Mercedes-Benz CLA 180 Shooting Brake Ambition (2015)

autoreview

Mercedes-Benz CLA 180 Shooting Brake Ambition (2015)

Signalement

UitvoeringCLA 180 Shooting Brake Ambition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf30 km
KM-stand laatst4.125 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste indruk

  • 281 km

Afgelopen maandag was het zo ver, we mochten de auto ophalen. Hij was 27 januari bestelt.
Waarom deze?
Ik ben Mercedes-fan en we zochten een kleine gezinswagen omdat we bijna alleen maar kleine ritten doen. En ik vind het een leuke aanvulling aan het Mercedes-gamma.
Ons gezin bestaat uit 2 volwassenen, twee grote tieners en een middelgrote hond en wij denken dat het past. Een van de kinderen is op vakantie dus we weten het nog niet zeker, binnenkort zeker wel en die ervaring volgt nog.
De eerste indrukken zijn:
Goede en zekere wegligging
Zeer fijne vering, zowel bij kleine als grote hobbels
een prima combinatie van sportieve en comfortabele stoelen (comfortpakket)
het dashboard zit dichtbij en geeft daarom een sportief gevoel
motorisch weinig sportief gevoel
de meeste mensen verwachten niet zo'n redelijke kofferbak
leuke wegklap trekhaak
fijne handbediende elektrische handrem
de achterklep in handmatig en maakt een goedkoop geluid bij openen en sluiten (misschien iets achter de nummerplaat stoppen?)
wij vinden hem tot nu toe niet te krap (ook die ene tiener achterin)
lekker stuur
de analoge snelheidsmeter is minder goed afleesbaar van 40 tot 100 overdag, met verlichting aan is wel goed(en mooi)
in en uit stappen zonder problemen
het sluiten van de deuren moet met kracht anders valt hij niet helemaal in het slot (dit is iets wat ik bij echt alle Mercedessen heb)
Binnenkort meer ervaringen.

In twee weken bijna 4000 vakantie kilometers

  • 4.125 km

Op en neer naar de Cote dÁzur met de CLA 180 Shooting Brake. 2 volwassenen, 2 tieners (1.70 en 1.80) en een middelgrote hond (Beagle).
Omdat we de auto een paar dagen voor vertrek kregen zijn we zuinig geweest met de bagage, omdat we niet precies wisten hoeveel er mee kon. 1 grote koffer, twee kleinere koffers, beautycase, tupperware doos, boodschappentas, diverse losse items onder de laadvloer (best nog aardig veel ruimte daar), bakplaatje en twee rugzakken. Het afdekscherm kan er nog overheen, wij zijn positief verrast. In iedere deur een hesje en flesje, we kunnen op reis.
Met het gekozen Urban-pakket krijg je gelijk het zitcomfort-pakket, dit geeft mooie en heerlijk stoelen. Voldoende zijdelingse steun en ook ruimte om te verzitten. Ook voor de lendesteun gekozen en deze is ook prima voor je rug in te stellen blijkt voor de lange rit. De zittingen en rugleuningen zijn van stof met een contrasterende stiksel. De zijkanten van de zitplaatsen zijn van een soort (achtig) leder.
Ikzelf zit het liefst zo laag mogelijk met een por in de onderrug, dat lukt prima. De beenruimte is verrassend ruim. Als mijn linker voet naast de koppeling staat past mijn linker knie net onder de armsteun in de deur en als mijn rechtervoet wat meer naar de stoel staat kan mijn rechterknie iets naar rechts voorlangs het middenconsole, dit geeft heerlijke vrijheid voor de benen tijdens lange ritten (maak dan wel gebruik van de cruise-control).
Ik ben 1.80 en met 100 kg geen kleine jongen en mijn zoon die achter mij zit is ook 1.80 en heeft geen klachten over zijn been en hoofdruimte. Tijdens de nachtelijke rit komt mijn zoon er achter dat hij heerlijk zijn hoofd kan laten rusten in de holling van het dak links. Hij heeft geslapen zonder kromme nek. De hond ligt tussen de kinderen in en het past precies.
Het zicht achter het stuur is sportief doordat het dashboard dichtbij zit, zilveren klokken, sportief stuur en bobbels in de motorkap. De zit vinden wij dan weer juist comfortabel. Prima combi. De bochtige bergwegen en weggetjes waren voor een autorijder als mij een waar genot, snel, langzaam, snelle bocht, doordraaier of haardspeld allemaal prima en geen enkel moment twijfel over grip. Nog maar net nieuw dus de grens nog niet echt opgezocht.
De bediening van de linker pookjes aan het stuur verwissel ik nogal eens , waardoor als ik de cruisecontrol wil uitzetten omdat ik een langzaaam rijdende auto nader, per ongeluk het groot licht aan zet wat dus weer asociaal rijgedrag opleverd, sorry hiervoor.
De analoge snelheidsmeter vind ik door de schaduw van de omringende koker op de belangrijkste snelheden echt moeilijk afleesbaar, daarom de digitale snelheidsmeter in het midden maar gebruiken. Het zou fijn zijn als je in het midden zelf nog iets meer zou samen kunnen stellen zoals een combi van snelheid , verbruik en actieradius. We hebben de simpele airco en deze werkt goed, leuk is als je iets versteld dat er even een regel onderin je naviagatie komt met de actuele stand van de airco. De navi werkt snel, alleen zijn de plaatsnamen en adressen niet altijd makkelijk te verstaan. Leuk voor beeld ons vakantie adres was Allee Claude de Bussy en ze zei allee klote muziek, dit vonden we lachwekkend.
Wat misschien nuttig is om te weten is dat je een groter navi-scherm kan kopen voor een kleine tweehonderd euro. Let op, de ombouw blijft net zo groot, alleen de zwarte rand rond het scherm is kleiner, als ik het had geweten had ik een groter scherm gewild niet omdat hij te klein is maar omdat die zwarte rand minder fraai is.
De schakelindicator is fijn, hij geeft het naar mijn idee goed aan en omdat de auto zo stil is zat ik nogal eens in de verkeerde versnelling.
Wat wel curieus is, is dat als er geen gas gegeven word ook niks verandert als schakelmoment of actieradius. Dus je rijd een lange helling naar beneden zonder gas, de auto geeft aan terugschakelen naar 4 en een actieradius van 400 kilometer. Pas als je gas geeft onder aan de helling dan pas het schakeladvies en actieradius verandert ook al is ondertussen de snelheid flink opgelopen.
Wat heerlijk aan de cruisecontrol is is dat als je een helling afrijd hij zelf flink afremt op de motor om niet harder te rijden dan je hebt aangegeven. Bij mijn voorgaande auto's bleef de snelheid toch oplopen.
Qua motor houd het niet over maar we komen ook niks te kort. Schakel je op de gewenste schakelmomenten is het saai en zuinig, trap je eens lekker door dan is zelfs een inhaalactie goed te doen. De schakelpook ligt lekker in de hand, de verzetten pakt hij prima.
Het panoramadak is een genot en optisch ook erg mooi op dit model met zijn zwarte accenten.
De ramen gaan allemaal helemaal open tot je geen glas meer ziet. Zonder stijlen heb je dus voorin een soort van halve deur als hij openstaat, wel een stoer en sportief effect.
Wat ik enorm mis en een tekortkoming vind is dat je de ramen niet kunt openen met de afstandbediening dus als je op een zonnige dag bij de auto komt je niet even de ramen kan openen voordat je in de auto moet kruipen, ook als je weggaat en nog iets ziet openstaan dat je dat met je afstandbediening nog even kan sluiten. Ik hoop dat het alsnog in te programmeren is, anders is dit wel heel jammer, dat kan toch niet in deze tijd.
De achterklep werkt niet meer als schuilplaats voor een regenbui, de klep steekt niet uit als hij geopend is.
Wij vinden het een heerlijke auto en een leuke verschijning. We hopen er nog meer te gaan zien.
Op vakantie zijn wij er maar twee tegen gekomen en allebei in het wit.
Hopelijk hebben jullie hier iets aan en als je vragen hebt stel ze gerust.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.