Mercedes-Benz B 180 CDI (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | B 180 CDI |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 100.762 km |
AANKOOP
- 34 km
Na jarenlang gereden te hebben in een (prive) jaguar S-type, inmiddels 6 jaar oud en 155000 km op de teller, begon bij werkgever het besef in te zinken dat deze auto weleens ietwat over-the-top kon zijn voor regulier zakelijk gebruik. Een lease-auto was het devies, conform het geldende beleid. Dat is op zich niet erg, want het kostenplaatje van de Jag liegt er niet om. En nee, dan helpt het ook niet dat je de J-gate in de vernieling trekt omdat je een keertje haast + ochtenhumeur hebt...
Een lease-auto dus. Met een schuin oog op de bijtelling, het beschikbare budget en gewenst uitrustingsniveau heb ik proefgereden met achtereenvolgens Fiat Croma D, Seat Altea TDI DSG, VW Passat TDI, Audi A3 en A4 (beide 1.9 TDI), Volvo V50 2.0D, Renault Scenic 1.9 DCi, Mercedes B180 CDI en B200 CDI. Het is uiteindelijk een B-klasse Mercedes geworden, omdat het gewoon een prima autootje is: compact, ruimtelijk en goed afgewerkt met mooie materialen. Ook kwam de auto op mij qua rijden veel uitgebalanceerder over dan de concurrentie. Voornaamste reden echter: Mercedes biedt gewoon hele gunstige tarieven voor de zakelijke markt.
Wat hebben we besteld:
Mercedes B 180 CDI, automaat (Autotronic), Class Executive pakket; wat zoveel betekend als: Comfort en Executive pakket, beetje chroom, lichtmetalen velgen, radio/CD/telefoon met navigatie en zo nog wat luxe spulletjes. Kleur: Cosmos zwart metallic met Alpaca Utrecht (?) lichtgrijs interieur.
Totale kosten: €38216. Alleszins acceptabele prijs, zeker gelet op de uitrusting. De verassing zit echter in de leaseprijs: die varieert - afhankelijk van de exacte contractvoorwaarden - tussen €763 en €875 per maand (48 mnd of 160000 km, excl. BTW en brandstof). Een vergelijkbaar uitgeruste Fiat Croma kwam bijvoorbeeld al gemakkelijk boven de €1000, A3 Sportback bleek met bijna €1200 volkomen onbetaalbaar.
EERSTE ERVARINGEN
- 1.336 km
September 2007: na een levertijd van 6 maanden het autootje opgehaald en de eerste kilometers vallen heel mee. De B-Klasse oogt fris en vrolijk, en voldoende serieus. Dat beetje extra bling-bling stond niet erg hoog op mijn prioriteitenlijst, maar doet hem best goed. Het interieur voelt vreemdgenoeg wat smal in vergelijking met de Jaguar, terwijl die van buiten toch echt niet heel veel breder is! In alle andere opzichten: ruimer, en vooral praktischer.
De proefrit maakte ik destijds met eenzelfde auto, maar dan met sportonderstel. Vreemdgenoeg begon die in korte bochten eerder te schuiven dan deze versie zonder sportonderstel. Oorzaak zal liggen in het feit dat de auto wellicht een beetje te licht is voor de combinatie van banden(maat) en vering die je meekrijgt in het sportpakket. Gevolg: met sportonderstel in rechte lijn en in flauwe bochten zondermeer stabieler, maar kom je echt een bocht tegen dan is er nadrukkelijk onderstuur. Zonder sportonderstel rolt het allemaal wat meer in de bochten, maar als je je daar overheen zet kun je er prima mee gooien en smijten: de bochtvastheid is prima.
De motor is ronduit rumoerig, klinkt stationair als een tractor en bij optrekken als een ouderwetse Londonse taxi. Het positieve daarvan is dat, mits je niet teveel haast hebt, e.e.a. herinneringen oproept aan dat rustgevende taxi-geluid na een avondje stappen, en dat werkt dan weer heel ontspannend. Je gaat er dus rustiger door rijden, en daar zijn we welbeschouwd allemaal bij gebaat. Op snelheid gaat het allemaal wat beter, en tussen 60 en 160 is het vrij rustig aan boord. Het verbruik valt (nog) tegen met gemiddeld 6.8 tot 7.1 liter per 100 kilometer. Dat moet beter kunnen.
Los van het nadrukkelijk aanwezige motorgeluid bij optrekken (lagere snelheden), is de CVT geweldig. Zodra je je erbij hebt neergelegd dat het allemaal niet zo snel gaat als een Jaguar S-type blijkt er heel goed mee te leven. Op secundaire- en snelwegen is de auto eigenlijk nog best rap ook!
Dat traploze schakelen is fenomenaal, omdat het allemaal heel direct en onmerkbaar gaat. Heel anders dan de automatische versnellingsbak van de Jaguar, die altijd merkbaar terugschakelt, daar heel behoorlijk de tijd voor neemt, en vervolgens aggressief vooruit springt. Dat is best spectaculair, maar uit ervaring weet ik dat het tijdens langere ritten behoorlijk de keel uit gaat hangen.
Zowel de eerder genoemde Fiat Croma als de Renault Scenic heb ik elk resp. 2 en 6 maanden gereden, en hadden allebei meer vermogen dan de Mercedes (resp. 150 en 120 pk tegen 108 pk). Echter, beide konden het vermogen niet goed op de weg overbrengen: bij het minste geringste heel fors onderstuur. Dat gaat ten koste van comfort, snelheid en veiligheid. De Scenic bleek zelfs levensgevaarlijk. Nabij Groningen bij het wisselen van snelwegen - met ongeveer 110 km/h - schoof het ding zomaar rechtuit: niet handig als de weg een bocht maakt. De Mercedes kleeft daarentegen aan de weg en de CVT lijkt het verschil in vermogen nagenoeg geheel te compenseren.
Ten opzichte van de handgeschakelde B180 CDI - die ik destijds voor de proefrit meekreeg - lijkt deze automaat-versie veel gemakkelijker een kruissnelheid van 120-130 km/h vast te houden, waar de handgeschakelde versie voortdurend adem tekort leek te hebben en in 6 onwillekeurig steeds terugzakte naar 110 km/h. Kan exemplarisch zijn, maar kortom: een aanrader, die automaat.
Ik heb wat moeite de juiste zit in de auto te vinden. Het stuur is slechts in hoogte verstelbaar, en hoewel de stoel veelvuldig verstelbaar is heb ik nog geen instelling gevonden die mij past. Voordeel is wel dat je zo een beetje beweging krijgt - want, zucht (verwend), verstellen gaat niet elektrisch - en hoewel het goed is om van tijd tot tijd wat te bewegen, is het misschien toch niet de beste tijdsbesteding tijdens het rijden. Het zal wel een kwestie van gewenning zijn en dat geldt zeker voor de wendbaarheid.
Parkeren is ietwat gokken doordat het overzicht nogal ontbreekt en de draaicirkel bizar groot is. Parking Distance Control zit er in deze uitvoering gelukkig standaard op, lijkt nauwkeurig, en dat helpt een beetje.
De bediening is verder eenvoudig, alles wijst zichzelf: ergonomisch goed voor elkaar, zoals je dat verwacht van Mercedes. Knopjes op het stuur geven toegang tot onmogelijk veel functies, maar na een half uurtje experimenteren ben je er wel uit. Binnenkort ga ik terug naar de garage voor een iPod interface kit a raison van 350 Euro. Dat is niet heel goedkoop, maar wel onmisbaar als je een muziekliefhebber bent. Bij gebruik van de CD-speler moet je namelijk kiezen tussen muziek of navigatie (m.a.w. je blijft CD’s wisselen). Dat vindt ik nogal knullig anno 2007, maar het geeft wel een goed excuus voor die iPod: nooit meer met CD’s rommelen.
Service bij de dealer - LIAM te Leiden - was prima en heel voorkomend, dat heb ik bij Jaguar weleens anders meegemaakt. Verschil moet er zijn, maar daar is een ander forum voor.
Ik zal proberen deze review bij te houden, altijd aardig voor wie er belang bij heeft.
DE FOTOTJES ZIJN GEPLAATST
- 3.608 km
Oktober 2007, kilometerstand: 3608. Inmiddels 3 weken verder, foto’s geplaatst en nog steeds tevreden over de B. Het verbruik lijkt wat terug te lopen; regelmatig waarden tussen 5.9 en 6.6 km/liter op het dashboard, en dat lag wat meer in de verwachting.
Het motorrumoer: misschien begin ik eraan te wennen of trek ik inmiddels wat kalmer op, maar het stoort nu minder. Stationair loopt de motor minder houterig, al blijft een vibratie voelbaar. Gelukkig is dat niet het geval tijdens het rijden, zoals bij sommige andere diesels. M.b.t. het rumoer zie ik het even aan, tijdens het rijden heb je er geen last van en tot 160 km/h op de teller is de auto vrij geruisloos.
Goed nieuws: je bent even bezig, maar na geaccepteerd te hebben dat het stuur gewoon wat ver weg staat, heb ik inmiddels een zitpositie gevonden die mij kan bekoren. Lange afstanden vermoeien niet: de stoelen zijn prima, zij het dat de zijdelingse steun tegenvalt. Ik ben echter vrij smal: forsere mensen zullen er geen last van hebben. Sturen is verder geen probleem, want dat doe je gewoon met de vinger die je op enig moment toevallig over hebt, hij stuurt er licht genoeg voor.
Tot slot nog een opmerking over de Parking Distance Control. Die blijft bij het naderen van een obstakel recht voor of achter langdurig slapen (dus: bij de les blijven) maar is verder wel betrouwbaar. Dat is belangrijk, omdat de achterruit gevoelsmatig het formaat van een brievenbus heeft. De PDC wordt echter nogal hyper van objecten naast de auto. Ik weet nog niet precies waar dat aan ligt, maar storend is het wel, dat gepiep als je ergens op bijna een halve meter afstand langs rijdt.
ERVARING NA 6000 KM
- 6.000 km
November 2007, kilometerstand: 6000 en een beetje. De iPod interface is inmiddels gemonteerd en werkelijk elke Euro waard. Brandstofverbruik schommelt tussen 5.9 en 6.6 l/100 km, olieverbruik is niet meetbaar.
Opvallend is dat de automaat wat slip lijkt toe te laten. Bij constant 120 km/h draait de motor 2000-2100 t/min. Echter, wanneer je de bak handmatig in 7 zet zakt het toerental met bijna 300 t/min, zonder dat de motor moeite heeft de snelheid vast te houden. Om te accelereren zul je echter 2 versnellingen terug moeten, of de zaak weer in automaat-modus zetten.
Er werd mij weleens gevraagd naar het verschil tussen 180 CDI en 200 CDI. Beide heb ik destijds proefgereden in handgeschakelde uitvoering. Dan is goed merkbaar dat de 200 CDI krachtiger is, met name in directheid van de reactie op gasgeven. Mijn indruk was ook dat het werkelijke verschil in snelheid niet zo groot is, vermoedelijk omdat motor, versnellingsbak en daarmee de overbrengingen gelijk zijn. Behalve dat je de 200 CDI wat schakelluier kunt rijden, is het verschil qua rumour m.i. verwaarloosbaar. Dat zou anders kunnen uitpakken wanneer je beiden met automaat vergelijkt.
Persoonlijk vond ik de handgeschakelde 200 CDI het prijsverschil t.o.v. de 180 CDI automaat niet waard (de 200 CDI automaat ging ver buiten het toegestane budget). Met de 180 CDI hou je de gemiddelde TDI wel bij, zij het dat de Mercedes veel soepeler reageert en een gelijkmatiger versnelling geeft. Niet spectaculair, wel comfortabel. Tot 160 wil hij best vooruit, en eens je rijdt is de auto erg stil: toerental is laag, en windgeruis dringt zich ondanks de hoge carrosserie niet op.
Parking Distance Control wordt steeds alerter en begint nu (incidenteel) te piepen bij de gedachte aan een obstakel, zelfs als er in de wijde omtrek geen te bekennen is. Opvallend dat er op zo'n moment wel altijd Landrover Disco's, Mercedes ML's of bromscooters in de buurt zijn... Maar eventjes aanzien.
De APS50 radio/CD/telefoon/navigatie-combi blijkt erg goed. Radio-ontvangst en gebruiksgemak zijn prima. De telefoon is uitstekend qua bereik en geluidskwaliteit, terwijl de mogelijkheid om tekstberichten te versturen/ontvangen erg praktisch blijkt. De navigatie is - ook in het buitenland - nauwkeurig en betrouwbaar.
EEN PAAR ONGEMAKKEN
- 31.985 km
Februari 2008, kilometerstand: 21985. Zojuist voor het eerst olie bijgevuld, 1 liter om precies te zijn. Als ik het niet toevallig gecontroleerd had, was het er waarschijnlijk niet van gekomen voor de eerste onderhoudsbeurt, en had ik er waarschijnlijk ook niets van gemerkt. Die grote beurt mag er komen, want...
ABS: het is mij nu een aantal malen overkomen dat ik op de snelweg plotseling hard moest remmen i.v.m. onoplettende, of gewoon aggressieve, medeweggebruikers. Dat hoort erbij. Echter, als je op een vochtige snelweg vanaf ongeveer 120 km/h hard remt, blokkeren de voorwielen. Dat is voor een auto met ABS toch minimaal opvallend. Eerlijk is eerlijk, dit is niet de eerste auto waarmee ik dit ervaar, veel middenklassers hebben hier in mijn ervaring last van: bij rustig opvoeren van de remdruk is er niets aan de hand en werkt ABS naar behoren, maar bij snel reageren is het mis. Vermoedelijk ligt dit aan een wat trage gewichtsverplaatsing: bij hogere snelheid en abrupt remmen net te weinig druk op de voorwielen, waardoor deze blokkeren. Iets voor de dealer om naar te kijken, maar ik verwacht niet dat er veel aan te doen is.
Autotronic: de automaat heeft incidenteel de neiging om bij geringe belasting te blijven hangen in een lage versnelling. In dezelfde categorie: soms lijkt de motor wat na te ijlen, b.v. wanneer je plotseling stopt na enige tijd op constante snelheid te hebben gereden.
Verbruik: blijft m.i. aan de hoge kant en schommelt behoorlijk. De A4 de ene kant op 6.2 l/100 km, hetzelfde traject de andere kant op liefst 7.8 l/100 km: zonder enig verschil in rijstijl. Je zou zeggen dat e.e.a. wellicht ligt aan de boordcomputer, maar gemiddeld verbruik sinds aanschaf is nu 7 l/100 km en dat vindt ik ronduit hoog voor een moderne diesel van dit formaat.
En dan... maandagmorgen: lekke band (nee, geen smoes, echt waar). Voor wie nog een auto gaat bestellen een tip: overweeg eens een ouderwets reservewiel! Tirefit blijkt niet erg praktisch: halve auto gedemonteerd om de componenten van het systeem te vinden en te assembleren, en als het lek groter is dan een speldeprik ben je gedwongen direct door te rijden naar de dealer. Een conventioneel reservewiel is dan toch echt praktischer: die zet je er sneller op dan het Tirefit pompje nodig heeft om de lekke band weer min of meer op spanning te brengen. Bovendien kun je zelf kiezen wanneer je de kapotte band laat vervangen. In dit geval kon dat dus niet, en dat kostte mij een halve dag: zonde.
De service bij de dealer (LIAM, Leiden) was wederom erg goed. Let er wel op dat na montage de boordcomputer gereset wordt, anders krijg je om de minuut een onterechte en tamelijk opdringerige melding dat je onmiddellijk moet stoppen i.v.m. lekke band. Dan blijkt het instructieboekje wel erg dik...
Tot zover de incidentele ongemakken, die vooralsnog geen afbreuk hebben gedaan aan mijn algehele indruk: die blijft positief. Ik raak meer en meer onder de indruk van de wegligging en het vergaand neutrale stuurgedrag: niet dynamisch, wel betrouwbaar. Wel begin ik me af te vragen of er iets schort aan de zichtbaarheid van deze auto, want ik ben nog nooit zo vaak de pas af gesneden als sinds ik met deze auto rij. Alternatief is de oplettendheid van autorijdend Nederland in algemene zin wat aan het afnemen.
UPDATE NA 35000 KM
- 35.000 km
Augustus 2008, kilometerstand: ongeveer 35000, inmiddels alweer ruim 10000 km gereden sinds de Assyst A beurt (26662 km, mei 2008). Die grote beurt bleek niet zoveel voor te stellen. Kosten: € 176. Inspectie van ABS na eerdere klachten heeft niets opgeleverd (zie boven): er konden geen bijzonderheden worden gevonden. Het gedrag is echter onveranderd, dus we zullen het er mee moeten doen. Volgens de dealer zijn aandrijfkrachtregeling en Dynamic Stability Control nagekeken; van beide had ik nog niet gemerkt dat ze op deze auto aanwezig waren.
De automaat gedraagt zich sinds de grote beurt weer voorbeeldig, van eerdere klachten (afslaan van de koude motor, naijlen bij stoppen en hardnekkig in lage versnellingen blijven hangen) is niets meer over. Die Autotronic blijft een aanrader: 1400-1600 t/min op de snelweg, en om in het verkeer mee te komen hoef je de 2000 t/min niet te overschrijden.
Gemiddeld verbruik nu 6.6 liter per 100 km: ik blijf me verbazen over de hoogte van het verbruik in vergelijking tot vergelijkbare middenklassers.
Service bij dealer LIAM was weer prima, zij het dat tijdens uitvoeren van het onderhoud een deuk(je) in een van de achterportieren werd gereden. E.e.a. is inmiddels kosteloos hersteld. Ook de leenauto was m.u.v. brandstof eveneens gratis, maar wel een beetje jammer van die reclame voor de aanstormende occassion-show op de achterruit: dat kun je m.i. echt niet maken in het zakelijk segment.
Het nieuwe is er inmiddels een beetje af, want de B lijkt nogal gevoelig voor steenslag. Dit is zichtbaar op zowel de motorkap, de voorspatborden en de voorportieren. Als ik echter nog meer afstand t.o.v. voorgangers bewaar kan ik net zo goed thuis blijven, dus het is niet anders. De lichte bekleding blijkt gemakkelijk schoon te houden en ziet er dientengevolge nog als nieuw uit, en dat is boven verwachting!
ASSYST B UITGEVOERD
- 53.000 km
Maart 2009, kilometerstand: 53005, en zojuist de Assyst B beurt uit laten voeren. Hierbij zijn de vesnellingsbakolie, remblokken voorzijde en het interieur luchtfilter vervangen a raison van € 665. Onderhoudskosten zijn dus alleszins acceptabel, ook al gelet op het forse onderhoudsinterval (25000 km).
Van eerdere problemen met de versnellingsbak heb ik geen last meer gehad: zal dus wel nieuwigheid zijn geweest. Brandstofverbruik is stabiel, en gemiddeld nu ongeveer 6.8 km/liter. In de laatste 25000 km heb ik 1 keer een halve liter olie moeten bijvullen, en 1 maal een lampje vervangen. Geen kraakjes, piepjes of rammeltjes: de auto rijdt alsof deze zojuist de fabriek verlaten heeft. Keurig allemaal.
VEILIG DE WINTER DOOR
- 70.300 km
Januari 2010, kilometerstand: 70300 en een beetje, tijd voor een korte update.
Afgezien van een lekke achterband geen problemen gehad met de auto. Ditmaal bleek de pomp defect, en heb ik mij noodgedwongen op de velg naar de garage begeven. De run-flat banden blijken doen hun werk wel goed: de velg is niet beschadigd. Bij ongeveer 65500 km zijn de voorbanden voor de eerste maal vervangen, die waren daar ook wel aan toe. Kosten: €250.
Gemiddeld brandstofverbruik is nu 6.5 l/100km, en regelmatig zie ik waarden tussen 5.0 en 6.3 verschijnen. Olieverbruik niet meetbaar. Keurig.
Tijdens de winsterse omstandigheden van de afgelopen weken heeft de auto zich voorbeeldig gedragen. Hoewel ik er eerder weleens over twijfelde: stabiliteitsregeling zit er daadwerkelijk op, en functioneert voortreffelijk! Zelfs als je de zaak een beetje forceert zorgen automatische en vrijwel onmerkbare remacties ervoor dat de auto op koers blijft.
Uitermate irritant is het geluidsniveau na de koude start (bij 5 tot 10 graden vorst): zeer rumourig. Daarnaast, door veel gerammel en geratel vanuit de motorruimte, klinkt het ook zeer agrarisch. Hier helpt geen isolatiematje tegen, en het kan m.i. niet anders dan dat er iets goed fout is.
Of ik in een volgende auto wederom zou kiezen voor een lichte kleur stoffen bekleding is zeer de vraag: e.e.a. begint er nu toch wel wat grauw uit te zien. Binnenkort maar eens kijken of daar iets aan te doen is. Waar niets aan te doen is zijn de vochtplekken op de binnenbekleding van de A-stijlen (voorruit). Deze wijzen erop dat er lekkage is geweest, maar de dealer kan niets vinden. Raadselachtig.
ASSYST A UITGEVOERD
- 72.020 km
Februari 2010, kilometerstand: 72020, en zojuist een Assyst A beurt laten uitvoeren. Wat is er zoal gedaan: remvloeistof, brandstoffilter en multiriem vervangen, en ongetwijfeld heeft iemand eventjes aandachtig naar de auto gekeken. Belangrijker, ook de veroorzaker van eerder vermeldde "agrarische geluiden" is gevonden en vervangen: de dynamopoelie. Ik was me er niet erg van bewust, maar schijnbaar is het gebruikelijk dat dergelijke onderdelen (bij jonge auto's) stuk gaan, want er moet gewoon voor betaald worden... Vooral apart omdat dit onderdeel vaker stuk lijkt te gaan bij de Mercedes B.
Tevens is de compressor van het Tyrefit vervangen; moest eveneens voor betaald worden, dus ook normaal dat het ding na slechts eenmalig gebruik defect is. Ik heb nog even geprobeerd om het ding te verruilen voor een ouderwets reservewiel en krik, maar dat bleek kostbaarder dan de leasemaatschappij acceptabel vond.
Persoonlijk had ik - zeker van een kwaliteitsmerk als Mercedes - iets meer coulance verwacht. Want in mijn 21-jarige auto-verleden heb ik nog nooit te maken gehad met defecte poelies (of anderszins kostbare ingrepen bij dergelijk maagdelijke kilometerstanden). En die pompcompressor... opmerkelijk.
Enfin, wat heel is kan stuk. Totale kosten € 681, en dat is eigenlijk een heel laag bedrag, gelet op het grote onderhoudsinterval en het feit dat in dit bedrag een aantal ongebruikelijke zaken zijn inbegrepen.
Qua geluidsproductie is het geen Rolls geworden, maar de B loopt na voornoemde ingrepen aanmerkelijk rustiger, zeker stationair. Trillingen zijn zo goed als verdwenen. Verder geen opmerkingen: de auto gedraagt zich als voorheen prima. Gemiddeld brandstofverbruik 6.5 l/100km, en geen olie hoeven bijvullen tussen de laatste en voorlaatste beurt.
VAARWEL MERCEDES...
- 100.762 km
Januari 2012: inmiddels heeft de Mercedes het veld moeten ruimen i.v.m. afloop van het leasecontract. Ik zat in 2011 veel in het buitenland, en dus is er nog maar weinig met de auto gereden. Vandaar de maagdelijke kilometerstand. Er zijn wel een paar dingetjes gebeurd.
Mei 2011, bij kilometerstand 92.500 is een voorband vervangen (stuk, kosten €245), en de condensor van de airconditioning overleefde de winter niet (kosten €674).
Augustus 2011, kilometerstand 94.720: APK, stelde weinig voor, ware het niet dat de remblokken en -schijven achter vervangen moesten worden. Normaliter had dit bij de laatste beurt al plaatsgevonden, maar i.v.m. een wisseling van wagenparkbeheerder is het contract van deze auto wat verlengd, dus reed ik langer door dan aanvankelijk werd verwacht. Enfin, dit is normaal onderhoud, kosten: €357, en dat valt eigenlijk best mee.
Inmiddels heb ik dus afscheid genomen van de Benz, bij kilometerstand 100.762. Bij het schoonmaken van de auto viel trouwens op dat de lichte bekleding zich eenvoudig liet reinigen. Eerder gaf ik aan dat deze door gebruik wat grauw geworden was, maar dat was snel opgelost. Los van wat steenslagschade en een paar sterretjes in de voorruit stond de auto er na haar laatste wasbeurt als nieuw bij, met de complimenten van de keurmeester.
Even de balans opmaken:
Nieuwprijs van deze Mercedes was in 2007 €38216, en als ik had gewild dan had ik de auto voor €14500 kunnen overnemen. Dat is een afschrijving van pakweg €24000 in iets meer dan 4 jaar of 100.000 kilometer, dus 24 cent per kilometer. Een vrij gebruikelijke waarde in dit segment, maar onwillekeurig had ik een iets lagere afschrijving verwacht van een Mercedes.
Totale onderhoudskosten: €3048 ofwel 3 cent per kilometer. Hierbij merk ik op dat deze kosten vooral opgedreven zijn door een paar onverwachtte defecten: Tyrefit, dynamopoelie en airconditioning. Dergelijke defecten zijn op zich niet uniek - er gaan ook bij nieuwe auto's wel gekkere dingen stuk - maar zoals ik eerder aangaf had ik iets meer coulance van de dealer verwacht. De kosten van regulier onderhoud zijn in mijn ervaring laag te noemen, en dat is zondermeer een sterk punt. Dat geldt ook voor het grote onderhoudsinterval, al is een interval van 20000 kilometer of meer tussen de beurten inmiddels (gelukkig) niet uniek meer.
In totaal heeft de Mercedes 6235 liter diesel verbruikt, en scoort daarmee een gemiddeld verbruik van 6.2 liter/100 km (1 op 16.2). Dat is niet superzuinig, maar ook niet slecht. Kosten bij de huidige dieselprijzen: zo'n 10 cent per kilometer.
Tel daarbij op de houderschapsbelasting (€5607) en de verzekering (naar schatting €3400), en dan komen we op een kilometerprijs van pakweg 45 cent, exclusief rentederving (6 cent uitgaande van 3% eff./jaar). Op zich een nette score, zeker ook gelet op het beperkte kilometrage voor een diesel. Het kan goedkoper, het kan ook duurder...
Al met al heeft de Mercedes gedaan wat-ie moest doen: comfortabel kilometers maken, tegen redelijke kosten. Maak je meer kilometers, dan zullen de kosten veel gunstiger uitvallen. Redenen die mij inmiddels naar een Volvo hebben doen overstappen hebben met name betrekking op vormgeving, motorrumour en rij-dynamiek: luxe-probleempjes dus. Mercedes stond nog wel heel eventjes op het verlanglijstje, maar de nieuwe B vind ik persoonlijk geen aantrekkelijke auto, en een C is m.i. een beetje te duur voor wat het ding te bieden heeft in een directe vergelijking met andere merken.
Aanrader? Ach, smaken verschillen, maar de B bleek een praktische en aangenaam rijdende compaan. Voor het type auto is de handling verrassend goed, de automaat zorgt ervoor dat de auto ondanks de geknepen motor lekker vlot is, en de afwerking en gebruikte materialen zijn van kwalitatief hoog nivo. Daar staat tegenover dat de motor bij koude start luidruchtig is, in het algemeen behoorlijk rauw klinkt, maar als je daar qua rijstijl op inspeelt heb je er geen last van.
Mocht iemand op zoek zijn naar een goed uitgeruste gebruikte B-klasse en toevallig dit exemplaar bij een handelaar aantreffen, dan is het denk geen slechte koop.
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz B-klasse

Uitgelicht aanbod
Lees ook

Mercedes-Benz B200 CDI – 2006 – 480.531 km - Klokje Rond

Mercedes-Benz B-klasse - Occasion Aankoopadvies

Mercedes-Benz B 200 (2006)

Test: Ford S-Max 2.0 16v - Mitsubishi Grandis 2.4- Mercedes-Benz B 200

Test: Chrysler PT Cruiser - Seat Altea - Mercedes-Benz B-klasse
