van de schakelaars achter het stuur voor de handmatige versnellingsselectie doorhad (eigenlijk een tuimelschakelaar) en heb je meestal niet nodig. Het is geen stoplicht racer maar hoeft ook niet. De ruimte is voorin prima en op de tweede rij voldoende als er ook nog mensen op de derde rij zitten. De stoelen op de derde rij zijn ook voor volwassenen goed maar tot zeg max 1,8 meter lang. Ik heb de 6 persoons versie (2+2+2) en dat is niet altijd even praktisch (wel mooi). Van het verbruik wist ik natuurlijk dat het niet laag zou zijn, heen naar Parijs was dat met volle bak, wind tegen en regen even schrikken, ging richting 1:5 maar op de terugweg met ‘normaal’ weer rond de 1:8-1:9 en dat had ik ook wel verwacht.

Ik kijk uit naar de zomervakantie, eens kijken hoe ie zich houdt met een aanhangwagen (of caravan) richting Spanje. Ben vast aan het sparen voor de brandstof….Dan volgt ook een tweede review. Vooralsnog geen spijt van de aanschaf, heerlijke bak.

Na de grote vakantie

  • 227.500 km

In de afgelopen periode wat (prijzige) problemen/reparaties gehad, ik noem even het volgende;
- Een lekker veerbalg voor, gehele unit vervanger voor EUR 940,00
- Lekkende Airco (moet nog worden gemaakt)
- Lekkende stuurservo (hoewel dat nu weer mee lijkt te vallen, kan met bijvullen olie worden opgevangen)
- Losse ‘mof’ voor bediening automaat, licht, crusecontrol, stuurverstelling
- Vacuumlek in het inlaatspruitstuk (moet nog worden gemaakt, houdt zich nu goed)
- Storing in Airmatic; auto blijft goed op hoogte, ook met een caravan geeft storing ‘visit workshop’

Nu weet je dat onderhoud met deze auto in de papieren loopt en ik heb nog ergere verhalen gehoord maar hoop nadat bovenstaande is aangepakt wel van dure reparaties af te zijn voorlopig. Wellicht is misschien ijdele hoop. Banden komen er nog aan, zal ook snel EUR 500,00 aantikken. Er was ook nog een storing met de Command unit (uit/aan/uit/aan etc) maar die is vanzelf weer opgehouden, uiteraard nadat ik een andere originele, gebruike unit voor EUR 130,00 had aangeschaft.

Het verbruik schommelt bij normaal woon-werk verkeer rond de 1:8, eigenlijk precies wat ik had verwacht en nog enigszins binnen de perken. Tijdens vakantie met een caravan (Caravelair Alba 497 voor de kenners) van meer dan 1.200 kgs en 5 personen aan boord schoot het verbruik naar gemiddeld 1:6 en ook dat was wel mijn verwachting. Apart was dat het niet uit leek te maken of de weg heuvelachtig was (A75 in Frankrijk) of juist wat vlakker. Koop de auto dus niet voor de zuinigheid. Bij het rijden in de heuvels moet je ‘m op toeren houden maar dan lukte het altijd wel op de snelweg om – wel beter met handmatig schakelen – de combinatie op 95 km/u te houden, soms dan wel in de 3e versnelling met 5.000 toeren. Eenmaal even flink geschrokken toen de auto in noodloop leek te gaan maar na even pauzeren liep ie weer als een zonnetje. De combinatie van auto en caravan was erg prettig en stabiel, je merkt natuurlijk goed dat er een caravan achter hangt maar het rijgedrag heeft er niet onder te lijden, zal ook met vierwielaandrijving te maken hebben.

Het comfort blijft super, voorin zit je als een vorst en achterin heb je ook voldoende ruimte behalve wellicht de plek achter de bestuurder als de 2e rij niet helemaal naar achteren kan omdat er op de 3e rij ook nog iemand zat. Een werkende airco is een must want anders word je levend gekookt, zeker op de achterste rij. Anders dan in het boekje vermeld staat heb je op de 3e rij geen eigen ventilatie, dat zou toch nog wel handig zijn. Er zit een standaard Mercedes entertainment system in, geluid normaal alleen met koptelefoons en dat is erg prettig. De schermen zijn tegenwoordig veel beter zonder twijfel maar deze voldoen prima. De auto is zeker bij snelheden tot 130 km/u erg stil, dat draagt bij aan het ontspannen en uitgerust op bestemming aankomen. Met caravan en tussen de 95-100 km per uur is de auto een oase van rust. Wel goed uitkijken, met een maximum voertuig gewicht van zo’n 2.800 kgs zit je met caravan gelijk wel boven de 3.500 treingewicht en dat betekent in Nederland een ‘B achter E’ rijbewijs en in Frankrijk max 90 op de snelweg (tegen 130 onder de 3.500 kgs).

Ondanks de hoger dan verwachte gebruikskosten ben ik nog steeds erg in mijn sas met de auto, ik denk en hoop er nog Jaren in te kunnen rijden.

bijna 2 jaar in gebruik

  • 245.000 km

Ik heb de auto nu bijna 2 jaar in gebruik en dat is een goed moment om de review bij te werken.

Allereerst wat reparaties en daarbij behorende kosten. Behalve de balansas is een bij dit type motor veel voorkomend euvel een kapot inlaatspruitstuk en ik was een van de 'gelukkigen' die dat dus ook kreeg. Dure grap en samen met een kapotte compressor voor de AirMatic laten vervangen voor in totaal EUR 1.500. Dan nog nieuwe banden en Airco bijvullen (daar zit een lek in dat nog moet worden gerepareerd) en dat gaat bij elkaar toch ook zo'n EUR 1.200 kosten. Banden betreft normale slijtage en de Michelin winterbanden zijn omgewisseld voor Hankook zomerexemplaren. Daarbij valt op dat de Michelins stiller zijn en wat rustiger. In de winter (het is alweer bijna zover), de zomerbanden weer omwisselen en 2 nieuwe Michelin winterbanden laten monteren (zal ook niet goedkoop zijn). Het moge duidelijk zijn; voor wie een auto met lage onderhoudskosten zoekt, is een R geen verstandige keuze (dat was het sowieso al niet). Voor de rest nog een lampje van de Xenon kapot, kost EUR 90,00 dus dat valt mee en is met wat hulp goed te vervangen. De voorremmen zijn wel aan vervanging toe, dat ga ik met een kennis doen. Schijnt wel zo te zijn dat originele schijven het beste zijn dus dat zal kostbaar worden maar ze gaan ook wel lang mee dus valt onder normale slijtage denk ik (ik weet niet of ze ooit eerder vervangen zijn).

We zijn er dit jaar niet mee naar het buitenland mee op vakantie gegaan en ook niet met een caravan. Dat is goed voor het gemiddelde gebruik wat nu nagenoeg op 1:8 ligt, de laatste tijd zelfs bijna 1:8,5. Het gekke is dat je dan gaat vinden dat dat best zuinig is.

Verder doet de auto haar werk naar behoren, is altijd comfortabel en op langere ritten komt ze nog steeds het beste tot haar recht. Snelheden (waar en wanneer dat mag uiteraard) van 130 km/u verlopen in mooie stilte en zeer stabiel. Achterin blijkt met de banken plat heel goed een vrij hoge herenfiets te passen. Beetje onhandig is de middenconsole met de DVD speler dan wel.

Soms denk ik er wel eens over om te sparen voor een GL klasse (zijn wat betrouwbaarder) en dan een diesel maar voorlopig bevalt de R prima, daarbij moet je de onderhouds- en verbruikskosten dan maar voor lief nemen (of er niet aan beginnen).

Weer een jaar erbij

  • 262.000 km

Hoewel ik sinds kort weer een (elektrische) leaseauto heb, houden we de R aan als is het maar omdat we voor het trekken van een caravan voor de vakanties. Met de huidige benzineprijzen is het wel schrikken aan de pomp en voltanken bij een zelfbedieningsstation zoals Tinq kan geeneens vanwege het (te lage) maximum bedrag. Grappig was dat mijn dochter van 19 een keer ging tanken en de kassa medewerker eerst dacht dat ze zich in de pomp vergiste want er stond ook nog een scootertje.

Er is een terugroepactie geweest ivm een mogelijk door corrosie veroorzaakt defect aan de rembekrachtiging. Duurde even totdat MB NL dat ook ging doen maar toen was de afspraak ook snel gemaakt en kwam een monteur aan huis de zaak controleren. Die controle bestond eruit dat een stuk rubber dat om de unit heen zit er vanaf werd gehaald en gecontroleerd op werd sporen van corrosie (lees roest) van de bekrachtiger. Daarbij bleek dat e.e.a. in prima staat was en dat is fijn want dan ga je met een gerust hart op vakantie, maar ook wel stiekem jammer want dan was er eindelijk eens iets vervangen dat ik niet zelf hoefde te betalen.

Tijdens de vakantie bleek de combinatie met een caravan van maximaal 1.300 kg (inclusief belading) weer een goede te zijn. Dit keer (weer) heen via de A75 (Millau) naar de Costa Brava en terug via de Autoroute du Soleil. Op de heenweg zie je dan niet veel auto’s met caravan en dat is ook wel prettig en rustig rijden. Als je de auto in de S stand zet (Standaard/Sport, dat is wat verwarrend) en dan met de tuimelschakelaars achter het stuur (flippers kwamen op de latere modellen) op D5 zet, dan draai je bij 95 km/u 2.500 toeren en dan heeft ie maximaal koppel. Evengoed schakelt de auto bij steile hellingen dan nog wel naar de 4e versnelling en heel soms naar de 3e. Hoop lawaai dan maar is niet erg. Op de (weinige) vlakke stukken weg is het dan heerlijk rustig rijden. Wij reden max 600 km op een dag, prima te doen.

In het afgelopen jaar weer flink wat kosten aan onderhoud gehad waarvan het grootste deel onder regulier onderhoud valt, zoals banden, accu (het originele exemplaar bleek er nog in te zitten) en een kleine beurt. Dan nog wat incidentele reparaties die evengoed flink aantikken zoals een vervangen toerentalsensor van EUR 40,00 maar dan wel met EUR 200,00 aan arbeid, en een nieuwe condensor unit van de airco. Onderhoud is niet goedkoop en dan krijg je ook het effect dat je na alle investeringen de auto ook niet weg wil doen hoewel dat misschien wel verstandig zou kunnen zijn. Ik hoop in elk geval dat de grootste kostenposten wel achter de rug zijn. Als de auto in september goed en zonder hoge kosten door de APK komt hou ik ‘m nog een tijdje aan.

Het verbruik blijft ongeveer 1:8 maar ik ben een keer met volle bezetting naar Luik gereden met braaf aan de maximum snelheid houden en toen heb ik 9,9 liter/100 km als verbruik genoteerd. Raar maar waar; dan heb je het gevoel heel erg zuinig gereden te hebben. Met de caravan aan de haak uiteraard een flink hoger verbruik. (1:6 en erger….). Het verbruik van olie ligt op rond 1 liter per 4.000-5.000 km, heb begrepen dat dat normaal is.

Nog een korte opmerking over het resetten van de versnellingsbak (youtube staat vol met zelfhelpvideo’s) en dat leek aardig effect te hebben maar het kan ook een psychologisch effect zijn. In elk geval niet nodig om de versnellingsbakolie te vervangen, dat scheelt weer lekker.

Op naar weer een jaar veel rijplezier en hopelijk lagere brandstofprijzen.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens