Mercedes-Benz E 300 e Sport Edition Estate (2025)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | E 300 e Sport Edition Estate |
|---|---|
| Versnellingen | 9, Sequentiële Automaat |
| Bouwjaar | 2025 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand bij aanschaf | 1 km |
| KM-stand laatst | 27.500 km |
Keuze en de 1e 6000 kilometers
- 6.100 km
Jaren geleden, voordat het drukke leven met kleine kinderen begon, had ik nog wel eens de tijd om een review te schrijven. Destijds was het een Kodiaq. In 2020 geswitcht van baan waarbij er een aantal voorlopers zijn bereden uit de 3-serie van BMW. Uiteindelijk een Volvo XC60 B5 Momentum Exclusive besteld als leaseauto en deze 4 jaar lang met veel plezier en zonder al te veel problemen gereden. Aangezien ik jarenlang toch wat andere prioriteiten had dan review schrijven heb ik deze dan ook overgeslagen voor de Volvo.
Met een jaarlijkse 45.000 kilometer werd het vorig jaar na de zomer tijd om na te denken over een opvolger. Elektrisch? Hybride? Ik had in ieder geval zelf de vrijheid om deze keuze te maken. In 2022 kochten wij onze caravan waardoor de keuze voor en EV niet voor de hand lag. Youtube reviews waarbij de auto niet verder kwam dan 200 kilometer en waarbij de caravan afgekoppeld moet worden tijdens de drukke reisdagen in de zomer langs de route du soleil zag ik absoluut niet zitten.
Wel was ik gecharmeerd van het concept van laden en woon-werk elektrisch rijden. Omdat ik los van de jaarlijkse caravanritten ook veel kilometers maak door de Benelux is een PHEV uiteindelijk gewoon de uitkomst. De actieradius van de moderne PHEV's is ruim voldoende voor woon-werk.
Goed, een PHEV (met voldoende trekkracht) dus. Maar dan; welke?
Uiteraard speelt budget een belangrijke rol. Gelukkig is dat vrij ruim en kon het oriëntatieproces beginnen. Wat heeft de revue gepasseerd? Dat zijn er nogal een aantal;
- Volvo Xc60 T6; De Volvo bestempelde ik als waarschijnlijk mijn beste auto ooit. Het reed goed, kwaliteit in orde, mooie spullen voor een OK bedrag en imagotechnisch wel een veilige keuze. Hier heb ik ook een proefrit mee gemaakt. (met een black-edition - niet mijn ding). Maar ja, weer 4 jaar tegen hetzelfde interieur aankijken? Liever niet.
- Skoda Kodiaq; Terug naar de Kodiaq? Ook dat was een enorm fijne auto die full option besteld kon worden. Maar hoewel de Skoda misschien rationeel wel de beste keuze was, gaf hij zeker niet het wow gevoel.
- BMW 530e Touring; Ja, eigenlijk was dit echt de wow auto. Maar vanbinnen kon ik gewoonweg niet overtuigd worden. Hoewel ik BMW een warm hart toe draag, vond ik de kwaliteitsindruk aan de binnenkant teleurstellend.
En ja, een Tiguan, Passat, X1/X3, Superb, A5 zijn ook overwogen. Maar geen van allen gaf de wow factor. En ja op de lijst van de leasemaatschappij stonden ook wat Mercedessen.
En deze waren gezien de restwaarde zeer concurrerend geprijsd. Zo concurrerend dat het prijsverschil tussen een 530e/XC60 ongeveer 50-100 euro per maand in het voordeel was van de Mercedes. En die E-klasse had ik altijd al een enorm mooie auto gevonden.
Toch maar even naar de lokale mercedes dealer. In principe ging ik voor een standaard luxury line. Maar in de showroom stond een Sport Edition. Met 20 inch, panoramadak, een superscreen. Wat een kanon. Uiteindelijk de meerprijs in bijtelling voor lief genomen en op gevoel besteld.
De Sport Edition heeft standaard al heel veel wat je nodig hebt. Een paar dingen die ik belangrijk vond heb ik er bij besteld; Het winterpakket (stuurverwarming - na 8 jaar onmisbaar), Artico bekleding en een trekhaak. Je kunt het natuurlijk helemaal zo gek maken met geventileerde nappa lederen bekleding en soft close; maar je moet een grens trekken.
Dus geen Burmester audio (Volvo had Harman/Kardon), HUD (geen must) en Rijassistentiepakket plus. Gelukkig wel standaard distronic, want ook daar kan ik niet meer zonder (De Volvo had autopilot).
De auto is december besteld en begin februari stond hij al klaar.
Hoe rijdt dat dan?
Dat is de vraag die ik veel krijg. Nou, heerlijk. Uiteraard is de beleving anders omdat het geen hoge SUV is. De auto is zwaar (2200 kg) en ligt als een blok op de weg. De deuren vallen als kluisdeuren dicht. 313 PK is voorhanden en de 20 inch kleven op de weg. Wat wil je nog meer?
De auto is zuinig; over de ruim 6000 km heb ik er maar liefst 70% elektrisch kunnen afleggen. Hierdoor is mijn brandstofverbruik beperkt tot 2.2l/100 km sinds start. Hiervoor heb je dus een PHEV. Uit de accu haal ik tussen de 90-110 km volledig elektrisch. Ontzettend goed dus.
Wel nog even een kanttekening voor potentiële kopers; Ik merk dat ik het jammer vind dat ik de DC laden functie (55KW) niet heb genomen. Hiermee maak je de auto nog veelzijdiger en kun je op lange ritten snel de accu volladen. Nu moet ik het met 11KW doen op momenten dat de laadpaal beschikbaar is. Dan duurt het 2 uur voordat hij helemaal vol is.
Ook merk ik dat de auto smaakgevoelig is. In al die jaren nooit reacties gehad op een Volvo, maar deze Mercedes is wat dat betreft wel anders. Het feit dat er een ster op de kap staat is voor velen al een reden om wat afgunstig te reageren.
De Volvo de beste auto ooit die heb gehad? Nou anders, maar ik weet zeker dat ik de komende 4 jaar ook een enorme glimlach rondrijd met de E. Op naar de volgende kilometers. Over 4 weken met de caravan naar het zuiden van Frankrijk. Benieuwd hoe dat gaat.
Update 27000
- 27.500 km
De kilometers lopen in rap tempo op. Recent de 1e servicebeurt gehad met nieuwe vloeistoffen en filters. Uiteraard geen andere mankementen. Als leenauto kreeg ik een CLA180 mee en dan merk je toch heel veel verschil als je weer in de E-klasse stapt. De stilte, het comfort. Toch duidelijk een paar treden hoger in de rang-orde.
De E bevalt nog steeds uitstekend. De afgelopen 22.000 km sinds de 1e update vliegen voorbij. Momenteel heb ik daar 58% van elektrisch gereden.
Dit resulteert in een brandstofverbruik van 3.4l/100 km, gemeten vanuit de Mercedes app. Daar tegenover staat dan een elektrisch verbruik van 12.6 kHw. Daar zitten ongeveer 3000 kilometers bij die met de caravan van rond de 1500kg zijn afgelegd. In de zomer leg je nooit meer dan 40 a 50 km electrisch af in deze combinatie. Dus als je de 3000 caravan kilometers weglaat, zou het verbruik nog wat zakken.
In de zomer kun je echt wel 110 km elektrisch rijden, in de winter zakt dit terug naar zo'n 75-80 km enkele reis bij 0-10 graden celcius. De verwarming is daarbij de absolute grootste invloed. Maar voor mijn persoonlijk situatie voldoende.
De auto is stil, relatief snel en comfortabel. Ruimte binnen is prima met voldoende aflegplekken voor de diverse spullen. MBUX is goed en snel maar heeft me wel een paar keer in de steek gelaten. Na een restart is alles weer ok.
Zijn er dan ook negatieve punten te noemen? Niet veel. Ja, de laadpoort geeft wel eens een storing, maar dat is na een stekker-in-stekker-uit actie weer verholpen.
In de categorie spijkers op laag water: Ik vind de stoelverwarming niet altijd aangenaam. Standje 2 is behoorlijk heet en het systeem bouwt altijd af. Dat betekent op koude dagen diverse malen de stoelverwarming (en dus ook de stuurverwarming die hieraan is gekoppeld) weer heractiveren.
De auto is uitgerust met een hyperscreen. Mooi als gadget maar wordt praktisch nooit gebruikt. Mocht je het willen bestellen als optie; spendeer die euro's liever aan luchtvering oid.
Het standaard geluid is ok. Komende vanuit een Harman Kardon uit de Volvo viel dit in het begin ook echt wel tegen maar went tegelijkertijd ook wel snel.
Wat ik wel mis is toch het uitgebreide assistentiepakket. Standaard zit er Distronic op, maar komende vanuit de Drive Pilot Assist van Volvo is dit een stap terug.
Voor de rest een super reisauto! Op naar de volgende 25.000 km.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Mercedes-Benz Estate 300 e Plug-In Hybride Trekhaak | Luchtvering/Airmatic | MBUX Superscreen | Distronic | Ledkoplampen | Keyless-Go. Inclusief 24 maanden MB Certified garantie voor Europa.
- 2024
- 20.541 km

Mercedes-Benz E-klasse AMG 53 4MATIC+ Night Edition | Premium Plus Pakket | Rijassistentiepakket Plus | AMG DYNAMIC PLUS pakket | Winterpakket | 21 inch AMG velgen | Stoelventilatie voor | DIGITAL Light | 360° camera | Head-up display | Burmester® 4D sound system |
- 2026
- 15 km

Mercedes-Benz Estate 200 AMG | Panoramadak | | Trekhaak |
- 2023
- 31.359 km
Lees ook

Volvo V60 (2018 - 2025) - Occasion aankoopadvies

Waarom zag je vroeger vooral campers van Westfalia en is dat nu een stuk minder?

Dit is waarom mysterieuze auto’s met blauwe lampen andere auto's aan de kant duwen

Nu zijn ze duurder maar Wiborg kon nog voor relatief weinig een Mazda MX-5 als eerste auto kopen

