Mercedes-Benz B 200 (2006)
Spagaat
De B-klasse is met een hoogte van 1,60 meter wel vergelijkbaar hoog, maar met een lengte van 4,27 meter bijna een halve meter korter dan de meeste tegenstrevers in dit segment. Het op de A-klasse gebaseerde model maakt een soort van spagaat tussen sportiviteit en ruimte. Mercedes spreekt zelf van een 'Compact Sports Tourer'.
De Benz geeft je ook niet dat typische MPV-gevoel, waarbij een enorme voorruit ver van de voorste inzittenden afstaat en een geweldig panoramazicht biedt. De auto heeft een kleine voorruit die bovendien veel dichter bij de neus van de inzittenden staat. Hierdoor krijg je het gevoel dat je echt voor op het puntje zit. Daarbij komt dat je met de voeten vrij hoog zit. Dat heeft te maken met de sandwichconstructie van de wagenbodem. De accu huist bijvoorbeeld onder de voeten van de voorpassagier. Mede hierdoor kon de auto een lekkere korte neus krijgen, en ontstond er zo veel mogelijk ruimte voor de inzittenden.
Het dashboard lijkt als twee druppels water op dat van zijn kleinere broer, al past Mercedes in deze B iets ander materiaal toe en is de middenconsole anders van opzet. Een bakjes- en vakjesparadijs is het niet. Er zit een bekerhouder achter de versnellingspook en in de portieren zitten tamelijk kleine kaartenvakken met vooraan een uitsparing voor een beker of fles.
Zijwind
Als de MPV op één punt vooruitgang heeft geboekt, dan is het wel op het gebied van rijeigenschappen. Het weggedrag van de B kent weinig minpunten. Korte en lange oneffenheden brengen 'm niet snel van de wijs. Onderstuur treedt laat op; hij glijdt eerder over de voorwielen door. Ondanks zijn kortere carrosserie heeft hij wel tamelijk veel last van zijwind. Samen met de vage besturing rond de middenstand zorgt dat ervoor dat je bij het rechtuit rijden vaker moet corrigeren dan je lief is. Maar hij helt in bochten niet erg over en dat maakt 'm een plezierige metgezel op kronkelige wegen. Ga je een bocht echter ook maar iets te enthousiast in, dan grijpt het ESP direct in, eigenlijk iets te snel naar onze smaak.
Een beetje meer tolerantie zou de B-klasse goeddoen, maar na 't debacle van tien jaar geleden met de A-klasse is het merk uiterst voorzichtig als het gaat om de veiligheidsvoorzieningen van hoge auto's.
Tussensprints
Met 136 pk is de B 200 niet ruim bedeeld, maar toch kan hij hiermee heel aardig uit de voeten. Zo sprint hij in 10,4 tellen van 0 naar 100 km/h en ook tussensprints gaan hem behoorlijk goed af. En je hoeft niet eens vaak in de erg licht schakelende vijfbak te roeren.
De tweeliter verbruikt gemiddeld 1 op 10,2. Dat de B-klasse geen stoelenwonder is, wisten we al. Zo kun je de achterbank niet verschuiven. Je kunt wel heel gemakkelijk een verhoogde zitting tevoorschijn toveren vanuit de achterstoelen. Wie meer MPV-eigenschappen voor z'n B wil, kan echter het Easy Vario-pakket nemen, waarbij je de achterstoelen kunt verwijderen.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | B 200 |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 32.405 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.034 cc |
Maximaal vermogen | 100 kW / 136 pk bij 5.750 tpm |
Maximaal koppel | 185 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 54 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.270 mm / 1.777 mm / 1.604 mm |
Wielbasis | 2.778 mm |
Massa leeg | 1.245 kg |
Laadvermogen | 635 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 400 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 196 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,4 s (fabrieksopgave: 10,1 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,1 s / 7,8 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,8 s / 14,3 s |
Brandstofverbruik | 7,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 173 g/km |