Test: Mercedes-Benz GLA 200

Nu voor het echie

Mercedes-Benz GLA
AutoWeek 25 2020
AutoWeek 25 2020

Je leest het in AutoWeek 25 2020

Mercedes-Benz heeft een kakelverse GLA de wereld in gestuurd. Anders dan zijn voorganger is dit echt een eigen model, maar de wereld is dan ook aardig veranderd. Wij willen wel eens ontdekken of de nieuwe GLA die wereld aankan.

We kunnen het ons nu bijna niet meer voorstellen, maar in 2013 was het nog de gewoonste zaak van de wereld dat je een uitgebreid hallencomplex vulde met de nieuwste auto’s, om daar vervolgens honderdduizenden enthousiastelingen schouder aan schouder tussendoor en omheen te laten lopen. Met weemoed denken we terug aan de IAA van dat jaar, toen de internationale beurs van Duitsland nog in Frankfurt werd gehouden. Op de stand van Mercedes-Benz was het grootste nieuws de GLA, een cross-over op basis van de A-klasse. Je zou kunnen stellen, en dat deden wij dan ook, dat Mercedes zich er een beetje gemakkelijk vanaf maakte, maar daarbij moet je je wel realiseren dat cross-overs toen weliswaar in opkomst waren, maar nog lang niet zo booming waren als nu. Anno 2020, zo ongeveer de maximale houdbaarheidsdatum van die GLA van de eerste generatie, is de wereld drastisch veranderd. Het concurrentieveld is groter en heviger geworden en daarom bedacht Mercedes een volwaardige cross-over om de eerste GLA af te lossen. Vandaar dat bij deze generatiewisseling, anders dan meestal het geval is, het verschil onmiddellijk, bij de eerste oogopslag opvalt. De nieuwe GLA is duidelijk hoger, ondanks de rankere indruk die hij maakt dankzij een slim spel met de lijnen van de zijruiten. Ook de hoge neus en de meer verticale achtersteven maken de tweede GLA veel meer cross-over dan zijn voorganger was.

Belevingswerelden

Nog veel meer nieuws biedt het interieur van de nieuwe GLA, want net als bij de hoger gepositioneerde modellen heeft de A-klasse, en dus nu ook de GLA, dat enorme scherm, dat twee derde van de breedte van het dashboard beslaat. Behalve dat het er prachtig en hightech uitziet, biedt het ook bergen aan informatie, plus de mogelijkheid alles naar smaak in te delen. Dat doe je door uit allerlei ‘belevingswerelden’ te kiezen. Helaas is de bediening van al dat moois wat minder geslaagd. Idealiter doe je alles met stemcommando’s, maar dat levert nogal eens wat misverstanden op tussen mens en machine. Zekerder is het aanraakpaneeltje tussen de stoelen, maar dat vergt de nodige behendigheid en aandacht, die je beter op de weg kunt richten.

Hoewel hij korter is dan zijn voorganger, is de wielbasis van de nieuwe GLA drie centimeter langer en dat betekent veel goeds voor de interieurruimte. Achterin is de hoofdruimte een tikje gekrompen, maar er zit genoeg speling in om het nog steeds ruim voldoende te noemen. De beenruimte is zelfs tamelijk riant, des te meer doordat er veel ruimte is onder de voorstoelen, waardoor je bijna met gestrekte benen kunt zitten. Bovendien kun je de hoek van de rugleuning verstellen en tegen bijbetaling is ook de bank in de rijrichting te verschuiven. Ook voorin zit je goed in deze Benz, met een prima zicht rondom. De kofferruimte is met 435 liter (uit te breiden tot 1.430 liter) prima.

Doorgeschoten

Uiterlijk is de nieuwe GLA een echte cross-over geworden. Dat gaat ook op voor het rijgedrag, al bedoelen we dat iets minder complimenteus. De GLA neigt duidelijk naar comfort en daarin is Mercedes-Benz wellicht net te veel doorgeschoten, waardoor hij vooral bij stevig sturen een wat deinerig karakter heeft. Dat hij ‘slechts’ op 17 inch staat, zal daar voor een deel debet aan zijn, net als aan het feit dat de GLA wat over zijn neus naar buiten neigt in snelle bochten. De besturing is ook aan de lichte kant en biedt niet zo veel beleving. De keerzijde van deze medaille, dat zal weinigen verbazen, is dat de GLA bij rustig gebruik heerlijk comfortabel is. Zeker op glad wegdek, maar ook die onuitstaanbare Nederlandse verkeersdrempels weet hij bovengemiddeld goed te trotseren. De motor houdt zich goed op de achtergrond; alleen wanneer je het uiterste van hem vergt, komt het wat rauwe geluid van de bescheiden 1,3-liter machine wat al te nadrukkelijk naar boven. Bij weinig belasting worden twee cilinders uitgeschakeld, maar dat moet je maar net weten, want merken doe je het amper. De zeventraps automaat doet zijn werk eveneens bijna ongemerkt, jammer is alleen dat hij bij de omschakeling van D naar R nogal wat bedenktijd nodig heeft. Geen dealbreaker misschien, maar bij manoeuvreren irriteert dat.

Oordeel

4 sterren

De nieuwe Mercedes-Benz GLA doet het op het gebied van ruimte en praktisch gebruiksgemak wat beter dan zijn concurrenten, maar zijn rijeigenschappen stellen wat teleur. Dat doet hij allerminst met zijn interieur, dat naast veel ruimte ook nog eens een erg luxe gevoel geeft, dankzij het uit de S-klasse omlaag gedruppelde scherm.

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model GLA 200
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 48.026

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.332 cc
Maximaal vermogen 120 kW / 163 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 250 Nm bij 1.620 tpm
Inhoud brandstoftank 43 l
Lengte / breedte / hoogte 4.410 mm / 1.834 mm / 1.611 mm
Wielbasis 2.729 mm
Massa leeg 1.385 kg
Laadvermogen 625 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 740 kg
Banden215/65R17Prijzen
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,0 s (fabrieksopgave: 8,7 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,0 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 5,9s
Brandstofverbruik 8,0 l/100km (fabrieksopgave: 5,6 l/100km)
CO2-uitstoot (WLTP) 153 g/km

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz GLA

Mercedes-Benz
Mercedes-Benz GLA 180 Business Line (5D/7A)
€ 817
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (21) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.