Mercedes-Benz E 220 (1994) #2

autoreview

Mercedes-Benz E 220 (1994)

Signalement

UitvoeringE 220
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf250.000 km
KM-stand laatst300.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaringen

Sinds mei 2006 ben ik de trotse bezitter van een Mercedes-Benz E220 uit 1994. Deze E-klasse heeft een 2.2 150 PK 4-cilinder motor. Dit is een zeer rustige motor, die - met een topsnelheid van 210 km/h en een acceleratie van 0-100 in 10.6 sec - goede prestaties levert. Ook aan comfort kom je in de E-klasse niets tekort; de positie achter het stuur is heerlijk, het dashboard is logisch opgebouwd en het onderstel is prettig geveerd. Daarnaast is de E-klasse zeer ruim. Met een verbruik van 1 op 12 voor lange ritten tot 1 op 10 voor stadsritten, is de E klasse niet echt zuinig. Met een 70 liter tank is het altijd weer even slikken bij de benzinepomp, maar dat is dan ook een van de weinige nadelen van deze auto. Uiterlijk gezien vind ik de auto niet opzienbarend, maar daarom juist mooi. De eenvoud en strakke lijnen zilvergrijze kleur maken de auto naar mijn idee tijdloos.

De teller staat op bijna 184.000 km. Afgelopen zomer met vier man, dakkoffer en volle belading naar Italie gereden. Ook bij hoge snelheden gaf hij geen krimp.

Lekke uitlaat

Na de vakantie was mijn uitlaat lek. Deze heb ik dicht laten lassen.

Nadat iemand met een scherp voorwerp een enorme kras in mijn achterklep had gezet, is mijn ster van de motorkap afgestolen en mijn spiegel eraf gereden. Ik was het helemaal zat en heb alle onderdelen laten vervangen. Voor 130 Euro bij een specialist een kofferbak (nu wel het juiste type 93-95), een spiegel en ster. Ook heb ik inmiddels 4 stuks 16’’ 8 loch onder de benz laten zetten.

Heb zakelijk inmiddels een corsa 1.3 CDTI gekregen. Prima auto, maar afscheid nemen van mijn w124? Dat voorlopig zeker niet.

Voor de toekomst zal ik nog wat moeten doen aan de antenne die vast zit, de bekleding van de bestuurdersstoel (slijtage), de centrale vergrendeling (kastje functioneert niet meer) en het rechter portierslot.

De Benz wordt niet veel meer gebruikt

  • 192.000 km

Ik rijd vanwege mijn Opel Corsa niet veel kilometers meer in de Benz. Soms kan ik het toch niet laten en ik ben altijd weer verrast door de felheid van de motor, het comfort van het onderstel en het lage geluidsniveau. Bij 190000 heeft de wagen een onderhoudsbeurt gekregen, maar dat was standaardwerk.

Geschorst

  • 195.000 km

Sinds een jaar heb ik mijn Benz gestald en geschorst. Voorlopig blijf ik vrolijk in mijn Golf of de Leon van mijn partner rijden. Op enig moment haal mijn de Benz wel weer tevoorschijn en ga ik er weer in rijden.

Auto weer in gebruik

  • 215.000 km

Sinds mei 2013 wordt de Mercedes weer dagelijks gebruikt. Na een aantal jaren te hebben stilgestaan reed hij nog opvallend goed!

Helaas waren er toch wat geluiden te bespeuren dei je niet zou moeten horen. De auto haperde een beetje (vooral koud), de brandstofpomp kermde het uit en de uitlaat klonk iets te sportief.

Ik heb daarom een aantal zaken laten vervangen, waaronder een deel van de uitlaat, de brandstofpomp, accu en bougies.

Recent is de krukaskeerring vervangen, want die lekte.

Nu rijdt hij weer als een zonnetje. Dit voorjaar me maar eens buigen over wat roestvorming op het kofferdeksel en op de achter zijschermen.

MB rolt rustig door

  • 250.000 km

Sinds het voorjaar van 2015 is de Benz weer volledig in gebruik. Ik blijf me verbazen hoe goed deze auto rijdt als je bedenkt dat hij ruim 20 jaar oud is. Wel enkele reparaties in 2015: nieuwe schokbrekers, dashboardverlichting en stuurdemper van stuurhuis vervangen.

Roest

  • 300.000 km

De E220 is nog steeds dagelijks in gebruik. Recent heb ik de klok door de 300.000 km gereden. Er is nog steeds erg weinig met de auto aan de hand, behalve dan de roest. Er waren gaten ontstaan in de wielkasten. Hierdoor kwam er water naar binnen. Dit heb ik professioneel laten verhelpen. Op het koetswerk is nog steeds de nodige roest te vinden.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (52)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.