Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Mercedes-Benz
  • E-klasse

Mercedes-Benz E 220 (1994)

autoreview

10
Mercedes-Benz E 220 (1994)
Anoniem
  • Gebruikersreview
5 maart 2006 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringE 220
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf176.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 4 maart 2006

Heb deze auto gekocht vanwege design, betrouwbaarheid (nr. 1 duitse TÜV report voor auto’s ouder dan 9 jaar, goede prestaties met een redelijk verbruik. De e220 motor (150pk, 16klepper, viercilinder) is de beste Alfa motor die Mercedes-Benz ooit gebouwd heeft. Trekkracht voornamelijk boven de 4000 toeren, 140 naar 180 in een paar tellen. Helemaal in combinatie met de (4-traps) automaat die perfect op de motor is afgesteld. Alles is mogelijk, van comfortabel cruisen in Nederland control tot BMW jagen in Duitsland. Stoplichtsprints gaan fantastisch, gaspedaal tot op bodem en iedereen is weg. Onderstel is prima, begon echter te deinen bij 240000, met nieuwe Kwik-fit schokdempers achter is alles weer onder controle. Verbruik varieert van 1 op 8 in de winter met veel stadritten tot 1 op 12 in de zomer in Frankrijk. Gelukkig voldoet normaalbenzine.
De auto is auto gekocht bij een Peugeot dealer met 6 maanden Bovaggarantie. Dat laatste was een goed idee. Na 2 maanden ging de ruitenwissermotor kapot wat een kostbare reparatie is bij MB. (Maar ook voor de Peugeotdealer die er negen (!!) manuren voor nodig had om er achter te komen hoe het ding moest worden in- en uitgebouwd)
Na 5 maanden kwam er massaal roest onder het linkerachterspatbord vandaan. Bleek een slecht herstelde reparatie te zijn (terwijl de auto mij als ’schadevrij’ was verkocht). Gelukkig alles hersteld onder garantie.

Later is inmiddels heel veel kapot gegaan en niet alles gerepareerd want veel te duur en niet meer rendabel; airco lek, zo gelaten, schuifdak is veel fijner in Nederland. Elektrische ruit (later ingebouwd) links gaat heel stroef, niet handig in parkeergarages, dashboardlampjes vallen 1 voor 1 uit. Roest bij electrische antenne en bij voorspatbord (hoort bij dit type).
Al deze euvels kan je als liefhebber goed mee leven want de auto blijft prachtig om te zien en super om mee te rijden. Ik laat alleen repareren wat ik belangrijk vind en wissel olie iedere 20000km. (Op advies van een sloper ben ik gestopt met 5W40 en 10W40 gaan gebruiken omdat hij ’de ketting hoorde rammelen’. Klonk wat vaag, maar sindsdien is het olieverbruik geslonken van nihil naar helemaal niets!

PROBLEMEN

  • 4 maart 2006

APK keuringen (5x) zijn nooit een probleem geweest Tip: laat bij ANWB keuren, kost wat meer maar is onafhankelijk.
Reparaties:
220000; koppakking kapot na lange tocht door Duitsland met hoge snelheden. Kosten; 900 euro bij Mercedes-Garage. Echt idioot veel geld, in Duitsland is deze reparatie ca 600 euro. Overigens is dit euvel bekend bij deze motor rond de 200000 km, ik had er al een beetje mee gerekend. Voordeel: geen olieverbruik meer de laatste 70000 km.
230000 nieuwe remblokken met schijven voor en remschijven achter afgedraaid. Was allemaal echt nodig, kostte heel veel geld bij Mercedes garage (ca 500 euro)
230000 dashboardverlichting volledig uitgevallen, nieuwe lichtregelunit, ca 60 euro.
235000 ventilatierooster midden defect, luchttoevoer kan niet meer ingesteld worden
voor 50 euro gelijmd door mercedes garage, uiteraard 5000 km later weer kapot. Briljant!
240000 schokbrekers vervangen achter bij Kwik-fit, kosten 240 euro, 250% verbeterd rijgedrag. Idioot dat ze bij de APK en bij Euromaster bleven volhouden dat de oude nog redelijk waren. Was levensgevaarlijk in bochten met deze zogenaamd redelijke schokbrekers!!!
245000 Accu slap, 70 euro, Kwik-fit
250000km Knop electrische verstelling buitenspiegels breekt af. Matige contructie, maar gelukkig laten de spiegels zich prima met de hand verstellen en zijn ze nog steeds verwarmd.
juni 2006: 254000km: automaat kapot, 500 meter van huis komt de auto geen meter meer vooruit met draaiende motor. Wel achteruit, dus wel weer thuis gekomen....
Bij Mercedes sloper een tweedehands bak en direct ook een tweedehands einddemper zonder gaten er onder laten zetten; Kosten: 1100 euro.

november 2006, 260000km: sloopautomaat is alweer op garantie gerepareerd. Spatborden roesten lekker verder. Nieuwe APK zonder problemen en nul olieverbruik.
Budgetbenz heeft mooie auto’s te koop, maar te duur voor mij. W123 is een belastingvrije cult, past echter niet bij mijn rijstijl. (jammer dat ik maar 1 auto kan houden...)
Net een paar dagen huur Bora TDI 130 achter de rug. Fijne motor, geweldig verbruik. Maar wie verzint een auto die iedere drempel met de onderkant moet raken en die iedere ochtend bij starten weer een nieuwe onzinmelding op zijn display produceert?? (Kein kühlwasser, ABS defekt, iets met EPS, blablabla). Bovendien miste ik na een paar dagen het zebranoholz van de merc. Ik weet het, is hartstikke kitsch maar maakt me vrolijk en het dodelijk volkswagen-grijs-plastic-interieur niet. Mercedes stoelen zijn ongeveer 300% beter dan Bora stoelen. (waarom gaten in hoofdsteunen???).

januari 2007, 270000km Op harde wijze kennis gemaakt met de nadelen van achterwielaandrijving in combinatie met regen en te weinig bandenprofiel; draaier gemaakt toen ik de kick-down aansprak bij het uitrijden van een rotonde. Gevolg; diverse draagarmen van een achterwielophanging verbogen, fuseehuis aan gort en een versplinterde lichtmetalen velg. Dit alles dankzij een stoep die in de weg stond. Na wat twijfel op advies van een taxichauffeur naar achterafgarage voor taxi’s gebracht en voor 1000 euro laten repareren. Leuk was dat de draagarmen en sloopfuseehuis bij elkaar maar 200 euro kostten. De rest heb is opgegegaan aan nieuw stuk uitlaat, 4 nieuwe Pirelli’s, uitlijnen, olie + filter en diverse rubbers aan de voorophanging. Zelf de remblokken voor vervangen met een krik, twee sleutels een schroefklem. Eigenlijk erg makkelijk klusje en kostte me slechts 40 euro.
Een maand later op de A6 een zwart vliegend beest weggekopt met de linkervoorkopplamp, helaas niet gewonnen dus een nieuwe koplampunit van de sloop nodig: 80 euro.
285000km Erachter gekomen dat op de knop electrische verstelling buitenspiegels niet gespaard hoeft te worden. Na vergeefs gezoek bij twee slopers blijkt dat dit onderdeel 30 euro kost bij de dealer en de inbouw ervan kinderlijk simpel is.

Februari 2009, 287000km; Deze auto is uiteindelijk verkocht direct aansluitend op een moordwintersportreis met veel ijs, zout en sneeuwkettingen. Uren achter elkaar 160-170km/uur ’s nachts op autoroute du soleil met 4 personen + bagage; geen probleem. Verbruik 1:10. Ongelofelijk dat zo een oude machine dit nog volhoudt. De reden voor verkoop was 1: steeds harder voortwoekerende roest, 2: hunker naar een 6 cilinder lijn 3: geld op de bankrekening.
Het antwoord is een roestvrije beryl (=smurfblauwmetallic) 280E automaat uit 1992. Zo gauw ik wat kilometers heb gereden komt hier uiteraard een review over.

Auto via Marktplaats verkocht, 45 seconden nadat de auto voor de prijs van 1950 euro op Marktplaats was gezet begon de storm telefoontjes. Deze hield niet op tot de advertentie weer was verwijderd 3 uur later en de auto was verkocht voor 2200 euro.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Mercedes-Benz E-klasse? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Mercedes-Benz E-klasse
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Mercedes-Benz E 200

    Mercedes-Benz E 200

    • 1995
    • 356.538 km

    € 1.499

    Mercedes-Benz E-klasse Cabriolet 320 A4

    Mercedes-Benz E-klasse Cabriolet 320 A4

    • 1993
    • 77.599 km

    € 15.950

    Mercedes-Benz E-klasse 220

    Mercedes-Benz E-klasse 220

    • 1995
    • 237.439 km

    € 12.950

Meer Mercedes-Benz E-klasse occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Mercedes-Benz E-klasse (W213)

    435
    • 27 oktober 2020

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mercedes-Benz E-klasse specificaties
  • Mercedes-Benz E-klasse occasions
  • Mercedes-Benz E-klasse video's
Advies en informatie
  • Mercedes-Benz E-klasse tests
  • Mercedes-Benz E-klasse gebruikersreviews
  • Mercedes-Benz E-klasse index
PREMIUM
Mercedes-Benz EQB 300 4Matic - Rijtest

Mercedes-Benz EQB 300 4Matic - Rijtest

De Mercedes EQB-klasse is er ook als zevenzitter en daarmee heeft het merk misschien wel goud...

Lees meer
 

Mercedes-Benz E-klasse reviews

  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz E 220 (1993)

    Mercedes-Benz E 220 (1993)

    8
    • 10 december 2019
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz E 250 Diesel (1993)

    Mercedes-Benz E 250 Diesel (1993)

    10
    • 30 maart 2016
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz E 250 Diesel (1994)

    Mercedes-Benz E 250 Diesel (1994)

    27
    • 14 juli 2013
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz E 280 (1993)

    Mercedes-Benz E 280 (1993)

    20
    • 4 september 2011
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz E 250 Diesel (1994)

    Mercedes-Benz E 250 Diesel (1994)

    3
    • 26 augustus 2010
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz E 420 (1993)

    Mercedes-Benz E 420 (1993)

    16
    • 30 december 2009
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz E 320 (1993)

    Mercedes-Benz E 320 (1993)

    5
    • 12 juli 2009
meer reviews
Test: Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

Test: Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

29

Een zuinigheidswonder is Mercedes-AMG’s eerste plug-in hybride niet, ontzagwekkend is de 843...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz E 300 de Business Solution AMG (2019)

    Mercedes-Benz E 300 de Business Solution...

    15
    • 1 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz E 220 CDI Elegance Select Combi (2002)

    Mercedes-Benz E 220 CDI Elegance Select...

    5
    • 23 april 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz laat nieuwe E-klasse uit op de 'Ring

    Mercedes-Benz laat nieuwe E-klasse uit...

    14
    • 12 april 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Mercedes-Benz E-klasse rolt AMG-spieren

    Nieuwe Mercedes-Benz E-klasse rolt AMG-spieren

    11
    • 9 maart 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz E-klasse krijgt nieuwe mild-hybrid-diesel

    Mercedes-Benz E-klasse krijgt nieuwe mild-hybrid-diesel

    54
    • 8 maart 2022
  • Nieuws
    Brabus 900 is krankzinnig sterke Mercedes-AMG E63 S

    Brabus 900 is krankzinnig sterke Mercedes-AMG...

    16
    • 7 maart 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz E-klasse: S-klasse in maatje M

    Mercedes-Benz E-klasse: S-klasse in maatje...

    35
    • 18 januari 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Mercedes-AMG Vision AMG: vooruitblik op elektro-sporter

    Mercedes-AMG Vision AMG: vooruitblik op...

    8
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Mercedes-Benz GLC kan ruim 100 km elektrisch rijden

    Nieuwe Mercedes-Benz GLC kan ruim 100 km...

    45
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Brabus 900 XLP is kolderieke G-klasse met 900 pk

    Brabus 900 XLP is kolderieke G-klasse met...

    13
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    'Mercedes-Benz 300 SLR 'Uhlenhaut' verkocht, duurste auto ooit'

    'Mercedes-Benz 300 SLR 'Uhlenhaut' verkocht,...

    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Mercedes-AMG kondigt elektrische concept-car aan

    Mercedes-AMG kondigt elektrische concept-car...

    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Mercedes-AMG krijgt eigen basis voor EV's

    Mercedes-AMG krijgt eigen basis voor EV's

    7
    • 9 mei 2022
  • Autosport
    Mercedes verward over wisselende prestaties in Miami

    Mercedes verward over wisselende prestaties...

    18
    • 9 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden