Mercedes-Benz E 300 de Estate Business Solution (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | E 300 de Estate Business Solution |
---|---|
Versnellingen | 9, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 5.000 km |
Terug naar de Ster
- 5.000 km
Ik had gehoopt/verwacht na vier maanden al meer kms gemaakt te hebben, maar de Covid-19 zit er voor iets tussen......
Enfin, tijd voor een eerste balans. De review zal af en toe bijgewerkt worden.
Keuzeproces
De stap gezet om de gouden kooi van de werkgever open te breken en freelance te gaan werken. Mijn eigen baas, mijn goestig doen (binnen bepaalde grenzen dan toch alvast).
Initieel stonden de Passat en Talisman op mijn lijstje. Maar gezien het belastingssysteem voor vennootschappen in Belgie meer en meer afstapt van hoge CO2 waarden, toch eens de berekening gemaakt voor een Passat GTE. Die was privé en zakelijk het interessantste. Daarna de vergelijking gemaakt met een E300de. Deze laatste was natuurlijk een stuk duurder, maar technisch ook weer wat verfijnder EN een diesel, wat het voordeel heeft van een lager brandstofverbruik (grotere range). De keuze was gevallen: anders gaat het verschil deels naar de belastigen ;-)
Uitrusting
De 300de is standaard de Avantgarde versie.
Veel extra opties heb ik er niet meer bijgenomen: Burmester Hifi, rij-assistentie pakket (Adapt.CC, rijstrook begeleiding, etc), DAB+, elektrisch wegklappende trekhaak (neen, NIET voor een caravan). Eerlijk is eerlijk: de auto kost standaard al veel geld.....
Problemen/betrouwbaarheid
Hier kan ik voorlopig nog kort zijn: ik heb hem al vier maanden, maar nog te weinig kilometers gereden om hier echt een beoordeling te geven.
Voorlopig alles OK dus.
De bediening (MBUX): vergt wat gewenning, maar alles is intuïtief, dus na een tijdje loop je er blindelings door.
Comfort
Mercedes comfort: uiteraard een dikke plus!
Zeker in de elektrische modeus zéér stil.
Ook zeer aangename stoelen.
Het interieur is een verademing over de hele lijn.
Verbruik
Uiteraard bij een plugin is dit heel variabel: van 0 tot 5l/100km. Trajecten tot 10km rij ik volledig elektrisch. Daarboven in Hybride-stand. Dan haal ik 5l. gemiddeld.
50km elektrisch is haalbaar, indien je het heel rustig aan doet en geen snelwegen rijdt. Los je de gas, begint het bijladen. Begin je te remmen, verhoogt de laadstroom. Indien er meer moet vertraagd worden, worden de remmen gebruikt.
Je kan zelf de rijmodus kiezen (eco-sport-comfort-sport+), los van de hybride-stand (Charge, E-mode, Hybrid, E-save).
Meestal rij ik E-mode in comfort-mode (korte ritten) of Hybrid in Sport-mode.
Motor/rijgedrag
305pk en 700Nm, dat zijn natuurlijk hoge cijfers.
Dat vertaalt zich in enorme versnellingen.
Maar ook rustig cruisen is met de E mogelijk, zeker in de E-mode.
De combinatie van de elektromotor en de verbrandingsmotor is een zeer soepel geheel. Dikwijls moet je op de boordcomputer kijken om te weten op welke manier je aan het rijden bent. Maar het fijne is dat je zelf toch ook wat kan instellen.
De versnellingsbak schakelt zeer soepel door alle verzetten (9 in totaal!). Maar voor echt rijplezier is een handbak veel beter geschikt. Nu is het gewoon gasgeven en de rest gaat volledig automatisch.
De review zal met de tijd verder aangevuld worden.
Hopelijk blijf ik even tevreden als nu het geval is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz E-klasse AMG 63 S 4MATIC+ | Driver Package - Airmatic - HUD - Pano - Multicontour
- 2017
- 119.939 km

Mercedes-Benz E-klasse 300de AMG Aut9 | 306PK | Pano | Sfeerverlichting | Memory | Burmester | Distronic | Multibeam | Standkachel | 2020.
- 2020
- 141.652 km

Mercedes-Benz E-klasse 300 e Business Solution AMG /Night Pakket /360Graden-Camera /Panorama-schuifdak /Burmester
- 2020
- 79.793 km