Mercedes-Benz E 220 CDI BlueEFFICIENCY Avantgarde (2010)

Mercedes-Benz E 220 CDI BlueEFFICIENCY Avantgarde (2010)

UitvoeringE 220 CDI BlueEFFICIENCY Avantgarde
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2017

Aanschaf moderne Mercedes

Op 24 april 2017 ben ik de eigenaar van een "moderne" Mercedes geworden.
Ik heb dan al zes jaar, als hobby auto, een W116 280S uit 1976 in de garage staan.
Vandaar dat een Benz uit 2010 voor mij een uiterst moderne Mercedes is.
Begin 2017 ben ik van werkgever veranderd, hetgeen impliceert dat ik ruim 170 km woon-werk verkeer per dag ben gaan rijden.
Een mooi moment dus om de 1.8 Tsi uit de VAG stal, die ik dan al een paar jaar rijd, in te ruilen op deze diesel, een Mercedes E-klasse 220 Cdi Avantgarde van oktober 2010.

Op het moment dat ik de auto ben gaan bekijken heb ik al wat informatie over de vorige eigenaar achterhaald. Dit blijkt een tuinder uit Heerhugowaard te zijn die, ondanks dat hij niet al teveel kilometers maakt, tóch altijd in een ( Mercedes ) diesel wil rijden.
Hij heeft de auto in zijn bezit gehad vanaf 2011 tot 2017.

De wagen is in oktober 2011, precies één jaar oud, met een kilometerstand van 18.200 km, vanuit Duitsland geïmporteerd door een Mercedes specialist. In 2017 heeft de tuinder de auto bij dezelfde specialist ingeruild op wederom een een jaar oude E-klasse.

Als ik de auto aanschaf is deze smetteloos te noemen. Er is zelfs geen sprake van "winkelkarretjes parkeerdeukjes" o.i.d.
We vallen als een blok voor deze wagen al vinden we hem wel erg groot...........
De kinderen zijn al het huis uit, dus we vormen nog maar met zijn tweetjes een gezin. Waarom dan zo'n enorm grote auto.......?? Goede vraag, waar ik het antwoord schuldig op moet blijven. Omdat het kan......?

Na twee proefritten zijn we om en besluiten tot aanschaf over te gaan.
Moet bekennen dat ik wel even schrok toen ik bij de verzekeraar de premie op ging vragen. Dan bemerk je dat aan een auto met een nieuwprijs van meer dan 60.000 euro en een ledig gewicht van ruim 1.600 kg een aardige premie wordt gekoppeld.

Uiteraard is de wegenbelasting van dan 145 euro per maand ook een stevige kostenpost.

De eerste kilometers en het eerste onderhoud

Na zeven maanden en 22.000 kilometer is het tijd voor de eerste onderhoudsbeurt. Betreft een onderhoudsbeurt B: olie, oliefilter, interieurfilter en verversen stuurbekrachtigingsolie.
Ik heb dan bij de dealer tevens een tweede set velgen met nieuwe Dunlop winterbanden aangeschaft en deze worden nu gemonteerd.

In die eerste maanden heb ik zo'n drie keer per week de 170 kilometer woon-werk verkeer afgelegd. Tevens zijn we die zomer met de auto naar Frankrijk geweest.
Ik kan niet anders dan concluderen dat dit soort auto's gemaakt zijn voor dit soort lange afstanden. Het comfort is, hoe toepasselijk in een review, met geen pen te beschrijven.
Topklasse met een hoofdletter T.

Wat mij dan al een tijd lang positief verrast van deze E-klasse diesel is het extreem lage brandstofverbruik. De eerste tijd heb ik nog getwijfeld aan de weergave van de BC en heb ik zelf met een Excel bestandje het verbruik bijgehouden. De BC blijkt echter uiterst correcte cijfers weer te geven.
Hou je vast........: gemiddeld 5,2 liter op 100 km!!

En dat voor een auto van dit formaat. De eerlijkheid gebied te zeggen dat we alleen maar lange afstanden met de auto rijden, dus vrijwel geen stadsverkeer, veel snelweg en/of 80 km wegen en ritten van minimaal een uur en langer.
Maar toch: 5,2 liter op 100 km, dat gaat je niet lukken met een Prius............

Kortom, na zeven maanden uiterst tevreden met deze aanschaf.

pats, sterretje, scheur

Titel klinkt schunniger dan ik het bedoel ;-)

Op weg naar Zuid Frankrijk, rijdend over een erbarmelijk stuk weg in België, word ik gesneden door een Ford Focus die vlak voor mij langs schiet om last minute een afslag te kunnen nemen.
Kan gebeuren, geen probleem, ware het niet dat er op het moment dat hij voor mij langs rijdt een steentje wordt gekatapulteerd door een van zijn banden. Pats! Op de voorruit. Ik zie direct dat er, precies in mijn gezichtsveld, een sterretje in de ruit is ontstaan.
Hm...... slecht voor mijn humeur, zo op de eerste vakantiedag.

Het wordt echter nog erger wanneer we enige tijd later de ruit, vanaf het sterretje, naar links en naar rechts zien scheuren. Een tergend langzaam proces dat zeer afleidend is tijdens het rijden.........
Uiteindelijk hebben we een scheur over een groot deel van de ruit aan de bestuurderskant.

Natuurlijk heeft zo'n incident op zaterdag plaats als er nergens meer een bedrijf open is om dit te verhelpen.
Ik overleg telefonisch met mijn eigen garage ( daar kan dat wel op zaterdag! ) en zij garanderen dat de ruit niet zal breken o.i.d.
Als ik het geen probleem vind, kan ik er "gewoon" mee doorrijden.
Om onder de horizontale scheur door te kijken heb ik de stoel op de laagste stand gezet en zo hebben we het drie weken volgehouden.

Bij thuiskomst wil ik de ruit laten vervangen door de originele ruit. Als purist wilde ik persé hetzelfde beeldmerkje in de voorruit als in de andere ruiten.
Ook wil ik eigenlijk dat mijn eigen garage de ruit vervangt, maar het blijkt dat mijn verzekeraar dan niets uitkeert.
In overleg met mijn garage wordt uiteindelijk bij autototaalglas de ruit vervangen.
Omdat ik de ruit wil met hetzelfde beeldmerk, moet ik wel een deel van de 855,24 zelf betalen.

Op 11 juli is de bestelde ruit binnen en wordt deze, bijna een maand nadat de schade is veroorzaakt, vervangen.
Mijn stoel kan weer omhoog en ik hoef niet meer voorovergebogen onder een scheur door te kijken.

incontinent?

In de week voordat we 16 juni 2018 op vakantie gaan, krijg ik een melding op het display dat er koelvloeistof bijgevuld moet worden.

Ik ga voor de zekerheid naar de garage om dit te laten onderzoeken. Tijdens een korte visuele inspectie van slangen e.d. ontdekt de monteur niets bijzonders. Ook blijkt er slechts een heel klein beetje bijgevuld te moeten worden.
Voor de zekerheid neem ik wel een liter koelwater mee naar Frankrijk en tijdens de vakantie blijkt dit geen overbodige luxe.
Iedere week krijg ik de melding op het display en moet ik een beetje water bijvullen.

Bij terugkomst van vakantie gaat de auto op 25 juli 2018 naar de garage voor grondig onderzoek. Auto gaat nu op de brug, bodem beschermplaten ( heet dat zo? U begrijpt wat ik bedoel, neem ik aan ) onder het motorblok gaan eraf en men gaat op zoek naar een eventuele lekkage.

Als ik het mij goed herinner blijken er afdichtingen van de EGR koeler niet meer geheel dicht te zijn. Deze afdichtingen worden vervangen, de koelwaterpomp wordt vervangen en de multisnaar wordt vervangen.
Al met al een rekening van bijna duizend euro. Maar goed, bij een auto van ruim 8 jaar oud is dit ( denk ik ) normale slijtage.

In de weken/maanden hierna blijkt het probleem in ieder geval verholpen. Ik hoef nooit meer koelwater bij te vullen.

Onderhoudsbeurt

Het is, volgens de BC, tijd voor een onderhoudsbeurt.

Het wordt de A5 beurt: olie, oliefilter, ruitensproeiervloeistof, brandstofsysteemreiniger, storingen uitlezen, interieurfilter vernieuwen, brandstoffilter vernieuwen, luchtfilter vernieuwen, remschijven en remblokken voorzijde vernieuwen, remblokken achter vernieuwen en velgen met winterbanden monteren.
Omdat ik van "de kenners" het advies krijg om, ondanks dat MB dit niet nodig zou vinden, de automaatolie te verversen en het filter te laten vernieuwen, geef ik hier ook opdracht toe.

Dan krijg je dus al met al een forse rekening.......... Vandaar de vier sterren voor de gebruikskosten. Tarieven van de MB dealer en ook van de Mercedes specialist zijn fors te noemen. Maar ook nu weer: het lijken mij normale reparaties voor een auto van deze leeftijd en met deze kilometerstand.

Inmiddels heb ik de auto anderhalf jaar en geniet ik er iedere rit intens van.
Het comfort is ongekend en de enige wanklank die je zou kunnen verzinnen is het motorgeluid bij accelereren vanuit stilstand. Op dat punt zijn er zeker auto's uit deze prijsklasse die stiller zijn.
Eenmaal op snelheid is de auto gewoon stil en hoor je, zeker als de Dunlop winterbanden zijn gemonteerd, voornamelijk het bandengeluid.

Elektrisch verstelbare stoelen zitten meer dan fantastisch en zijn in alle standen instelbaar, stoelverwarming is zo'n accessoire dat je nooit meer wil missen als je het eenmaal hebt gehad, klimaatregeling werkt uitstekend, muziekinstallatie is niet goed en niet slecht, prima voor op de achtergrond, navigatie vind ik wat minder.
Ik was een tomtom uit het duurdere segment gewend en deze is met name beter in het omleiden langs files e.d. Bovendien geeft deze een waarschuwing bij flitspalen.
Ik heb dus vrij snel na aanschaf van de Mercedes tóch weer met een zuignapje de TomTom op de ruit gezet.

De 220Cdi is een prachtige motor, naar mijn bescheiden mening. Ik ben niet technisch onderlegd, dus kan dit niet met argumenten staven, maar ik vind dat de motor de auto voldoende snel in beweging brengt, als je dat wil behoorlijk snel kan accelereren ( 0 tot 100 in 8,8 seconden ) en op constante snelheid stil en zuinig is.
Topsnelheid zou 227 km per uur zijn, maar ik heb dat nog nooit uitgeprobeerd.
Wel een keer in Duitsland de auto op de staart getrapt en geconstateerd dat deze logge, zware, grote bolide behoorlijk rap de 200 km/u aantikt. Omdat er ook in Duitsland om de paar kilometer sprake is van snelheidsbeperkende maatregelen, heb ik de topsnelheid niet kunnen testen, maar ik geloof de fabrieksopgaaf.

De cruisecontrol, bij Mercedes heet dit systeem tempomat, werkt veel beter en prettiger dan die ik heb ervaren bij mijn eerdere auto's ( o.a. VAG en Volvo ).
Het oppakken van de origineel ingestelde snelheid, wanneer de cruisecontrol even is uitgeschakeld, verloopt zeer vloeiend. Ik gebruik deze tempomat heel vaak en dat zal wellicht ook een verklaring zijn voor het gemiddelde verbruik van 5,2 liter op 100 km.

jaarlijks onderhoud

In april 2019 is de 280S oldtimer, waarover ik in het begin van deze review schreef, verkocht dus sindsdien kan deze 220Cdi wanneer hij niet gebruikt wordt, droog en warm in de garagebox staan.

Oktober 2019 is het tijd voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt.
Dit keer onderhoudsbeurt B.
Niets bijzonders: olie, oliefilter, ruitensproeiervloeistof, interieurfilter en de wintervelgen weer monteren.

Achteraf bezien is de aanschaf van deze dure MB velgen en Dunlop winterbanden een onnodige aanschaf gebleken. Sinds ik de auto heb stellen de winters nagenoeg niets voor en zijn winterbanden echt niet nodig geweest.

Het wordt eentonig, maar de kilometers die we nog rijden zijn nog altijd een feestje te noemen.

Jaarlijkse APK en bandenwissel

De oplettende lezer zal gezien hebben dat er beduidend minder met de auto wordt gereden tegenwoordig.
Eigenlijk niet meer rendabel om een diesel te rijden, zeker nu de wegenbelasting is gestegen naar 148 euro per maand.
Maar als je eenmaal zo'n E-klasse hebt, is het lastig om hier afscheid van te nemen.
Tevens blijkt dat de markt voor diesel auto's een beetje in elkaar is gezakt, wat direct effecten heeft op een eventuele inruilwaarde.
Kortom: we rijden gewoon nog even door.

De auto is weer zonder enige op -of aanmerking voor een jaar APK goedgekeurd.
Zomerbanden ( Hankook ) zijn weer gemonteerd, dus het is weer een stuk stiller in de auto.
Dit jaar wordt de auto tien jaar oud en heb ik de wagen drie jaar in mijn bezit.

Na bijna 70.000 km kan ik concluderen dat deze Mercedes veruit de beste auto is die ik ooit heb gehad. Zijn elf voorgangers konden zeker niet aan het comfort tippen, al kwam de Toyota Camry in de buurt.

Omdat er minder lange afstanden worden gereden is het verbruik volgens de BC, die ik na aanschaf bij 106.000 km nooit heb gereset, gestegen naar 5,4 liter op 100 km. Nog steeds prima lijkt mij.

De verzekering is omgezet naar een WA extra en na wat onderhandelen is er een alleszins betaalbare premie uit de bus gekomen.
Wanneer het jaarlijks onderhoud beperkt blijft tot de normale werkzaamheden die horen bij leeftijd en kilometerstand, en dat moet toch mogelijk zijn bij een auto van deze signatuur, dan rijden we nog een tijdje door, ondanks de ridicule wegenbelasting iedere maand.

Ben wel benieuwd wanneer er zelfs voor deze diesel milieumaatregelen getroffen gaan worden.
Weliswaar emissieklasse 5 en een uitstoot van fijnstofdeeltjes van 0,00111 g/km, maar toch.............. Het kan zomaar gebeuren dat ik op een bepaald moment bijvoorbeeld mijn geboorteplaats Amsterdam niet meer in mag.

Het vermelden waard

Wat ik heb verzuimd te melden in bovenstaand verhaal, en wat zeker niet onvermeld mag blijven, is de geweldige kwaliteit van de carkit in deze Mercedes.

Ik ben geen veelbeller in de auto, bel zelden zelf, maar word nog wel eens gebeld.
Het valt mij dan altijd op dat de beller niet in de gaten heeft dat ik in de auto zit. De verbinding is kraakhelder, ik ben zeer goed verstaanbaar en het gesprek wordt gevoerd zonder hinderlijke vertraging.
Ook ik hoor de beller werkelijk perfect en heb nimmer moeite om hem of haar te verstaan.

Omdat ik nog al eens negatieve verhalen hoor en/of lees over ervaringen met een carkit, leek dit mij nog wel het vermelden waard.
Ook de bediening van de carkit gaat, nadat je eenmaal bent gewend hoe een en ander met de controller ( draaiknop tussen beide stoelen ) werkt, al snel automatisch en redelijk vanzelf. Uiteraard dien je nog wel op het beeldscherm van de auto te kijken om bijvoorbeeld een nummer op te zoeken, wat alsnog voor de nodige afleiding kan zorgen.
Maar zoals ik hierboven schreef: meestal word ik gebeld en dan is het een kwestie van, door middel van de knoppen op het stuur, de telefoon opnemen.

De radio ontvangst is vrijwel altijd perfect, ondanks dat dit nog gewoon via de normale FM-band binnen komt.
Er zit wel een DAB functie op de radio, maar als ik daar naartoe ga gebeurt er niets.
Wellicht dat daarvoor toch nog een of andere aanpassing nodig is.
Maar aangezien de FM prima klinkt en er ook nog dikwijls, zéér ouderwets ;-), naar cd's wordt geluisterd, heb ik daar in de drie jaar dat ik de auto heb nog nimmer werk van gemaakt.

Service Mercedes Benz

Vandaag heeft de auto wederom zijn jaarlijkse onderhoudsbeurt gehad.
Onderhoudsbeurt A, oliefilter, olie, ruitensproeiervloeistof, petromark brandstofsysteemreiniger, remvloeistof verversen, wisserbladen vervangen, zomerbanden + velg gewisseld voor winterbanden + velg.

Tijdens de onderhoudsbeurt is geconstateerd dat het subframe achter bovenmatige roest begint te vertonen.
Een en ander is het gevolg van een productiefout bij dit model, de W212 en de W204.
Vervangen van het subframe is arbeidsintensief en kost een tot twee dagen begreep ik.

Ik was al een tijdje op de hoogte van dit probleem bij dit type Mercedes, dus ik was niet heel verbaasd dat ook mijn auto na tien jaar aan de beurt is.
Het mooie is dat Mercedes Benz de kosten van het vervangen van dit subframe volledig voor zijn rekening neemt ( coulance regeling ).

Ondanks dat er tegenwoordig nog maar weinig wordt gereden met de auto ( het afgelopen jaar 10.000 kilometer......... ) rijd ik lekker door.
Eenmaal gewend aan dit comfort is het moeilijk afscheid nemen.

Jaarlijkse APK

Gisteren is de auto weer voor een jaar APK goedgekeurd.
Blanco rapport zonder op -of aanmerkingen.

Tevens is op mijn verzoek de airco gereinigd en gedesinfecteerd.
Ik had ergens gelezen dat het verstandig was om dit eens in de vier jaar te laten doen.
Airco functioneerde overigens nog prima en stonk (nog) niet.

Tot slot: er had iemand ( iets met dader op een kerkhof ) tegen de voorzijde van de auto aangezeten, terwijl deze toevallig een keer niet in mijn garage stond. Nummerplaat en nummerplaathouder beschadigd/krom.
Dus ook nu maar gelijk laten vervangen.
Uiteraard wederom een plaat met opgelegde letters, omdat dát nou eenmaal fraai staat ( volgens mijn subjectieve mening ).

Sinds de vorige APK, exact een jaar geleden, totaal 9.000 km met de diesel gereden............. Het is bizar, maar ik hoef natuurlijk niet uit te leggen hoe dat komt. Toch?
Het heeft iets te maken met een virus dat klinkt als een biermerk.

We zullen doorgaan

Zoals Ramses Shaffy ( en later ook van Duin ) ooit uit volle borst zongen: "we zullen doorgaan!".
De E-klasse heb ik nu bijna vier en een half in bezit en de auto doet nog steeds probleemloos wat hij doen moet. Zorgen dat ik comfortabel en veilig van A naar B kom dus.

De afstanden tussen A en B zijn nog steeds niet al te groot, zoals blijkt uit het langzaam stijgen van de kilometerstand.
Of eigenlijk: de gereden afstanden zijn wél groot, maar de frequentie waarmee de auto uit de garagebox wordt gereden is een stuk minder. Er gaat zelfs wel eens een week voorbij waarin de auto helemaal niet buiten komt.
Maar...... alle keren dat ik nog wel met deze bolide op pad ga, geniet ik immer met volle teugen.

Gisteren heeft de auto zijn jaarlijkse onderhoudsbeurt gehad en wederom zonder bijzonderheden.
Onderhoudsbeurt B volgens service indicatie, beetje olie, nieuw oliefilter, ruitensproeiervloeistof, brandstofsysteemreiniger en nieuw interieurfilter.
Tot slot is de airco gereinigd en gedesinfecteerd ( was paar maanden geleden ook gebeurd, maar was ik eerlijk gezegd vergeten. Dus toen garage belde en vroeg of dit mocht gebeuren, zei ik zonder na te denken ja.

De onderhoudsbeurt is 30 dagen eerder uitgevoerd dan noodzakelijk omdat ik komende maand even op en neer naar Zuid Frankrijk ga en nog niet terug ben als de 30 dagen zijn verstreken.
Voor de reis naar Frankrijk maar even de milieusticker aangevraagd, voor alle zekerheid en om eventuele problemen te voorkomen. In het geval van deze 220 Cdi uit 2010 betreft het een fraai geel plakplaatje dat rechts onder op de voorruit mag worden geplakt.
Ik ben niet van plan om in de grote steden als Parijs e.d. te komen, maar voor die paar euro die het stickertje kost is het een kleine moeite om het gele vignetje aan te schaffen.
Tot zover deze saaie update............. Ik diesel nog even ( of misschien wel iets meer dan even ) door.

Still going strong

Er wordt nog steeds ( voor een diesel ) weinig met de auto gereden.
Vorig jaar september op en neer naar midden Frankrijk en verder af en toe een wat langere rit in het weekend. Vele dagen per week staat de auto stil in een verwarmde garage.

Tussen de vorige APK ( maart '21 ) en de meest recente APK op 23 maart jl. is er 12.000 km met de Benz afgelegd.
Nog steeds probleemloos.
Wel wederom in oktober 2021 een ruitbreuk in Frankrijk opgelopen. Ik rijd auto sinds 1978 en heb vele auto's gehad.
Nimmer sprake geweest van ruitschade,
Met deze Benz ben ik in vijf jaar tijd inmiddels toe aan de derde ruit..........
Bij de vorige ruitbreuk heb ik erop gestaan dat de nieuwe ruit ook weer het Mercedes merkje in de ruit had etc. etc., maar dit keer heb ik die moeite niet meer genomen.
Scheelde weer in het eigen risico dat ik moest betalen en ach, het schijnt dat al die ruiten min of meer identiek zijn, dus daar ga ik maar vanuit. Mijn verzekeraar heeft een contract met autototaalglas en ik moet zeggen: ook dit keer is de klus weer uitstekend geklaard daar.

Vorige maand is de auto weer voor de APK naar de garage geweest en wederom een blanco rapportje zonder op- of aanmerkingen.
Op mijn verzoek zijn de achterbanden vervangen ( hadden nog 3 mm profiel ).
Wederom gekozen voor de Hankook Evo in de maat 245/45/17 95W.
Voorbanden hebben nog een kleine 4 mm profiel, dus die zijn een volgende keer aan de beurt ( denk ik ).
Dit jaar staan o.a. twee ritten op en neer naar Zuid Frankrijk in de planning, dus wellicht dat het jaargemiddelde weer iets wordt opgekrikt.

Verder is alles hierboven al beschreven en is er aan de review weinig toe te voegen. Een super comfortabele, luxe, zeer betrouwbare zuinige limousine. Het gemiddelde verbruik, in de afgelopen 5 jaar, bedraagt 5,3 liter diesel op 100 km.
Daar betaal je momenteel wel twee euro per liter voor en ook de inmiddels 151 euro wegenbelasting per maand is geen kattepis.
Allemaal echter geen redenen om afscheid te nemen.

Meer kans in de staatsloterij

Meer kans in de staatsloterij? Ja, ik denk het wel.......!
Deze maand is wederom mijn voorruit gesneuveld. Dit is de derde ruitvervanging in vier jaar tijd en allemaal veroorzaakt door steenslag in het buitenland.
Ik denk dat statistisch de kans op zoveel ruitschade waarbij de ruit vervangen moet worden, in zo'n relatief korte tijd, minimaal is.
En nee, ik ben geen vertegenwoordiger o.i.d. die heel Europa doorkruist. Gemiddeld verblijf ik hooguit vijf weken per jaar ( twee vakanties ) buiten Nederland.
Zoals hierboven valt te lezen zat de vorige ruit er pas sinds oktober jl. in.

Nu dus wederom de klos op een N-weg in Noord Frankrijk.
Gelukkig wel op de laatste dag van de vakantie, dus het heeft niet de vakantiepret verstoord.
Voor de verzekeraar wordt dit langzaamaan wat minder leuk, want iedere ruit kost hen ruim 750 euro ( en voor mij telkens slechts 10% van dat bedrag aan eigen risico ).

Verder valt er ook nu weer weinig te melden. De auto rijdt nog steeds probleemloos en zoals te zien maakt deze ook weer iets meer kilometers.

De terugreis vanuit Zuid Frankrijk was, op de ruitbreuk na, weer een feestje. Ik vertrok om 8:45 uur en om 23:15 uur arriveerde ik na ruim 1.300 kilometer, nog zo fris als een hoentje, op het thuisadres.
De auto is bij uitstek gemaakt voor dit soort ritten! Ga het begin september nog een keertje doen, en hoop dan maar dat verdere ruitschade mij dit keer bespaart blijft.
Tot zover deze steeds saaier wordende review. Mercedes? Das beste oder nichts.

Meer van hetzelfde

Vandaag heeft de Benz zijn jaarlijks onderhoud gehad.

Zoals altijd (bijna) geen bijzonderheden. Olie, oliefilter, accu test, remvloeistof verversen, ofwel onderhoudsbeurt A.

Het enige "anders dan anders" was onderhoud aan de airco.
Merkte de laatste tijd dat deze niet meer naar behoren functioneerde. Systeem is nu gevacumeerd en afgevuld met koudemiddel.

Kortom: alles nu weer 100% ( voor zover een inmiddels 12 jaar oude auto 100% kan zijn ). Meer van hetzelfde dus, qua tekst van deze review. Ik kan er niets meer van maken. Top auto!