Mercedes-Benz E 220 CDI BlueEFFICIENCY Avantgarde (2009)
autoreview

Signalement
Uitvoering | E 220 CDI BlueEFFICIENCY Avantgarde |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 162.000 km |
KM-stand laatst | 241.000 km |
Toch maar een keer
Het moet er toch maar een keer van komen, een review van de w212 E220 cdi van 2009 met inmiddels 221000 op de teller.
Aangeschaft in 2016 met 162000km.
Ik zal direct met het enige en ook direct prijzige probleem beginnen, het contactslot.
Schijnt een bekend probleem te zijn van deze generatie E klasse en ook kleine broer C klasse (w204) heeft er last van.
De auto is dan compleet dood en niet meer in beweging te zetten, dus afslepen en naar de dealer (nadat enkele specialisten aangaven er niks mee te kunnen) , paar dagen wachten, net geen €1000 aftikken en je kan weer.
Zoals net al gezegd is dit het enige probleem wat zich in 2 jaar en 60.000km heeft voorgedaan.
Het veercomfort van de auto aangaande drempels en slechte wegen vind ik persoonlijk onder de maat, je krijgt te nadrukkelijk mee wat er onder de standaard 17 inch wielen doorgaat en moet te veel snelheid terugnemen om fatsoenlijk over drempels te kunnen, de Ford Bmax die ten tijde van het contact slot probleem te leen was deed dit vele malen beter.
Het blijft natuurlijk een avantgarde en die zijn sportiever qua onderstel en gaat werkelijk als op rails de afrit van de snelweg af, om de auto tot wat glijden en bandengejank te bewegen (want we willen natuurlijk wel weten waar de grens ligt) moet je echt met een snelheid van 90+ de bocht induiken.
Het verbruik bij het voor ons standaard woon werk verkeer is 1 op 13. Dit is over een afstand van 10km met diverse rotondes en stoplichten, dit vind ik acceptabel.
Het vakantie verbruik (Italië) ligt tussen de 1 op 15 a 16 en is inclusief Duitse autobahn met z'n Baustellen en snelheden van 150 tot 180 km/h, dit verraste me dan weer positief.
Over het geheel is het een erg prettige reisauto met uitstekende prestaties (170pk en 400nm) die gewoon thuishoort op de snelweg.
De ruimte voorin is goed, achterin valt het me voor een "taxi" toch iets tegen maar hij is aanmerkelijk ruimer dan bijvoorbeeld een C klasse waar we eerst naar op zoek waren.
Mooie grote en diepe kofferbak en trekgewicht van 2000kg.
Het gewicht van 1635kg maakt het mrb verhaal simpelweg pijnlijk met €150 per maand, maar je laatste jas schijnt geen zakken te hebben ;-)
Over het algemeen dus een fijne auto, met een acceptabel verbruik, die goed op de weg ligt maar wel "sportief" stug geveerd is en dat moet je ding zijn. Het is heel wat meer auto dan een golfje of astra en zolang het te betalen is blijven we ook een E of misschien in de toekomst een GLC rijden.
Update
- 234.000 km
De W212 blijft onverstoord zijn ding doen, (234.000 km) Onderhoud doe ik zoveel mogelijk zelf, onlangs een grote onderhoudsbeurt uitgevoerd met alle filters die er te vinden zijn en nieuwe olie op het blok. Ook de automaat olie is ververst, heb hem namelijk laten spoelen. De oude zwarte olie uit de bak zien lopen en de nieuwe helder rode er weer in zien gaan is toch een leuk gezicht. Het spoelen kostte me €349 en de materiaalkosten voor de filters en olie waren €112.56. Zodra het weer wat zonniger is haal ik rondom de remmen even los voor reiniging, smering en controle, dit hoort natuurlijk ook bij het groot onderhoud.
En toen begon de ellende.
- 241.000 km
Inmiddels toch aan het rondkijken naar iets anders, beetje jonger, beetje meer opties en minder kilometers. Auto maar eens op mp gezet, afspraak gemaakt met geïnteresseerden en toen begon de ellende. Motor storing lampje brand, geen vermogen meer. Reset, tijdje goed en weer hetzelfde verhaal. Lekke turboslang geconstateerd, mooi want relatief eenvoudige en betaalbare fiks.
Ging 1 dag goed, hop weer motor lampje, garage weet niet meer waar te zoeken. Grens over naar duitse Mercedes dealer, binnen een uur diagnose, het kunststof inlaat spruitstuk is lek, offerte van €2100. Na gereanimeerd te zijn en de onderzoekskosten te hebben betaald vriendelijk bedankt voor het aanbod.
Voor €170 een gebruikt spruitstuk gekocht, laten monteren door eerder genoemde garage die het niet meer wist, totaal van €834.
Zo, dat was dus het mankement want daarna geen problemen meer gehad.
Verder met de verkoop! Blijkt dat heel E klasse kopend Nederland maar één ding interessant vind aan de auto en dat is DE LAAGSTE PRIJS. Enorm irritant, ik vertel ze dan ook dat ze de laagste prijs horen zodra ze met mij naast de auto staan. Uiteindelijk verkocht aan een Litouwse jongen voor fatsoenlijke prijs voor ons beiden.
Er valt best te handelen als je serieus bent.
Terwijl dit allemaal speelde een andere E gekocht met wat meer opties. Weer een 220cdi maar dit keer een elegance met 16 inch vanwege comfort. Ervaringen met deze ga ik delen in een nieuwe review.
Vriendelijk bedankt voor je aandacht en hopelijk had je wat aan mijn informatie.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz E-klasse 350 CGI Avantgarde[Climate control xenon koplampen Schuif/kanteldak
- 2011
- 177.000 km

Mercedes-Benz Estate 200 CGI Business Class Avantgarde
- 2012
- 158.965 km

Mercedes-Benz Estate 300 BlueTEC HYBRID Ambition Avantgarde | Panoramadak | Navigatie | Lederen Bekleding | Elektrische Achterklep |
- 2013
- 409.560 km