Mercedes-Benz C 240 Elegance Combi (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C 240 Elegance Combi |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 125.494 km |
KM-stand laatst | 159.000 km |
Op kenteken
Ik rijd mijn auto's zakelijk. Na 3 jaar naar tevredenheid in een Golf VI te hebben gereden in 2015 overgestapt naar een Toyota Auris Hybrid, vanwege de ruimte en de hybride techniek. Deze auto was niet mijn auto, zie vorige review. Langzamerhand gaan kijken naar de Youngtimer regeling en daarvoor auto's gaan zoeken. Ik kon de Auris elk moment inleveren, dus de zoektocht had geen haast. Het moest een Mercedes C-klasse worden. Ik heb samen met een vriend sinds dik een jaar een 190 voor erbij, om lekker mee te cruisen. Fantastische degelijke auto. Een E-klasse van 2001 is wat te groot en te oud, de C-klasse van die jaren vind ik nog 'netjes' overkomen.
Ik heb sites in Duitsland in de gaten gehouden en elke dag gaspedaal.nl gecheckt. Het liefst wilde ik een combi automaat 200 kompressor. Ik heb gereden in een 180 zonder compressor, maar op de snelweg maken die redelijk wat motorgeluid, lees hoge toeren. Komt door de 5-bak. Een kompressor zou lagere toeren draaien bij 130. Vervolgens 2 sedans 200 kompressor gereden. Dit reed al beter, maar waren wel wagens bij de wat 'simpelere' handelaars. Zonder historie, met roest en gekke elektronica issues. Daar had ik een wat minder gevoel bij.
Uiteindelijk vond ik een C240 combi in Vollenhove bij een Mercedes hobbyist. Een 240, een v6 dus. Ik rijd 20k km per jaar, en meestal wat kortere ritten. Qua verbruik dus niet optimaal. Toch maar gaan kijken en het voelde direct goed. Volledige historie erbij, geen roest, een smetteloos interieur met leer en stoelverwarming, en een fantastische v6. Na de proefrit heb ik het allemaal laten bezinken en een paar dagen daarna de koop bevestigd.
Het doel met de auto is om hem goed te houden. Korte ritjes van 5km niet te veel te doen en zorgen dat de roest geen kans krijgt om toe te slaan. Afgelopen weekend een retour Amsterdam - Groningen gehad, dan is de wagen helemaal in z'n element. Je hoort de motor vrijwel niet, maar voelt hem wel drukken bij acceleratie boven de 140. Het verbruik heen met toegestane snelheid was 9,7/100km. Terug met 150km/h 10l/100km (het was wel 20 graden buiten).
Ik zal de verbruiksmonitor gaan bijhouden en binnenkort na wat meer kilometers hier weer wat posten.
Lampjes branden
- 128.000 km
Tot nu toe gaat het prima, met name lange snelwegritten gemaakt. Comfort is heerlijk. Op de snelweg hoor je de hogere toeren van de V6 mooi op de achtergrond, niet storend. Voor korte afstanden laat ik vaker de auto staan en pak ik de fiets.
Heb nu bij het linkervoorportier wat oppervlakte roest ontdekt. Tevens heb ik de ruitenwissers vervangen, het remlicht-lampje linksachter en ruitenwisservloeistof bijgevuld (bijna 5 liter!). Dat bijvullen liep niet helemaal soepel, had geen trechter voor handen dus ik morste in het begin wat spul. De ochtend na het bijvullen startte de auto niet. Na sleutel paar keer erin en eruit en portier open en dicht startte de auto. Bij het wegrijden gingen na 100m de ABS, Brake light sensor en motormanagement lampjes branden. Na 2km naar het tankstation en daar getankt te hebben de auto opnieuw gestart en weg waren de meldingen. 100km later bij het starten gingen de lampjes weer aan. Toen gestopt, opnieuw gestart en waren lampjes weer uit behalve het motormanagement lampje.
Dit is zo gebleven in de resterende 300km rit. Mogelijk zou het door het morsen komen dat een sensor vies is? Even aanzien of het lampje blijft branden en zo ja, dan laat ik hem uitlezen.
5 maanden verder
- 134.000 km
We zijn 5 maanden verder. Geen spijt van de overstap, juist genieten van deze auto. Ik rij niet zoveel, met name korte stukjes worden ontweken met de auto. Ik fiets dus veel meer ;-). In februari zijn we met 4 man en een volle kofferbak naar Oostenrijk gereden. In december de winterbanden op de originele velgen laten zetten. Ondanks het zwaarbeladen zijn rijdt de auto heerlijk op de autobahn. Altijd power over en het verbruik was heen en terug 1:10. Snelheid was zo'n 130-150. Terug het laatste stuk 150-160. Keurige waarden.
In de afgelopen 5 maanden wel wat kleine elektronica issues gehad. De verschillende lampjes die brandden, brandden niet structureel. Later kreeg ik tijdens een rit van 40km over provinciale wegen de melding dat de alternator niet goed was. In het donker gingen ook even de lampen uit tijdens het rijden. Ook dit was niet structureel en de auto startte wel, de accu werd dus wel geladen. Uiteindelijk naar een Benz specialist geweest, die heeft de accu gemeten en de stroom vanuit de dynamo, dat was goed. Later is de software van de boordcomputer gereset, om zo met een schone lei te beginnen. Uiteindelijk is nog 2x de alternator melding teruggekomen. 1x in de file bij Kufstein en 1x in de autowasstraat, dus alleen bij lang stationair draaien. Dit laten we voor wat het is.
Bij het remmen trilt het stuur, best hevig op de snelweg. Waarschijnlijk een kromme remschijf. Dit wordt deze week samen met de zomerwissel verholpen.
Roest! Ook zie je plekjes roest ontstaan. Dit wordt als het iets warmer en droger weer is hersteld; opschuren en in de epoxy.
Al met al blij met de keuze voor de Benz en erg tevreden!
Dynamo kaput, maar we gaan door
- 139.000 km
De laatste maanden waren er wat gekke electronica issues, zoals de melding dat de accu te weinig spanning gaf en dat de dynamo niet goed werkte. De auto is daardoor uitgelezen en gechecked, maar gaf genoeg spanning op dat moment en er was nog geen reden om tot vervanging over te gaan...
Tot ik op een dag van Groningen naar Leusden reed en bij Assen de melding van de dynamo weer terugkwam. We zijn even van de weg gegaan, auto uit en weer aangezet, maar vrij snel kwam alweer de melding. Ik moest naar een afspraak, dus doorgereden. Na de afspraak bij Leusden startte de auto zonder probleem, maar eenmaal op de A28 begon de dynamo melding weer in beeld te komen. Ik wist dat er een moment zou kunnen komen dat de auto uit zou vallen, dus daar was ik attent op. De melding is ook niet voor niets rood met genoeg uitroeptekens en verzoekt je ook direct een werkplaats te bezoeken.
Ik ben doorgereden, tot op het moment dat het SRS, ABS en ESP lampje aangingen en de motor tijdens het rijden uitviel...
Al met al dus een kapotte dynamo. Keurig weggesleept en bij de garage afgezet, die de dynamo heeft gereviseerd, want met een kilometerstand van 138k was een revisie voldoende.
Sindsdien heb ik geen accu meldingen meer gehad. Wel is het nog 2x voorgekomen dat de auto niet start. Het contact springt dan wel aan, maar de startmotor doet helemaal niets. Na een paar keer proberen, deuren open dicht, op slot en open, ramen omhoog naar beneden, start de auto wel weer. Direct daarna komt dan een BAS (iets met de remmen) storing. Als ik de auto dan weer uit doe en opnieuw start is die storing weer weg.
Verder zijn er nog nieuwe remschijven op gekomen, daar bij de vorige vervanging de plaat waarop de remschijf zit niet was ontdaan van roest waardoor de schijven waren kromgetrokken...
Verder rijden we comfortabel door, verbruik met het warme weer wordt steeds zuiniger. Bij 80-100 zonder airco heb ik hem al op 7,9l/100km gekregen.
Roest moet binnenkort wel worden behandeld. Dit gaat samen gebeuren met een schade; een oud mannetje reed terwijl ik naast m'n auto stond op een parkeerplaats prompt tegen m'n achterbumper. Gevolg is een krasje en een scheur in de parkeersensor...
De kosten tot nu toe:
157,50 Herprogrammeren computer
5,- tweedehands tankdop (tankdop ergens verloren)
410,- Reparatie dynamo
65,- Computer wissen en uitlezen
299,- remschijven voor en reiniging remmen achter
Kleine beurt en roest aangepakt
- 151.000 km
In oktober is de Benz naar de garage geweest voor een kleine beurt en de volgende aandachtspunten vanuit mijzelf:
- Airco wordt niet koud genoeg bij hoge (>20gr) buitentemperatuur
- Auto trilt tijdens remmen
De garage heeft nieuwe remschijven + blokken achter gemonteerd. Helaas heeft dit het niet opgelost, auto trilt nog steeds. Ligt toch aan de remschijven voor, die in april 2017 zijn vervangen. Gevalletje garantie, het mag niet zo snel weer terugkomen.
De airco lekte ergens, dus dat verklaarde het niet koud genoeg worden.
Na het ophalen van de auto, kwam na 15km rijden de melding dat er te veel olie in de motor zat. De garage gebeld, die zei dat ik het met koude motor de volgende ochtend moet controleren. Dit moet en kan alleen elektronisch bij de w203. Bij een koude motor geeft de auto aan dat het olieniveau goed is. Echter, na weer zo'n 10-15km rijden komt de melding weer terug. De garage heeft vervolgens er wat uitgezogen, getest, weer wat bijgevuld, weer getest, etc. Euvel blijft voorkomen. Advies garage; 'gewoon doorrijden, kan geen kwaad. Die elektronische peiling is ruk, ik weet dat er niet te veel in zit.'
Het gewoon doorrijden advies volg ik, ondertussen een rit naar Denemarken en Oostenrijk erop zitten en geen problemen.
Nu, 12 febr, net terug van wintersport in Oostenrijk. Lekker toerend over de autobahn naar de bergen gereden. De Benz is helemaal in z'n element op de autobahn. Op de terugweg rustig gereden, max 140km/h op een rustige autobahn (zondag). Verbruik over de 1010 km was 9,2 l/100km.
Wat opviel op de autobahn in het zuidelijke Duitsland, is dat de automaat bij wat steilere stukken in lage toeren wat lijkt te 'zeuren'. Alsof je pompend gas geeft. Dit houdt op als de automaat vervolgens terugschakelt en je dus meer toeren draait, omdat ie de snelheid niet volhoudt in de hogere versnelling.
De auto is samen met het herstellen van een parkeerschade ook gechecked op roest en daarvoor behandeld. Hier kwam uiteraard meer roest bij kijken dan op voorhand gedacht. De auto is echter goed aangepakt, nu hopen dat het niet te snel weer terugkomt...
Kosten sinds vorige review:
€162,50 Kleine beurt
€185,50 Remschijven + blokken achter
€240,00 Reparatie airco incl hervullen
Zomerupdate
- 159.000 km
Sinds de vorige update is er niets schokkends gebeurd. Ik krijg nog steeds na een kilometer of 10 - 15 de melding dat er te veel olie in de motor zit, maar dit mag ik blijven negeren van de garage. De benz is vorige maand voorzien van een nieuwe APK. Daarbij zijn de remleidingen achter aangepakt, die waren net iets te slecht. Ook is de einddemper van de uitlaat gelast en nu kan het nog wel een klein jaartje mee volgens de garage.
Ik heb nu wel piepende wielen na een koude start. Volgens de garage komt dit door de droogte, er was niets bijzonders te zien. Het klinkt wel een beetje goedkoop, maar ok, we rijden er gewoon mee door.
Afgezien van de irritante oliemelding blijft het rijden met de Benz heerlijk. Ondanks dat het een 17 jaar oude auto is, heb ik geen enkele behoefte een modernere auto te rijden. Onlangs nog een lange rit in een XC60 gereden, mooie auto maar doe mij maar m'n Benz. Het verbruik blijft zo rond de 10 liter op 100 kilometer.
Roest blijft wel een issue. Ik zie nu alweer roestplekjes ontstaan, terwijl in februari de boel is aangepakt. We kijken zo nu en dan eens rond naar een C-klasse van 2004, het facelift model. Die schijnen een stuk beter met de roest om te gaan. De grote vraag is dan of ik weer voor een 6-cilinder ga, of toch voor een 4-cilinder kompressor...
Vooralsnog blijven we mooi een jaartje rijden in deze mooie C-klasse!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.