Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Mercedes-Benz
  • C-klasse Combi

Mercedes-Benz C 240 Combi Elegance (2001)

Minder voor meer

Mercedes-Benz C 240 Combi Elegance (2001)
  • Autotest
14 augustus 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
U zoekt een kleine stationwagen voor een hoge prijs? Dan is die nieuwe C-klasse Combi wel wat voor u. Want Mercedes houdt van rekenen. Staat tegenover dat je voor dat geld ook wel iets krijgt. Klopt die verhouding of is hij juist zoek?

Pakezel! Da"s niet persoonlijk bedoeld. Het is de term voor een veellader, een slokop, een auto met grote achterklep, veel ruimte en een achteras die liever honderden kilo"s meesjouwt dan onbelast over de weg hobbelt. De stationcar is zo ooit begonnen. Maar daarmee kun je de auto uit deze test eigenlijk niet meer vergelijken. Want voor minder dan zes cilinders - en zes cijfers - doen we het niet vandaag. En zelf schakelen is voor suffies dit keer! Wij rijden automaat. Stap in en ervaar: dit is verwennerij. Een ruim verstelbaar stuurwiel (van leer uiteraard) en zeer volwaardige stoelen met uitgebreide verstelmogelijkheden. Je kunt een prima stuurplek vinden in de Benz. Dit is de bovenlaag van de autosamenleving, da"s duidelijk.
De nagelnieuwe Combi is gebaseerd op - hoho: gelijktijdig naast elkaar ontwikkeld, roept Mercedes! - de ook nog zo verse C-klasse van Mercedes-Benz. Juist Mercedes verwierf naam en faam met de alleskunners van de zogenaamde T-serie. Ook de combi van de huidige E is er nog één van het type "gooi "em maar vol". Maar toen Mercedes in 1996 op basis van de toenmalige C-klasse met een Combi kwam, keerde het tij. Ook Het Huis deed een stapje richting de "lifestyle-combi": een praktische stationcar die de vlotte, sportieve uitstraling van het model juist moet versterken in plaats van afzwakken. Met deze nieuwe Combi gaat Mercedes nog een stapje verder. Kijk naar die daklijn achter, die stort zowat als een kaartenhuis ineen! Minder voor meer, Mercedes flikt "t hem anno 2001 nog steeds. Komen ze er dit keer opnieuw mee weg?
Even wat nuanceren: zo klein is die C-klasse Combi ook weer niet en in de achterbak kan je heus wat kwijt. Maar het gaat in deze klasse om centimeters, soms tien, soms vijftien, maar veel meer wordt het zelden. Aan de andere kant: centimeters binnenruimte zijn goud waard. Want dat merk je dus heel erg snel. Steekt een auto tien of vijftien centimeter uit van achteren, dan valt dat nauwelijks op. Maar tien centimeter beenruimte op de achterbank minder of juist extra, dát zijn aanzienlijke verschillen. Zo is het hier ook: de C-klasse is zeker niet te krap om als volwaardige gezinsauto dienst te doen. En ook met volwassen vrienden achterin is het heus goed genoeg toeven. Maar overhouden doet het allemaal niet. En dat voor meer dan een ton...

Flexibel

De C-klasse gooit heus alles in de strijd wat je van een moderne stationcar mag verwachten om het ruimteaanbod te verruimen en flexibel te laten zijn - in delen neerklapbare achterbank - maar als het op pure inhoud aankomt, wint "ie het nooit. Onze C240 was voorzien van een vijftraps automaat met de mogelijkheid van sequentieel schakelen. Da"s allemaal heel fijn, maar hij mag van ons wel iets sneller reageren. Moesten we bij de Sportcoupé met Sequentronic ook al concluderen. Die zespitter van 2,4 liter geeft heus te kennen aan gretigheid niets tekort te komen, maar die bak pikt dat signaal niet zo expliciet op. Da"s extra jammer omdat de V6 wonderschoon loopt. We reden er trouwens gemiddeld 1 op 8,5 mee.iet al te beroerd.
Het is al vaker gezegd en geschreven: Mercedes wil met de C - en al zijn afgeleiden - dynamiek bieden in de middenklasse. Dat gaat ze lukken. De Mercedes laat zich trefzeker over klaverbladen sturen en komt zeer solide over op slecht wegdek. Daarbij "rolt" de auto zo onnoemelijk lekker zoals - bijna - alleen een Mercedes dat kan. Het ESP-systeem staat op wacht voor als u echt uit de band wil springen, maar feit is dat het akelig lang duurt voordat de nieuwe C-klasse Combi daar aan toe is. Daarmee is de Mercedes de onovertroffen bochtenridder. Met een stevige en toch precieze besturing, die alleen in rechte lijn soms wat correctie behoeft, is de Mercedes een fijne auto om mee onderweg te zijn. Zo simpel is "t. Ga een keer vol in de remmen, en nóg een keer: met voorsprong trakteert de C je op een zeer stabiel koetswerk. Dat zegt iets.
Is de Mercedes met dat alles een goede keuze? Dat is de vraag. "Ja" zegt ons autohart en "ja maar..." laat ons verstand horen. Want als rijdersauto én om te zien wint de Mercedes met gemak. Maar we kunnen niet om z"n prijs heen, z"n desondanks niet uitmuntende uitrusting en - niet onbelangrijk - zijn interieurruimte-aanbod.

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model C 240 Elegance Combi
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 50.674

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 2.597 cc
Maximaal vermogen 125 kW / 170 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 240 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 62 l
Lengte / breedte / hoogte 4.541 mm / 1.728 mm / 1.466 mm
Wielbasis 2.715 mm
Massa leeg 1.485 kg
Laadvermogen 625 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 750 kg
Banden205/55VR16Prijzen
Topsnelheid 226 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,3 s (fabrieksopgave: 9,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 9,0s
Brandstofverbruik 11,2 l/100km
CO2-uitstoot 269 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Mercedes-Benz C-klasse
Mercedes-Benz Mercedes-Benz C-klasse

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

INFO
Athlon
Athlon
Mercedes-Benz C 180 Estate Business Line (5D/9A)
€ 704
Stel samen ▸
Alphabet
Alphabet
Mercedes-Benz C 180 Estate Business Line (5D/9A)
€ 719
Stel samen ▸
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz C 180 Business Line (4D/9A)
€ 764
 
Arval
Arval
Mercedes-Benz C 300 e Estate Business Line (5D/9A)
€ 806
 
Mercedes-Benz C-klasse in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Mercedes-Benz C-klasse 320 Avantgarde

    Mercedes-Benz C-klasse 320 Avantgarde

    • 2002
    • 102.000 km

    € 7.500

    Mercedes-Benz C-klasse 180 Elegance AIRCO/cruise

    Mercedes-Benz C-klasse 180 Elegance AIRCO/cruise

    • 2001
    • 258.000 km

    € 1.999

    Mercedes-Benz C 200 CDI Classic

    Mercedes-Benz C 200 CDI Classic

    • 2004
    • 246.951 km

    € 2.950

Meer Mercedes-Benz C-klasse occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Mercedes-Benz C-Klasse W206 | Nieuw: Mercedes-AMG C 43 4Matic

    183
    • 27 april 2022
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mercedes-Benz C-klasse specificaties
  • Mercedes-Benz C-klasse occasions
  • Mercedes-Benz C-klasse video's
Advies en informatie
  • Mercedes-Benz C-klasse tests
  • Mercedes-Benz C-klasse gebruikersreviews
  • Mercedes-Benz C-klasse index
PREMIUM
Mercedes-Benz EQB 300 4Matic - Rijtest

Mercedes-Benz EQB 300 4Matic - Rijtest

De Mercedes EQB-klasse is er ook als zevenzitter en daarmee heeft het merk misschien wel goud...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz C 200 CDI Estate (2012)

    Mercedes-Benz C 200 CDI Estate (2012)

    7
    • 25 april 2022
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz C 200 d Business Line (2022)

    Mercedes-Benz C 200 d Business Line (2022)

    11
    • 2 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz C 350 e Estate Lease Edition Plus (2016)

    Mercedes-Benz C 350 e Estate Lease Edition...

    5
    • 5 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz C 200 Prestige (2016)

    Mercedes-Benz C 200 Prestige (2016)

    3
    • 6 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz C 220 CDI Estate Avantgarde (2012)

    Mercedes-Benz C 220 CDI Estate Avantgarde...

    • 26 december 2021
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz C 220 CDI Estate Elegance (2009)

    Mercedes-Benz C 220 CDI Estate Elegance...

    1
    • 25 december 2021
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz C 180 Luxury Line (2021)

    Mercedes-Benz C 180 Luxury Line (2021)

    28
    • 13 december 2021
meer reviews
Mercedes C270 CDI – 2002 – 709.778 km - Klokje Rond

Mercedes C270 CDI – 2002 – 709.778 km - Klokje Rond

87

Maar liefst 140.000 gulden investeerde Richard Aartsen in 2001 in een Mercedes C-klasse. Op...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Mercedes-AMG C43 4Matic: 408 pk uit vier cilinders

    Mercedes-AMG C43 4Matic: 408 pk uit vier...

    95
    • 27 april 2022
  • Mercedes-Benz C300e Estate – BMW 330e xDrive touring - Dubbeltest

    Mercedes-Benz C300e Estate – BMW 330e xDrive...

    • 15 april 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Mercedes-Benz C-klasse cabriolet betrapt

    Nieuwe Mercedes-Benz C-klasse cabriolet...

    9
    • 13 april 2022
  • PREMIUM
    Per C-klasse naar St. Moritz - Duurtestreportage

    Per C-klasse naar St. Moritz - Duurtestreportage

    • 22 maart 2022
  • Mercedes C-klasse update: C180 eruit, C300e Estate erin

    Mercedes C-klasse update: C180 eruit, C300e...

    41
    • 23 februari 2022
  • Mercedes-Benz C220 CDI Sports Coupé – 2002 – 929.486 km - Klokje Rond

    Mercedes-Benz C220 CDI Sports Coupé – 2002...

    • 22 februari 2022
  • Nieuws
    Mercedes-AMG C43 en C63 schudden camouflage af

    Mercedes-AMG C43 en C63 schudden camouflage...

    6
    • 22 februari 2022
Merk
Merk
  • Autosport
    Mercedes strijdbaar: 'Halve seconde gewonnen, er komt meer'

    Mercedes strijdbaar: 'Halve seconde gewonnen,...

    9
    • 23 mei 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz schetst nieuwe SL-varianten

    Mercedes-Benz schetst nieuwe SL-varianten

    4
    • 23 mei 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz laat mogelijke CLA-opvolger alvast zien

    Mercedes-Benz laat mogelijke CLA-opvolger...

    6
    • 20 mei 2022
  • Nieuws
    Mercedes-AMG SL 43 levert SL €70.000 lagere vanafprijs op

    Mercedes-AMG SL 43 levert SL €70.000 lagere...

    60
    • 20 mei 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz Vision AMG: spannend signaal

    Mercedes-Benz Vision AMG: spannend signaal

    11
    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Maybach Haute Voiture: nóg meer luxe

    Mercedes-Maybach Haute Voiture: nóg meer...

    25
    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz richt pijlen op hogere segmenten

    Mercedes-Benz richt pijlen op hogere segmenten

    28
    • 19 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden