Mercedes-Benz E 320 CDI Avantgarde Combi (2003)

autoreview

Mercedes-Benz E 320 CDI Avantgarde Combi (2003)

Signalement

UitvoeringE 320 CDI Avantgarde Combi
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf273.500 km
KM-stand laatst350.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste weekje

  • 273.800 km

Even een korte intro waarom ik deze autoreview aan maak:

In mijn zoektocht naar een andere auto is informatie van andere gebruikers een in mijn ogen betrouwbare bron. Omdat er best wel veel auto's met hoge nieuwprijs voor (relatief) lage bedragen te koop staan is er veel keuze. Maar hoge nieuwprijs is hoge onderhoudskosten, en lage aanschafprijs is hoge kilometerstand. Omdat er voor de 320 maar één review op autoweek staat met een hoge kilometerstand heb ik besloten dit aantal te verdubbelen.

Waarom een andere auto:

Vorig jaar zakelijk een nieuwe Renault Megane station gekocht. Bose uitvoering met 14% bijtelling. Prima auto, doet het perfect en precies wat hij moet doen. En daar wringt de schoen voor mij. Hij is stil, zuinig, eigenlijk groot genoeg, voordelig in de verzekering en je krijgt er geen negatieve reacties op van andere mensen.

Nadeel is de kwaliteits beleving. De lak krast snel, het dashboard nog sneller. En meest irritant zijn de kleine puntjes zoals het "klik-klak" geluid wanneer de achterruitenwisser heen en weer beweegt. Ook vind ik de ruimte om de bestuurder heen te benauwend, alles zit om je heen gesloten, het schijnt mode te zijn.

Ook is wederom bewezen dat nieuwe auto's niet aan mij bestemd zijn, na een jaar zit hij vol met krassen en ik kan me er echt niet druk om maken.

Auto intern kunnen doorschuiven, en op zoek gegaan naar een passende vervanger.

De shortlist bestond uit de volgende auto's:
535d (station)
A6 3.0 tdi(station)
e-320 cdi (station)

Na proefgereden te hebben in de 3 bovenstaande types op zoek gegaan naar een nette e-320, modelserie W211.

Waarom gekozen voor de(ze) e-320:
Fijne motor met voldoende vermogen,
Prettige automaat,
Bijzonder comfortabele luchtvering,
Bijzonder comfortabele stoelen met instelbare luchtkussentjes voor een fijne zit,
Grote kofferbak,
2 extra zitplaatsen in deze kofferbak, (voor kinderen)
Elektrisch bedienbare kofferklep,
Verwarmde en geventileerde stoelen,
Geïntegreerde kinderzitjes op de achterbank,
Licht leder interieur,
En alle andere luxe die je op een auto met een nieuw prijs van ruim € 90.000,- mag verwachten.
GEEN schuifdak
GEEN geblindeerde ramen achter

Auto beschikt over volledige onderhoudshistorie. En is niet aangepast met grote en brede velgen en andere niet originele accessoires.

De auto is standaard voorzien van een carkit voor een Nokia telefoon. Na Google te hebben geraadpleegd blijkt hier een oplossing voor te zijn. Viseoo maakt een "dummy" Nokia die kan fungeren als bleutooth adapter. Werkt prima!

De DVD in de navigatie is oud. Gierig als ik ben een gekopieerde DVD gekocht, maar die werkt niet. Waarschijnlijk is de laser in de DVD computer versleten, binnen kort eens laten reviseren. Kosten bedragen ongeveer € 300,-, wat niet erg voordelig is. Maar een Tomtom tegen de raam aan plakken zie ik ook niet zitten, maar die keuze kan iedereen zelf maken.

Momenteel staat de auto op winterbanden (Vredestein Extreme nog-iets). De zomer en winterwielen hebben de originele bandenmaat. (225/55/16?) Lekker comfortabel, dus in lijn met mijn bedoeling.

Het rijden:

Ik heb de afgelopen week eigenlijk alleen maar op kantoor gewerkt, dus geen afspraken buiten de deur gehad. Mijn woon werk verkeer is 15 kilometer enkele reis over een 60 kilometerweg. Niet echt waar deze auto voor gemaakt is.
Uiteraard zoeft de auto heerlijk comfortabel over de weg, knort een beetje bij een koude start, maar is stil genoeg als hij een paar minuten loopt. Verbruik is nu ongeveer 8,5 op 100 kilometer, bij suf tokkelen met koude motor.

Op mij heeft de auto een enorm rustgevende werking. Lekker rustig aan, relaxt optrekken en ontspannen tussen de hectiek van kantoor en mijn gezin met een 6 weken oude baby en kindje van 1,5.

Eind december staat een tripje buitenland op de planning, daarna zal ik een update geven. Ik rij ongeveer 40.000 kilometer, dus na de zomer moet ik de 300.000 kilometer er wel op hebben staan!

Eigenlijk geen nieuws

  • 277.500 km

De auto is nu een poosje in mijn bezit, en ik heb eigenlijk (en gelukkig) niet veel te melden.

Begin deze maand heeft de auto een nieuwe APK gekregen. Enkel een lampje vervangen, dus voor € 68,- euro kan ik wat de APK betreft weer een jaartje vooruit.

Het verbruik van de auto valt me erg mee, zoals eerder benoemd woon ik niet ver van kantoor af waardoor de auto tijden woon-werk verkeer niet echt warm wordt. Het verbruik is gemiddeld 7,2 op 100. (Bijna 1 op 14) En bij lange stukken met 125 op de teller daalt het snel naar 6,4 op 100. (Iets meer dan 1 op 15,5)

De auto nodigt niet uit tot hard rijden, wat ik plezierig vind. Rustig aan is hard genoeg en een keer inhalen op een provinciale weg is zo gepiept. Het geeft een comfortabel gevoel om snel ergens voorbij te kunnen.

Ook kwam ik er achter dat ik om mijn caravan achter deze auto te mogen hangen een aanhanger rijbewijs nodig heb, terwijl ik dat met de, veel minder geschikte, Renault Megane niet nodig had. Vanwege het totaal gewicht te begrijpen, aan de andere kant best krom. De combi caravan-Renault is gegarandeerd minder stabiel dan de combi caravan-Mercedes.


Enkele punten die me zijn opgevallen:

Stoelverwarming is heerlijk!

De verwarming van de auto is erg snel op temperatuur.

Het verschil in demping tussen "comfort" en "Sport II" is wel bijzonder. Het lijkt weinig verschil te maken, maar het verschil is toch groot. Er zijn bochten waarbij de auto echt aanzienlijk gemakkelijker de gewenste kant op ga in Sport II dan comfort. En het verschil in demping voelt niet erg groot, maar aan de andere kant merk je het wel erg goed. Beetje moeilijk uit te leggen. Ik gebruik in 99% van de gevallen de comfort stand, en zet bij een een naderende bocht de demping wel eens een tandje harder. "Sport I" gebruik ik nooit.

De automaat trekt volgens mij standaard op in de 2de versnelling. Als ik op een rotonde wil invoegen en ik geef gas bij schiet de auto als een dolle naar voren, waardoor mijn telefoon en alle andere spullen onder stoelen schieten. De sportstand op de automaat gebruik ik nooit, en met de hand schakelen is ook niet nodig.

Geïntegreerde kinderzitjes op de achterbank zijn wel handig, net als de zonneschermpjes bij de achterruiten.

Navigatie dvd is een jaar of 7 oud, maar dat gaat eigenlijk prima. Ik moet de auto nog een wegbrengen om de dvd-unit te laten reviseren zodat hij weer gebrande dvdtjes kan lezen, gebrek aan tijd.

Verder vind ik het erg prettig dat de auto niet nieuw is. Krasjes maken geen knoop uit, en ik hoef er van mezelf niet zuinig op te zijn. Fijn met twee kleine kinderen, kinderwagens en boodschappen.

Voor degene die me attenderen op de mogelijk hoge onderhoudskosten, ik heb het onderhoud op € 200,- per maand ingecalculeerd. De auto schrijft bijna niet meer af, en de WA+ verzekering is zeer betaalbaar vergeleken met de (noodzakelijke) all-risk verzekering van een nieuwe auto. Ik hecht niet veel waarde aan een nieuwe auto, maar wel aan het gevoel dat een auto zoals deze kan bieden. Het is absoluut niet te vergelijken met bijvoorbeeld een Passat. Waarbij ik niet zeg dat een Passat minder is, maar het rijdt wel anders. (En waarschijnlijk volgens veel mensen ook beter.)

Overigens voor de vrouw (en de ritjes rondom huis) vorige maand een Dacia Logan MCV gekocht, uiteraard gebruikt. Niet de duurste auto en enorm veel ruimte voor je centen! (Zonder elektrische ramen en afstandsbediening op de vergrendeling maar mét airco) Zal er later nog eens een verslagje over typen.

In februari en april nog even naar de sneeuw, daarna weer tijd voor een update. Hopelijk heb ik dan wederom niets te melden.

Prettig apparaat en stukje over kosten

  • 285.000 km

Als ik in dit ritme blijf rijden zal ik dit jaar rond de 45.000 kilometer gaan maken.

De afgelopen maanden de volgende puntjes die het vermelden waard zijn:

- Versnellingsbak laten spoelen bij Tunex in 's-Herenberg. Ondanks dat ik geen klachten had toch de bak preventief van nieuwe olie laten voorzien. Gelukkig was de olie nog prima van kleur en het verschil na spoeling dus gering. De bak bleek prima te zijn onderhouden en kan er weer een kleine 100.000 kilometer tegenaan. (Kosten € 350,- o.i.d.)
- Lekkende verstuiver vervangen. Eén van de zes verstuivers was lek en is vervangen. Ik weet niet of er een nieuwe of een gebruikte is geplaatst maar de auto lijkt iets zuiniger (0,2 op 100) en blaast minder roet bij flinke acceleratie. (Kosten € 570,-)
- Lampje van de nummerbord verlichting vervangen.

Verder bevalt de auto nog steeds meer dan prima! Een gemiddeld verbruik van 7.1 op 100 op de laatste 11.000 kilometer is in mijn ogen lang niet gek. Dit ondanks 2 ritjes naar en van Tignes met 170(+) per uur door Duitsland.

De kosten voor onderhoud lopen prima in lijn van verwachting. Moet er een beetje geluk mee hebben, zag in de history dat er voordat ik de auto kocht al 4 verstuivers vervangen zijn. Met de laatste erbij zijn het er 5 en ik kan er dus op rekenen dat de 6e ook in de komende 50.000 kilometer zal komen.

Klinkt vreemd, maar omdat de auto zo goed bevalt ben ik toch gaan kijken naar een andere. Ik heb een mooie R320 CDI op het oog en hoop met de verkoper uit de aankoopprijs te komen. Alle voordelen van mijn huidige E maar dan met behoorlijk veel extra ruimte!

Voor degene die onderstaand aangeven dat ik niet vrolijk wordt van de kosten van dit soort auto's een berekening van wat deze auto mij kost en wat de lease auto van mijn compagnon kost:

Mercedes per jaar:
Wegenbelasting € 2.016,-
Verzekering: € 624,-
Onderhoud: € 2.400,-
Diesel (45.000 km): € 4.473,-
Afschrijving: € 1.250,- (Eerste 2 jaar, daarna minder vanwege minimale waarde, ding zal niet snel minder dan € 4.500 waard worden verwacht ik)

Totaal kosten per jaar: € 10.763,-
30.000 kilometer zakelijk met € 0,19 vergoeding € 5.700,-

Kosten netto € 5.063,- per jaar. Het percentage van mijn zakelijke ten opzichte van mijn totaal kilometers schijn ik nog af te kunnen trekken aan BTW. Maar dit laat ik aan de boekhouder over en neem ik nu niet mee in deze som.


Mijn compagnon heeft een lease V60, D3 zonder fratsen maar met automaat.

Volvo per jaar:
Lease per jaar € 12.600,-
Diesel (45.000 km) € 3.843,-
Bruto kosten op beheer bv € 16.443,-
Beetje vreemde som maar hier moet fictief de loonbelasting vanaf getrokken worden, het is tenslotte geen netto loon maar bruto inkomsten in zijn beheer bv. Er gaat dus ongeveer 50% af t.o.v. netto kosten.

Auto lasten per jaar netto € 8.221,50
Netto bijtelling per jaar € 4.140,-

Kosten voor deze auto bedragen dus ongeveer € 12.361,50. Ben je in loondienst en krijg je de lease door je werkgever betaald dan is het natuurlijk een ander verhaal.

De bedragen zijn vast en zeker niet 100% kloppend maar het geeft een mooie indicatie waarom het rijden van deze auto voor mij juist financieel helemaal niet onaantrekkelijk is.

Conclusie: Enorm fijne auto!

Lekker blijven rijden

  • 298.000 km

Helaas ben ik nogal snel uitgekeken op mijn auto's, dus ook op deze E-320.
Wel gezocht naar een goede vervanger; R-klasse, 535d en een A6 (die speakers in de uitlaat heeft, en daarmee direct van de lijst is geschrapt!)
Al deze auto's hebben hele prettige punten maar zijn ook erg duur. € 30.000,- bijleggen is het minimum. Nog lekker even doorrijden dus want het verschil is te groot ten opzichte van de meerwaarde.

Over mijn E, super prettige auto.

Op vakantie 4.500 kilometer gereden waarvan 3.500 met een 1.900 kilo zware caravan. Gaat prima, zeker beter dan mijn vorige Renault met een caravan van 1.300 kilo. Is voor het verbruik niet geweldig, tempo op 100 en het verbruik is iets meer dan 1 op 10 en het vermogen meer dan voldoende.

Wat ging er stuk in de afgelopen maanden:
De verstuivers, eerst 1 laten vervangen, daarna de 2de. En toen afgelopen week weer een verstuiver begon te mopperen de overige 4 ook maar direct vervangen.

Ik geloof dat een verstuiver rond de € 200,- kost, 6 stuks, de montage kosten en 21% btw maakt een leuk prijsje.

Aan de andere kant schrijft de auto bijna niet af en zijn er verder geen bijzonderheden geweest.

Zoals het er nu naar uit ziet gaat de auto mij dit jaar aan brandstof, onderhoud, verzekering en wegenbelasting ongeveer 8.000 euro kosten. Ben ik lang niet ontevreden over.

De auto blijft nog zeker een jaartje, tenminste dat heb ik mezelf nu voorgenomen. Heerlijk comfortabel, snel genoeg en te oud om echt zuinig op te moeten zijn.

Ik cruise nog even lekker door, de volgende update zal weer komen wanneer ik iets te melden heb.

Verkocht

  • 350.000 km

De auto is verkocht.

De auto heeft het altijd prima gedaan. Comfort was subliem en het vermogen meer dan ruim voldoende.

De reden voor de aanschaf van een nieuwe, de uitstoot van roet (geen roetfilter) en het stuk gaan van randzaken.

Onderhoud:

Ik reed ongeveer 40.000 kilometer per jaar met deze auto, wat voor de auto uiteraard geen enkel probleem is.
Mede vanwege de kilomterstand gingen er wel eens wat dingen stuk. Het is al bijna twee jaar geleden dat ik de auto verkocht heb maar het onderstaande schiet mij nu te binnen:
- Verstuivers. Eigenlijk het enige motorische mankement. Volgens mij bedroegen de reparatiekosten met 6 gereviseerde verstuivers ongeveer € 1250,-.
- Luchtvering achter. Duur grapje, volgens mij waren de kosten rond de € 2.500,-. Vervangen voor nieuwe.
- Koplamp. Hoogste verstelling defect. Was niet te repareren. Andere lamp laten plaatsen. Kosten rond de € 1.100,- en grotendeels in de werkuren.
- GPS sensor. Schijnt een standaard stekkertje aan te zitten. Universeel ding gekocht en aangesloten. Werkt prima. Kosten ongeveer € 15,-.

Kosten voor regulier onderhoud bedroegen tussen de € 350,- en € 550,-.

Ik heb eens berekend dat deze auto mij zonder afschrijving ongeveer € 0,35 per kilometer koste, wat mij betreft een prima kostprijs. (Onderhoud, wegenbelasting en brandstof)
Wat verder opviel was de slijtage van de banden. Ik reed op zomer en winterbanden en volgens mij heb ik ieder jaar 4 banden vervangen. Er was altijd wel een setje voor of achterwielen aan vervanging toe.

De auto heb ik uiteindelijk verkocht omdat er wat kosten aan zaten te komen. Er zat een flinke barst in het voorraam, een scheurtje in het spiegelglas, de pomp van de luchtvering zat er aan te komen, er waren SRM (of zo iets) meldingen, elektrische achterklep had er soms moeite mee en remschijven en blokken voor.

Ik herinner de auto als een enorm fijne reisauto. Het navigatiesysteem was heel erg goed en ook de carkit is beter dan alle (nieuwe) auto die we nu op kantoor hebben rijden.

Ik kan mensen deze auto zeker aanraden. Wel zou ik gaan voor een meer standaard motor met normale koplampen en vering. Op de verstuivers na is er motorisch nooit iets met het ding geweest. Ook geen olieverbruik.

Ik heb de Mercedes vervangen voor een nieuwe Renault Espace (2017).
Inmiddels is de eerder genoemde Dacia ook vervangen. Er staat een Mini JCW (2003) op de oprit en we hebben een Tesla Model X (2018).

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.