en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Nog niet zo lang geleden was de viercilinder dieselmotor de meest voor de hand liggende keuze voor een luxueuze kilometervreter als de Mercedes-Benz C-klasse. Tegenwoordig is het sentiment heel anders en kiezen steeds meer klanten voor een benzinemotor. We houden de hand op de knip en kijken of het prettig reizen is met een C 180.
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de absolute verkooptopper van de huidige C-klasse evenmin een diesel onder de kap had. Dat had niet zo veel met sentiment te maken, wel alles met bijtelling. De 279 pk sterke plug-in hybride C350e kwam met z’n theoretische 49 gram CO2 per km nét in aanmerking voor 7 procent bijtelling. Dat was voor zakelijke rijders zo onweerstaanbaar dat 2015 met afstand het beste jaar voor de huidige C-klasse werd. De jaren waarin gunstige bijtellingsregels voor een enorme verkoopboost van dikke plug-ins konden zorgen, liggen alweer even achter ons. Wie nu relatief voordelig in een C-klasse wil rijden, komt weer gewoon uit bij een bescheiden benzineversie. De absolute basisversie heet C160, maar zo’n instapper is zelden de beste keus. Daarom stappen wij één trede hoger op de ladder voor een C180. Die kost zo’n 2 mille meer en zit met 156 in plaats van 129 pk toch net wat ruimer in z’n jasje. De instap-C’s halen hun vermogen niet uit de 1,3-liter motor van Renault en Mercedes die in onder meer de A-klasse ligt, maar uit een geblazen 1.6 van ‘Das Haus’ zelf. Die kan zowaar worden gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, maar de testauto beschikt over de negentraps automaat die ook in de (veel) snellere versies voor de overbrenging zorgt.
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | C 180 Estate Business Solution |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 9 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Prijs | € 47.813 |
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.595 cc |
Maximaal vermogen | 115 kW / 156 pk bij 5.300 tpm |
Maximaal koppel | 250 Nm bij 1.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 66 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.702 mm / 1.810 mm / 1.457 mm |
Wielbasis | 2.840 mm |
Massa leeg | 1.430 kg |
Laadvermogen | 690 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.800 kg / 750 kg |
Banden | 225/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 223 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,5 s |
Brandstofverbruik | 6,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 148 g/km |