Mercedes-Benz E 320 CDI Avantgarde Combi (2004)

Dáhag, MPV

Mercedes E320 CDI Combi Avantgarde
De Mercedes-Benz E Combi bewijst dat je geen bus nodig hebt om veel te kunnen vervoeren. Dat kan ook in alle luxe in 'n personenauto. En met de zescilinder common-raildiesel aan boord kan dat ook nog eens met gezwinde spoed.

De hausse aan Multi Purpose Vehicles lijkt voorlopig niet voorbij. Maar wie oplet, ziet voldoende alternatieven. Want hoe luxe ze ook zijn, in de kern blijven MPV's toch veredelde busjes. Da's geen schande, want in de ruimte schuilt hun kracht. Maar de Mercedes E-Klasse Combi verslaat ze op hun eigen terrein. De lengte van de kofferruimte van deze Mercedes beslaat met de achterbankleuning rechtop 1,19 meter. Door de rugleuning te laten zakken, creëer je een balzaal aan laadruimte. De kofferruimte wordt dan maar liefst 1,83 meter diep. Is dat nog niet genoeg, dan kan de leuning van de rechtervoorstoel ook nog eens helemaal voorover gevouwen worden (optie). De maximale laadlengte bedraagt dan ineens 2,86 meter.
Mercedes heeft deze E Combi voorzien van het Easy Pack; een verzameling opties waar je je vingers bij aflikt. De laadvloer is volledig elektrisch naar buiten te schuiven zodat je de bagage eenvoudig erop kunt leggen. De uitschuifbare laadvloer is buitengewoon handig, maar kost 1.281 euro. Easy Pack behelst ook een opbergbak achter de achterbank. Het beslaat de volledige breedte van de auto en erin is de Easy Pack Fixkit verstopt. Deze set bestaat uit een dubbele, telescopische stang waarmee je de bagageruimte in tweeën deelt en grotere stukken vastzet, en vier sjorogen. In de laadruimte zijn twee rails aangebracht waarin je de sjorogen kunt plaatsen, met behulp waarvan je de lading kunt vastzetten. En ook oude vertrouwde spanbanden behoren tot het Fixkit-pakket.
De Combi is uitgevoerd in Avantgarde-trim. Mercedes heeft kwistig gestrooid met leer (met leer overtrokken zitmeubilair is een optie), zwart esdoornhout en chroom. De stuurkolom en de voorstoelen zijn volledig elektrisch verstelbaar. Het bestuurdersexemplaar heeft bovendien een massagefunctie. Automatische anti-verblindingsspiegels behoren tot het standaardpakket. Het Easy Pack opbergvak achter de achterbank en de Easy Pack-indeling van de opbergruimte onder de laadvloer zijn ook standaard, net als de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging.

Zijdezacht

In het vooronder ligt een 3,2-liter zescilinder common-raildieselmotor met een maximum vermogen van 204 pk en maar liefst 500 Nm koppel. Hij maakt van de E Combi niet alleen een magnifieke trekauto, hij stelt de toch behoorlijk zware Mercedes in staat tot prestaties die de doorsnee GTI-rijder behoorlijk op z'n neus doen kijken. Opvallend daarbij is dat de automatische vijftrapstransmissie, die standaard is op deze E Combi, zijdezacht van verzet wisselt. De krachtbron laat echter iets te veel van zich horen, als je veel van 'm vergt. Da's jammer, want het geluidsniveau past niet bij de klasse die de auto uitstraalt. De Mercedes E Combi 320 CDI in Avantgarde-uitvoering wordt geleverd met een 15 mm verlaagd onderstel. De mate van hardheid van de vering en demping kun je zelf instellen. Er zijn twee keuzemogelijkheden, maar voor welke je ook kiest, de Benz blijft comfortabel voortzoeven. De besturing werkt direct, maar iets meer communicatie zou toch welkom zijn.

De E-Klasse Combi Avantgarde is niet bepaald de aanbieding van de week. Aan de andere kant biedt de Mercedes wel heel veel waar voor z'n geld. Qua ruimte doet 'ie niet voor een MPV onder. Deze E Combi 320 CDI Avantgarde brengt ons in vertwijfeling; wat is nog de toegevoegde waarde van een MPV als een 'normale' personenauto als deze Benz dezelfde kunstjes kán, maar niet hóeft te vertonen?

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model E 320 CDI Avantgarde Combi
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 74.150

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 6-cil. in lijn
Cilinderinhoud 3.222 cc
Maximaal vermogen 150 kW / 204 pk bij 4.200 tpm
Maximaal koppel 500 Nm bij 1.800 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.850 mm / 1.822 mm / 1.496 mm
Wielbasis 2.854 mm
Massa leeg 1.785 kg
Laadvermogen 675 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.100 kg / 750 kg
Banden225/55VR16Prijzen
Topsnelheid 234 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,7 s (fabrieksopgave: 8,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,2 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,9s
Brandstofverbruik 7,3 l/100km
CO2-uitstoot 194 g/km

Gerelateerde forumtopics