Mercedes-Benz C 320 CDI Elegance Combi (2005)

autoreview

Mercedes-Benz C 320 CDI Elegance Combi (2005)

Signalement

UitvoeringC 320 CDI Elegance Combi
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ik heb erg lang op de auto moeten wachten, 7 maanden om precies te zijn, maar het was het waard.
Wat een geweldige auto is dit.
De motor is de nieuwe 3 liter V6 diesel met 225PK en 510NM.
De auto is snel, stil, sterk en perfect afgewerkt.
Ik heb bewust gekozen voor een standaard uitvoering. Van buiten geen spoilers of AMG pakketjes, wel de standaard 17 inch velgen, anders passen de schijven er niet in. Ook geen parkeersensoren, en geen typeplaatjes.
Onderhuis heeft de wagen alles, 7 traps automaat, niveauregeling op de achteras, leer, enz, enz. Echt een wolf in schaapskleren.
Op de Duitse snelwegen haalt de auto net geen 250, de teller blijft steken op 243 km.
Het verbruik zit gemiddeld tot nu toe op 8,2 liter per 100 kilometer, bij een niet al te zuinige rijstijl. Als je wat bewuster met het gaspedaal omgaat lukt 7 liter per 100 kilometer ook nog.

Update:

We zijn intussen weer wat verder.
De auto heeft nu een kleine 38.000 km gereden, en het lijkt wel of hij steeds sneller wordt. Bij nat weer gript de electronica regelmatig in met het wegrijden.
Er is een beurt uitgevoerd, gelukkig zijn daar geen rare dingen over te melden.
Het verbruik zakt ook een beetje, ik zit nu op 8.0 liter per 100km.
Eigenlijk is het een saai verhaal aan het worden, de auto is gewoon super!

Update:
De auto is nu ruim een jaar oud, met bijna 70.000 km op de teller.
Bij 50.000 km werd de tweede beurt uitgevoerd, gelukkig zonder problemen. Wel waren de achterbanden op. 30.000 km gingen ze mee, de eerste 20.000 km zaten de winterbanden eronder. Voor een auto met zoveel vermogen valt het me nog mee.
Opvallend is wel dat ik de 50.000 km net niet haalde zonder tusendoor een garagebezoek: de remblokken voor waren bij 45.000 versleten. Ik kon erop gelukkig op wachten.
Ook net voorbij de beurt, bij 55.000 km ging er een lampje branden, de luchtfilters waren verstopt. Wederom een korte pitsstop bij de dealer, die in een half uurtje de filters verving.

Update juli 2007.
De auto is over de ton heen! Gelukkig zonder serieuze problemen.
Wel is het onderhoud aan de dure kant.
De laatste grote beurt was toch wel erg duur. Ik leverde ’s morgens de auto in. Op de vraag of er nog problemen waren, wist ik alleen een ruitenwisserblad te melden.
Toen ik ’s avonds de auto ophaalde hebbeb ze er toch 2.400 euro aan verspijkert!
Dat zat hem hoofdzakelijk in de remmen, die rondom compleet zijn vernieuwd. Normaal onderhoud volgend de garage. De auto is nu eenmaal erg snel, meestal toch wel zwaar beladen, en dat in combinatie met de automaat zorgt ervoor dat de remmen het zwaar hebben. Natuurlijk deden de banden ook een duit in het zakje.
Op een schadegevalletje na (geramd door een heftruck op een parkeerterein) en wederom twee banden, verder geen kosten gemaakt.
Ik maak me wel een beetje zorgen om de turbo. Het valt me de laatste tijd op dat ik hem hoor fluiten, voorheen hoorde je niets. Ik houd mijn hart vast voor de volgende beurt (nog 1.800 km) Ik houd jullie op de hoogte.

Update juni 2008.
Een beetje aan de late kant maak ik deze revieuw bij deze af.
Een paar maanden na de vorige update heb ik de auto ingeleverd.
De beurt die eraan zat te komen heb ik hem niet meer laten geven.
Inmiddels rijdt ik in een doordeweekse E220 cdi sedan, dit is een voorloper op mijn nieuwe auto, een E220 cdi estate.
Ik heb ervoor gekozen toch maar iets groter gaan rijden, met name voor de kinderen, consequentie is wel dat de motor wat kleiner is.
Zodra deze auto afgeleverd wordt, zal ik deze hier ook gaan plaatsen.

Terug naar de C320CDI, het was het een geweldige auto, maar erg duur in onderhoud, en aan de kleine kant.
Doordat het nieuwe model nu ook alweer een poosje rondrijdt, wordt hij nu toch wel wat oudbollig.
Toch durf ik te beweren dat het een van de fijnste auto’s was waar ik tot nu in rondgereden heb, en ik wens de volgende eigenaar dan ook heel veel plezier met deze fantastische auto!

PROBLEMEN

Bij 38.000 km, nog steeds geen enkel probleem gehad. De achterbanden beginnen wel op te schieten.

Bij 103.000 is de volgende beurt in zicht. Weinig problemen, wel begin ik de turbo te horen, en de achterklep moet ik wel erg hard dichtdoen.

Resumerend na 110.000 km:
Buiten het normale onderhoud:
1 keer rondom de remschijven vernieuwd.
1 keer de luchtfilters vernieuwd.
3 setjes banden.
Achterklep slot defect, onder garantie gerepareerd.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.