Mercedes-Benz C 320 CDI Avantgarde Combi (2005)

autoreview

Mercedes-Benz C 320 CDI Avantgarde Combi (2005)

Signalement

UitvoeringC 320 CDI Avantgarde Combi
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf201.000 km
KM-stand laatst232.565 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Verfoeide ouwelullenbak

  • 205.000 km

Het is inmiddels al weer meer dan een jaar geleden dat wij onze trouwe comfortabele Mercedes S430 uit 1999 zouden gaan inruilen. De auto was nog lang niet op en wat was dat toch zo vreselijk "mijn" auto! Maar..... het olieverbruik werd steeds groter, het roestspook deed geneadeloos zijn geliefde werk en de katalysatoren waren volgens de garage ook niet meer helemaal goed. Na veel wikken en wegen besloten we de limousine in te ruilen. Mijn vrouw zag mij al helemaal zitten in een stoere Jeep of een Land-Rover en zoals het een goed echtgenoot betaamt, werd de focus op zo'n auto gelegd. Het werd een prachtige Grand Cherokee Overland CRD uit 2004. Ik meen dat ik het woord "prachtig" gebruikt heb voor de Jeep en dat is dan ook echt het enige positieve wat ik van die auto kan zeggen. Ik ga er ook verder niet over uitwijden want het is een en al droeve ellende geweest met die auto. Na een jaar ellende en ergernis besloten we de auto maar in te ruilen. Eén ding stond vast: Het moest weer een ster gaan worden.

Na veel op internet en bij aanbieders van jonge occasions te hebben gespeurd, was ik op slag verliefd geworden op een C320cdi van november 2005. Een typisch Mercedes zilverkleurig exemplaar, maar niet zomaar eentje. Deze was echt strak, had alle belangrijke opties en was voorzien van het af-fabriek AMG-styling pakket. Alle superlatieven over saaiheid en burgerlijk van vooral BMW en Audi rijders vallen spontaan in het niet als je deze gedistingeerd aangeklede Mercedes in real life hebt gezien. In uiterlijk is de auto totaal niet te vergelijken met een gewone Classic, Elegance of Avant-garde uitvoering. Verder was ik in reviews en door de automobiel-media al op papier (of moet ik zeggen: beeldscherm?) gecharmeerd geraakt door de 320cdi motor. Een superstille en vooral uitzonderlijk krachtige motor die o.a. ook gemonteerd wordt in de E en S klasse. Voor de C moest deze motor dan ook ruimschoots gaan voldoen. Afijn, we hebben een proefrit gemaakt en mijn prille verliefdheid was onmiddellijk omgeslagen naar een duurzaam "houden van". Mijn verstandige vrouw dwong me om eerst nog even verder rond te kijken, maar alles daarna was het nét niet. Terug dus naar mijn zilveren Beautyqueen. Nog eens uitgebreid mee gereden, SMS contact gehouden met een vriend die chef werkplaats is bij een MB dealer, en voordat de proefrit was afgelopen, wist onze vriend per SMS te vertellen dat mijn lustobject steeds in onderhoud bij de dealer was geweest en dat er geen negatieve bijzonderheden over te melden waren. Het gelukkig voltooide gevolg: Het Amerikaanse wanproduct is ingeruild voor een lichtvoetige fraaie Duitser.

Ik zal deze Duitser eerst eens even voorstellen:

Een zilvergrijze C320CDI Avantgarde van november 2005. Verder voorzien van het Business, Sport en AMG pakket. Ik heb echt geen idee welke opties er standaard in één van die pakketten zit, maar de auto is verlaagd, heeft dikke velgen en banden, een schuif-kanteldak, lederen bekleding met Memory verstelling en verwarming, een Thermatronic digitaal dual zone climate-control en een standkachel. Verder een trekhaak, het uitgebreide Comand systeem met groot-beeld DVD navigatie, telefoon, CD wisselaar en het werkelijk subliem klinkende Harman & Kardon Prologiq surround geluidssysteem. Voor mij een hele dikke Benz met alles er op en er aan wat ik niet alleen noodzakelijk vind, maar ook helemaal super vind.

Het rijden:

Messcherp sturend, stil, uitstekend remmend en veel meer vermogen dan dat je ooit werkelijk nodig hebt. Het brandstofverbruik is uitzonderlijk laag, maar misschien dat mijn beleving daarover ietwat vertroebeld is geraakt door de 1:7,5 van de Jeep. Deze Benz rijdt gewoon 1:14 en op de lange afstand 1:16,5. Waanzinnig gewoon. En zeker voor zo'n auto. De auto voelt aan als een maatpak, waarin ik het gevoel heb dat hij echt op mijn lichaam is gefabriceerd. Hij doet exact wat ik wil en op een manier dat "houden van een auto" een normale vanzelfsprekendheid is.

Problemen:

Natuurlijk zijn er tot op heden nog geen problemen of mankementen geconstateerd. Het is nog steeds op en top intens genieten.

Later meer.....

Sneeuw- en ijs- pret

  • 208.500 km

Sinds vorige week werd Nederland bedekt met een prachtig wit laken, ook wel sneeuw genoemd. Op straat was het een dolle boel. Kinderen op sleetjes, verstokte buurtbewoners bleken opeens volleerde sneeuwballengooiers te zijn en ronduit grappige capriolen van krantenbezorgers op fietsen vulden het straatbeeld. Nu wonen wij in een vrij rustige straat, dus gestrooid werd er zowiezo al niet en ook konden wij vanachter ons keukenraam niet genieten van een constante stroom van voorbij glibberende auto's.

Mijn vrouw toonde zich oprecht blij met het feit dat haar Suzuki Vitara Cabrio een 4-wheeldrive is en zij zich daardoor waarschijnlijk probleemloos over de gladde wegen kon bewegen. Ik haalde mijn schouders nonchalant op en vertelde haar over het ESP, ABS en BAS systeem van onze Benz. Kennelijk raakte ze daar niet van onder de indruk, want toen we op pad gingen, vroeg ze nog minstens 2 keer of we niet beter de Suzi zouden nemen. Uiteraard negeerde ik haar protesten in de dop en we stapten dan ook gewoon in de Mercedes. We reden de straat uit alsof het hoogzomer was. De Mercedes bleef gewoon helemaal stabiel en we vervolgden ons pad met matige snelheid. En afgezien van het feit dat het ESP lampje af en toe in beeld kwam op het dashbord en mijn voet enige trillingen moest opvangen tijdens het betasten van het rempedaal, was er gewoon helemaal niets aan de hand. Het veilige gevoel tijdens het rijden op droge wegdek was ook op besneeuwde wegen al na 2 straten weer volledig aanwezig.

Ik heb dus ook nu nog helemaal niets negatiefs kunnen ontdekken aan onze zilveren lichtvoetige Duitser.

Nog geen moment spijt.

  • 232.565 km

Na alweer langer dan een jaar geen updates meer te hebben geschreven, vind ik het nu eigenlijk wel weer eens tijd om jullie te informeren hoe het nu met onze Zilveren Duitser gesteld is. En dan kan ik tot mijn grote vreugde meedelen dat ik ook weinig te melden heb omtrent storingen en mankementen. De auto rijdt nog steeds fantastisch, alles werkt zoals het hoort en heeft nog steeds geen roest of beschadigingen. In het afgelopen jaar hebben we 1 keer een storing gehad, waarbij de motor in de noodloop ging. Bij de dealer bleek er een of andere servomotor, die onder het inlaatspruistuk verstopt zit, kapot te zijn. Na vervanging was het euvel verholpen en rijdt hij weer als vanouds als een nieuwe.

Over de kwaliteit kan ik absoluut niets negatiefs vertellen. De auto heeft inmiddels meer dan 232.000 km gereden en rijdt nog steeds superstrak. Het interieur is nog steeds in onberispelijke nieuwstaat en het exterieur heeft nog geen schrammetje of plekje. De versnellingsbak schakelt uiterst nauwkeurig en geeft geen kraakje. De wielophanging geeft geen krimp en de besturing is messcherp. De motor verbruikt geen druppeltje motorolie en is nog steeds opvallend zuinig. (gemiddeld 1:14) De hele electrische uitrusting en electronica is gewoon storingsvrij.

Ja, na meer dan een jaar en ruim 30.000 kilometer verder, zijn wij nog steeds uitstekend tevreden over deze heerlijk 6-cylinder diesel. Een echte aanrader en ik weet nu al wat onze volgende auto gaat worden: Een C320 cdi van het laatste model.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.