AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Mercedes-Benz CLA 200 Shooting Brake AMG (2016)

autoreview

Mercedes-Benz CLA 200 Shooting Brake AMG (2016)

Signalement

UitvoeringCLA 200 Shooting Brake AMG
Versnellingen7, Automaat
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf14.000 km
KM-stand laatst49.550 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

CLA 200 shooting break AMG

  • 49.550 km

Hier alvast wat foto's het verslag volgt tzt na wat meer kilometers te hebben gemaakt.
De eerste kilometers smaken geweldig, wat een ongelooflijke rust en stilte heerst er in het interieur.

Motor: Bij het starten in koude toestand vind ik dat de motor zeer rustig in zijn loopgedrag is, nergens een moment gehad dat de motor "koud" aanvoelt en ook bij wegrijden in koude toestand en op snelheid geen trilling van de motor waar kunnen nemen. Dit vind ik erg opvallend en spreekt erg in het voordeel van de MB. Dit in tegenstelling van de Hr Buma van de ANWB die vindt dat de motor rumoerig is. Nou ik weet niet uit wel paasei ik kom, heb geen oordoppen in maar ik haal zijn stelling op gebied van rumoerig keihard onderuit, echt grote onzin wat hij schrijft,. Dit motor blok is absoluut zeer stil werkelijk een genot. Ik kan het nog sterker vertellen , vriend van mij wist niet wat er onder de motorkap hangt. Bij instappen en wegrijden vroeg hij wat er onder de kap hangt, ik zei wat denk je...hij zegt het klinkt als een zespitter. Ik zeg dat is een groot compliment voor deze 4 viercilinder hij zei ok dat hebben ze goed gedaan bij MB. Uiteraard bij doortrekken in de versnelling hoor je wel degelijk dat het een vierpitter is maar het wordt nooit hinderlijk.

Geweldige ergonomie , zeer goede stoelen die goed verstelbaar zijn. Je kunt de stoel lekker diep laten zakken. Perfect en soepele 7 dct automaat die zijn werk absoluut goed doet. Naadloze opeenvolgende schakel bewegingen. 156,4 pk (officieel) op de rollenbank komen de meeste al standaard aan 160 pk.
Gas response is in de ECO stand tergend langzaam, in de Comfort stand al een stuk beter. En in de sportstand redelijk.

Heb al de Gasresponsechip besteld van Speedbuster en heb daar al redelijk wat ervaring mee in een A200 en neem maar van mij aan dat dat echt een hele grote verbetering is. Heel veel minder vertraging als je het gaspedaal intrapt standje groen is 4 keer snellere reactie van de gasklep en standje rood is ongeveer 7 keer snellere reactie, je krijgt niet meer vermogen maar wel een heel veel levendigere motor die veel directer op het gaspedaal reageert. Ik raad het echt een ieder aan, wordt vervolgd.

Vakantie Juni 2017: Nadat wij de MB hadden aangeschaft zijn wij na 2 weken richting het zuiden van Duitsland gereden en in de buurt van Passau neergestreken voor een break out van 12 dagen. Op de heenweg in Duitsland lekker door kunnen rijden met weinig oponthoud ,uiteraard op aardig wat plekken wegversmallingen ivm de aanpassing van het Duitse wegennet wat in 2019 klaar moet wezen. Op de heenweg op flinke stukken lekker met een snelheid tussen de 140 en 170 km p/u door kunnen rijden.
Opvallend voor deze 1.6 turbo motor is dat hij zijn werk absoluut in alle stilte doet geen een moment het gevoel gehad dat ik mijn stem moest verheffen. Zelfs even kortstondig op een stuk de 220 km aan kunnen tikken op de teller wat in een no time was gebeurd. Op deze snelheid viel het mij op dat er in het interieur nog steeds rust heerst.

Windgeruis is nagenoeg ook niet hoorbaar ook op hoge snelheden niet. Dit werkt absoluut comfort verhogend en spreekt in het voordeel van de MB zeker op het gebied van comfort, dit is in mijn ogen een sterke kant van deze MB.

Automaat:
Wat een soepele schakelende transmissie is dit.
7 versnellingen die soepel van het ene naar het andere verzet overgaat. Je voelt de overgang van het ene naar het andere verzet in koude toestand een heel klein beetje.
Eenmaal opgewarmd is bij opschakelen haast niet voelbaar.
Bij terug schakelen voelt de transmissie ook zeer soepel aan. Heel soms geeft de automatisch bak wel eens een klapje tussendoor waarvan je denkt ok het zal wel, maar dat is heel sporadisch.
Als de DCT bak in comfort stand staat dan zijn de overgangen van het ene verzet naar het andere zeer soepel.

In de sportstand is het een ander verhaal dan knalt hij er werkelijk op los, vooral bij stevig stampen op het gaspedaal gaat hij er zeer rap vandoor, bij opschakelen voel en hoor je de bak wel degelijk werken , hij zit dan tegen het nerveuze aan. Bij terug schakelen is het ook zeer goed voelbaar dat de DCT bak terug schakelt. Als je in de sportstand rustig gas geeft dan is hij wel redelijk rustig in overschakelen naar een hogere versnelling.

Anders is het bij terug schakelen daar blijft hij wat knorrig in. Maw je voelt het goed dat terugschakelen iets zenuwachtiger is. Is het storend? nee dat niet maar werkt niet bij aan de comfort die de MB in de comfortstand wel heeft.
De wagen staat dan ook voor 95% in de comfortstand zeker bij stadsverkeer.
Op de snelweg is de sportstand beter tot zijn recht vooral bij wat snellere inhaal actie is dat prettig. Bij kruissnelheid op de snelweg kan je de DCT rustig in de sportstand laten staan want dat maakt qua toeren tal niets uit. Enige voordeel is dat hij sneller op gaspedaal reacties reageert.

Stoelen:
Komt erop neer dat ze geweldig zitten, ook de zitting is in lengte verstelbaar wat zeker de ondersteuning van de boven benen ten goede komt. Ik zit redelijk met de stoelleuning achteruit en zit vrij laag in de wagen. Er zit ook lende verstelling op die de onderrug ondersteund.

Ikzelf gebruik hem niet omdat ik de steun voor mij zonder lende instelling prettiger vind zitten, geldt niet voor iedereen natuurlijk.

Sommige vinden een extra steun in de rug prettig dan is hij daar ook voor geschikt je kan er veel verschillende standen mee bereiken.

Stoelverwarming: Tja een snel werkend en in 3 standen instelbaar systeem wat er prettig werkt. De stoelzitting en ook de rug worden verwarmd, de stoelverwarming zet zich na 20 minuten vanzelf weer uit. Standje 3 is wel erg warm maar voor degene die ervan houden is dit absoluut een must. Ik heb hem nog niet gebruikt maar bij onze andere MB A klasse zit exact hetzelfde systeem erin en daar werkt het in de wintermaanden geweldig. Dit verhoogd het zitcomfort aanzienlijk. Gewoon een aanrader voor de koude wintermaanden dus.

Gasrespons chip: Door leverings problemen bij de fabrikant pas de chip na de vakantie geleverd.
Betreft een gasresponschip van de fa Speedbuster (is reclame volgens een van de reageerders) het zal me mijn hollandse blanke kont roesten , ik word er geen haar beter van en al helemaal niet rijk door. Puur onzin dus en zeiken om te kunnen zeiken.
Vele onder ons en ook monteurs van de MB dealers weten niet af van het bestaan van een gasrespons chip, (sommige wel) maar doe je voordeel ermee zou ik zeggen.
Ik vind het werkelijk fantastisch werken de chip, binnen 10 minuten geïnstalleerd, wordt tussen het gaspedaal gemonteerd 2 klikjes en het kastje zit ertussen, klaar!. Kabeltje bij knie hoogte gemonteerd op de middenconsole met en een knopje erop met uit= neutraal, standaard dus, groen= 4 keer snellere gaspedaal reactie, rood is 7 keer snellere gaspedaal reactie.
In de comfortstand op groen heeft hij werkelijk merkbaar een snellere reactie op het gaspedaal, gas intrappen en de motor reageert veel directer op de gaspedaal. Voordeel is dat je bij een rotonde geen vertraging heb bij gasgeven als je erop wilt. Standaard wel eens het probleem gehad dat bij het oprijden van een rotonde de vertraging wel in je nadeel werkt, bij gasgeven was de andere wagen eerder toch iets sneller bij je dan je zou willen , puur omdat bij intrappen van het gaspedaal even een fractie van een seconde de motor niet reageert en dan pas komt, irritant dus.
In comfortstand en dan op standje rood...tja direct bij het aanraken van het pedaal gelijk reactie de motor reageert direct op elke pedaal beweging dit is werkelijk echt de beste stand in de comfortstand.
De motor is direct bij de les en komt heel veel directer over echt als of hij extra anabolen erin heeft zitten. Je krijgt er geen pk extra bij maar wat is de reactie op het gas geweldig.
In de sportstand en dan op standje rood is werkelijk knallen vooral vanuit stilstaand.

Acceleratie test:
Ik heb en 0 naar 100 sprint gedaan met uitgeschakelde gasrespons chip in de sportstand en ESP uitgeschakeld .
0 naar 100 in 8.58 sec dit 2 keer gedaan en kreeg hem niet sneller.

Met ingeschakelde gasrespons op standje rood ook de acceleratie gedaan .
Dit ging een stuk vlotter omdat de motor veel sneller en directer oppakt dit is absoluut heel goed merkbaar.

Resultaat is dat de 0 naar 100 sprint in 8.22 sec was geklaard deze ruime 0,3 sec lijkt weinig maar dit maakt wel een wereld van verschil die je heel goed merkt.

Speedbuster externe ECU geplaatst:
Verleden week door Rica in Wateringen de Speedbuster externe ECU laten plaatsen, 15 minuten werk en perfect gedaan door Roel.
Bij wegrijden direct merkbaar dat het allemaal een stuk directer reageert op het gaspedaal .
Merkbaar een veel snellere en directere versnelling door alle 7 de versnellingen heen, zo wil je dat een motor reageert.
Gas geven in de comfort stand en de gasresponce op rood en het maakt absoluut een wereld van verschil met alles wat standaard was. Gaspedaal aanraken en de motor pakt direct op en versnelt zeer soepel en snel en loopt zijdezacht door alle versnellingen heen.
Dan de automaat in de sportstand en gasresponce ook op rood...tja wat gaat dit hard van stapel, de 192 pk zitten er ook echt wel in. Acceleratie test gedaan met een app, standaard 0-100 in 8.22 seconden nu 4 keer een acceleratie gedaan en kwam op een tijd uit van 7.41 seconden naar 100 km. De app geeft volgens gebruikers een vertraging van rond de 0,2 seconden dus de 7,2 sec zit er wel in. Het voelt ook allemaal een heel stuk sneller aan. Binnenkort eens de 80-120 accelaratie meten.

Leuk de 0-100 test maar daar doe je in normale omstandigheden haast nooit aan. De tussen acceleratie gebruik je veel vaker daar heb je veel meer aan. Merk ook op de autoweg dat bij inhalen en de bak in de sportstand het allemaal een heel stuk sneller gaat, is ook een prettig gevoel dat je snel kunt inhalen.
Het koppel is toegenomen van 250 nm naar ongeveer 300 nm merkbaar verschil en komt het verbruik ten goede, moet nog een zuinigheids test afleggen maar dat komt tzt.


Bij onze A 200 zit hij er al weer bijna twee jaar in en dat merk je echt, zeker in combinatie met de gasresponse chip is hij zeer rap. Daar heb ik hem in de sportstand in 7.19 sec op de 100 gekregen en bij rustig rijden , wat wij meestal doen ook nog eens 8% zuiniger gekregen. lekker meegenomen dus.

Verbruik:
Woonwerk verkeer gemiddeld ongeveer 1:12.8 km
Grote weg en bij rustig rijden rond de 90 km p/u heb ik hem op de cruise controle op 5.4 gekregen en dat is alleen in de wagen en de airco uit zeg maar. Dat over een afstand van ongeveer heen en terug van 200 km.

Benzine: Ron 95.

Ook al twee keer een tank met racebenzine ron102 getankt bij Firezone.
Merkbaar? jazeker hij hangt feller aan het gaspedaal en het scheelt ongeveer 10 tot 12 pk. kost wel even 1.82 euro per liter. Zuiniger? nee niets van gemerkt.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (13)

Reageren