Mercedes-Benz E 250 Diesel (1994)
autoreview

Signalement
Uitvoering | E 250 Diesel |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 166.000 km |
KM-stand laatst | 250.000 km |
fijne kilometervreter mag blijven
- 250.000 km
Laatste 7 jaar 150000 kilometer w124 gereden en dit model nog steeds niet zat. Gezien toegenomen reislust nu eens gekozen voor een diesel.
Hoewel te boek als betrouwbaar heb ik met vorige benzen al veel trammelant gehad. Automaat, airco, cruiser, uitlaten, koppakking, electronica, roest; alles al eens aan de beurt geweest.
Toch weer w124 omdat ik het een mooie kar vind die comfortabel rijdt.
Deze boswachtergroene vijfcilinder diesel heeft de laatste 8 maanden 40000 kilometer afgelegd en doet het niet slecht qua betrouwbaarbeid. Weliswaar heb ik de uitlaat moeten vervangen en heb ik alweer blaasjes ontdekt bij antenne en voordeur links (bekende plekken), maar verder geen problemen. Olieverbruik is nul en dieselverbruik tussen 11 (caravan) en 15 (slak) kilometer op een liter.
De 20 klepsbeademde 5 cilinder is een gemoedelijke broeder die volledig dieselontypisch steeds beter trekt naarmate het toerental oploopt. Vanaf 3500 toeren zit er zelfs wat pit in wat de auto tot een fijne snelwegcruiser maakt. Tussen 140 en 160 loopt de auto erg gemoedelijk met weinig interieurherrie. Na 2 automaten bevalt de handbak ook goed, voelt degelijk aan en combineert goed met deze motor.
De auto heeft weinig opties;
-Lichtmetaal, 16 ich. Zogenaamde "Wahlscheiben", staan goed
-Karo bekleding; wel fijn want wol. Helaas wat bejaard streepje. Velours is hipper.
-Schuifdak; onmisbaar voor mij
-Trekhaak vast; gelukkig want houdt parkeerprutsers op afstand
-Becker indianapolis met i-pod. Een van de laatsten want Becker is niet meer. Jammer want een van de weinige installaties die blindelings te bedienen is. Zeer fijne radio dankzij dubbeltuner. Op dit gebied veel beter dan de Japan, Korea, China troep.
-Metallic lak, groen. Tsja, beryl blauw en bornit paars waren natuurlijk mooier. Groen went en is in ieder geval niet zo saai als leasegrijs
-electrische ramen voor: onnodig want de handslingers gaan goed
-airbag bijrijder: vraag me af of deze het na 16 jaar nog doet. Dashboardvakje is ervoor geofferd en zit nu tussen voorstoelen. Niet handig dus
Gemis: cruisecontrol en airco, beiden echter kwetsbaar
Update 250000km:
Inmiddels 85000 km gereden in anderhalf jaar tijd met heel veel plezier en weinig onkosten. De auto start en rijdt nog steeds monter. De honderddertien paarden lijken nog steeds paraat want topsnelheid is ook met 250000 nog steeds 195 km/h volgens GPS. (Boekje: 191 km/h)
De auto rammelt en kraakt niet en remt met nieuwe schijven en blokken stevig. Stoelen zitten heel fijn en zijn nog lang niet versleten of doorgezeten. Alle aanwezige electronica functioneert. Alles wat er niet op zit is niet kapot gegaan; heerlijk!
Onkosten:
-235000km Roestplekken op kofferdeksel, rond antenne en wielkasten. Laten wegwerken voor 700 euro.
-Zelf alle oliewissels gedaan + remblokken en schijven gewisseld voor een habbekrats. Ik heb twee linkerhanden maar dit is met een werkplaatsboek heel goed te doen (Tip: bestel alles bij taxiteile.de, goed spul voor weinig geld).
Ik snap steeds beter waarom deze auto's geregeld te koop staan met kilometerstanden ver over de 500000. Niks irriteert, alles functioneert en kosten blijven overzichtelijk. Voor deze groene geldt voorlopig eerst maar: op naar de 300.000km.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.