Mercedes-Benz E 300 Turbo Diesel Elegance (1998) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | E 300 Turbo Diesel Elegance |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 215.000 km |
KM-stand laatst | 480.000 km |
Lofzang
- 320.000 km
Oh, welk een heerlijke reismetgezel is deze Benz toch! Ik zocht een automobiel waarmee ik prijsgunstig vele kilometers kon afleggen. Mijn keus viel op de Benz en geen moment heb ik daar spijt van gehad. De automobiel rijdt heerlijk, de automaat schakelt haast onmerkbaar, en na elf jaar oogt deze auto nog steeds netjes, chique en best wel bij de tijd. Bij het rijden is duidelijk voelbaar dat deze auto is gebouwd voor de eeuwigheid, men voelt zich "invincible" op snelweg en binnenweg.
En dan het motorgeluid: nooit wist ik dat een diesel best wel sportief kon klinken.
Het verbruik valt daarbij alleszins mee. Houdt men zich aan de wettelijk toegestane limieten, dan draait de motor eigenlijk nooit meer dan 2500 toeren. En daarbij is 1 op 12 dan makkelijk te realiseren. Bij gunstige omstandigheden (hogere buitentemperaturen en lagere snelheden) is de 1 op 15 weleens behaald. Kom daar maar eens om bij de moderne commonraildiesels.
Voorts blijkt de Benz goed te functioneren op slaolie. Een blog terzake (http://www.autoweek.nl/myweblog.php?id=813) werd geplaatst in Autoweek augustus 2008 en leverde een mobiel telefoonapparaat op. Yoechee!
Zo na elf jaren en achtmaal de aardbol rond zijn er wat kleine mankementen aan de auto. Het BAS/ASR lampje brandt al anderhalf jaar, en mede daardoor werkt de cruise control niet meer. Navorsen van het probleem heeft nog niet geleid tot een precieze duiding van wat er aan de hand is, en eigenlijk vind ik het wel best zo.
De raampjes hebben ook nog weleens moeite met sluiten, maar dat lost de garage daarna weer op. De airconditioning heeft er de brui aan gegeven - die zal ik tegen de zomer toch eens laten repareren.
Dan de kosten. Dit is veruit de goedkoopste automobiel die ik mocht rijden. Afschrijving en verzekering zijn uit de aard der zaak laag, het verbruik noemde ik al, en ook qua onderhoud valt het erg mee. Gewoon de beurten, dat is het dan. Ik heb nu ruim een ton met de auto gereden, in twee jaar tijd, en nog geen grote onkosten gehad.
Zijn er ook nadelen? Ach, je wordt nogal eens geplaagd met het taxi-imago van de auto. Mijn geliefde bijvoorbeeld - die heeft daar nogal een handje van. Maar als we dan bij stilstand op een koude dag de restwarmteknop aanzetten (een typische voorziening voor taxichauffeurs) dan is ook zij blij met ons trouwe reisdier.
Tja, in dat trouwe reizen schuilt eigenlijk het enige nadeel: je bent nogal geneigd om vele kilometers te maken. Een weekendje Kopenhagen, een dagje Parijs, een minivakantie aan de Moezel en aanstonds een bliksembezoek aan Keulen om wat leuke spulletjes te kopen...
De moraal van dit verhaal: wil men luxe rijden voor een prikkie, schaf een Benz aan. Wij rijden in elk geval door tot de vier ton, en alsdan zien we verder.
En de Benz, zij ploegde voort
- 380.000 km
Bijna een jaar na de lofzang en 60.000 km verder, tijd voor een korte update. Hoewel er strikt genomen weinig nieuws te melden valt. De geliefde waarover ik drie alinea's hiervoor sprak is er niet meer - de Benz blijft daarentegen trouwer dan ooit.
Dagelijks vervoert de E 300 turbodiesel me van Utrecht naar Apeldoorn op en neer in opperste rust en degelijkheid. Het verbruik lijkt zelfs steeds gunstiger te worden: 1 op 15 is meer regel dan uitzondering.
Het onderhoud blijft erg overzichtelijk. Werden mijn vorige auto's stuk voor stuk een bodemloze put op enig moment, de Mercedes maakt haar reputatie van betrouwbare gezel meer dan waar. Inmiddels heb ik ook nog eens een puike garage gevonden waar men echt álles over deze automobielen weet: Garage Gert Ruinemans in Steenwijkerwold. Iets van 120 km bij mij vandaan, maar je wilt toch dat je auto in goede handen is.
Het meest storende mankement werd de kachel die soms volkomen op hol sloeg en maximale warmte gaf aan de linkerzijde van het interieur. Vooral des zomers vervelend hoor. Door een nieuwe kachelkraan te plaatsen is dit verholpen. Met nog wat dingetjes links en rechts werd dat een grote beurt van 900 euro. In het voorjaar zal er nog een keer zoiets aankomen en dan is de Benz weer spik en span. Het wordt welhaast een prestigekwestie de auto zo lang mogelijk te blijven rijden.
Ik heb een tijdje rondgekeken naar een andere auto. Maarja, dan kom je in een S-klasse terecht of je gaat gekke dingen doen en G-klasse rijden. Daarvoor betaal je de hoofdprijs en je rijdt er niet echt heel veel beter op. Dus de E 300 turbodiesel houden we als vlaggenschip van de wagenvloot, en we stomen door naar het half miljoen.
Partir c'est mourir un peu...
- 480.000 km
Het onvermijdelijke is onvermijdbaar geworden. In het laatste halfjaar, zeg vanaf de 4,5 ton, twee erg dure reparaties gehad. In de winter begon de diesel aan diverse kanten te lekken. De dorpsgarage kon er wel wat aan doen. Maarja, een duizend euro verder bleek het lekken van de pomp eigenlijk pas redelijk opgelost. Weer een paar maanden later bleef de bak hangen in de eerste versnelling. Als je nu een noodloopregeleing maakt in zo'n versnellingsbak, zorg er dan voor dat-ie in de derde versnelling blijft hangen, dan kun je nog best ver rijden met de auto.
Enfin, het bleek dat er versnellingsbakolie via een kabel naar een printplaat gekropen was, en dat geeft kortsluiting. Het bedrag om dat te repareren ben ik bewust vergeten.
De conclusie is dat ik net een half jaar te lang ben doorgereden met de auto. Had ik tijdig afscheid kunnen nemen, dan waren de laatste reparaties me bespaard gebleven. Nuja, ik denk maar zo: het is de prijs die ik heb betaald voor mijn grote liefde voor de Benz.
Ze is opgevolgd in stijl, en wel door een Jaguar XK8 én een Benz C230. Twee heerlijke automobielen, met een bijtellingstechnisch gunstige leeftijd, zodat ik nu twee auto's voor de prijs van één rijd!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz E-klasse 240 Avantgarde Automaat Ecc Cruisecontrol Schuif/Kanteldak Lm Velgen Trekhaak***NL Auto***N.A.P***Youngtimer***
- 1998
- 191.694 km

Mercedes-Benz E-klasse 500 Avantgarde
- 1996
- 106.813 km

Mercedes-Benz E-klasse AMG 50 | 33.000KM | New Condition | Full Documentation
- 1999
- 33.000 km