Mercedes-Benz E 350 CGI

Terug naar de oorsprong

Mercedes-Benz E 350 CGI
Mercedes-Benz E 350 CGIMercedes E-klasseMercedes-Benz E 350 CGIMercedes-Benz E 350 CGIMercedes-Benz E 350 CGIMercedes-Benz E 350 CGIMercedes-Benz E 350 CGI
AutoWeek 11/2009
AutoWeek 11/2009

Je leest het in AutoWeek 11/2009

Als Mercedes een nieuwe E-klasse neerzet, dan is dat groot en belangrijk autonieuws. Want de E-klasse is feitelijk de basis van Das Haus. Voornaam, veilig en verdraaid comfortabel vervoer. Daar draait het om bij Mercedes en dat komt luid en duidelijk terug in deze W 212 oftewel de nieuwe Mercedes E-klasse. De erkenning van die eigen roots, maakt de E tot een sterke propositie.

Veel klachten bij de eerste foto's van de nieuwe E klasse. Rond en vloeiend was veranderd in hoekig en scherp. Dat was even schrikken. Maar als we hem in het waterige Italiaanse ochtendzonnetje in het echt zien staan, lijkt alles een beetje op zijn plaats te vallen. Een Mercedes zoals een Benz hoort te zijn: robuust, stoer en stevig. Een beetje hetzelfde verhaal als bij de GLK. Mercedes schudde de autowereld wakker met een best gewaagde interpretatie van het fenomeen SUV. Ze zetten bijna een moderne Geländewagen neer! Nu is de E dan aan de beurt. Statig is een term die ook goed van toepassing is op Mercedes' benjamin. Waar het om gaat is hoe de nieuwe E rijdt. Laat dat Italiaanse ochtendzonnetje nu net boven het Bridgestone-testcircuit nabij Rome hangen. En dat circuit is voor ons vanmorgen.

Als je instapt, krijg je een vertrouwd Mercedes gevoel: herkenbare lay-out van dashboard en middenconsole met die aantekening dat de pookknop van de automaat aan de stuurkolom zit. (De 4-cilinders hebben 'm wel op de middentunnel). Dat levert een aangenaam vlak middenstuk op met ruimte zat voor de bekerhouders. We hebben de 350 dieselversie tot onze beschikking. Een uitvoering die hoge ogen gaat gooien in het gamma. Iets boven modaal (voor een E-klasse dan) en op papier een aantrekkelijke combinatie van kracht, souplesse en zuinigheid op papier. De zetels voorin zijn riant. Niet heel sportief maar erg goed ondersteunend, zolang we stil staan. Als je om je heen kijkt: weinig verrassingen. Ook op de achterbank niet. De E is dan ook nauwelijks groter geworden, ook niet zwaarder trouwens. Buitenafmetingen zijn gelijk gebleven, binnenin is een bescheiden ruimtewinst geboekt. Altijd gunstig voor een gedoodverfde taxi. Stoelverstelling (elektrisch) zit als vanouds aan de binnenkant van de portieren, lekker vertrouwd.

Zo heerlijk rustig

Starten, lopen en wat dan meteen opvalt, is de weldadige rust in het interieur. Wat een zijdezacht lopende machine voorin. Dat verandert nauwelijks als we de hendel van de automaat in D zetten en van kiet gaan. De zescilinder loopt zoals een 6-cilinder hoort te doen. Je hoort meteen dat het met de loopcultuur helemaal snor zit. Diesels hebben een mega-stap gemaakt maar een V6-benzinemotor is toch wel het summum van motorraffinement. Evengoed wordt ons enthousiasme wat getemperd tijdens onze eerste verkenningsrondje op het circuit. Ik kan nu niet zeggen dat de motor zo ontzettend gretig oppakt. Hij neemt zeker de tijd om na een bocht op gang te komen. Het bijterige zit er niet in. Maar wacht even: de Mercedes-roots, hoe zat het daar ook alweer mee? Juist, een soepele, geleidelijke vermogenstoename past beter bij een comfortabele cruiser dan dat watervlugge reageren op elke beweging van het gaspedaal. En het is ook veel prettiger voor de passagiers aan boord.

Het insturen voor de bocht is ook al zo'n feest van herkenning: je hebt een behoorlijk groot stuurwiel in je handen en dat laat zich mennen precies zoals je verwacht bij een auto als deze. Erg licht, niet teveel gevoel maar voldoende om de touwtjes in handen te houden en de koets te laten doorrollen. Want doorrollen doen we, elk rondje iets sneller om geleidelijk de grenzen van het onderstel op te zoeken. Het asfalt is gaaf, vlak en nauwelijks geschikt om vering- en dempingafstemming te ervaren. Hier rijden met een nieuwe E is als over een dik tapijt. Dus sturen we even de baan af, naar de martelstrook met klinkers, ribbels en meer van dat soort ellende. De E geeft daar geen krimp. Je hoort het ellendige oppervlak door de auto heen denderen, maar de E blijft sporen als een tijger en vangt de klappen keurig op, dat is indrukwekkend want zachtzinnig gingen we er niet overheen. Had-ie maar geen testauto moeten worden …

Weer hoger die lat

Mercedes zou Mercedes niet zijn als ze de nieuwe E niet flink hadden volgehangen met innovaties. Behalve de Blue-efficiency-krachtbron met directe inspuiting waarbij veel in het werk is gesteld om de uitstoot te beperken, zit die vernieuwing vooral in comfort en veiligheid. Die moeten het leven aangenaam maken voor zowel inzittenden als voetgangers. Bij een klap al vanaf 15 km/h komt de motorkap naar boven om een gelanceerde voetganger weer op te vangen na een klap. Het mooie is dat het systeem daarna niet hersteld moet worden maar nog gewoon in tact is. En voor de bestuurder is een systeem leverbaar dat in het stuur herkent dat de bestuurder in slaap dreigt te vallen. Een groot aantal sensoren registreert of je als bestuurder nog steeds een ferme grip hebt op het stuurwiel en of je geen onlogische bewegingen maakt. Is dat wel het geval dan moeten een akoestisch signaal en een in het dashboard verschijnend kopje koffie (tijd voor een break!) je alarmeren. Dat kopje koffie kennen we al uit de Volvo XC60. Waarom niet een Cup-a-Soup icoontje? Verder kijkt de adaptieve cruisecontrol verder vooruit dan bij de vorige E. Dat betekent niet dat hij ook eerder ingrijpt, dat blijft instelbaar, maar de mogelijkheid is er wel om nog eerder te (laten) anticiperen. Gemak dient de mens in een E: voer je groot licht, dan hoef je niet steeds scherp te zijn als er een tegenligger opdoemt die je niet wil verblinden. Het buigt automatisch af als er lichtbundels vanaf de andere kant naderen. Je kan 'm dus gewoon op groot licht laten staan. Dat is wat je wil in een business-sedan van goede komaf. Groot licht is iets wat we vanochtend niet hoeven te voeren. We hebben de zon. En met een baan die nu helemaal is opgedroogd, gaan we kijken of er nog iets van dynamiek zit in deze E met V6.

Erg stabiel onderstuurd

In eerste instantie is de E geen auto, zoals een 5-serie bijvoorbeeld, die meteen uitnodigt om de bochtensnelheid op te schroeven. Maar hij kan het wel. Op het Mickey Mouse-circuit nabij Rome halen we geregeld een krappe bocht net wel of net niet. Het is opvallend hoe de E-koets in alle omstandigheden de rust zelve blijft. Onverstoorbaar is wel een passende term. Gaat het te hard, dan zeilt de sedan heel gecontroleerd en licht onderstuurd naar de buitenkant van de bocht maar bijremmen of op het laatste moment nog verder insturen, zaken die de voertuigstabiliteit ernstig op scherp stellen, het doet de E-klasse helemaal niets. En dat is indrukwekkend. Dus de E loopt totaal niet met een machtig onderstel te koop maar je moet ontzettend gek doen om het ding om de een of andere manier pootje te lichten. Over verborgen kwaliteiten gesproken. Feit blijft dat de gretigheid van de motor achterblijft, net als de schakelsnelheid van de automatische bak en de zijdelingse steun van de stoelen, op die punten laat de E het zitten als je een rondje wil doorduwen op een circuit met een E 350. Maar het mag inmiddels duidelijk zijn dat de kwaliteiten van de nieuwe E elders beter tot zijn recht komen. De E is geen messcherpe stuurauto en heeft vooral een erg veilig weggedrag.

Want geheel ontoevallig staat er ons ook een Audi A6 3.0 TFSI quattro ter beschikking (onze collega's van AutoBild maken ter plekke een vergelijkingstest, vandaar) en we kunnen het niet nalaten ook die even over de Teststrecke te jagen. Dan wordt het verschil erg duidelijk. De vierwielaandrijver met deze motor (… pk) heeft een veel sportievere inslag, pakt vinniger op, en laat zich sneller door de bocht jagen waarbij hij akelig precies zijn lijn vasthoudt. Een groot verschil in rijdynamiek en algeheel karakter: de A6 is bijvoorbeeld een stug stugger en eveneens luidruchtiger.

De E 350 overtuigt omdat Mercedes in het spanningsveld tussen hoogstaand comfort en rijdynamiek een goed uitgevoerde keuze heeft gemaakt voor topcomfort en ambiance. Nu moet de auto zich alleen nog bewijzen qua betrouwbaarheid. Want de Duitsers stoppen de nieuwe E nog bomvoller met vernuftige elektronica en dat is leuk, maar dat moet wel werken. En daaraan schortte het bij de eerste lichting van de vorige E-klasse. In april bij de Nederlandse dealer!

Video

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (40) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.