Mercedes-Benz Maybach S 500 (2015)

autoreview

Mercedes S-klasse
Mercedes S-klasseMercedes S-klasseMercedes S-klasseMercedes S-klasseMercedes S-klasseMercedes S-klasseMercedes S-klasseMercedes S-klasseMercedes S-klasseMercedes S-klasseMercedes S-klasseMercedes S-klasseMercedes S-klasseMercedes S-klasseMercedes S-klasseMercedes S-klasseMercedes S-klasseMercedes S-klasseMercedes S-klasseMercedes S-klasseMercedes S-klasseMercedes S-klasseMercedes S-klasseMercedes S-klasseMercedes S-klasseMercedes S-klasseMercedes S-klasseMercedes S-klasseMercedes S-klasseMercedes S-klasseMercedes S-klasseMercedes S-klasse

Signalement

UitvoeringMaybach S 500
Versnellingen9, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf13.700 km
KM-stand laatst66.000 km
Lezerswaardering: 32%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een Mercedes?

  • 14.300 km

Wie mij een aantal maanden geleden had gezegd dat ik ooit in een S500 ging rijden had ik erg hard uitgelachen. Zo'n ordinaire slee voor te rijke bouwvakkers was niet aan mij besteed... Een aantal weken geleden was ik echter voor een afspraak bij Mercedes in Utrecht en daar nam ik eens plaats in zo'n nieuwe Maybach. Wat een auto zeg! Aangezien ik na mijn XJ even wat minder vertrouwen heb in Engelse auto's was dit opeens een goed alternatief.
En wat bleek, een vriend die exclusieve auto's importeert had juist vorige week een Maybach uit Duitsland gehaald. Demo, paar maandjes oud en uiteraard met alle opties. Sinds vandaag ben ik eigenaar. Nu eens een keer geen nieuwe, maar eentje met al wat ervaring wat aanmerkelijk scheelt in de aanschafprijs!

Alles is gewoon beter dan in de XJ. Het navigatiesysteem logischer geplaatst, makkelijker te bedienen en veel mooier geïntegreerd. Rijden kan hij zelf, je hoeft enkel zelf af en toe iets aan te geven en de auto volgt dit commando dan braaf op. Waarschijnlijk zou de auto gewoon al in staat zijn om geheel zelf te rijden ware het niet dat dit voor juridische problemen zou zorgen. Het welbekende magic body control is heerlijk, je zit echt op een zwevend tapijt. Daarnaast is de auto voorzien van massagestoelen voor en achter, een entertainmentsysteem voor wanneer ik op de achterbank vertoef, een prachtig panoramadak, het zogenaamde First Class achtercompartiment en nog veel meer. De auto is gespoten in een diepbruine lak, en van binnen afgewerkt met beige leer met bruine accenten en wortelnotenhout. Mercedes heeft een prachtige set 20-inch velgen onder de auto geschroefd, en gek genoeg staat het niet eens ordinair!

Alles is wel wennen, in de Jaguar werkte alles precies ongeveer precies andersom en als je drie jaar en ruim 250.000 kilometer in dergelijke auto's hebt gereden is dat even omschakelen. Ook voor mijn chauffeur die mij vier dagen in de week over 's lands wegen stuurt was het vandaag allemaal even wennen, maar wij moeten ook beiden toegeven dat alles prachtig en fantastisch werkt.

De auto rijdt werkelijk boterzacht, de negentraps automaat in combinatie met die heerlijke V8 die je niet hoort als je hem niet wil horen maar die tevreden gromt als je dat wél wilt maken het echt de perfecte auto. Na 600 kilometer waarvan ik er zelf circa 400 reed heb ik geen moment gedacht dat er iets verbetert zou kunnen worden aan de aandrijflijn. Werkelijk subliem, niets op aan te merken. Laat die V12 staan en koop voor het prijsverschil een leuke F-type voor de lol. Ook in het verbruik scheelt het klaarblijkelijk fors, momenteel staat het gemiddelde verbruik om 9,8 liter op 100 kilometer.
Snel is hij trouwens ook wel, maar waar de XJ meer gericht was op sportief rijden is de S echt een auto om in te ontspannen en tot rust te komen terwijl je via het prachtige Burmester 3D geluidssysteem luistert naar een fijn pianoconcert of een mooie opera. Werkelijk perfect, absoluut iedere cent waard voor muziekliefhebbers zoals ik. Die massagestoelen zijn trouwens ook vele malen beter dan in de Jaguar, had ik dat al gezegd?

Ik ben nog nooit zo lyrisch geweest over een auto. Werkelijk alles bevalt me aan dit ding, en afgezien van de aanschafprijs is er niets te verbeteren. Kun je hem betalen? Doen! Ik ga in ieder geval tot volgend jaar genieten van deze auto, die in mijn ogen zeker de beste is die op dit moment te koop is. Het zal mij benieuwen wat mijn werknemers en klanten van de auto zullen zeggen, ze zullen zeker twee keer moeten kijken als ze mij in een Duitse auto zien. Eigenlijk maakt het me niet uit, want ik kan me niet herinneren dat ik ooit zo blij ben geweest met een auto.

Das beste!

  • 21.450 km

De MB bevalt werkelijk geweldig, zo goed zelfs dat ik voor privéritten waarvoor ik normaliter mijn Jaguar zou pakken nu in deze auto rij. Dat is wel terug te zien in het aantal kilometers. Ook gisteren heb ik weer 1300 kilometer gereden naar mijn vakantiewoning, waar het eerst de planning was dat ik zou vliegen ben ik nu lekker gereden. Geen straf, Casals klinkt alsof je er zelf bij bent en je hebt stukken meer ruimte en een betere stoel dan in een Ryanair-kist.

Van de 8000 kilometer heb ik er zelf circa 4000 gereden, de andere helft vertoefde ik achterin. Wat valt mij allemaal op?
1. Het verbruik is nog steeds 9,7 liter Shell-benzine op 100 kilometer. Netjes voor dit formaat auto, maar met mijn kilometrage sta je natuurlijk erg vaak bij de pomp. Een nadeel voor mij is dat wanneer je tank beneden de 10 procent is het een kwestie van gissen is hoever je nog kunt rijden, dit is namelijk nergens duidelijk aangegeven. Ik snap niet wat er mis was met het benzinemetertje zoals we deze al jaren kenden, en een indicator hoever je nog kon rijden.
2. Op het gebied van 'infotainment' wordt het volgens mij niet beter. Nog nooit heb ik zo'n fantastisch werkend navigatiesysteem gezien, en ook de digitale tellers zijn prachtig. Achterin zijn er voldoende mogelijkheden om televisie te kijken of om andere dingen te bekijken op de schermen. Het geluidssysteem is ook ongeëvenaard goed en zelfs beter dan het op maat gemaakte systeem dat ik thuis heb, het London Philharmonic klinkt werkelijk alsof je erbij bent, kraakhelder.
3. Ik mis een regelbaar uitlaatsysteem zoals op de AMG-versies. De Maybach is zo ontzettend stil, dat is natuurlijk ook precies wat je wilt in een directielimousine maar het zou wel leuk zijn dat als wanneer ik zelf achter het stuur zou stappen ik op een knopje kon drukken waarmee de V8 wat meer van zich liet horen.
4. De stoelen zijn zowel voor als achterin formidabel, genoeg mogelijkheden om te verstellen, te verwarmen, te koelen of je te laten masseren. Niets op aan te merken, kan wat mij betreft niet beter.
5. Het imago. Zowel aan de reacties van mede-weggebruikers als die van klanten merk ik toch wel dat deze auto wat minder sympathiek overkomt dan mijn Jaguar.
6. De autopliot is erg fijn en wordt veel gebruikt, maar naar mijn mening neemt het feit dat je iedere tien seconden je handen weer aan het stuur moet houden neemt veel van het praktisch nut weg in mijn ogen.

Tot dusver dus erg tevreden!

Tussenstand

  • 33.350 km

Inmiddels een half jaar verder met de Benz, en dat met gemengde gevoelens.

Enerzijds ben ik erg tevreden over het interieur van de auto. De achterbank is werkelijk onovertroffen met de vele functies qua zitten en entertainment. Ook het rijden is geweldig, mede door de vele hulpfuncties die de auto biedt en het geweldige infotainment-systeem is blijft ook verbazen. Hij is ook nog nooit voor problemen naar de garage geweest, het enige wat ik heb moeten doen is een keer de ruitensproeiervloeistof bijvullen...
Anderzijds krijg je zo ontzettend veel commentaar op de auto van klanten en omgeving. Waar ik met mijn vorige Engelse auto's prima voor de dag kon komen is dat met deze toch wel anders en nog erger dan ik aanvankelijk verwacht had. Dit vind ik toch wel kwalijk. Dat valt de auto overigens niet te verwijten maar heeft te maken met het foute imago dat Mercedes-Benz helaas al jaren bij zich draagt.
Verder mis ik echt emotie in de auto. Alles is zo perfect dat er geen echte ruimte meer over blijft voor plezier en dat vind ik toch wel jammer. De V8 die toch wel een argument was om de auto te kopen is niet zo levendig als in de AMG-versie, en dat is logisch, maar ik vind het toch jammer.

Aanvankelijk wilde ik deze auto eens wat langer gaan rijden dan mijn vorige auto's, maar nu ben ik dit toch niet meer van plan. Lezers die ook mijn andere reviews hebben gezien zullen weten dat mijn plannen nog wel een veranderen maar nu is het plan om een auto te nemen voor puur zakelijk gebruik aangezien er momenteel geen grote sedan is die aan al mijn eisen voldoet en waarmee ik voor de dag kan komen bij klanten, wat in mijn tak van sport (advies) erg belangrijk is. Daarnaast zal ik vanaf volgend jaar steeds vaker in Amerika zijn voor mijn werk én heb ik over een aantal weken een nieuw Engels speeltje erbij waarmee ik me kan vermaken als ik niet hoef te werken. Wat voor auto ik zakelijk ga nemen weet ik nog niet, maar waarschijnlijk een viercilinder XJ L, een Lexus LS H of heel misschien wel een keer iets anders in de vorm van een Volvo XC90 Excellence of een Tesla. Ik heb gelukkig nog even om er over na te denken.

Vervolg

  • 37.600 km

In mijn vorige update berichtte ik al dat de S bij mij gemengde gevoelens oproept. De knoop is inmiddels doorgehakt, volgend jaar ga ik weer Jaguar rijden, namelijk een XJ diesel. Met deze auto kan ik beter voor de dag komen bij klanten, en als je ruim 50 000 zakelijke kilometers per jaar rijdt is het ook mooi meegenomen dat je in plaats van 1 op 9,5 benzine 1 op 16 diesel kunt rijden.

Maar wat is het toch een fijne auto! Ik kan mijn relaas van de vorige updates nogmaals herhalen maar dat lijkt me nutteloos. Wel wil ik nog een keer zeggen dat hij comfortabeler is dan een vliegend tapijt en meer mogelijkheden biedt dan welke auto dan ook. Met het interieur van de auto ben ik meer dan tevreden, wat heerlijk.

Problemen zijn er ook nog niet geweest maar dat kun je ook niet anders verwachten van een Mercedes. De enige minpunten die ik kan noemen zijn het imago en de kosten, maar als je niet dezelfde baan hebt als ik maar ergens in Bloemendaal aan het rentenieren bent bijvoorbeeld telt dit niet eens mee.

Afscheid

  • 66.000 km

Na een jaar op weg te zijn geweest met de Maybach, zijn onze wegen weer gescheiden. Qua comfort, luxe en gadgets is het verreweg de beste auto die ik ooit heb gehad maar op het gebied van karakter en imago bleef de auto toch wat achter. Absoluut de beste en fijnste auto die je kunt rijden, afgezien van de nog krachtigere 600. Na een jaar en ruim 50 duizend kilometer heb ik de auto zowel van achter het stuur als rechtsachter kunnen voelen dus ik kan het weten.

Vanuit financieel oogpunt, maar ook omdat ik veel voel voor het merk, ben ik weer overgestapt naar een XJ met dieselmotor. Ik ga slechts zakelijk rijden met de auto, circa 45 duizend kilometer. Geen astronomisch hoge bijtelling meer, privé rij ik wel in een andere auto.

Op het gebied van onderhoud mag ik niet klagen. Anders dan bij een Bentley bijvoorbeeld zijn de onderdelen uitwisselbaar met die van de S-klasse, wat de prijzen relatief gezien laag houdt voor een dergelijke auto. Daarnaast heb ik verder geen bijzondere onderhoudskosten gehad.

Zou ik ooit weer een Mercedes-benz kopen? Absoluut niet. Het was een heerlijke auto, net als de MB's die ik eerder heb gehad, maar het imago staat me toch enorm tegen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum