Mercedes-Benz B 180 CDI (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | B 180 CDI |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 80.000 km |
KM-stand laatst | 89.000 km |
Mijn eerste Benz
- 83.500 km
Voor alle duidelijkheid vooraf, deze auto is geimporteerd en heeft daardoor een nieuw kenteken. De auto is van bouwjaar 2007 en heeft bij aanschaf 80.000 km gelopen.
In mijn eerdere reviews kunt u lezen dat ik tot mei dit jaar een nieuwe Polo bezat, maar die is gestolen en de Audi A1 die boven staat vermeld was een leenauto ter overbrugging van de wachttijd voordat de verzekering uitkeert.
Uiteindelijk kreeg ik mijn geld van de verzekering en mocht ik weer gaan shoppen voor een nieuwe auto.
We wilden toch een grotere auto dan de Polo of de A1 en het liefst een hogere instap/zit.
Dan kom je al vlug uit in het SUV of terreinwagen segment uit en daar zijn we wezen proefrijden.
- Opel Meriva 1.6 met 120 PK: de opel heeft een leuk model en is zeer ruim van binnen. Het rijden viel echter tegen. De 120 PK zijn voor deze wagen te min of komen er niet echt uit, daardoor maakt die een luie indruk. Opschalen naar 140 PK kan natuurlijk wel maar dan wordt die in een aangekleedde versie wel erg prijzig, dus niet.
- Hyunday Ix30, 2 liter 145 PK ( zo iets). Mooie auto ,hoge zit, veel ruimte maar ook hier viel het rijden tegen. Ik vond de auto niet stabiel, had constant het idee dat de carroserie in beweging is en dan bedoel ik niet in voorwaardse beweging. Ook maakte de motor hoge toeren bij relatief lage snelheden, zo,n 3.200 toeren bij 120 km. Ondanks dat die dan geen herrie maakt vind ik dat geen fijne beleving op de langere ritten.
- Peugot 3008 sport, 1.6 VTI en 120 pk. Mooie auto en een nog veel mooier interieur, veel geroemd en geprezen en terecht. Ook hier echter een motor die hoge toeren nodig heeft om het geheel redelijk op snelheid te houden. De 150 pk versie is wellicht beter wat dat aangaat, maar ook dan weer een veel hoger prijskaartje.
We zijn ook nog wezen kijken voor de Renault Senic, Nissan Quasquai en de Ford C max maar daar vonden we geen goede zitpositie in. Veel auto's worden met stoelen met korte zittingen uitgevoerd en dat vinden we niet prettig zitten.
Als laatste op ons lijstje stond de Mercedes-B en die is het geworden!
De Mercedes-B is een aparte verschijning, het is eigenlijk van alles niets dus noemt Mercedes het maar een Tourer.
De hoge zit heeft die echter wel en als het om zitmeubilair gaat moet ik zeggen: TOP. Het is een Avantgarde uitvoering, dus er zit alles op en aan. Daarnaast heeft die vele extra's, het voordeel als je een auto uit Duitsland haalt, die besparen niet op extra's:
- Automatische velichting, ruitenwissers en dimmende binnenspiegel.
- Audio 20 systeem met geintegreerde navigatie en telefoonvoorziening.
- Comfortseat pakket met zithoekverstelling en verstelbare lendesteun.
- Parkeersensoren voor en achter.
- Afneembare trekhaak.
- Lamellen schuifdak.
- Lederen bekleding.
- 7 traps automaat.
- Lichtmetalen velgen.
- Setje winterbanden.
Dat bedoel ik nu met een compleet uitgeruste auto en alles functioneert ook nog eens perfect.
De beleving in de auto is premium en dat is toch een sterk punt van de duitse 'drie', wat anderen toch nog niet weten te evenaren.
Dan het rijden, de dealer in duitsland had twee versies staan waar we interesse in hadden, een 2 liter benzine turbo met 192 pk en een 2 liter diesel met 110 pk, beide met de 7 trapsautomaat.
Uiteraard ben ik eerst met de benzine turbo gaan rijden en dat was wel een aparte beleving. Je hoefde maar naar het gaspedaal te kijken of de auto ging er met een rotvaart vandoor. Heerlijk natuurlijk om te spelen en op de autobaan, maar mijn egaa zag de bekeuringen al binnenstromen. Het was heel moeilijk om je met deze auto aan de snelheid te houden.
Qua comfort geen klagen, de auto is stil en comfortabel geveerd zonder deinerig te worden. De wegligging is ruim voldoende, zeker voor een hoger model en kan met die 192 pk best uit de voeten. Ergonomisch is het allemaal van een doordachte perfectie, je vindt alles op de tast, het zit allemaal daar waar je het verwacht en voelt allemaal degelijk aan.
Ik had mijn vrouw beloofd dat we in ieder geval ook nog met de dielselbersie zouden rijden, want ik was daar een beetje huiverig voor, van 192 naar 110 pk, dat kan alleen maar teleuerstelling opleveren.
Tot mijn verbazing viel dat reuze mee! Natuurlijk is het een heel verschil, maar toch die diesel gekoppeld aan die automaat met zijn 250 nwtm trekkracht vanaf 1500 toeren, dat liep verassend vlot en soepel. Deze auto geeft een heel relaxed gevoel. Met 150 op de cruisecontrol (oh ja die zit er ook op) draait die op vlakke weg 2200 toeren, dan moet je de radio uitzetten om te horen of die loopt!
Daarbij een gemiddeld verbruik van 1 op 15 aan diesel t.o.v. 1 op 9 aan benzine, de keuze was gemaakt!
We zijn er afgelopen weekenden mee wezen toeren en hebben inmiddels zo'n 3.000 km afgelegd in onze B en ik moet zeggen tot volle tevredenheid. Een heerlijke auto om mee onderweg te zijn. We vertrekken in september op vakantie naar Italie, dan schrijf ik een aanvulling over gebruik op lange stukken en in de bergen.
Nog wel een punt over de duitse dealer waar we deze auto kochten, want de service waarmee je daar als klant wordt behandeld, dat maak je hier in NL toch niet meer mee. klant is koning is daar geen slogan maar werkelijkheid.
9.000 km verder
- 89.000 km
Inmiddels ben ik 9.000 km verder met mijn MB-B en ben nog steeds zeer tevreden.
Op vakantie naar Italie, waarbij we hebben gekozen om over de alpen te reizen en niet door de tunnels, bewijst deze MB-B zich als een echte 'tourer'.
Het is een alleskunner, rijdt zeer comfortabel, zit geweldig, kan snel genoeg, klimt gretig berg op, stuurt lekker in de bochten, is ruim en tot nu toe storingsvrij!
Ik begrijp de mensen die het een 'oude LL-bak' vinden, want ik zie inderdaad veel senioren in een MB-B rijden en zelf ben ik ook niet meer zo piep.
Het doet de auto echter geen recht. Ik heb al veel auto's gehad (dit is mijn 30ste) van allerlei merken en ik kan dus uit ervaring zeggen dat dit een hele goede auto is!
Normaal maken bij zo'n update een lijstje met storingen, maar dat is niet nodig want er zijn er geen. Ben alleen in de garage geweest voor het inbouwen van een interface voor de i-pod, hetgeen wel een prijzige aangelegenheid was n.l. €450,-.
Bij de audio-autoshop was die niet te krjgen, dus ben je aangewezen op MB, dat dan weer wel!!
U begrijpt, ik ga met deze auto nog veel tevreden km maken!!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.