AutoWeek 9 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 9 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • Mercedes-Benz
  • E-klasse

Soeverein op weg

Mercedes-Benz E 350 BlueEFFICIENCY Avantgarde (2012)

Het interieur van de Mercedes-Benz E 350 wordt gekenmerkt door ingetogen luxe. Met een hendel aan het stuur bedien je de versnellingsbak; dat is even wennen. De atmosferische 3,5-liter V6-motor levert goede prestaties, maar is niet echt zuinig.
  • Autotest
13 december 2012 om 15:43
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De E-klasse vormt als vanouds de spil in het Mercedes-gamma. Omdat de 'middenmoter' uit Stuttgart flink onder vuur werd genomen door enkele nieuwkomers volgde in 2011 een kleine update met schonere motoren en een nieuwe automaat.

Uiterlijk werd er bij die update maar weinig aan de E-klasse gewijzigd. Binnenin vinden we wel een nieuw dashboard. Een soort hoekige dakkapel overkoepelt zowel de instrumenten recht voor je neus als het navigatiescherm, dat boven de middenconsole is opgesteld. Deze overkapping is typerend voor Mercedes' nieuwe, hoekige designline. Ondanks de multifunctionele bedieningsknop in de middenconsole voor de bediening van het Comand-systeem is het dashboard nogal druk.

Achter het fors bemeten stuur – Mercedes blijft knoeperts van hoepels monteren – priemen links traditiegetrouw twee stengels uit de stuurkolom. Met de onderste geef je richting aan en bedien je de ruitenwissers, waardoor het in het begin nogal zoeken is. Bovendien zit hij te laag voor een richtingaanwijzer. En waar je hem zou verwachten, zit de stengel ten behoeve van de cruisecontrol, die je dan ook regelmatig onbedoeld aanzet. Mercedes houdt om ons onduidelijke redenen echter al jarenlang vast aan deze constructie. Rechts prijkt de selectiehendel voor de automaat. De bediening daarvan is even wennen, maar zodra dat eenmaal is gebeurd, valt er prima mee te werken.

Onthaasten

Mercedes maakt in de E 350 CGi gebruik van een 292 pk sterke atmosferische zescilindermotor, die een inhoud heeft van 3,5 liter. De krachtbron levert een maximumkoppel van 365 Nm, dat bij 3.000 toeren per minuut beschikbaar is. De Benz is met deze motor ontegenzeggelijk een rappe jongen voor zijn formaat, maar een echte sprinter is het niet. Mercedes heeft onder meer gekozen voor een atmosferische V6 met nauwkeurig werkende piëzo-injectoren om het brandstofverbruik te drukken. In deze test weet hij echter geen indruk te maken op dit gebied. We blijven steken op een gemiddeld verbruik van 1 op 9,5.

De Mercedes E-klasse staat bekend om z'n comfort en dat is in onze E 350 niet anders. Deze auto is niet gemaakt om sportief mee te rijden, want de wegligging schiet vooral in haakse bochten te kort. Op de snelweg is deze wagen echter helemaal in z'n element. Cruisen is veel meer z'n ding dan op hoge snelheid van bocht naar bocht dansen. Oneffenheden in het wegdek strijkt hij het beste glad, maar bochten ronden, dat doet-ie het liefst met enige prudentie. De besturing is direct genoeg, daar niet van, maar zo licht dat je absoluut geen communicatie met de voortrein ervaart. In de bocht gaat de koets bovendien wat op de buitenste wielen hangen. De zeventrapsautomaat kent een sportstand, maar het heeft niet echt veel zin om die modus te activeren. De transmissie blijkt namelijk ook dan de nodige bedenktijd nodig te hebben voordat hij actie onderneemt. Het wisselen van verzet zelf verloopt echter vloeiend en dus nauwelijks merkbaar.

De E 350 mag sportiviteit dan wel niet zo hoog in het vaandel hebben staan, de andere kant van de medaille is dat je in geen enkele auto zo lekker kunt onthaasten als in de Mercedes. Je kijkt meewarig naar alle kouwe drukte om je heen, terwijl je je soeverein naar je bestemming beweegt.

Oordeel

4 sterren

Deze Mercedes is niet gemaakt om mee te hoeken, maar vooral geënt op comfort. Hij oogt ingetogen, maar heeft alles aan boord.

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model E 350 BlueEFFICIENCY Avantgarde
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 7 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 65.419

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 3.498 cc
Maximaal vermogen 225 kW / 306 pk bij 6.500 tpm
Maximaal koppel 370 Nm bij 3.500 tpm
Inhoud brandstoftank 59 l
Lengte / breedte / hoogte 4.868 mm / 1.854 mm / 1.471 mm
Wielbasis 2.874 mm
Massa leeg 1.635 kg
Laadvermogen 645 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.100 kg / 750 kg
Banden245/45R17Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,0 s (fabrieksopgave: 6,3 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,2 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 4,3s
Brandstofverbruik 0,0 l/100km
CO2-uitstoot 159 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Mercedes-Benz E-klasse
Mercedes-Benz Mercedes-Benz E-klasse

Uitgelicht aanbod

    200 Business Solution Sport AMG // WIDESCREEN // LEDER // DODEHOEKASSISTENT // COMAND // DAB RADIO // ACHTERUITRIJCAMERA // HIGH PERFORMANCE LED // APPLE CARPLAY // AGILITY CONTROL ONDERSTEL // STOELVERWARMING

    Mercedes-Benz E-klasse 200 Business Solution Sport AMG // WIDESCREEN // LEDER // DODEHOEKASSISTENT // COMAND // DAB RADIO // ACHTERUITRIJCAMERA // HIGH PERFORMANCE LED // APPLE CARPLAY // AGILITY CONTROL ONDERSTEL // STOELVERWARMING

    • 2020
    • 9.077 km

    € 49.950

    320 CDI Avantgarde Automaat Navigatie Schuifdak Leder Trekhaak

    Mercedes-Benz E-klasse 320 CDI Avantgarde Automaat Navigatie Schuifdak Leder Trekhaak

    • 2002
    • 264.696 km

    € 3.745

    300 e Business Solution AMG | Plus pakket | Head-up display | Burmester® Surround-Soundsystem | Antidiefstalpakket URBAN GUARD PLUS

    Mercedes-Benz E-klasse 300 e Business Solution AMG | Plus pakket | Head-up display | Burmester® Surround-Soundsystem | Antidiefstalpakket URBAN GUARD PLUS

    • 2021
    • 7.589 km

    € 59.495

Meer Mercedes-Benz E-klasse occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mercedes-Benz E-klasse specificaties
  • Mercedes-Benz E-klasse occasions
  • Mercedes-Benz E-klasse video's
Advies en informatie
  • Mercedes-Benz E-klasse tests
  • Mercedes-Benz E-klasse gebruikersreviews
  • Mercedes-Benz E-klasse index
PREMIUM
Test: Mercedes-Benz EQA

Test: Mercedes-Benz EQA

Mercedes-Benz is serieus aan het elektrificeren, in alle segmenten wil het merk aanwezig zijn...

Lees meer
Elfstedentocht met 3 keer 500 pk plus

Elfstedentocht met 3 keer 500 pk plus

63

Als de hoop dan toch lijkt vervlogen, rijden we de Tocht der Tochten lekker zelf. En we...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autotest
    Test: Mercedes-Benz E200d Estate

    Test: Mercedes-Benz E200d Estate

    40
    • 17 februari 2021
  • Autotest
    Test: Mercedes-Benz E200

    Test: Mercedes-Benz E200

    26
    • 9 februari 2021
  • Review
    Mercedes-Benz E 400 Prestige (2013)

    Mercedes-Benz E 400 Prestige (2013)

    6
    • 24 januari 2021
  • Review
    Mercedes-Benz E 200 Cabriolet Prestige (2014)

    Mercedes-Benz E 200 Cabriolet Prestige...

    • 18 januari 2021
  • Review
    Mercedes-Benz E 220 d (2018)

    Mercedes-Benz E 220 d (2018)

    5
    • 4 januari 2021
  • Review
    Mercedes-Benz E 350 CDI BlueEFFICIENCY Estate Avantgarde (2010)

    Mercedes-Benz E 350 CDI BlueEFFICIENCY...

    8
    • 25 november 2020
  • PREMIUM
    Mercedes-Benz E200d Estate - Test

    Mercedes-Benz E200d Estate - Test

    • 17 november 2020
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Elektrische Mercedes-Benz EQS vanbinnen

    Elektrische Mercedes-Benz EQS vanbinnen

    • 4 maart 2021
  • Review
    Mercedes-Benz S 450 Prestige Plus (2008)

    Mercedes-Benz S 450 Prestige Plus (2008)

    • 3 maart 2021
  • Autonieuws
    Elektrische Mercedes-Benz EQE komt in september

    Elektrische Mercedes-Benz EQE komt in september

    11
    • 3 maart 2021
  • Test: Mercedes-Benz EQA

    Test: Mercedes-Benz EQA

    30
    • 2 maart 2021
  • Autonieuws
    Elektrische Mercedes-Benz EQS nu te reserveren

    Elektrische Mercedes-Benz EQS nu te reserveren

    16
    • 1 maart 2021
  • Review
    Mercedes-Benz GLC 43 AMG 4MATIC (2016)

    Mercedes-Benz GLC 43 AMG 4MATIC (2016)

    2
    • 28 februari 2021
  • Review
    Mercedes-Benz C 200 Estate Business Solution AMG (2020)

    Mercedes-Benz C 200 Estate Business Solution...

    • 27 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep