Mercedes-Benz C 220 d (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C 220 d |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 10.000 km |
KM-stand laatst | 26.000 km |
The rise of my beauty
- 26.000 km
Een nieuwe auto, een nieuwe review.
De auto betreft een Mercedes C-klasse c220d uit 2014, door mij gekocht in 2016 uit Duitsland. Het is een avantgarde uitvoering met verschillende extra opties zoals een lichtpakket, metallic lak, overal chroom, 66 liter tank, sportstoelen, stoelverwarming, Garmin COMMAND systeem, automatisch inparkeren functie, neerklapbare achterbank, en nog wat andere zaken. Ik heb er zelf nog een afneembare trekhaak op laten zetten. De nieuwprijs van deze auto in Nederland is ongeveer 60.000 euro.
- Het proces naar de 'beauty' -
De Volkswagen Up! inmiddels 3,5 jaar in bezit gehad, waarbij de auto 45.000 kilometer heeft gereden zonder benoemingswaardige issues. Na 3 jaar begon het toch weer te kriebelen om een nieuwe voiture aan te schaffen; het liefste eentje tweede hands met de "kop eraf". Onder het motto, "veel voor weinig".
Het begon allemaal met het idee om weer wat leukers te gaan rijden dan de Up! Niet dat het een slechte auto was, integendeel, uitmuntend onderstel voor zo'n kleine auto. Maar je mist toch de luxe van een grotere, sterkere auto. Een tijdje met deze gedachte gespeeld en velen autosites afgegaan naar een goede aankoop.
Ik zal kort afgaan wat ik zoal heb bekenen en mijn subjectieve toelichting waarom deze auto's het uiteindelijk niet zijn geworden.
1. Jaguar S-type (>3.0 V6):
Prachtig gelijnde wagen, zeker het post-facelift model kan me bekoren. Daar niemand deze auto wilt, zijn de prijzen ook betaalbaar voor wat je terug krijgt. Echter, de s-type raakt inmiddels op leeftijd en dan komen er toch onverwachte kosten aan. Ik wil niet om de havenklap gezeur hebben met een auto, vandaar dat het mijn keuze niet is geworden.
2. Audi A5 2.0 TFSI Sportback
Een duurdere auto dan de hierboven genoemde Jaguar, maar wel dezelfde prachtige lijnen in de koets. Vanaf het begin is het de enige Audi die me kan bekoren, en de 2.0 TFSI viel binnen budget. Echter, na onderzoek op internet over het olieverbruik van deze motoren, durfde ik het niet aan. Gewoon een kwalitatief slecht blok; premium onwaardig.
3. BMW 330i/335i
Zoals mijn nickname doet vermoeden, kon een BMW natuurlijk niet overgeslagen worden in de zoektocht. Graag een cabrioversie van de E90 inclusief de wereldbekende 6-cilinder. Ik heb zelf eerder een BMW 523i E60 en BMW Z4 3.0i gehad, beide met 6-cilinder en dat is uitstekend bevallen. Maar, een mooie BMW 3-serie cabrio met de 6-cilinder bleek toch boven budget uit te vallen, helaas.
Uiteindelijk, overstag gegaan en voor een diesel gezocht in Duitsland. En jawel, een Mercedes(!) C-klasse...
Eigenlijk is het meer liefde op het eerste gezicht, want wat is de C-klasse toch een mooie auto geworden.
- Haar koosnaam, 'beauty' -
Ik heb de luxe om twee auto's te bezitten, voor jawel, mezelf. Het mooie is nu, dat deze twee auto's samen 'the beauty and the beast' zijn geworden. De Mercedes de beauty, want ze heeft toch mooie zwoele lijnen en een prachtige kont. En de Land Rover the beast, door zijn hoekige lijnen en stevig voorkomen.
- Maar wat is 'the beauty' eigenlijk? -
De Mercedes is officieël een 220d met een 2,1 diesel motor met een vermogen van 170PK en 400NM koppel doormiddel van één enkele turbo. Om haar sportieve looks mee te geven, is het een zogeheten Avantgarde uitvoering. Dit betekend geen ster OP de neus, maar IN de neus. Daarbovenop wat body skirts rondom en sportstoelen.
Deze auto komt uit Duitsland, en daar zijn de optiepakketen wat anders. Ik geef daar eigenlijk vrij weinig om, de belangrijkste opties voor mij zijn een goede airco en cruise control. Derest, boeiend... leuk dat het erop zit wat mij betreft. Om dit in perspectief te plaatsen: laatst heb ik ontdekt dat er ook een automatisch inparkeren functie op zit.
Wat mij minder kan bekoren aan deze uitvoering zijn (1) de halogeen koplampen i.p.v. xenon of LED en (2) een handgeschakelde 6-bak. Het rijgedrag en de motor vragen gewoon om een automaat. Zeker de automaat zal sterk bijdragen een een verbeterde rijbeleving van de Mercedes, namelijk ultra comfortabel.
- Dus, hoe rijdt dat nu? -
Elk merk heeft haar sterke punten en bij Mercedes is dat duidelijk een betrouwbare, veilige en bovenal comfortabele beleving. Waar een BMW je met het rijden betrekt, vervoert een Mercedes je van A naar B. Is het dan minder dan een BMW? Nou in mijn optiek niet, de Mercedes is gewoon erg sterk in zo comfortabel mogelijk rijden. Oneffenheden worden gladgestreken, stuurgedrag is goevoelloos, de absoluut sublieme geluidsisolatie - zeker voor dit segment - en de afwerking van het interieur dragen bij aan het eerder genoemde gevoel van deze voiture.
Alleen, doordat de auto geen automaat heeft, is het zeker in het begin wennen om 400NM op een soepele manier te laten rijden. Nu ik de auto wat langer heb, gaat het allemaal uitstekend. Maar mocht je voor de eerste keer in deze auto rijden, merk je dat zelf schakelen een afbreuk doet aan het verdere comfortabele gevoel van de auto.
De motor is net een koffiemolen; een soepele 4-cilinder diesel is het absoluut niet. Zeker als je toeren maakt klinkt het nergens naar, erg rauwiig. Aan de andere kant, door de uitstekende geluidsisolatie, is de motor nauwelijks tot niet hoorbaar op kruissnelheid.
- Gaat ze goed met haar brandstof om? -
Ja!
Record via de boardcomputer is 3.6L per 100km. Met normaal rijgedrag is het rond de 4.0L per 100km. Rij je stevig door dan blijft ze onder de 5.0L per 100km.
Dit is de zuinigste auto die ik tot nu toe gereden heb. En dan doe je geen, zoals bijv. met een Volskwagen Up!, consessies op vermogen en de totale rijbeleving.
Het leuke van dit alles? Met een 66 liter tank sta je nauwelijks meer bij de lokale benzinepomp.
- Een madame die op je let -
Mercedes staat sinds jaar en dag bekend om haar veiligsheidsystemen en deze is daar geen uitzondering op. Door de huidige technologische ontwikkelingen let ze actief, doormiddel van sensoren, op alles en iedereen om je heen. En waar nodig, grijpt ze in. Hoe doet ze dit? Doormiddel van een camera bij de binnenspiegel en het park distance control systeem waarmee ze de omgeving kan "scannen". Deze gegevens zet haar computer om in remreacties of stuurbewegingen. Dit samen maakt dat ik de beauty ervaar als een zeer veilige auto, die op een prettige manier op je omgeving let en waar nodig ingrijpt.
Wat ik eigenlijk als prettigste ervaar, is dat de auto voor je nadenkt. Dit betekend dat de engineers van Mercedes goed hun systemen in elkaar hebben gezet, want de auto zet bijv. de binnenverlichting uit als je haar afsluit. Ook trekken de gordels zich automatisch aan als je de motor start.
En het leuke van dit alles: het werkt gewoon goed.
Concluderend,
- Wat bevalt er? -
1. De stilte en rust van de auto.
2. Trekkracht van de motor.
3. Extreem zuinig.
4. Afwerking interieur
5. Zitpositie
6. Ze is een schoonheid, een pracht op wielen.
- Welke dingen irriteren? -
1. Het niet hebben van een automaat.
2. De PDC is visueel slechter dan die van de VW Up!
3. Haarspeldbochten; gewoon niet doen.
4. Standaard speakers niet optimaal geluid.
- Mercedes voor het leven? -
Het plan is om deze auto voor de langere termijn te rijden. Dat is ook een van de redenen geweest waarom ik een Mercedes 4-cilinder diesel heb gekocht. Vaak genoeg in een taxi gezeten waarbij ze 1.000.000 + km op de teller hebben. Nu ga ik dat niet halen, maar dat zegt wel wat over de duurzaamheid van deze 4-cilinder motoren.
Ik zal over verloop van tijd de review aanvullen met de onderstaande open vragen:
- Is ze betrouwbaar? -
- Hoe bevallen haar opties? -
- De beauty als caravantrekker -
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.