Lexus IS 300h - Mercedes-Benz C 300h
De ene 'h' is de andere niet

Met de nieuwe fiscale bijtellingsregels, die sinds begin dit jaar gelden, speelt de catalogusprijs van een auto een nóg grotere rol dan voorheen. En voor zij die niet zakelijk rijden, natuurlijk ook. Lexus maakt het de koper van een IS niet zo heel moeilijk door slechts één motorvariant aan te bieden: de 300h. En die is er alleen als sedan. De prijslijst van de Mercedes-Benz is aanzienlijk langer en loopt vanaf het instapmodel C160 door tot de beestachtige, € 113.000 kostende AMG 63S. Wil je een C-Klasse diesel met automatische transmissie, dan is de 300h feitelijk de beste optie. Dankzij de geringe CO2-uitstoot is het bpm-bedrag laag en dat maakt hem voordeliger dan de 220d of 250d. En sneller! Daarnaast is er ook nog een C met benzinehybride, de plug-in hybride 350e. Die is € 1.000 duurder dan de 300h en heeft een groter accupakket, waarmee hij ook een grotere elektrische actieradius heeft. De twee hybrides die wij rijden, zijn qua stroomopwekking volledig zelfvoorzienend. Geen gehannes met kabels, geen gezoek naar laadpalen en ze hebben dus ook een minder zwaar accupakket. Hybride is voor Mercedes-Benz nog relatief nieuw, Lexus/Toyota heeft inmiddels al meer dan 10 miljoen (!) hybrides verkocht en gelooft heilig in deze technologie.
HYBRIDE RIJSTIJL
Lexus presenteerde eerder dit jaar een licht aangepaste versie van de IS die in 2013 debuteerde. Met kleine aanpassingen aan het uiterlijk en het interieur plus verbeteringen aan het onderstel en de besturing. De aandrijflijn bleef echter ongewijzigd. Dat betekent een 2,5-liter benzinemotor, een elektromotor en een continu variabele transmissie. Deze drie componenten werken uitstekend met elkaar samen. Als je met diep ingetrapt gaspedaal wegscheurt, brult de motor het uit, hoewel je bij een normale rijstijl zult merken dat je nooit zo veel gas hoeft te geven. Er is altijd ruim voldoende koppel voorhanden, waarmee de zware IS altijd goed meekomt. Doordat de stuwkracht niet in gelijke pas loopt met het motortoerental, ga je gevoelsmatig misschien niet snel. Kijk je echter op de snelheidsmeter, dan zie je dat de Lexus toch grote stappen maakt. Het omschakelen van de brandstofmotor naar de elektromotor en andersom verloopt volkomen vlekkeloos.
Binnen de bebouwde kom kun je best vaak elektrisch rijden, mits er nog voldoende prik in het accupakket zit. En met een beetje slimme rijstijl en een vooruitziende blik, win je veel energie terug. Een kwestie van door op de juiste manier af te remmen: met goed gedoseerde pedaalkracht en een blik op de meter die de energierecuperatie weergeeft. De elektromotor werkt dan als dynamo (en als rem). Kortom, schakel van je normale rijstijl over naar de hybridemodus en je ziet dat zuinig en vlot rijden heel goed zijn te combineren.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Uitgelicht aanbod

Mercedes-Benz C-klasse 350 e Lease Edition Panorma dak | 360 camera | NAP |
- 2015
- 110.005 km

Mercedes-Benz C 180 Prestige AMG / PANO / Xenon
- 2014
- 193.969 km

Mercedes-Benz C-klasse 200 Avantgarde 185PK | LM44063 | Navi | Climate | Cruise | Leder | LED | Parkeersensoren (V+A) | LM Velgen |
- 2016
- 106.859 km