Mercedes-Benz E 320 CDI Avantgarde Combi (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | E 320 CDI Avantgarde Combi |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 176.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Tegen mijn verwachting in is het verschil met mijn vorige combi enorm. Ik ben er +-3 jaar, 180.000km, een extra cilinder en een facelift op vooruit gegaan.
Bij het starten van de auto viel mij direct op dat de 6 cilinder commonrail volledig trillingsvrij loopt. Een heel verschil met de 5 cilinder dus. De reactie op het gas was even wennen. Zodra ik met de 290 gas gaf moest eerst de turbo even op gang komen waarna de auto eindelijk versnelde. De CDI sprint er direct vandoor. Inhalen is kinderspel met 470 Nm draaimoment.
Omdat het een Avantgarde is ligt de carrosserie behoorlijk laag. Dit betekend langzaam over drempels, want je blijft er (te) snel achter hangen. De 17’ ’AMG styling I’ velgen van mijn vorige combi heb ik weer onder deze combi laten monteren.
Het interieur is typisch Mercedes: veel knoppen. De lederen bekleding was een beetje dof. Deze heb ik met leather-care van ’Swissol’ behandeld. Het leer ziet er weer als nieuw uit! Verder zijn de multicontour-stoelen echt een uitvinding, heerlijk hoe je verschillende delen van de stoel kunt oppompen. Qua uitrusting is deze combi wat mij betreft met de juist opties uitgevoerd: elektrisch bedienbare zetels, lederen bekleding met stoelverwarming, COMAND, xenon verlichting, schuifdak en ingebouwde MB-telefoon (direct met COMAND verbonden). Het verbruik over mijn eerste 3.500km is 7,9 L/100km gemiddeld, volgens de boordcomputer. In werkelijkheid valt dit iets ruimer uit. Valt mij niets tegen.
UPDATE 07-03.07
Verbruik schommelt nog steeds, ondanks de lagere buitentemperatuur, tussen de 7,5 en 8,2 liter / 100km. Zeer acceptabel gezien de cilinderinhoud en het aantal kilo’s.
PROBLEMEN
3.000 km na aanschaf moest de auto een kleine (Assyst-A) beurt hebben. Omdat de vorige eigenaar geen kilometervreter was, en de vorige beurt meer als een jaar geleden uitgevoerd was, heb ik toch een grote beurt laten uitvoeren. Tijdens de beurt kwamen wat kleine dingen als rubbertjes e.d. naar boven die vervangen moesten worden. Geen noemenswaardige dingen. De auto is altijd dealer-onderhouden (EMA Eindhoven).
UPDATE 19-11.06
Inmiddels heb ik de 17’ styling1 wielen omgewisseld voor 18’ styling2 exemplaren. In principe hetzelfde wiel, alleen groter en breder. Achter ligt er nu 265 breed op, en dat is toch wel heel breed. Kijkt wel erg mooi moet ik zeggen. De 17’ AMG’s gebruik ik nu voor winterbanden.
UPDATE 07-12.06 - 202.000km
Beurt uitgevoerd. Geen problemen. Kan de auto steeds meer waarderen, de 6cyl. turbodiesel blijft me verbazen bij overhalen; zeer krachtig.
UPDATE 07-03.07 - 223.000km
Onalngs een originele versterker in laten bouwen; om het geluid wat te verbeteren. Inmiddels is er een lampje achter de klima defect.
UPDATE
De E-klasse is verkocht (ruim 255.000 km). Nu een jonger model (211) uit 2004. Zie review.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.