Mercedes-Benz GLB 200 Business AMG (2021)

autoreview

Mercedes-Benz GLB 200 Business AMG (2021)

Signalement

UitvoeringGLB 200 Business AMG
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf200 km
KM-stand laatst4.500 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

GLB, mini GLS!

  • 1.000 km

Bij het ten einde lopen van het private lease contract van de SEAT Leon ST (zie review) heb ik veel tijd besteed aan het uitzoeken van de volgende private lease auto met volgende wensen:
- Luxe, vlotte SUV of Station met riante laadruimte
- Automaat
- (Adaptive) cruise control
- Apple CarPlay compatible
- PDC voor/achter met camera
- Gunstige value for money ratio (kosten bij 20K km jaar over 4 jaar, gedeeld door catalogusprijs)
- Vette bak van stoer merk; Midlife crisis proof ;)

Belangrijkste overwogen modellen (en voornaamste persoonlijke redenen van afvallen)
- Alle huidige EV's; range anxiety, laad logistics, vaak hoge vloer/niet prettige zithouding (EV na einde lease contract).
- BMW X1; smalle sportstoelen, erg veel lawaai al bij 100km uur. Beetje ouderwets
- Mercedes GLA; lelijk en klein
- Volkswagen Tiguan (Allspace); prijzig, saai, alleen mooi in R-Line, maar die touch knoppen op het stuur zijn een showstopper
- SEAT Atecca; stuiterig, saai.
- SEAT Tarraco; Wat saai, value for money
- Skoda Octavia; tam, saai, geluid in cabine
- Skoda Karoq; lelijk.
- Skoda Kodiaq; deining.
- Volvo XC40; rationele 2e keuze, maar kleine laadruimte, kleine 3 cilinder motor (T2, T3)
- Peugeot 5008; rationele 1e keuze, maar te tam en te vaak op straat.

Daarnaast speelt mijn lengte mee waardoor ik niet in alle auto's en autostoelen 'pas'. Overwogen afvallers daardoor:
- Ford Focus wagon
- Volvo V60 (stoel 'uit 1 stuk')
- BMW 3 serie (stoel te klein)
- Mercedes CLA shooting brake
- SEAT Leon ST (met panorama dakraam)
- VW Arteon

Mini GLS
Wat de titel al aangeeft is mijn keuze gevallen op de Mercedes GLB 200 Business Solution GLA Premium Plus met trekhaak. Naast dat het voelt alsof de auto in een hoger segment ligt als bovenstaand afvallers, vielen mij de maandlasten mee. Verder:
- Stoer, statig SUV voorkomen, maar niet plat of onvriendelijk (in zilver)
- Prima rijgedrag
- Erg ruim op 1e en 2e zitrij (en nog een 3e rij op te klappen)
- Prima laadruimte; 500L standaard (door 3e zitrij).
- Erg veel luxe; o.a. veel metaal en metalen knopjes, fijn zittende elektrisch verstelbare stoelen met 'hoge' zitpositie, touchpad etc, etc, etc.
- Zo ruim dat panoramadak voor mij past
- MBUX media display(s) waarbij naar verrassing de spraakbesturing voor navigatie uitstekend werkt
- Redelijke motor en transmissie (0-100 9s)
- Value for money, private lease deal: via een betrouwbare aanbieder lukte het mij om de GLB samen te stellen voor een lagere private lease prijs voor 20K km/48mnd dan een Tiguan...
- ...en lukte het mij via een dealer om een GLB te regelen die in de gewenste configuratie al op de boot stond vanuit Mexico.

Mini GLS ervaring in de auto tevens bevestigd door een bijrijder die zelf een GLS bezit.

Kwaliteitsstandaard

  • 4.500 km

Na de eerste 4.000km achter de rug te hebben, is het goed om wat mindere puntjes van de auto onder de aandacht te brengen.

Lane assist
Elke keer dat de motor start dient de lane assist uitgezet te worden; deze instelling wordt niet onthouden (net als interieur guard sensor). Op snelheid rijden met de lane assist is onverantwoord; super link en je schrikt je rot als je over een streek gaat (volgens Mercedes) zonder richting aan te geven; In plaats van lichte stuur beweging, gaat de auto op de rem! Dealer geeft aan dat dit niet uit te zetten is (en dat ze zelf de lane assist ook altijd uitzetten)

Interieur Guard
Interieur guard moet je niet vergeten uit te zetten als je even snel voor een bootschap gaat, en de kleuter blijft even een boekje lezen in de auto... Daarnaast wil hij nog wel eens kort afgaan als je de deur open maakt met easy access (geeft genoegd schrik).

Stoel instelling
Stoel stelt zichzelf pas in als deur dicht is en portier gesloten; Dit houdt in dat ik me alsnog in de auto moet proppen als mijn vrouw er als laatste in heeft gezeten. Zou veel handige zijn als dit automatisch zou gebeuren afhankelijk van welke sleutel gebruikt wordt om de auto te ontgrendelen.

Swipe button op stuur en knop om cruise control te cancelen.
Nauwelijks echt een issue: linker swipe button op stuur wordt nog wel eens geraakt bij instellen van Cruise Control (zonder echt een probleem te geven, alleen middelste gedeelte van cockpit gaat dan in andere stand).
'Cancelen' van cruise control zit helemaal aan de linkerkant van het stuur; nét geen fijne plek om goed met je duim bij te kunnen zonder je hand te verzetten.

Messages in cockpit
Bij elke keer dat de motor start, komt er een reminder om gordels vast te maken, en na x minuten dezelfde popup melding in de cockpit dat bepaalde features in de auto een einddatum hebben en daarna niet meer werken. Ergerlijk, en nog niet gevonden hoe ik deze melding uit kan zetten.

Equalizer
Door Premium Plus pakket zit er een audio upgrade met subwoofer in de auto. Op zich best aardig geluid (maar doet nog onder voor geluid van de SEAT...). Slechts drie sliders in de Equalizer, en geen mogelijkheid om cross-over naar sub in te stellen. Met fatsoenlijke instellingsmogelijkheden zou geluid vast prachtig klinken in de auto, nu redelijk to goed.

Apple CarPlay
CarPlay was een upgrade van € 363 euro (daar koop je gewoon een prima iPhone voor), en dan krijg je hem niet schermvullend op het breedbeeld media scherm.
Meest spijtige achteraf is dat de navigatie van de Mercedes zo goed is, dat het de Google Maps die ik altijd gebruikte, doet verbleken. Alleen voor bladeren door Spotify library een must om via kabel (!) aan te sluiten. Als Mercedes Spotify connect zou integreren, was CarPlay overbodig (ze hebben deal met Tidal).

Motor en transmissie
Dit valt me eigenlijk positief mee. Ik heb de auto custom ingesteld op Eco response op gaspedaal (haalt nervositeit eruit vanuit stilstand - gaat 'zeilen' als je gaspedaal loslaat), Sport sturen (zwaarder, zonder kunstmatige 'correcties' en daardoor prettiger).
Wat opvalt bij optrekken uit stilstand is dat daarbij de voorwielen nog wel eens in de slip willen gaan, zelfs wanneer je niet heel fanatiek optrekt.

Conclusie
De messages, lane assist en fanatieke interieur guard zijn ergerlijk, en doen een klein beetje af aan de ervaring. Zeker toen ik dit moest uitleggen aan mijn vrouw. Deze 'handleiding' maakte het voor haar wat lastiger om de auto direct te omarmen. Deze en de ander genoemde aspecten zouden zonder veel moeite verbeterd moeten kunnen worden - maar zijn geen showstopper om voor deze auto te kiezen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz GLB

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.