Mercedes-Benz E 200 Cabriolet Prestige (2015)

autoreview

Mercedes-Benz E 200 Cabriolet Prestige (2015)

Signalement

UitvoeringE 200 Cabriolet Prestige
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf15.800 km
KM-stand laatst87.697 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Genieten

  • 87.697 km

Inleiding
In maart 2016 mijn zoektocht naar een Mercedes E cabrio van na de facelift (04/2013) gestart. Uiteindelijk is de zoektocht geëindigd bij de Mercedes dealer in Den Haag. De belangrijkste reden dat ik een beetje met pijn in mijn hart de SLK 350 wilde inruilen was de ruimte, oftewel het gebrek daaraan. Vooral koffer/berg ruimte miste ik toch wel. We konden er bijvoorbeeld niet mee op wintersport. Dat gaat niet lukken bagage voor een week skien inclusief skies vervoeren in een SLK.

Zoektocht
Zoals gezegd in maart 2016 begonnen met zoeken naar een Mercedes E cabrio. In het begin vond ik nog wel exemplaren uit 2013 van na de face lift, maar op dat moment was ik er nog niet helemaal uit welk opties en kleurstellingen ik wilde. Deze waren bij niet Mercedes bedrijven nog wel te vinden voor redelijke prijzen, alleen vervolgens was de inruil een stuk minder. Bij de Mercedes dealers zelf stond er af en toe eentje van mijn gading, echter die was dan meestal toch een beetje boven mijn budget.

Einde zoektocht
Uiteindelijk was ik er uit dat het een witte zou moeten worden met minder dan 50.000km op de teller. De must opties waren de Aircap, lederen bekleding, stoel verwarming, uitgebreide navigatie en hill hold. Een skiluik is standaard dus hoefde ik niet op te letten. Begin september was daar ineens ‘mijn’ aanbieding van de Mercedes dealer in Den Haag die had een wit exemplaar uit 2015 nog wel met 15k op de teller staan, inclusief de opties die ik hierboven aan heb gegeven. De prijs vond ik zeer aantrekkelijk en toen ze na de proefrit ook nog een goede inruilwaarde voor mijn SLK gaven was de deal snel rond.

Eerste kilometers
Na een zeer uitgebreide en informatieve uitleg van anderhalf uur (hulde voor de Mercedes dealer in Den Haag) plaatsgenomen en de weg op. Wat een rust in de auto. Met de kap dicht hoor je alleen een beetje windgeruis bij de ramen. De motor hoor je amper. Ik dacht zelf dat de stuurbediening (ipv middenconsole) van de automaat wel wennen zou zijn, echter dat bleek niet het geval. Helemaal geen probleem. Het geeft ook een lekker ruimtelijk idee dat er op de middenconsole dus geen pook zit. Ook het ECO start/stop systeem bevalt prima. Zodra je stil staat bij het stoplicht slaat de auto af en op het moment dat je voet de rem loslaat start de auto weer. Zelfs met het gebruik van de hill hold functie ervaar ik het niet als onprettig. Om de hill hold functie in te schakelen druk je de rem iets verder in en dan zie je het icoontje in je display verschijnen. Vervolgens kan je de rem loslaten. Zodra je dan het gaspedaal aanraakt start de auto weer en dat gaat zo vlot dat het amper vertraagd.
Als je overigens niet wil dat de auto afslaat bij het stoplicht heb je 2 mogelijkheden. Je kan natuurlijk het systeem met een simpele druk op de knop uitschakelen of bij het remmen voor het stoplicht doseer je de druk op je rempedaal zodanig (licht) dat de auto niet afslaat. Zelfs dat werkt prima, als je bijvoorbeeld zeker weet dat het verkeerslicht heel snel op groen zal springen gebruik ik dat regelmatig.

Multimedia
Bij de koop heb ik ook de nieuwste kaartupdate bedongen. De auto heeft navigatie met spraakbediening en dat werkt tot mijn verbazing ook nog prima. De bediening met de knop op de middenconsole werkt ook probleemloos en redelijk intuïtief. De radio heeft DAB+ (Digitale radio) en dat geeft een mooi geluid icm de speakers.

Verbruik
Ik ben over het algemeen een rustige rijder met veel snelweg kilometers en ik haal dan ook een verbruik van 7 ltr per 100 (1:14,2). Zelf bijgehouden, zie mijn verbruiksmonitor op Autoweek. Volgens de boordcomputer zou ik uit moeten komen op 6,6 ltr per 100 km, oftewel 1:15,1. Dat dit niet helemaal klopt is geheel naar verwachting. Ik heb al in veel auto’s gereden (huur auto’s op vakantie) en ik ben nog geen enkele boordcomputer tegengekomen die wel het juiste verbruik berekende.

Cabrio
Meestal gaat bij mij de kap al open vanaf 12º, de zon moet dan wel schijnen natuurlijk. Stoel,- en nek verwarming aan en gaan. Kap openen kan rijdend tot 40km per uur en dat scheelt wel als je hem voor een stoplicht aan het openen bent en het springt op groen. Als het erg warm is kan de kap ook met de afstandsbediening geopend worden, dat scheelt dan weer om niet in een snikhete auto te stappen. Ook de Aircap icm het windscherm bevalt erg goed. Het kleine beetje wind dat je nog voelt wordt dan helemaal weggenomen.

Problemen
Bij de ramen aan de bestuurders zijde hoorde ik wat meer windgeruis dan hoort. Dit is zonder problemen hersteld.

Laatste ervaringen
Eigenlijk rij ik er al die tijd probleemloos mee. Inmiddels staat de teller op 87k, dus stilstaan doet die niet en het cabrio rijden blijft een genot.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens