Mercedes-Benz E 220 d 4MATIC All-Terrain (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | E 220 d 4MATIC All-Terrain |
---|---|
Versnellingen | 9, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 45.000 km |
Eerste indrukken
- 2.500 km
Het voordeel van een Duitse werkgever is het rijden van een auto op Duits kenteken met bijhorende prijs. Na vele jaren ervaring met Audi A6 en Q5 met een gebruik van 75-100,000km per jaar wilde ik wel eens een ander premium merk proberen. Enige jaren terug ook een jaar een BMW gereden en dat was me qua comfort en weggedrag zo tegen gevallen dat ik al snel bij Mercedes terecht kwam.
Ik wilde een automaat, diesel, digitale cockpit, recent model en luchtvering dus de E220D al snel als optie op tafel afgezet tegen de GLC. De E220 scoorde op alle fronten beter op mijn wensenlijst dus dat werd hem. De All-terrain stond op voorraad en was nagenoeg van alle opties voorzien.
De auto auto is een genot om in te rijden al is het wel even vogelen om alle bedieningsmogelijkheden onder de knie te krijgen. De auto is gebouwd met een ingenieurs blik en dus merk je dat alles aanwezig en logisch is maar niet altijd gebruiksvriendelijk. Er zijn soms simpelweg teveel clicks nodig om tot je menu te komen wat je zoekt. Na weekje weet je wel alles te vinden en soms even een google actie. Mercedes had wel mijn account op een fout mailadres gezet dus na enige dagen viel de live traffic optie weg. Dit werd snel opgelost en ik was weer online met de auto. De app werkt ook super.
Ik rij met name in comfort stand en ik heb geen centje pijn op de lange afstanden die ik rijd. Het Memory pakket met stoelinstellingen geven alle wensbare mogelijkheden qua zitpositie dus dat is echt een aanrader. De automaat schakelt als boter en is de beste die ik ooit heb gereden. Het verbruik is ook enorm laag (5,9/100 gemiddeld) waarbij ik meestal in semi autonome mode rijd.
Dat brengt me direct bij de killerfeature van deze wagen. Het semiautonoom rijden is briljant. Ik moest even over een drempeltje stappen om me over te geven aan de auto maar het is werkelijk goddelijk. Heel af en toe vergt het nog wel een correctie maar hij is altijd bij de les, brengt je nooit in gevaar en laat je lekker cruisen. De wagen rijdt gewoon autonoom tot 180km/uur dus ideaal voor autobahn verkeer. Ik heb de optie wel uitgevinkt dat hij de regelaar aanpast op de lokale max snelheid die hij zelf leest van de bordjes. Dat geeft vaak een onrustig beeld en laat je onverwachts remmen op plaatsen waar dat niet hoeft. Tevens is het soms wat vervelend omdat hij op redelijke afstand volgt en je daarom veel last hebt van invoegende auto's waarop hij reageert. Maar ja, eigenlijk zou iedereen afstand moeten houden zoals deze regelaar van mercedes. (utopie). Overigens is het zelfstandig wisselen van rijstrook een leuke feature waar je weinig aan hebt omdat je net zo makkelijk het stuur een zetje geeft als het handeltje.
Beenruimte achterin voor dit 'taxi' model valt me wat tegen terwijl elke review maar schermt met die kofferbak liters. Ik zou liever wat minder kofferbak ruimte hebben en een mooie ruimte voor mijn medepassagiers. Anderzijds rijd ik 95% van de tijd alleen dus is dit voor mij niet zo boeiend in de praktijk.
De wagen is wel echt een slagschip en je knalt hem niet zo maar in elke parkeerplaats. Het automatisch parkeren vind ik niet zo boeiend omdat dat erg traag gaat en ik het zelf sneller kan. Leuke feature om op feestjes over te vertellen, dat wel. ;)
Ook schrik ik elke keer van de voorwielen die enorm wringen bij het achteruit draaien van de oprit. Schijnt normaal te zijn maar het zijn stevige 'boink' geluiden.
Oftewel ik ben erg blij met mijn keuze voor deze kilometer vreter met enkele minimale opmerkingen. De auto is qua techniek toch wel toonaangevend.
update
- 45.000 km
Ondertussen al weer half jaartje onderweg met deze auto en met een gemengd gevoel. De auto rijdt heerlijk en is een echte reiswagen voor de lange afstand. De pluspunten zijn toch wel zeker de goede stoelen met maximale instellings mogelijkheden, het geluidsniveau en de automaat. De motor loopt overigens als een zonnetje en totaal geen behoefte aan meer vermogen met deze 9 traps automaat.
Echter toch ook wat tegenvallers en/of verrassingen. Bij aankoop heb ik er niet naar gevraagd en was ik ook niet bekend met het fenomeen dat bepaalde auto's niet kunnen rijden met sneeuwkettingen. Vakantie naar la Plagne voorbereiden en maar eens rondneuzen naar een goed setje kettingen voor de 20" wielen. (niet mijn keuze maar zaten er nu eenmaal onder op de stockwagen). Vind ik in een database de info dat het niet mogelijk is op dit model. Ik verbaasd gebeld naar de Mercedes dealer en inderdaad, op dit model geen sneeuwkettingen. Krijg nu toch het heen en weer zeg. Een Alpenkruiser die niet de bergen in kan bij sneeuwachtige omstandigheden. Bizar maar waar. Toch naar la Plagne gereden (laatste week maart en gelukkig geen kettingen nodig gehad. (was gokje). Mocht dit gemeld zijn tijdens verkoop dan had ik de wagen simpelweg niet genomen want we zijn fervente skiers.
Een ergernis die overigens van begin af aan gespeeld heeft en waar ik enigszins als compromis geaccepteerd had, blijft opspelen. De navigatie is enorm traag en niet intuïtief. Omslachtige menu structuren, trage response en veel te veel klikwerk om je gewenste functie uit te voeren. Hier moeten ze echt wat aan doen en vooral geen WTB ingenieurs het laten ontwerpen maar mensen uit de hi-end mobiele software wereld. Het klopt allemaal als een bus, is uitgebreid maar het is gewoon totaal ongebruiksvriendelijk. En waarom zou je op een grafische chip en een cpu besparen... Daar zitten de kosten in bulk echt niet in.
Misschien wel het punt dat bovenaan moet staan in dit overzicht. Ik heb tot tweemaal toe een serieuze ingreep gehad van het systeem zonder dat er een ook maar een wolkje aan de lucht was. De auto grijpt een fractie van een seconde in alsof er ineens een voetganger voor je auto springt maar er is werkelijk niets te zien. Twee maal bij zonnig weer en geen verkeer in de buurt. Dit is toch wel een serieuze flaw die bij de ANWB test ook al voor kwam. Bij de dealer vinden ze het verhaal niet bijster interessant.. Overigens krijg je bij bochten en vluchtheuvels regelmatig een waarschuwing dat er een obstakel op de weg staat. Een piep en een driehoekje maar verder grijpt hij niet in. Ik merk bij een leen auto (GLA) dat deze het ook doet dus zal er wel bijhoren.
Het semi autonoom rijden is een leuke gimmick maar is verre van functioneel. Het deel adaptieve cruisecontrol werkt op zich goed maar de afstand tot de voorligger is op de minimale stand al veel te ver. Ik begrijp het vanuit veiligheids oogpunt maar praktisch is het niet. Constant mensen die in het gat duiken waardoor de auto weer verder gaat remmen. Tevens ook achterliggers die bijna agressief worden. (vooral in Nederland). Het geheel levert een onregelmatig weggedrag op waaraan mijn vrouw bijvoorbeeld zich enorm ergert. Ik heb alles op comfort staan maar het is nog niet erg comfortabel.. Het zelfstandig inhalen is simpelweg levensgevaarlijk. Als je bijvoorbeeld op een auto wacht die links voorbij komt en je gebruikt daarna de knipperhendel om autonoom in te halen dan geeft hij direct in de manoeuvre een dot gas. Dat is ok voor de partij die je inhaalt (want lekker vlot) maar je moet zelf vol op de rem om te voorkomen dat hij op de gepasseerde auto op de linkerbaan rijdt. Die lijkt hij tijdens de manoeuvre niet te zien dus de auto gaat alsnog zelf dan vol in de ankers als hij volledig op de linker rijstrook is aangekomen. Vreemd...
Als allerlaatste een zaak die weinig te maken heeft met de auto zelf maar des te meer met het service niveau van mercedes. In juni rijdt er een fiat achterop waardoor de bumper moet worden vernieuwd, verder weinig schade en kosten 1500 euro. (verzekerd uiteraard). Na onderzoek bij de mercedes schade afdeling de reparatie ingepland. Na het brengen van de auto een paar weken later, belt men na enkele uren op dat de bumper pas over twee maanden geleverd kan worden. Dit had ik bij dit merk nooit verwacht eigenlijk maar soit, pure pech zeker. Vervolgens juist voor de vakantie naar Italië de onderdelen binnen maar men kon niets meer inplannen dus dan maar met de schade op vakantie. Bij terugkomst blijkt de reparatie afspraak niet vastgelegd (andere collega) en mag ik weer 3 weken wachten. Dan zou het wel goedkomen zeker? Maar wederom na enkele uren nadat de auto gebracht was hetzelfde telefoontje, onderdelen niet voorradig maar nu gelukkig wel leverbaar binnen een week. ' Ja meneer, dit model komt in Nederland niet veel voor dus onderdelen moeten apart ingevoerd worden.' Op zich begrijpelijk maar dat gegeven was al bekend in juni zou je denken....
Al bij al zal dit de eerste en laatste mercedes worden. Volgende wordt weer Volvo of Audi, waar ik beiden ruime ervaring mee heb en nog nooit zoiets meegemaakt of een dergelijk ervaring heb gekregen. Voor mij valt het merk van z'n troon maar wellicht had ik gewoon te hoge verwachtingen.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

Mercedes-Benz E-klasse Coupé E200 AMG &- Night |Burmester|Carbon|
- 2017
- 71.000 km

Mercedes-Benz E-klasse 200 Premium | Elektrisch schuif/ kanteldak | Trekhaak | Sfeerverlichting | Stoelverwarming | Inclusief 24 MB Premium Certified garantie voor Europa.
- 2018
- 32.416 km

Mercedes-Benz E-klasse 63 S AMG 4-Matic+ Edition 1 Matzwart | Carbon | Full Options Aut9
- 2017
- 118.921 km
Lees ook

Mercedes-Benz E 400 All-Terrain 4x4 (2017) - Test

Mercedes E-klasse All-Terrain - Volvo 90 CrossCountry

AutoWeek LiveDrive #9 - Mercedes E-klasse All-Terrain

Mercedes-Benz E-klasse All-Terrain - Rij-impressie

Nieuwe Volkswagen Tiguan krijgt sportief randje
