Mercedes-Benz GLA 180 Business Solution Luxury (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | GLA 180 Business Solution Luxury |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 35.000 km |
Mercedes GLA
- 2.000 km
Op zoek naar een nieuwe auto
Eind vorig jaar mocht ik een nieuwe lease auto uitzoeken.
Niet wetende welke lease tarieven de maatschappij zou rekenen had ik van tevoren al wel wat modellen samengesteld via de configurator van een Audi Q3, BMW X1, Volvo XC40 en Mercedes GLA.
De belangrijkste opties die er sowieso bij moesten: Automaat , Trekgewicht 1500 KG , minimaal 18 inch wielen , parkeersensoren rondom , automatische en dimmende spiegels, keyless entry.
Al snel bleek de Audi en BMW te duur zodra je de automaat optie selecteerde.
Het ging tussen de Volvo XC40 en de Mercedes GLA en met beide auto’s gelijk een proefrit gemaakt.
Mijn vrouw en dochter gingen mee want ook die rijden wel eens in de nieuwe auto en ik was nieuwsgierig naar hun mening.
Unaniem waren we het er over eens, de GLA was de winnaar !
Met name de prettige loop van een 4 cilinder tov de 3 cilinder uit de Volvo in combinatie met de fijner werkende automaat gaf de doorslag.
Uiteindelijk is het een GLA 180 DCT Business Solution Luxury met plus pakket en lederlook macchiato-beige/black geworden.
Het viel mij op dat er bijna geen reviews van de GLA op de autoweek site te vinden zijn en daarom besloten deze review te schrijven.
De eerste 2000 KM
Het is een GLA-180 met de 136 PK motor en deze is in combinatie met de snel schakelende automaat lekker vlot.
Binnen 9,6 sec van 0-100 is prima.
In het huidige drukke verkeer rij je in een treintje achter elkaar aan en mag je tegenwoordig een dikke 100 KM/HR dus wat heb je nog aan veel PK’s ?
Voor mij is comfort belangrijker en dan voldoet de GLA ruimschoots aan de verwachting.
Zolang je het gaspedaal niet te diep intrapt doet de motor stil zijn werk en gaat de 7 traps automaat bijna ongemerkt door de versnellingen heen.
Boven de 3000 rpm ga je motor wel horen, in het begin nog wat rauw maar na 500 km loopt de motor mooi soepel door de toeren.
Niet onbelangrijk (met al die drempels in NL) is het veercomfort en ook daar scoort de GLA erg goed.
De besturing werkt in comfort stand vrij licht en de carrosserie helt wat over in snel genomen bochten.
In sportstand is besturing perfect maar dan ga je ook hoger in het toerengebied rijden.
De oplossing is om via individual de besturing op sport en automaat op comfort in te stellen.
Het MBUX systeem is geweldig !
Het scherm is super scherp, je kunt erg veel informatie ophalen en er zijn oneindig veel mogelijkheden om het scherm in te stellen.
Ik was even bang dat het veel gewenning zou vragen maar het werkt allemaal heel logisch via het stuur of via een touchpad.
Via “Hey Mercedes” is ook veel mogelijk maar eerlijk gezegd gebruik ik het alleen voor de navigatie (werkt perfect) en voor de rest is het een leuke gadget.
De Mercedes mag 1600 KG trekken en dat was belangrijk omdat er een caravan achter moet kunnen.
Inmiddels heb ik ervaring opgedaan met de caravan en de combinatie is lekker stabiel.
De auto staat hoog op de poten dus drempels zijn geen probleem.
De auto zakt van achter weinig door zodra de caravan op de trekhaak hangt met een kogeldruk van 65 KG……top.
De combinatie met caravan van 1300 KG rijd zonder probleem 105 km/hr en voelt dan nog heel stabiel aan.
In de bergen heb ik nog geen ervaring, die ga ik opdoen in de alpen deze zomer.
Schakelen doe ik dan met de flippers achter het stuur, via de automaat vind ik dat de auto te laag in de toeren blijft hangen waardoor de versnellingsbak minder koeling krijgt.
Positief ?
-Bouwkwaliteit
-De 7 traps automaat
-MBUX
- Comfort
-Sfeerverlichting
-Stoelen
-Panorama dak met schuif/kantel functie
- Mercedes Sound system
- stilte aan boord
- verbruik = 1:13,5 gemiddeld stad/snelweg
Negatief ☹
- Soms heb je de rem blijkbaar niet hard genoeg ingetrapt en schakelt hij niet gelijk van D naar R en staat dan in N…….of wil ik misschien te snel naar R en reageert de automaat wat traag ?
- Kofferruimte 430 liter (maar kun je wel vergroten door de verschuifbare achterbank)
- Achterklep niet automatisch vanwege chiptekort
- Boven de 3000 rpm laat de motor meer van zich horen.
met Caravan erachter
- 9.900 km
Met de caravan erachter bevalt de GLA heel goed.
De combinatie ligt lekker stabiel op de weg.
Het beste kun je tussen 2000 en 3000 RPM rijden , vanaf 2000 rpm heeft de motor genoeg trekkracht en boven de 3000 rpm laat de motor in de lagere versnellingen zich goed horen. De automaat schakelt door tot de 5e of 6e versnelling en eenmaal op snelheid (ik rij rond de 100 km/hr) is het weer stil aan boord.
Op de heenweg richting zuid frankrijk had ik wind mee en scoorde de GLA een gemiddelde van 1 op 9,5 en op de terugweg 1 op 9
De stoelen zijn aan de stevige kant maar je stapt uit zonder rug klachten.
Je kunt de zitting verlengen via een uitschuifbaar gedeelte wat prettig is.
Wel jammer dat dit alleen voor de bestuurdersstoel geldt , de bijrijders stoel zit mede daarom minder lekker.
De achterbank kun je verschuiven waardoor je meer bagage ruimte krijgt en dat is handig. Ook kun je de rug van de deelbare achterbank in verschillende standen zetten waardoor je kunt " spelen" met de bagage ruimte. Het is geen ruime SUV maar door de hoge daklijn en handige achterbank ruim genoeg om 3 personen en alle bagage kwijt te kunnen.
De benzine tank heeft een inhoud van "maar" 48 liter maar ach, je bent nog altijd minder tijd met tanken kwijt dan een BEV zonder caravan zullen we maar zeggen :-)
Update
- 35.000 km
Inmiddels bijna 2 jaar met deze auto gereden en tot op heden weinig reden tot klagen.
Irritant is wel dat de ruitenwissers snel gaan stuiteren op het raam. Inmiddels zijn ze al 2x vervangen..
Ook hangt er sinds 2023 een zwaardere caravan achter van totaal 1500 kg.
Dat gaat prima, de motor moet je bergop (handmatig met flippers) wel op het juiste toerental houden
Kwalitatief maakt alles nog steeds een goede indruk, beter dan de franse auto's die ik heb gereden. Maar eerlijk is eerlijk , die auto's waren ook wat goedkoper in aanschaf.
De carroserie tordeert wel wat, mede veroorzaakt door het panorama dak ?
Dit merk je doordat de deurrubbers soms iets kraken bij het schuin nemen van drempels. De garage geeft als tip mee om de deurrubbers in te smeren met WD40......daar zijn de meningen weer over verdeelt dus ik zoek nog even verder naar een goede oplossing.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz GLA
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz GLA 250 e AMG Edition 218pk Magno Pano Burmester Memory Carbon Head-up 360-camera Distronic
- 2021
- 55.198 km

Mercedes-Benz GLA 200 Business Solution AMG l Panoramadak l Memory Stoelen l Carplay l Keyless entry & Go l Augment Reality l
- 2020
- 74.408 km

Mercedes-Benz GLA AMG 45 4MATIC+ MULTIBEAM/VIRTUAL/SFEER/PANO/LEER+S.VERWARMING+VERKOELING/LMV 20"/CAM/ACC/12 MND GARANTIE!
- 2020
- 64.683 km