Mercedes-Benz E 320 CDI Avantgarde Combi (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | E 320 CDI Avantgarde Combi |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 394.000 km |
als je voor comfort gaat
- 152.400 km
Hierachter tref je zowel een verslag aan als een review. De review betreft een MB e320cdi uit 2005, met de V6 motor en 7-bak automaat die me zeer goed bevalt. Het verslag gaat in op de voorgeschiedenis, waaruit je kunt afleiden wat voor type auto mij bevalt (eerste alinea's overslaan als je dat niet interesseert).
Tot 2004 heb ik jaren Citroen gereden, begonnen met een CX 2.5 turbodiesel (zoef-zoef !), vervolgens enkele BX-en (goedkoop, goedkoop !) en afsluitend enkele XM's (zal daar ook graag nog een review aan wijden). Belangrijkste overwegingen waren rijcomfort en excentriciteit, niet noodzakelijk in die volgorde. Bovendien kocht je die auto's 2e hands voor een appel en een ei. Na mijn laatste XM 2.1 TD Break (de echo van de bagageruimte klinkt nog altijd na) kreeg ik door koerswinsten in 2003/4 de kans me een keer uit te leven. Zoekcriteria: ruimte en comfort. Onder comfort dacht ik vooral aan veercomfort en een soepele motor. De orientatie vooraf leverde al veel pret op, ook omdat ik het voornemen had de auto uit Duitsland te halen.
Citroen viel af omdat de XM niet meer gemaakt werd en de C6 er nog niet was. BMW en Audi vielen vooral af vanwege de zozeer geprezen sportiviteit; ik hoef niet exact te voelen wat er onder de (stuur-)wielen voorbij komt, integendeel, ik wil daar zo min mogelijk van merken. Bovendien zijn hun combi uitvoeringen meer op een golftas gericht en minder gemaakt om die waanzinnige hoeveelheid vakantiespullen op te slokken die mijn partner en ik doorgaans meenemen. Aanvankelijk dacht ik nog voor een 'economische' mercedes te gaan met een zuinige 4 cilinder motor, maar na enkele proefritten werkte de 6 cilinder diesel motor zo verslavend dat ik een 320cdi zocht in Duitsland. Een combi, natuurlijk, vanwege de ruimte. Het werd een 320cdi elegance uit 2000, dus nog met die stoere 6 in lijn. De auto beviel goed, maar in 2005 kreeg ik opnieuw de kans de autoindustrie blij te maken met een 'investering' van mijn kant (sommigen spreken liever over geld over de balk smijten, gek he).
Het moest weer een 320cdi worden, maar nu kon ik een nieuwe aanschaffen. Met in het achterhoofd dat het een blijvertje wordt, waarmee ik meer dan 500.000 op de teller kan zetten (als ik met een XM met gemak over de 300.000 ga en de auto nog niet op is ...). De uitdaging betrof dit keer dus de extra's. De uitvoering werd avantgarde. Natuurlijk niet met 'verlaagd' onderstel, maar luchtvering (ik weet het, de vakpers merkt weinig verschil met de standaard vering, maar als citrofiel wil je toch graag iets anders). Prettig met xenon verlichting e.d. En leer/stof i.p.v. volledig leer. Dat hoeft voor mij niet, al was het maar vanwege die plooitjes van het leer in de deuren. Wie dat ooit verzonnen heeft bij MB. En de verkoper was er nog wel zo trots op (" zie je veel beter dat het leer is "). Afwachten was de nieuwe V6 dieselmotor met de 7-bak. Ik kende de oude 6 met A5 en had met een V8 diesel een proefrit gemaakt. Die laatste viel me niet mee. Wel heel snel, maar ik vond het geluid onprettig.
Toen ik mijn 'noir emeralde' (zwart; code 189) auto bij de dealer in Den Haag zag staan verscheen er een grote smile op mijn gezicht. Die auto, helemaal van mij ? Tijdens de rit naar huis werd de smile alleen maar groter toen ik de toerenteller op 1600 zag staan bij 100 km, rustig op de A4 met het verkeer meerijdend naar Amsterdam. Rustig, niet alleen vanwege het NL verkeer, maar vooral omdat ik geloof in het nut van inrijden. En vanwege de stilte in de auto. Toch nog weer een hele verbetering in vergelijking met mijn 'oude' 320. Een van de ritten daarop ging het direct naar Parijs (daar wonen we momenteel), dus de motor lekker warm. Varieren in toerental, de snelheid af en toe wat opvoeren, dat werk. Na 1000 km kon ik langzaamaan wat meer gaan checken of de nieuwe motor ook sneller is dan de oude. Nou, daar kan geen twijfel over bestaan. Blijft leuk, zo'n zuinige diesel met 'gti' prestaties. Wel is de motor bij snel optrekken wat rumoeriger dan je zou verwachten bij een E. Anderzijds vind ik het geluid persoonlijk wel mooi. Je hoort echt een V6. En het geluid is zeker niet luider dan de vorige generatie V6 benzine motoren van MB.
Vanwege de veelal snelle ritten tussen Amsterdam en Parijs lag het verbruik aanvankelijk iets boven de 8 ltr per 100km. Wel dus veel autoweg, maar boven de 150 neemt het verbruik toe. Het kwam regelmatig voor dat ik de 516km van deur tot deur in 4 uur aflegde, dus gemiddeld zo'n 130 km/h. De top heb ik nooit uitgeprobeerd, maar ruim 230 op de teller al wel eens gereden. Dat kostte in ieder geval weinig moeite. Sinds het passeren van de 50.000km ligt het gemiddelde verbruik onder de 8 ltr en is inmiddels gedaald tot minder dan 7,5. Ligt voornamelijk aan mijn rustige rijstijl (nu vaak 130 op de snelweg; dan kan ik 5 uur genieten van mijn auto, i.p.v. 4).
De auto leent zich uitstekend voor die rustige stijl. Lekker stil over de weg zoeven. Ik maak me sterk dat de airmatic daarbij helpt. Leuk van die airmatic vind ik de mogelijkheid om voor sport te kiezen. Op bochtige bergwegen helt de auto veel minder over als je een stevig tempo wilt aanhouden. Ook bij hoge snelheden op de snelweg vind ik die stand soms prettig, omdat het wat stabieler aanvoelt (een betrekkelijk nadeel van de comfort keuze).
Ook comfort verhogend zijn de xenon lampen. Ik zie gewoon veel meer en op grotere afstand. Dat ze meesturen lijkt ' lekker belangrijk' , maar als ik in de XM van mijn partner overstap mis ik ze bij iedere bocht.
Zoals aangegeven heb ik inmiddels meer dan 130.000km met de auto gereden, dus kan ik wat vertellen over de betrouwbaarheid. Nou, die valt niet tegen. Wel aanvankelijk wat electronisch gerommel. Lampen die niet meedraaien ? Oh, toch wel, maar na een reset. CD wisselaar die niet goed werkt ? Ik weet nu: als gevolg van 'mishandeling' door mezelf. Voor de zekerheid door MB onder garantie vervangen. En dat net na het verlopen van de garantietermijn.
Lastiger op te lossen bleek het af en toe net wat minder soepel schakelen van de automaat. Vooral ergens rond 3-4 bij terugschakelen. Dan kon er eens in de zoveel tijd een dag zijn dat je dat nadrukkelijk voelde. Diverse malen voor bij de garage geweest, meestal tijdens het reguliere onderhoud (iedere 25.000km), maar ook weleens tussendoor. Enkele malen probeerde de dealer in Den Haag het met een nieuwe software download. Dat werkte tijdelijk, maar het euvel kwam terug. Ook het electronische en/of hydraulische brein (EHG ? EGS ? zou ik moeten nakijken) is onder garantie een keer vervangen. Het euvel kwam opnieuw terug. Het motormanagement is van een nieuwe software voorzien. Hielp ook alleen aanvankelijk. Had overigens als bijwerking dat de koppelomvormer heel enthousiast werd bij afremmen op de motor. Af en toe bij afremmen i.c.m. het automatische terugschakelen ging de bijrijder opeens de voorruit van heel nabij inspecteren.
Bij de laatste beurt (128.000km) is er, nog steeds onder garantie, iets met een diagnose eenheid gedaan die niet goed zou hebben gefunctioneerd. Het lijkt er nu waarachtig op dat de auto nog nooit zo soepel heeft geschakeld en het euvel is na 4000km nog niet teruggekeerd. En of het aan mijn rijstijl ligt of aan een beter functionerende automaat, ook de vooruit wordt nooit meer van nabij geinspecteerd. Dat automatische terugschakelen beschouw ik nu zelfs als een pluspunt. In gewoon verkeer in de stad hoef ik veelal niet eens te remmen (bij 130.000 nog steeds geen remvoeringen hoeven vervangen) en in de bergen is het super.
Naast het volgens de voorschriften vervangen van de remvloeistof (bij mij rond de 70.000km) en de multiriem (bij 100.000km) is er verder alleen nog maar een stadslicht vervangen. Zelfs de originele ruitenwissers doen het nog prima (ok, achter niet) ! Olie bijvullen hoeft praktisch nooit. In het begin nog weleens een liter, zo'n 18.000km na een beurt, maar inmiddels eigenlijk helemaal niet meer. Waarschijnlijk door het rustiger rijden.
Wel is helemaal aan het begin onder garantie een tussenstuk van de uitlaat vervangen, omdat er bij stationair toerental soms een rammeltje te horen was (buiten de auto, niet binnen). Bleek wat ik maar noem een flexibele koppeling te zijn.
De kosten voor de 1e beurt bij 25.000km bedroegen 400 euro bij de dealer, de 2e bij 50.000 opnieuw 400 euro, bij 75000 inclusief remvloeistof 560 euro, bij 101000km inclusief multiriem 675 euro, bij 128000km 320 euro.
Bij de aankoop heb ik direct een set velgen met winterbanden aangeschaft die ik trouw in november en april wisselde. Bij 120.000km heb ik de zomerbanden moeten vervangen. Daarmee heb ik vermoedelijk tussen de 60 en 70.000km gereden. Kosten van de Bridgestone Turanza banden via internet en montage bedroegen 560 euro. Al met al vallen de onderhoudskosten dus mee. Ze kunnen waarschijnlijk verder omlaag door de auto niet bij de dealer te laten onderhouden, maar zolang als het mee blijft vallen lijkt me een onderhoudsboekje met dealer stempels nog niet zo gek.
Met de koude temperaturen van nu mist mijn partner wel de stoelverwarming van de vorige auto, maar dat is voor het eerst in 3 jaar. De ingebouwde telefoon bevalt goed. De APS 50 navigatie veel minder. Dat pijltjes systeem is het gewoon niet. Een kaart zou beter zijn. Bovendien niet altijd even accuraat, geen of nauwelijks alternatieve routes te kiezen, onhandige bediening (en niet tijdens het rijden; hoe zit het met de bijrijder ?), CD's moeten wisselen bij het passeren van de grens, kortom, liever een ander systeem. Wel vind ik het geluid in de auto heel mooi, zelfs zonder de Harman Kardon luidsprekers.
Het dakraam gebruik ik in praktijk weinig, omdat het me toch wat te veel lawaai oplevert boven de 80 km/h. Dat raam is dus geloof ik meer een gevoel. Ook meer emotioneel dan beredeneerd is het 4 zones airco systeem (thermotronic). Vooral een gadget waar mensen mee gaan spelen en het dan altijd op z'n laagste stand lijken te zetten. Waarom is me een raadsel.
De ambient verlichting vind ik prettig, al begrijp ik dat bij nieuwere versies die verlichting nog iets verder kan worden opgeschroefd. Dat zou mij ook wel bevallen. De algemene afwerking vind ik heel goed. Nog geen kraakje of iets gehoord. Zou eerlijk gezegd ook wel een domper zijn. De inklapbare trekhaak vind ik super. Zeer praktisch en fijn dat je die alleen ziet als het nodig is. De parkeer hulp leek me aanvankelijk overbodig (iets voor mensen die niet kunnen rijden), maar inmiddels ben ik er aan gewend dat ik nauwelijks meer hoef op te letten. Comfort werkt bij mij blijkbaar verslavend.
De bagageruimte is fantastisch (bijna net zo goed als in de XM break), maar de zitruimte achterin vind ik niet overdreven bemeten (wel nog altijd beter dan in de BMW 5 of Audi 6, maar ja, daar zit altijd maar 1 chauffeur in die zo hard mogelijk een bocht om wil en voor Autoweek of een ander autoblad werkt ... geintje, vooral niet op reageren).
De automatische stand van de ruitenwissers beschouw ik ook als een uitkomst, al werkt die niet in alle situaties perfect. Met de zoute druppels van een winters wegdek weet het systeem minder raad en in het donker lijkt het soms ook minder accuraat te functioneren.
Nou, dat was een hele ontboezeming. Als ik bij nalezen ontdek dat ik toch nog iets vergeten ben zal ik het nog toevoegen. En zoals gezegd hoop ik de review tot voorbij de 500.000km te gaan bijhouden (ijs en weder dienende).
Ik wens alle lezers veel plezierige autokilometers toe. Kan het zijn met zuinige en schone auto's.
Wat dat betreft, ik ben blij met het roetfilter en probeer ook in mijn rijstijl het milieu (en mijn portefeuille) te ontlasten.
Update per 8 oktober 2009, 152.400km
In de afgelopen periode ben ik erin geslaagd minder kilometers te maken. Of me dat blijft lukken is de vraag nu ik terug in Nederland iedere dag de ruim 50km tussen thuis en werk moet overbruggen. Gelukkig heeft ieder nadeel zijn voordeel: ik kan weer iedere dag van mijn auto genieten, dat was er in Parijs niet bij. Het lukt me er een heel rustige rijstijl op na te houden. Leidende gedachte: 20 km/h harder rijden op die afstand - met regelmatig files - scheelt hooguit vijf minuten. En een hoop ergernis.
Opvallend hoeveel NL-ers je dan hitsig voorbij schieten terwijl je een km verder de remlichten al weer ziet oplichten bij een stremming. Net als in die Postbus 51 filmpjes lijkt het erop dat wij NL-ers in het verkeer gedragsregels hanteren waarvoor we ons in het dagelijks leven bij zeg de buurtsuper vrijwel allemaal zouden schamen. Het ziet er uit als een mengeling van voordringen, verdringen en pushen. Allerlei vormen van extreem egoistisch gedrag kom je tegen. Types die links of in het midden blijven hangen, 'eigenaren van de linkerbaan' die anderen geen ruimte bieden waneer zij een keer willen inhalen (oh nee, dat niet, liever snel het gaatje tot mijn voorganger van 10m tot 3m inkorten), de bekende bumperklevers. Of inhalen met 2 km/h snelheidsverschil.
Die laatste herken ik nog van mijn vader van vroeger; " ik bepaal zelf wel hoe hard ik rij, dus die bestuurder met haast achter me moet maar wachten" . Tjonge jonge, waarom maken we het ons niet wat gemakkelijker door elkaar iets meer (rij-) plezier te gunnen.
Maar goed, terug naar de rustige rijstijl. Soms blijft het verbruik op het dagelijkse traject daardoor beperkt tot 6,3 ltr/100 km. Dat is natuurlijk wel zonder file. Anders loopt het op naar 7,0 en soms 7,5 ltr.
Hopelijk is die rustige rijstijl positief voor de duurzaamheid van de auto. Helaas was de rekening voor de grote beurt bij de MB dealer er niet minder gepeperd door: € 770. Naast de gebruikelijke olie (5W30) + filter ditmaal ook de remvloeistof en de multiriem. Verder nog enkele filters, zoals een combi filter, etc. Nou ja, in ieder geval nog steeds geen reparaties en ook de oorspronkelijke remvoeringen voldoen nog steeds. Dat geeft me bij 152tkm een goed gevoel over de degelijkheid en betrouwbaarheid van de recentere e-klasse. In de tussentijd had ik al wel de wissers voor vervangen (Valeo: €60) en inmiddels zijn de winterbanden aan vervanging toe (zitten nu tussen 2 en 4 mm).
Overigens zag ik dat op de lichtmetalen velgen (Elegance uitvoering) waar de winterbanden omheen zitten al corrosie sporen zijn te zien. Hoewel men bij de dealer wel begrijpt dat ik daar niet blij mee ben en je dat van MB niet verwacht zou hier geen coulance voor gelden. Moet ik me eens in verdiepen (heeft iemand hier ervaring mee ?).
Ook wil ik de dealer nog vragen waarom de multiriem nu al na 50.000km is verwisseld, terwijl ik in mijn review teruglees dat de vorige pas na 100.000 werd vervangen.
Goed, tot zover deze update. Nog steeds bijzonder tevreden over de auto en weer wat dichterbij de doelstelling van 500.00km.
Kleine Update per 23 november
Kort geleden de winterbanden vervangen: 4 x Conti TS 830, 225/55 r16 voor totaal ongeveer 575 euro. Die zitten om de Elegance velgen op de bijgevoegde foto's (de zomerbanden zitten om de vijfspaaks avantgarde velgen).
Toevoeging per 15 maart 2013
Helemaal achteraan de review heb ik een overzicht toegevoegd van de kosten van het onderhoud over de gehele levensduur van de auto (zoals ik dat heb genoteerd en/of me herinner).
nog steeds alleen regulier onderhoud
- 173.000 km
De auto enkele dagen geleden voor een kleine beurt naar de garage gebracht. Assyst gaf via display boordcomputer aan dat de auto toe was aan een 'b beurt', vergelijkbaar met een kleine beurt. En het bleef inderdaad bij olieverversen en oliefilter plus enkele geplande kleinigheden, zoals dakraamrails en mechanisme wegklapbare trekhaak schoonmaken en smeren. Totale rekening € 370,-.
Op het controleformulier vd dealer (dat uit veel items bestaat) is aangegeven dat remschijven en voeringen nog altijd aan de normen voldoen. Blijf me over de kwaliteit van deze oorspronkelijke onderdelen verbazen.
En ook de rest vd auto blijft in goede staat verkeren, zowel exterieur als interieur. Nou is dat natuurlijk wat je verwacht, of in ieder geval hoopt van een auto uit deze klasse en van viereneenhalf jaar oud, maar toch fijn als reparaties je bespaard blijven.
Sinds we het winterweer achter ons hebben kunnen laten is het verbruik weer wat afgenomen en is 7,0 ltr op 100 km weer haalbaar. Binnenkort een weekje fietsen bij de Mont Ventoux en verheug me zeer op de rit er naartoe. Nog geen definitieve keuze gemaakt over tol wegen of de route touristique. Zal een beetje afhangen van tijdstip van vertrek. Benieuwd waar het verbruik op uit zal komen.
eerste reparatie
- 197.000 km
De auto is enkele weken terug voor een 'd' beurt naar de dealer geweest (kosten ruim 600 euro). Ditmaal dan toch twee reparaties, waarvan er een is uitgevoerd (iets met een ring bij de turbo voor ongeveer 50 euro) en de andere nog wacht op een besluit van mijn kant: de koppelomvormer van de automaat. Kosten normaliter bijna 2500 euro, maar gezien de geschiedenis van de bak is de dealer bereid daar grofweg een derde van voor zijn rekening te nemen. Symptomern: trilling in de aandrijflijn die je niet zozeer in het stuur voelt, als wel in je stoel. Nu moet je er enigszins op letten om het te voelen, maar ik begrijp dat het alleen maar erger gaat worden (al kan doorrijden op zich geen kwaad en zou je het er misschien nog 40dkm mee uithouden).
Het verbaast mij dat de koppelomvormer aan de beurt is, maar dat schijnt tegenwoordig vaker voor te komen (niet alleen bij MB, maar ook bij Audi en BMW). Wat ik me afvraag is of het als 'normale' slijtage moet worden beschouwd, of toch ook wordt veroorzaakt door verborgen gebreken in de bak zelf. Indien dat laatste het geval is, dan is de vraag of een nieuwe of gereviseerde koppelomvormer een duurzame reparatie oplevert, of dat ik op enig moment toch een revisie van de bak nodig zal hebben.
Benieuwd naar de ervaringen van andere bestuurders van MB, maar ook Audi,BMW e.d, zowel wat het euvel op zich betreft, als de mogelijkheid om alleen de koppelomvormer aan te pakken en niet de hele bak te reviseren en de kosten die met het een of het ander gepaard gaan. Ook benieuwd naar de keuze voor een reparatie bij de dealer of bijv. een automaat revisie bedrijf.
Dit alles gezegd hebbend vind ik dat ik nog altijd nauwelijks te klagen heb over de onderhoudskosten. Olieverbruik is zo minimaal dat ik tussen de beurten nooit olie hoef bij te vullen. Het verbruik blijft gemiddeld 7,5 ltr/100km. Van zichtbare uitlaatgassen is nog altijd geen sprake, dus het partikelfilter functioneert goed. En nog altijd blijken de originele remvoeringen niet aan reparatie toe !
Zelfs met een koppelomvormer die aan vervanging toe is rijdt de auto nog altijd fijn, al verheug ik me er wel op om weer helemaal trillingvrij te rijden.
sensor partikelfilter en remvoeringen
- 208.000 km
Een week of wat geleden maakte ik opnieuw mee dat er een duidelijke trilling voelbaar was in de aandrijflijn. Net als de vorige keren hield dit na enkele seconden op. Nieuw was echter dat diezelfde dag op de terugweg het lampje van het motormanagement ging branden en de motor en automaat flink geknepen werden (schakelen bij 1600 toeren, langzamer optrekken).
Bezoek aan de dealer leerde dat de sensor die drukverschillen meet voor het dieselpartikel filter een foutmelding gaf. Na uitbouw deed deze het weer bij testen, dus een wat grillig gedrag.
Reparatie kostte 310 euro en de auto rijdt inmiddels weer zoals ik het gewend was. Ben heel benieuwd of de grillige sensor ook debet was aan de eerdere trillingen in de aandrijflijn. Ik had tot op heden aangenomen dat de automaat op die momenten in de fout ging.
Over de automaat gesproken, de koppelomvormer heb ik nog niet laten reviseren. Ben blij dat het nog niet echt nodig is gebleken. Helemaal nu ik die sensor heb laten vervangen. Stel je voor dat genoemde trillingen in de aandrijflijn uitblijven, dat zou een mooie meevaller zijn. De trillingen van de koppelomvormer zelf blijven nog altijd beperkt.
Iets anders is dat ik de (originele) remvoeringen achter nu toch echt heb moeten laten vervangen. Opvallend daarbij dat het waarschuwingslampje niet is gaan branden. Als ik het goed heb begrepen van de mercedesspecialist die ik dit heb laten uitvoeren kan dit het gevolg zijn van vliegroest dat de voeringen iedere keer oppakken.
Opvallend is dat mijn dealer het bij de laatste beurt niet nodig vond om de voeringen te vervangen, of om mij te waarschuwen dat dit er aan zat te komen. Te meer daar ik begrijp dat oude matig intensief gebruikte voeringen hard kunnen worden en daarmee de schijven kunnen beschadigen.
Nou ja, hoe dan ook, na ruim twee ton de originele voeringen achter vervangen. Niet slecht. En voor hoefde nog niet bezwoer de specialist mij. Misschien bij de volgende beurt over zo'n 10dkm. Kan goed zijn dat dan ook de multiriem aan de beurt is. Die heeft er nu toch ook al weer ruim een ton op zitten.
Kortom, de betrouwbaarheid van de auto laat nog steeds erg weinig te wensen over en hetzelfde geldt voor het plezier in het rijden.
goed werkende dpf sensor doet wonderen
- 213.500 km
Sinds de sensor van het dieselpartikelfilter is vervangen (meet drukverschillen om goed functioneren van het filter te garanderen) neemt het vertrouwen in de automaat weer toe. In juli met mijn broer bepakt en bezakt naar Zuid-Frankrijk gereden en de auto(-maat) gaf geen krimp. Bepakt en bezakt hield in: de bagage van twee stellen plus 1 kind verdeeld over de bagageruimte en een skibox plus 4 (vier !) fietsen. Of ik helemaal binnen de maximale belasting van de auto ben gebleven weet ik niet, maar de auto reed heerlijk. Overigens zeer rustig aan gedaan (110-120 km/h) en dat kwam terug in de verbruikscijfers: ongeveer 8 ltr/100km.
Trillingen in de aandrijflijn bleven uit, zodat ik steeds meer vraagtekens ga stellen bij de diagnose van de MB dealer dat de koppelomvormer vervangen moet worden (zie hierboven).
Ik denk er over na om nog een automaat spoeling a la Tim Eckart te laten doen (als Vierke nog bestaat laat ik het graag bij hem doen in Bottrop). Baat het niet, schaden zal het zeker niet. Maar gezien de vele lovende reacties zou het maar zo kunnen zijn dat de bak dan weer als nieuw functioneert.
Wel een opmerkelijk probleem met de verstelling van de rechtervoorstoel: die wil ineens niet meer voor- of achteruit. Ik veronderstelde eerst nog dat er iets in de rails terecht was gekomen, maar bij nadere beschouwing blijken de palletjes die voor de vergrendeling zorgen vast te zitten. Dus bij bediening van het mechanisme komen ze niet los. Bij de MB dealer in Orange lieten ze doodleuk weten dat aan dit mechanisme niet wordt gesleuteld. Ofwel: nieuw bestellen a ruim 800 euro ex btw.
Benieuwd of mijn mercedes specialist in Amsterdam een andere oplossing heeft, of misschien weet een van de lezers raad ?
Nog ongeveer 3 a 4000 km te gaan tot de volgende beurt en ik heb goede hoop dat het opnieuw een beurt zonder reparaties zal zijn.
Beurt en APK zonder problemen
- 217.400 km
Gisteren de auto voor het eerst voor de APK en een beurt bij de MB specialist gebracht en niet bij de dealer. Groot verschil in aanpak: niet de computer wordt uitgelezen om te bepalen wat er aan onderhoud gedaan moet worden, maar een visuele check en kennis en ervaring met het autotype bepalen wat er moet gebeuren. Resultaat: alleen olie + filter. Samen met de apk was ik voor 180 euro klaar.
Desgevraagd werd aangegeven dat de v-snaar nog ok is en dat ze de remvloeistof liever vervangen samen met de remvoeringen voor bij een volgende beurt, omdat de computers anders in de war kunnen raken. Dat zou iets te maken hebben met niveauverschil als gevolg van slijtage aan de voeringen, waardoor de computer opdracht geeft voor compensatie, maar dat geeft een risico op storingen. Moet bekennen dat ik dit niet helemaal goed meekreeg, maar het klonk plausibel.
Oordeel over de auto: die verkeert in zeer goede staat ! Er hoefde niets gedaan te worden om foutloos door de keuring te komen. Draagarm rubbers, fusee kogels, alles nog prima in orde. Dat zijn onderdelen die bij een wat ruwere rijstijl (taxi's !) regelmatig aan vervanging toe zijn, maar bij mij dus nog altijd niet. Blij dat een zorgvuldige rijstijl de levensduur ten goede komt.
originele remvoeringen voor dan toch vervangen
- 237.500 km
Afgelopen maandag was de auto 'aan de beurt'. Ditmaal bij een MB specialist in Hellouw, omdat mijn garage in A'dam ivm vakantie gesloten is. Alleen olie + filters hoefden gedaan te worden en op eigen verzoek zijn de remvoeringen voor vervangen (inderdaad, de originele uit oktober 2005 ;-) ). Viel dus alles mee (240 euro, inclusief stadslicht linksvoor).
Wat me opviel was dat de remvloeistof in Hellouw geen issue is. T.z.t. nog maar eens navragen als ik weer op mijn normale adresje terecht kan.
Daar heb ik overigens bij km-stand 230.000 de automaatbak olie laten vervangen. Gebeurde ongeveer op de Eckart manier: spoelen en bijvullen tot er alleen verse olie uit de bak komt. Misschien dat de bak sindsien ietsje soepeler schakelt, maar het is nauwelijks merkbaar. In ieder geval zag alles er nog goed uit, geen vijlsel of andere troep in de oude olie. Van trillingen in de aandrijflijn was eigenlijk al nauwelijks meer sprake, maar voor zover ze er zijn, zijn ze niet minder geworden sinds het verversen van de olie. Wat me bij de wissel van winter- naar zomerbanden opviel is dat die laatsten duidelijk beter gebalanceerd zijn, dus daar in het najaar maar eens naar laten kijken.
Verder heb ik in het voorjaar de airco specialist een check laten doen. Bleek dat de dealer nooit koudemiddel had toegevoegd en dat nu voor het eerst is gebeurd. Dacht dat dit bij een reguliere beurt zou gebeuren bij de dealer, maar daar moet je blijkbaar om vragen. Vreemd.
Kosten bij de specialist (inclusief check op lekkage door toevoegen contrastvloeistof) waren 110 euro en er moest ongeveer 300 gram worden toegevoegd aan de 600 die er nog in zat. Het verschil valt te verklaren door 'natuurlijk' verlies.
Tenslotte nog mijn bijzondere ervaring met de leenauto die mij in Hellouw was toegezegd, zodat ik de auto de ene avond kon brengen en de volgende avond kon halen. Bleek lastig om een beschikbare auto te vinden. Waarop de eigenaar sleutels uit zijn zak haalde en zei: "Neem deze S maar". Ik stond er glunderend bij en vroeg nog of het een diesel of benzine was. "Het is een beetje een speciale", zei hij alleen maar.
Bleek te gaan om een S63 AMG !
Nooit in mijn leven in zo'n bijzondere auto gezeten (en heb echt in Bentley's, Porsches, Jaguars ed. gereden). Okay, hij voldoet prima aan de wensenlijst van een gemiddelde Russische maffia baas, maar de combinatie van heel veel luxe met een grommende V8 met wel heel veel power is erg bijzonder.
Ik vroeg nog of hij die auto zomaar mee gaf, waarop hij alleen maar zei: "Dat komt wel goed toch ?"
Bij thuiskomst de auto rustig geparkeerd, maar geheel onopvallend ging dat niet. Verschenen verschillende buurmannen achter het raam, of zelfs in de deuropening, omdat ze een bijzonder geluid hadden gehoord. Mind you, dat is dus alleen maar bij het parkeren.
Veel jolijt gehad om mijn 'leenauto'. Moeilijker was het weer omruilen. De eerste minuten in mijn eigen auto enigszins teleurgesteld over het slome en vage karakter, het volledige gebrek aan luxe en de toch wel beperkte ruimte in het interieur.
Kortom, denk goed na voordat je zo'n auto accepteert als leenauto ;-)
APK + nieuwe banden
- 246.000 km
Bij km stand 246.500 heb ik de apk laten uitvoeren. Voor de zekerheid via het internet vier nieuwe banden besteld (Michelin primacy3, 225/55/16 voor in toaal 577 euro). Voor mijn gevoel zijn deze banden comfortabeler en stiller dan de oude banden, dus ik rij er met veel plezier op rond.
De APK leverde geen bijzonderheden op, maar er was wel onderhoud nodig. Anders dan in Hellouw vond mijn specialist het nodig om de remvloeistof te vervangen (“bij voorkeur iedere twee jaar”). Verder was de multiriem aan vervanging toe, inclusief twee spanrollen waarvan de lagers kenbaar maakten dat het beste er wel af was, alsmede het luchtfilter. Bij nadere beschouwing zag het filter er uit alsof er een gewas op werd verbouwd. Desondanks merk ik geen verschil in rijprestaties met het nieuwe filter. De marges zijn blijkbaar groot, denk ik dan maar.
De totale kosten voor remvloeistof, riem plus rollers, filter en montage en balanceren van de banden bedroegen 550 euro.
De auto rijdt als een zonnetje. Verbruik blijft bij het aanhouden van de maximale snelheden - nou, vooruit, af en toe iets harder, maar natuurlijk alleen omdat me dat door de techneuten wordt aangeraden - beperkt tot grofweg 7,5 ltr op 100km. Iets hoger dan wanneer het warm is.
distributieketting
- 256.300 km
Mercedes spreekt over een onderhoudsvrije distributieketting die een autoleven meegaat. Voor veel motoren klopt dit en naar mijn indruk betreft het dan vooral de oudere motoren. Helaas blijkt de kwaliteit van de ketting in de 3.0 v6cdi zoals die in mijn auto van 2005 zit nu net van het type dat in praktijk voor problemen kan zorgen.
Toen ik mijn garage belde met de mededeling dat ik bij de koude winterstart sinds kort af en toe een paar seconden een ratelend geluid hoorde was de diagnose voor hem helder: de distributieketting. Vervanging is een arbeidsintensieve klus en helaas is er geen makkelijke controle vooraf mogelijk. Eigenlijk kun je de ketting pas beoordelen als alles al is blootgelegd. In mijn geval bleek de ketting inderdaad uitgerekt en vervanging nodig, ook van de kettingspanner. De kosten hiervoor bedroegen €1000. Gelukkig waren de tandwielen nog goed, anders was er nog €400 ex btw bijgekomen. Wel diende ook een van de stuurkogels vervangen te worden, zodat er nog 100 euro bijkwam.
Zoals bekend kan een gebroken ketting doorgaans tot behoorlijk was schade leiden. Nou zal een dubbel uitgevoerde (duplex) ketting misschien minder snel helemaal breken, maar van de garagehouder begreep ik dat de kosten voor de v6 zomaar tot boven de €5000 kunnen oplopen. Liever geen risico nemen dus.
Naast vervanging van de distributieketting moest ik twee maanden terug helaas ook in de buidel tasten voor een kleine aanrijding die ik zelf had veroorzaakt. Spatbord en bumper dienden vervangen en gespoten te worden en het bevestigingsmateriaal vernieuwd. Gelukkig volstond voor de xenon koplamp een reparatiesetje voor de kunststoffen bevestigingsbeugels (dat scheelde 600 euro). Totale kosten bedroegen 1000 euro.
Al met al een dure winter. Maar het rijplezier is er niet minder om geworden.
ONDERHOUDSUITGAVEN OVER TOTALE LEVENSDUUR OP EEN RIJ
Voor een beter overzicht van de onderhoudsuitgaven over de hele levensduur heb ik getracht die allemaal op een rij te zetten. Dat levert het volgende overzicht:
0 km - aanschaf extra velgen + winterbanden a 900 euro
25.000km - beurt a 400 euro
50.000km - beurt a 400 euro
75.000km - beurt a 560 euro (incl remvloeistof)
101.000km - beurt a 675 euro (incl multiriem)
120.000km - 4 nieuwe zomerbanden a 560 euro
128.000km - beurt a 320 euro
ruitenwissers a 60 euro
152.400km - beurt a 770 euro (incl remvloeistof en multiriem)
4 nieuwe winterbanden a 575 euro
ruitenwissers a 60 euro
173.000km - beurt a 370 euro
197.000km - beurt plus ring bij turbo; totale kosten ruim 600 euro
208.000km - vervangen sensor dpf a 310 euro
remvoeringen achter a 150 euro
ruitenwissers a 60 euro
217.400km - beurt incl apk voor 180 (voor eerste maal bij mb specialist ipv dealer)
bijvullen koelmiddel airco voor 110 euro
230.000km - automaatbak olie verversen (meen 200 euro)
237.500km - beurt plus remvoeringen voor; 240 euro
246.000km - remvloeistof, filters, multiriem + spanrollen, apk en 4 nieuwe zomerbanden; totaal 1127 euro
herstel autoschade voor 1000 euro
256.300km - vervangen distributieketting (incl olie en filter) plus stuurkogel; 1100 euro
279.000 - beurt (olie + filters) en ruitenwissers voor; 335 euro
286.000 - condensor airco en 2e hands velgen plus winterbanden; 990 euro
297.000 - grote beurt (olie + alle filters); 250euro
307.000-310.000; apk + stuurkogel rechts + parkeersensor achter + ruitenwissers voor; 350 euro totaal
322.890 - beurt (olie + filters) + olie automaat verversen/spoelen + filter; 400 euro
330.000 - stuurkogel linksvoor a 120 euro
332.000 - nieuwe remschijven voor en remvloeistof a 400 euro
341.000 - 590 euro voor apk en 4 x Michelin Primacy 3 225/16/55 95w
345.500 - 120 euro voor olie verversen en nieuw filter.
351.000 - 250 euro voor vervangen (originele!) accu (100Ah)
353.500 - 250 euro voor gloeispiraal en relais
357.000 - 1200 euro voor compressor en drukvat luchtvering
370.000 - kleine beurt (€120) + poelie dynamo (€ 150)
375.000 - apk; stuurkogels; uitlijnen; koplampen polijsten; totaal €400
394.000 - olie + filter; remschijven achter; gloeispiraal; airco bijvullen; dpf drukverschillen sensor; totaal 755 euro
APK en beurt zonder problemen
- 279.000 km
Eind oktober was het weer tijd voor een beurt plus APK. Altijd fijn als dat zonder problemen verloopt. Geen enkele op- of aanmerking m.b.t. de staat van onderhoud. Bij de beurt werden olie, plus alle filters en preventief ook de ruitewissers vervangen. Totale kosten bedroegen 335 euro. Tussendoor geen olie hoeven bijvullen. Dikte remvoeringen prima in orde. Geen oliesporen aan de motor, versnellingsbak of kardan achter. Kortom, over kwaliteit en betrouwbaarheid van deze e klasse uit 2005 heb ik geen klagen.
Ik heb de auto inmiddels al weer acht jaar. Nog nooit zo lang een auto gehad. En als ik de 500.000km wil halen zal ik er nog minimaal zeven jaar mee door moeten rijden. Gelukkig voor mij geen straf. Het comfort bevalt me nog altijd uitstekend en datzelfde geldt voor de prestaties.
De afgelopen zomer voor de tweede maal met een sleurhut op stap geweest naar Frankrijk (1300kg aan de haak). Onze buren noemen ons dapper (de gene voorbij, zeg maar). De auto gaf wederom geen krimp. Alleen het verbruik gaat fors omhoog van grofweg 7,5 naar 9,5 ltr/100km. En dan moet je geen 120 gaan rijden.
De enige momenten dat ik over een andere auto nadenk is als ik bedenk dat ik met een zuiniger auto 1 op 20 of nog beter kan rijden. En niet 162 euro per maand aan wegenbelasting kwijt ben.
Of, als ik niet aan de financieen denk, dat je ook een drie liter diesel met 300 pk of meer kunt rijden. Lijkt me feestelijk. Lastig toch hoe de auto industrie je weer hebberig kan maken.
Maar goed, dan kijk ik weer in mijn portemonnaie en dan komt aan die droom weer snel een einde. Dan hou ik mezelf maar weer voor dat ik voor het bedrag dat mijn auto nu zou opbrengen nooit iets anders kan vinden dat beter rijdt. En die 500dkm halen, dat blijft ook een aardig idee.
Condensor airco, winterbanden en motor controle
- 286.000 km
Tegen de kerst gaf de airco van mijn autor er plotsklaps de brui aan. Het airco lampje was uitgegaan en als ik de airco opnieuw aan probeerde te doen knipperde het lampje enkele keren misnoegd om opnieuw te doven en niet meer aan te gaan. Bij de controle door Auto Temp Claassen bleek de condensor vloeistof te lekken. Ze monteerden een nieuwe condensor plus toebehoren en afvullen voor 530 euro. Gelukkig doet hij het nu weer, dus niet langer beslagen ramen met al dat natte winterweer.
Rond dezelfde tijd diende ik ook om te zien naar nieuwe winterbanden. De oude hadden minder dan 4 mm profiel. Bovendien was ik al een tijd ontevreden over de originele elegance velgen die ik als winterset gebruikte. Die vertoonden al na enkele jaren corrosie sporen en dat werd met de tijd niet minder. Via marktplaats vond ik een set lichtmetalen vijfspaaks Rial velgen met Dunlop winterresponse 3D banden (225-55-16) die van een e klasse kwamen. Velgen zagen er netjes uit en de banden hadden ongeveer 7 mm profiel. 425 Euro voor velgen die een prima reputatie hebben en banden die goed zijn getest leek me geen slechte deal. Ik bleek nog wel andere bouten nodig te hebben, zowel kwa vorm als lengte. Dat kostte nog eens 40 euro. Hoewel de banden minder stil lijken en het verbruik wat hoger ligt voldoen ze in praktijk prima.
Tenslotte kreeg ik opnieuw te maken met het trillingen spook. Op de terugweg van een vergadering in Brussel begon ik ter hoogte van Utrecht bij ongeveer 1600-1800 toeren ( 100-115km) weer onaangename trillingen te voelen. Zozeer zelfs dat ik vreesde dat de auto in noodloop zou gaan zoals me een keer eerder was overkomen (zie hierboven; drukverschillen sensor dpf). Dat bleef gelukkig uit en wanneer ik harder ging rijden dan voelde ik er weinig meer van.
De volgende paar ritten was daarnaast het oranje motormanagement lampje gaan branden. In combinatie met de trillingen rond de 1600 toeren opnieuw tijd voor een bezoek aan de garage. Tegen de tijd echter dat ik daar langs kon was het lampje weer gedoofd. En dan blijkt de computer geen gegevens meer te bevatten over wat er mogelijk mis is geweest. Lastig zoeken naar de oorzaak dus. Met de garagehouder wel een testrit gemaakt, maar hij merkte niets waarvan hij dacht dat het niet in orde was. Er zat niets anders op dan afspreken dat als het lampje opnieuw gaat branden ik direct langs de garage ga. Dat is nu ongeveer een maand geleden en in de tussentijd is het lampje niet opnieuw gaan branden.
Wel nog altijd trillingen die ik liever niet heb. Vrees dat het nu toch echt tijd wordt voor een nieuwe (of gereviseerde) koppelomvormer, of in ieder geval een controle met apparatuur waarbij de koppelomvormer tijdelijk uitgeschakeld kan worden. Als de trillingen dan weg zijn, dan lijkt de diagnose helder. We zullen zien.
Mijlpaal
- 307.000 km
Inmiddels iets voorbij de 3tkm met mijn Mercedes die het naar grote tevredenheid blijft doen. Vooral in de zomerse periode rijdt de auto super comfortabel, alsof hij fijner rijdt dan in de winter. Lager verbruik, mooi geluid, geen trillingen. Kon het maar altijd zomer blijven.
Vlak voor de zomer was de auto rond km stand 297.000 volgens de computer toe aan een D-beurt. Er waren geen bijzonderheden, behalve dat zich toen al aankondigde dat bij de volgende apk een stuurkogel moest worden vervangen (aan de linkerkant was dat al eerder gedaan). De rechterkant is bij de apk in oktober (km stand 310.000) gedaan en rond diezelfde tijd moest een parkeersensor achter vervangen worden evenals de ruitenwissers voor.
De motor en bak blijven mooi droog en het olieverbruik is nog altijd nihil.
Wel valt me sinds de wintermaanden op dat ik bij de koude start de turbo hoor fluiten. Of me dat nou vroeger nooit is opgevallen, of dat deze inderdaad wat meer geluid is gaan produceren is lastig vast te stellen. Voor de zekerheid heeft de garagehouder bij het vervangen van het dieselfilter naar de turbo gekeken. Hij constateerde een kleine speling en een klein beetje olie aan de voorkant van de turbo, maar omdat er op een turbo nou eenmaal altijd een kleine speling zit is het lastig te beoordelen of deze aan het einde van zijn Latijn raakt of niet. De motor lijkt het in ieder geval nog uitstekend te doen. De verbruikscijfers zijn goed; over de 50 km naar mijn werk komt het verbruik vaak op minder dan 7 ltr/100km uit. En uitlaatgassen laten zich voor zover ik dat kan beoordelen ook niet zien. Kortom, ik wacht maar rustig af hoe de turbo zich houdt.
Tijdens de vakantie heeft de turbo in ieder geval goed toeren moeten maken, want we waren met een caravan van ongeveer 1500kg op stap. Niet goed voor het verbruik, want dat kwam niet onder de 11 ltr/100km. Het lijkt wel goed voor de motor, want die is na zo’n vakantie altijd weer goed bij de les en lijkt feller en alerter te reageren.
Kortom, op naar de volgende mijlpalen van 4 en 5 ton.
wintersport
- 322.890 km
In de afgelopen periode zijn we op wintersport geweest in Frankrijk met een heen en terugreis door Duitsland. Tijdens zo'n reis kan ik de auto weer bijzonder waarderen om de comfortabele en ontspannen manier waarop de kilometers onder ons doorglijden. Ook prettig hoeveel spullen er in de achterbak meekunnen. Confronterend hoeveel van die spullen vervolgens ongebruikt blijven. Zou dat nou beter gaan als we de ruimte niet hadden, vraag ik me af.
Terug van vakantie was de auto weer toe aan een beurt (c-beurt gaf het display aan). Naast de motorolie ook de olie uit de automaat laten vervangen, inclusief bijbehorende filters. De totale kosten voor de 2 x 8 liter olie bedroegen 400 euro.
Omdat al met al de onderhoudskosten binnen de perken blijven en er - afkloppen - zo weinig kapot gaat heb ik de ster er maar twee sterren bijgegeven. Uitmuntend voor betrouwbaarheid en onderhoudskosten. Hopelijk is dat niet de goden verzoeken.
stuurkogel
- 330.000 km
Zoals zich al had aangekondigd diende de stuurkogel linksvoor vervangen te worden. Beetje vreemd vind ik het wel, omdat deze 70-80dkm terug ook al is vervangen. Ik ben me er niet van bewust dat mijn rijstijl is veranderd, dus waarom de eerste het bijna 200dkm langer volhield dat de laatste weet ik niet. Toch eens opletten of de stuurkogel rechts ook weer zo snel aan vervanging toe is. Dan zou het aan de kwaliteit van de mercedes onderdelen kunnen liggen.
Verder gaat het gelukkig nog steeds goed met de auto en zijn er geen bijzonderheden te melden.
Nieuwe remschijven, banden, apk en beurt
- 345.500 km
Kort voor de zomervakantie merkte ik dat bij het remmen de auto begon te trillen. Hoewel de dikte van de remschijven nog op orde was bleken de remschijven voor enigszins krom. Hoe dat krom trekken is gebeurd weet ik niet. Misschien tijdens enkele ritten die ik kort daarvoor naar Duitsland had gemaakt waarbij zowel de snelheid als de temperatuur hoog lag. Jammer, want wat de resterende dikte betreft van de originele af-fabriek remschijven had ik de 4 ton vermoedelijk wel gehaald.
Goed, uiteindelijk na 332dkm de schijven moeten vervangen. Lijkt me nog altijd een aardige afstand voor een auto met automaat en grote motor. De kosten van de nieuwe remschijven (voor dit type dezelfde als in de S-klasse), bedroegen inclusief montage en vervangen remvloeistof slechts 400 euro.
Geen hoog bedrag om weer met een veilig gevoel op vakantie te gaan.
Op weg naar en tijdens de vakantie in Zuid-Frankrijk deed de auto het weer uitstekend. Alle spullen konden mee, niet alleen de eigen fietsen, maar ook die van moeders die ons een weekje kwam opzoeken. Het verbruik bleef, zelfs met drie fietsen op de trekhaak en een op het dak, netjes beperkt tot iets minder dan 8ltr/100km.
Op de terugweg, na een bezoek aan familie die in de Ardennen een huisje hadden gehuurd, ging helaas een lampje branden dat ik de werkplaats moest opzoeken i.v.m. een probleem met de luchtvering. Precies op het moment dat het hard ging regenen en donker was geworden. Alvorens in de paniekstand te schieten eerst maar eens de simpele truc geprobeerd van uitzetten van het contact en opnieuw starten. En jawel, nu bleef de melding weg, zodat ik enigszins gerustgesteld de kronkelige weggetjes in het donker en bij stortregen kon vervolgen.
Maar in de weken nadien kwam de melding wel weer terug. Zoals mijn garage me had geleerd ging ik daar langs op het moment dat de melding actief in het scherm stond (na het uitzetten van de motor zou de melding uit de computer verdwijnen). Maar dan nog blijkt het niet eenvoudig te achterhalen wat er aan schort. Als je googled op luchtvering mercedes kom je genoeg verhalen tegen over langdurige (en veelal kostbare) speurtochten. Ik sprak af de auto achter te laten, zodat de speurtocht kon beginnen, maar de lekkage ergens in het systeem bleek zo gering dat er geen definitieve diagnose mogelijk bleek. Omdat er aan het rijgedrag van de auto niets is te merken en de auto ook niet door zijn hoeven zakt na dagen stilstaan stelde mijn garagehouder voor om het maar aan te zien. In het ergste geval zou de melding een keer terugkomen en dan niet meer weggaan, ook niet na uitzetten van het contact. Dan zou de zoektocht makkelijker moeten zijn. Voor al het speurwerk wilde de garage niets in rekening brengen. Kijk, zo kan het dus ook.
In oktober was het bij km stand 341.000 weer tijd voor de apk en nieuwe banden (het profiel was inmiddels minder dan 3 mm). De apk keuring à 50 euro doorstond de auto zonder problemen. Voor de banden dezelfde keuze gemaakt als de vorige keer: michelin primacy 3, 225/55/16 95W. Inclusief monteren en balanceren was ik ongeveer 530 euro kwijt.
En per eind november is er bij km stand 345.500 een beurt uitgevoerd, bestaande uit het vervangen van olie + filter. Kosten: 120 euro. Geen verdere bijzonderheden.
Helaas dus ook nog geen duidelijkheid over de storing in het veersysteem. Het waarschuwingslampje licht nu steevast vrolijk op enkele minuten na vertrek, maar nog steeds niets te merken in het gedrag van de auto.
Schrik
- 357.500 km
De afgelopen periode ging op enig moment het lampje van het voorgloeien branden na de start. Snelle check op het internet leerde dat dan 1 of meer gloeispiralen het hebben begeven.
In de garage was de diagnose helder: de spiraal van de vijfde cilinder deed niets meer. Bovendien diende het relais te worden vervangen. Bleek nog een zwak punt, waarvoor een verbeterde nieuwe versie beschikbaar is. Totale kosten van de reparatie: 250 euro.
Sinds de reparatie merk ik dat het aanslaan nu een halve seconde duurt ipv een hele seconde. Pure tijdwinst.
Bovendien had ik onlangs de accu vervangen. Die was al ruim 10 jaar oud. Omdat we op wintersport zouden gaan leek het me beter het zekere voor het onzekere te nemen. Om nou in een skidorp te ontdekken dat het niet genoeg was om te starten leek me geen aantrekkelijk vooruitzicht. Kosten: 250 euro.
Met de winterbanden onder de auto konden we dus met een gerust hart op stap. Dacht ik. Dat na iedere start de melding in het display verscheen dat ik de luchtvering in de werkplaats moest laten checken was al zo gewoon dat ik daar geen acht meer op sloeg. Bovendien had ik bij het laatste bezoek aan de garage de computer nog laten uitlezen en nog steeds was er geen duidelijke foutmelding. Kortom, een klein foutje dus dat zou wel loslopen.
Helaas, op de 2e dag van de vakantie, een zaterdagochtend, verscheen een rode mededeling in het display: werkplaats raadplegen. Telefoontje naar mijn garage bevestigde dat ik niet meer met de auto kon rijden. Nou ja, ik had hem nog teruggereden naar het chalet. Maar rechtsvoor bevond de auto zich letterlijk op een dieptepunt.
Dan begint het procedurele feest van het geregel: op laten halen van de auto, regelen van een huurauto en ophalen daarvan, laten stellen van een diagnose, etc. Zoiets kost al met al veel tijd; toch snel anderhalve dag van de vakantie. Bovendien werd pas op woensdag de diagnose van de MB dealer duidelijk: het drukvat en de compressor. Kosten: 1200 euro. Nooit fijn.
De huurauto die ik (elders) meekreeg bleek helemaal aangepast aan de omstandigheden in een skidorp: er zaten goede zomerbanden onder …. Of ze ook auto’s met winterbanden hadden; nee meneer. Deze of niets. Gelukkig bleek deze Toyota Auris minder gevoelig voor sneeuw dan mijn Mercedes. Er viel althans nog mee te rijden (heel anders dan mijn auto, waarvan de zomerbanden op sneeuw al blokkeerden bij licht aanraken van de rem terwijl de achterwielen in drive nog doordraaiden). Wel een heel verschil; een op zich lekker schakelende handbak, heel direct sturend en bijzonder zuinig (1 op 20 met alle kilometers in de bergen, inclusief korte stukjes met koude motor). Maar ook een stuiterbak. In ieder geval vergeleken met de Mercedes. Wat voelde die weer heerlijk comfortabel aan, nadat ik die – anderhalf uur rijden vanaf ons vakantieadres – op vrijdagmiddag weer had opgehaald. Stil, niet zo overdreven direct sturend, geen gestuiter. Kortom: comfortabel.
Op de terugweg door Duitsland deed de auto het weer perfect. Waar het kon 160 – 170 km/h gereden en dat in alle rust. Bij terugkomst lag het verbruik nog onder de 8ltr/100km.
Na de terugkeer ook besloten de xenon lampen te vervangen, want die zijn in de tussentijd veel minder helder gaan stralen. Ik wist dat niet, maar de opbrengst daarvan blijkt inderdaad jaarlijks minder te worden. En dat viel ons tijdens de vakantierit echt op. Nieuwe Philips lampen met originele specificaties gekocht bij Well Done Xenon van Kejo Mastenbroek voor 50 euro per stuk. Die zitten er inmiddels in en geven inderdaad een stuk meer licht. Service van Kejo is ook prima: snel geleverd en na aankoop uitgebreide toelichting op hoe te monteren.
onderhoud afgelopen paar maanden
- 375.000 km
In de afgelopen maanden enkele onderhoudsuitgaven gehad, zoals een beurt en apk, dus hoog tijd voor een update betreffende mijn S211. Laat ik beginnen met aan te geven dat de auto nog altijd rijdt als nieuw. Of eigenlijk moet ik zeggen: weer rijdt als nieuw. Speling op de fuseekogels aan het rechterwiel werden goed voelbaar in het stuur en dat deed afbreuk aan het comfort en gevoel van degelijkheid. Na vervanging (€220) en uitlijnen (€60) weer helemaal goed gekomen. Verder de koplampen laten polijsten (een heel ander gezicht voor €60 bij Flexx in Amsterdam ZO; echt een vakman!) waarna de auto de apk (€60) weer goed doorstond.
Eerder was in de zomer een kleine beurt uitgevoerd zonder bijzonderheden (120 euro). En kort nadien is de poelie van de dynamo vervangen (meen 150 euro). Die bleek moeilijk te draaien. Voor de kenner hoorbaar bij de start. Mij was het niet opgevallen.
Aangezien ik momenteel veel naar Brussel moet voor mijn werk (dus lange afstanden) geeft de computer aan dat een volgende beurt nog even op zich kan laten wachten. Eerder was een beurt meestal nodig na zo'n 22dkm, maar zoals het er nu naar uitziet is de volgende beurt pas nodig bij ongeveer 26dkm.
Tegen die tijd staat de teller op ruim 390dkm. Respectabel. En wat mij betreft zonder al te veel onderhoud of tegenvallers. Hoed af voor de kwaliteit.
onderhoud
- 394.000 km
Naast de gebruikelijke beurt (motorolie en –filter a 120 euro) bleken de afgelopen maanden enkele onderhoudswerkzaamheden nodig. Zoals het vervangen van de originele remschijven achter. Dikte was nog op orde, maar de schijven zagen er nogal verweerd uit. Vermoedelijk omdat de auto door de week weinig wordt gebruikt kreeg roest er vat op. Verder ging het motorcontrolelampje branden en bleek vervanging van een gloeispiraal nodig (schijven + spiraal samen 380 euro); de tweede tot op heden. De garagehouder legde uit dat, hoewel de auto nog steeds goed kan starten, je niet moet wachten met de vervanging, omdat een kapotte spiraal vuil aantrekt dat gaat aankoeken. Demontage kan dan na verloop van tijd lastig worden. Ook diende de drukverschillen sensor van het dpf filter voor de tweede keer vervangen te worden. Kosten lagen aanzienlijk lager dan destijds bij de dealer: 100 euro. Verder gaf de Park Distance Control een probleem aan. Een kapotte sensor achter is vervangen (80 euro), maar het systeem protesteert nog af en toe, dus misschien dat er nog een sensor niet helemaal lekker meer is. Tenslotte diende de airco bijgevuld te worden (75 euro). Al met al 755 euro over de laatste 26dkm. Niets om over te klagen.
Wel reden tot klagen over de toenemende krassen en butsen die onverlaten op de auto achterlaten. De meeste leiden vooralsnog niet tot roestsporen, maar mooi is anders. De vraag is of het economisch nog de moeite loont om de lakschade aan te pakken. Bovendien wordt ieder nieuw krasje dan weer heel vervelend, terwijl de auto steeds meer een gebruiksmiddel is geworden. Weliswaar een heerlijk luxe gebruiksmiddel, maar toch. Voorlopig laat ik het zo. Op naar de 4 tonkm.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.