Mercedes-Benz C 240 Elegance Combi (2003)
autoreview

Signalement
Uitvoering | C 240 Elegance Combi |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 173.500 km |
KM-stand laatst | 179.000 km |
Mijn eerste Benz
- 179.000 km
Na de leasetermijn van de Opel Karl (zie vorige review) moest er iets anders komen. Met mijn huidige werk is leasen écht te prijzig, dus begon de zoektocht naar een geschikte vervanger.
Ik heb misschien een wat vreemde combinatie van 'eisen':
De belangrijkste eis is natuurlijk, dat ik (circa 2.00 m lang) fatsoenlijk in de auto kan zitten en dat de stoel mij goed past.
Omdat ik niet vaak veel mensen vervoer, vond ik 'zitruimte achterin' geen top-prioriteit.
Wél moet ik zo af en toe passagiers kunnen vervoeren, die gebruik maken van een rolstoel of een rollator: de bagageruimte moest hiervoor in ieder geval voldoende groot zijn.
Ik heb diverse opties geprobeerd, maar na geen van de proefritten voelde ik een 'klik'. Totdat, totaal onverwacht, deze Mercedes op mijn pad kwam. Dus geprobeerd, gemeten, gereden en uiteindelijk gekocht.
De auto wordt dit jaar 20 jaar oud en ik ken de (roest-)reputatie van deze serie. Goed controleren dus. Maar de auto is roestvrij, de automaat schakelt zonder hiccups, het interieur ziet er piekfijn uit. Ik wil alleen de velgen laten opknappen, want daaraan kun je zien, dat de auto al een leven achter zich heeft.
Hoe rijdt dat dan? Het is voor mij de eerste keer, dat ik een zescylinder rijd - de rust, de kracht; dat werkt verslavend (al houdt de gebruiksmeter op het dashboard je gedrag wel binnen redelijke grenzen: 'koud' wil de motor weleens 16 l op 100 km gebruiken en dat is toch wel pittig. Gelukkig zakt dat tot 9 l op 100 km bij lange snelwegritten.
Met een beetje inschikkelijkheid kunnen 4 personen comfortabel in de auto zitten, al hebben achterpassagiers altijd wat moeite, hun voeten uit de auto te krijgen: de deuruitsnede is aan de onderzijde niet al te ruim...
De deur sluit op een zeer vertrouwenwekkende manier: niets voelt blikkerig aan.
Grappig detail: de auto is bijna 20 jaar oud: de navigatie CD dus óók: en dat heeft tot gevolg, dat verbouwde of nieuwe wegverbindingen niet worden herkend: rijd je over de A1 naar Amsterdam, begint de navi-dame vanaf Huizen zenuwachtig te worden ;-).
Euvels?
Zoals gezegd wil ik binnenkort de velgen vervangen/laten opknappen: eerder cosmetisch dan noodzakelijk.
Wat wél irritant is, is de vergrendeling van de bagagehoes, die aan één punt versleten is: hierdoor blijft de rolhoes niet op zijn plek zitten. Inmiddels heb ik gezien, dat dit bij meer auto's van dit model voorkomt. Eens zien, of dit op te lossen is.
Langste rit tot nu toe?
Met de kerst heb ik een aantal mensen uit verschillende hoeken van het lang bij elkaar gebracht voor een kerstdiner; met ophalen en terugbrengen van de gasten was ik op één dag toch zo'n 750 km verder. Dan ga je de rust in de auto wel waarderen.
Ik ga er voorlopig vanuit, dat de auto nog wel even bljft. Indien er iets te melden is, zal ik een update plaatsen.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort3
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Uitgelicht aanbod
Lees ook

Mercedes C270 CDI – 2002 – 709.778 km - Klokje Rond

Klokje Rond - Mercedes-Benz C 30 CDI AMG

Mercedes-Benz C30 CDI AMG (2003)

Mercedes-Benz C 240 Combi Elegance (2001)

Mercedes C-klasse Sportcoupé & Combi
