Mercedes-Benz B 180 CDI (2006) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | B 180 CDI |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 13 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De specificaties zijn als volgt:
Mercedes Benz B 180 CDI
Jupiterrood
Comfortpakket
Parktronic (voor en achter)
Lederen stuurwiel en versnellingspook
Stuurkolom in lengte verstelbaar
Exterieur chroompakket
Exterier lich&zichtpakket
Interieur verlichtingspakket
Automatische airco Thermotronic
Tempomaat (cruise control en begrenzer)
Electrische ramen achter
Verwarmd ruitensproeier reservoir en sproeiers
Verwarmde voorstoelen
12V stopcontact in de koffer
Ipod interface
zonnerollo’s op de achterdeuren
vijf dubbelspaaks LM velgen (16’)
Ik heb de auto een maand en zal proberen om de review up-to-date te houden.
Na een maand ben ik aan de auto gewend, en ben steeds meer onder de indruk van het rijgedrag. De auto rijdt zeer solide en dat verwacht je ook van een Mercedes.
De auto rijdt als op rails, dat komt ook door de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, als je langzaam rijdt dan stuurt de auto zeer licht, op de snelweg stuurt de auto lekker voelbaar en duidelijk, met een ’rustpuntje’ in de rechtuitstand.
Met 110 PK is het geen racemonster en je bent ook niet als eerste weg bij het stoplicht. Maar het is wel een auto om heerlijk ontspannen mee te rijden op de snelweg. 120 Km/h is ongeveer 2000 RPM in de 6e versnelling en de auto is dan heerlijk stil en rustig van binnen. Tot 150 Km/h blijft het goed stil en kun je normaal met elkaar praten of zelfs fluisteren. Harder heb ik eigenlijk nog niet gereden, wel wordt het afrolgeluid van de banden (Continentals) dan merkbaar.
Het klimaat in de auto is uitstekend dankzij de thermotronic, de auto is bezaaid met uitstroomopeningen waardoor het nooit in je gezicht blaast maar wel snel op temperatuur komt. En nu het wat kouder wordt ’sochtends is de electrische bijverwarmer van de Thermotronic helemaal ideaal, enkele seconden na het starten komt er al warme lucht uit de openingen.
De Ipod interface is duur maar z’n geld dubbel waard. Ipod aansluiten in het (gekoelde) dashboardkastje en op je display tussen de tellers kun je door de ipod bladeren en kiezen uit albums, artiesten, playlists enz. Net als op de Ipod zelf. Ideaal, nooit meer met cd’s rommelen.
Zitcomfort (1.90, 110 kilo) is zeer goed. De auto zit hoog maar is geen busje. Stoel is in alle richtingen te verstellen en biedt goede ondersteuning zonder als race-kuipje aan te voelen. Ook met vier volwassenen is het goed toeven in de auto. Ook achter mij kunnen mensen met een normaal postuur goed zitten, de auto is ruimer dan je zou verwachten en wordt niet voor niets veel ingezet als taxi.
Achterin is er wat meer rijgeluid dan voorin, maar het is wel comfortabel. Helaas is er geen middenarmsteun achterin, die wordt alleen meegeleverd met het skiluik.
Update 08-01-2007
Nog even een update na 7000 km’s.
Ondertussen zijn de Conti’s vervangen door stalen velgen met Michelin Alpin Pilot 2 banden voor de winter.
Begin steeds meer te wennen aan de auto. Nu realiseer ik me ook dat de opmerking over het gebrek aan trekkracht niet helemaal terecht was. Ik vergelijk een pompverstuiver met een common-rail diesel. Waar de pompverstuiver in de A2 bij een bepaald toerental ineens een enorme duw aanvermogen gaf doet de common-rail in de B dit veel gelijkmatiger. Tussen 2500 en 3500 is het maximale koppel over een bereik van 1000 toeren beschikbaar. Dit geeft een heel andere motorkarakteristiek dan ik ben gewend, minder nerveus, minder schakelen. En er is genoeg vermogen en trekkracht.
Ook qua gebruiksgemak is de B een erg fijne auto. Eettafel kopen, achterbank plat en de eettafel past erin. Met 4 personen een weekendje weg ? Ik (1.90 m) hoef mijn stoel niet eens naar voren te schuiven. Ook met het wat slechtere weer ligt de B als een huis op de weg, wel merk je soms met de wind dat de wat hogere opbouw wat wind vangt.
Update 19-03-2007
Net terug van twee weken wintersport met de B. De lange reis (Italie) is prima bevallen met de B. De auto is goed koersvast en enorm comfortabel. De ski’s zaten in een Thule skidrager (dus geen box) op het dak op originele MB dakdragers. Windgeruis was wel aanwezig maar tot 140km/h nauwelijks hoorbaar.
Totaal 2500 km gereden, met een gemiddelde snelheid van 91 km/h en een verbruik van 7,1/100 km wat best netjes is gezien de ski’s op het dak.
De B maakt inderdaad stationair een behoorlijke dieselroffel maar als je rijdt is daar niets meer van te merken. Het rauwe geluid komt volgens MB doordat de motor stationair heel arm loopt ivm milieu-eisen.
PROBLEMEN
De velgen op de afbeelding worden nog vervangen door de juiste. Er horen eigenlijk dubbelspaaks onder, dit loopt nog.
Ook zijn er een paar jammere bezuiningspuntjes, zo zijn er geen gasveren onder de motorkap maar een oldschool stang, en is de motorkap niet geisoleerd. Ja, je moet ergens op bezuinigen toch ?
Zijn er ook nadelen, natuurlijk zijn die er. De ontvangst van de Audio 5 radio is ronduit slecht. Zelfs zenders als 3FM en Skyradio storen soms en de radio heeft maar 5 voorkeuzezenders.
Ook is het niet mogelijk om alleen de achterklep te openen met de afstandsbediening.
En zijn er wel allemaal kleine opbergvakjes, onder de radio, onder de stoelen en in de deuren, een lekker groot vak is er niet, alleen het dashboardkastje maar dat is ook niet super. Achter is er behalve een vakje in de deur geen opbergruimte.
08-01-2007
Geen problemen. Alleen trilt de binnenspiegel soms. Maar daar ga ik niet speciaal voor terug. Olieverbruik is niet meetbaar, peilstok staat nog op zelfde waarde.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.