Mercedes-Benz C 43 AMG 4MATIC Estate (2018)

autoreview

Mercedes-Benz C 43 AMG 4MATIC Estate (2018)

Signalement

UitvoeringC 43 AMG 4MATIC Estate
Versnellingen9, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf90.000 km
KM-stand laatst103.500 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Toch terug een snelle station!

  • 94.000 km

Dag mede-liefhebbers,

Ondanks het feit dat ik nog steeds heel tevreden ben van mijn Jaguar (zie andere review), begon het toch weer te kriebelen om een sportieve station aan te schaffen. Waarom een station? Ze zien er beter uit dan de berline en ze zijn een stuk praktischer. Handig als je een hobby hebt waarvoor je vaak een fiets mee hoeft te nemen!
Waarom een sportief exemplaar? Tjah, omdat het de aard van het beestje is zeker?

Ik heb heel lang getwijfeld over welke wagen ik zou kopen, en heb een heel brede smaak, maar de C43 kwam toch steeds terug. De belangrijkste reden voor mij is omdat hij er goed uit ziet, praktisch is en het nog een echte auto is waar rijden voorop staat. Een dikke zescilinder met net geen 400pk en een waan-zinnig geluid.

De AMG is reeds standaard goed uitgerust (Apple Carplay, lederen-alcantara stoelen, stoelverwarming, LED-lampen enzoverder), maar de leukste optie blijft toch de optionele AMG Performance uitlaat. Gelukkig is deze met een klep, waardoor ik gewoon normaal en stil kan rijden in woonwijken, steden en dergelijke. Op de snelweg of op de B-wegen is het leuk om de klep open te zetten en te genieten van het heerlijke zescilinder geluid. Voor mij is dit al voldoende om helemaal gek te zijn van de wagen! Het leuke is ook dat het geen schreeuwerig geluid is of vervelende pops & bangs, waar niemand blij van wordt.

Over mijn exemplaar: het is een zwarte geworden, met de 19-inch originele velgen. De chroom elementen zijn zwart gespoten en de emblemen zijn verdwenen. Zo denken de meeste mensen dat ik een normale C-klasse rijd, waar ik wel blij mee ben. Enkel de kenners zien (of horen) dat er iets meer pit in zit.

Bij de wagen zit ook een volledige Mercedes onderhoudshistoriek. Toch een belangrijk punt als je zoiets aankoopt.

Nu, het rijden zelf. Het is wel even verschieten als je uit een S-type komt en dan in een auto met een sportonderstel en 19-inch wielen gaat rijden. Het onderstel rijdt echt hard. Zeker op de leuke Belgische wegen. Betonplaten zoals we hier in Vlaanderen goed kennen, zijn niet zo aangenaam met de C... Verder is de 9-trapsautomaat iets bruter dan ik gewoon ben van een zijdezachte ZF-automaat. Maar ja, de twee wagens zijn niet echt te vergelijken, toch?

Het verbruik schommelt gemiddeld bij mij rond de 10 liter per 100km. Als ik mijn best doe, krijg ik hem tussen de 8 à 8,5 liter. Als ik minder mijn best doe, kan ik hem gemakkelijk boven de 15 liter krijgen...

De AMG rijdt lekker strak en is tegelijkertijd ook echt praktisch. Achterbank neerklappen en er kan veel, echt veel, in. Ik kijk nu al uit naar de eerste reis!

Ondertussen heb ik ruim 4000km gereden. Op naar meer. Wordt vervolgd!

Eerste reis achter de rug

  • 103.500 km

De kilometerstand van mijn C43 staat inmiddels op 103.500, en ik ben er nog steeds met volle teugen van aan het genieten.

In februari heb ik het jaarlijkse onderhoud laten uitvoeren bij een officiële Mercedes dealer. Bij mijn vorige auto's deed ik alles van onderhoud steeds zelf, maar omwille van garantie en Mercedes pechverhelping is het nu 'verplicht' bij Mercedes te doen.

Bij het onderhoud werd de oliewissel gedaan (+filter uiteraard), de luchtfilters (twee stuks bij dit exemplaar), de remvloeistof vervangen en de 6 bougies. Bij Mercedes betaal je daarvoor 940 euro. Duurder dan zelf onderhoud, maar dat wist ik bij aankoop van deze wagen. Het is maar om mijn review zo compleet mogelijk te maken.

De voorbanden (Dunlop Sportmaxx RT) vooraan waren bijna op, dus die heb ik vervangen een setje Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6. Wat een verschil! De wagen rijdt nu zachter, stuurt scherper én is zuiniger. Kan niet wachten om de achterbanden ook te vervangen door de Goodyears. Daar liggen nog nieuwe Dunlops op, dus daar kan ik nog even mee verder.

De echte test moest nog volgen met de eerste vakantie met de auto. Ik heb net een reis van 3.500 kilometer naar de Spaanse Pyreneeën achter de rug, en dat heeft me nog meer doen beseffen wat voor een veelzijdige machine dit is.

De heenreis over de Franse snelwegen was zoals verwacht: kilometers vreten zonder enige moeite. De cruisecontrol op, de zescilinder bromt ontspannen op de achtergrond, en het comfort blijft behoorlijk, ondanks het sportieve onderstel en de 19-inch wielen. De stoelen zijn echter niet top voor lange afstanden. De rug begon toch wat op te spelen na een paar uur snelweg rijden. Bij mijn vorige wagen (Jaguar S-type) had ik hier nooit last van. Het verbruik bleef, ondanks af en toe een stevig tempo, rond de 8,5 à 9 liter per 100 kilometer. Niet slecht voor een auto met bijna 400 pk.

Maar waar de C43 echt tot leven komt, is natuurlijk in de bergen. Zodra we de Pyreneeën in reden, schakelde ik de auto in Sport+ en was het feest. De AMG Performance uitlaat gaf een heerlijk geluid bij elke acceleratie en een heerlijke roffel bij het gas lossen en terugschakelen. De grip is fenomenaal, zelfs op de kronkelende, hobbelige bergwegen. De motor heeft geen enkele moeite met bergpassen en hoge snelheden, hoe steil het ook wordt.

Het leuke aan de C43 is dat hij zich probleemloos aanpast aan de omstandigheden. Comfortabel en rustig op de snelweg, maar agressief en speels wanneer je dat wilt.

Als daily blijft de C43 ook indruk maken. Hij is praktisch en kan eigenlijk gewoon doorgaan voor een normale C-klasse. Het verbruik blijft redelijk voor de prestaties die je krijgt, rond de 10 liter per 100 kilometer bij gemengd gebruik. Je moet enkel leren leven met de redelijk bokkige automaat bij stadsverkeer. De automaat houdt er echt niet van om traag te rijden...

Kortom, na een dikke 13.000 kilometer kan ik zeggen dat ik absoluut geen spijt heb van mijn keuze voor de C43. Het is een auto die plezier en praktisch nut perfect weet te combineren.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.