Mercedes-Benz B 160 BlueEFFICIENCY (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | B 160 BlueEFFICIENCY |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 18 km |
KM-stand laatst | 66.000 km |
De MB 160 BE als opvolger Honda Jazz
- 500 km
In april 2009 na vele jaren Citroen C5 doelbewust kleiner en zuiniger gaan rijden. Keuze viel op de toen net vernieuwde Honda Jazz. Om kort te gaan: dit avontuur is mij slecht bevallen. Zie mijn uitgebreide review van deze auto. Op zoek naar een vervanger diverse auto's overwogen. De MB B had ik een aantal jaren geleden ook al op de korrel. Toen niet gedaan omdat de auto indien opgetuigd met normale accessoires als airco, cruise control en comfort stoelen heel erg duur werd. Nu is de MB als uitlopend model aantrekkelijk geprijsd en voorzien van tal van extra's. Alleen het optiepakket en een originele MB cruise control toegevoegd, welke ik met E 270 ex BTW erg betaalbaar vond. De auto is in feite niet heel veel duurder dan de Jazz Elegance.
Toch voelde ik deze keuze een beetje als een gok: de testen van autojournalisten en gebruikersreviews waren op z'n gunstigst geschreven als 'kan er mee door, maar houdt niet over.' Met name de basismotor (net geen 1500cc) werd door Duitse auteurs afgekraakt als een onder de maat presterend traag geval.
Welnu, om daar mee te beginnen, daar ben ik het niet mee eens. Alhoewel de 1.4 van de Jazz op papier sneller moet zijn, is dat niet wat je beleeft en de motor van de MB B vind ik levendig overkomen. Misschien dat inhalen op de snelweg wat sneller zou kunnen, maar ik vind het een prima motor. Voorzover je dat na 500km kunt zeggen.
Het benzineverbruik, daarover rapporteer ik een volgende keer, maar het zal zeker meer zijn dan van de Jazz. Dat was ook tevoren in de afwegingen meegenomen.
Welke ervaringen kan ik nu wel al melden?
-algehele ervaring van comfort: duidelijk beter dan van de Jazz
-premium materiaalgebruik
-uitstekende zit (na wat zoeken en stellen)
-overzichtelijker (Bijvoorbeeld bij achteruit inparkeren) dan de Jazz
-prettig geveerd (Mijn grootste minpunt in de beoordeling van de Jazz)
-stuurt met wat minder gevoel dan veel andere auto's, maar het went snel en dan is de auto strak door bochten te sturen
-prima doseerbare remmen (die van de Jazz kunnen vreemd doen)
-veel ruimte voor zowel passagiers als bagage
Nu vier dagen met plezier gereden. Later deze week naar de Eifel en neem daarbij flink stuk Autobahn. Ben benieuwd. Wordt vervolgd.
Wat meer indrukken
- 1.250 km
Inmiddels 1250km gereden met de B.
Even terug geweest naar garage voor uitlijnen portier. Eerste keer dat ik zoiets bij een nieuwe auto meemaak, maar het was toch goed zichtbaar dat daar wat aan gebeuren moest. (jammer alleen dat niemand in de fabriek of bij de dealer het eerder had gezien) Snel en prettig opgelost door dealer Stern te Nieuwegein. Met lunch in de bedrijfskantine neergezet en drie kwartier later stond de auto weer klaar.
Inmiddels 2x getankt en het verbruik staat nu gemiddeld op 7,7 ltr/100 (berekend via brandstofmodule van deze website, dus niet via boordcomputer). Met mijn vorige auto (de Honda Jazz 1.4) kwam ik na enige tijd op rond de 6,2 uit. Ik verwacht toch nog wel wat verbetering, omdat de B nog niet ingereden is. Tijdens het inrijden hanteer ik een mix van de ene keer vlot rijden en de andere keer volgens de opschakelindicator (zuinig rijden). Ik gebruik zoveel mogelijk de cruise-control (origineel MB, achteraf ingebouwd).
Start/Stop-systeem: werkt goed, went snel. Als het inderdaad door gaat dat ook in Nederland (net als in Duitsland) de verkeerslichten van rood eerst op oranje en dan pas groen gaan (was vandaag in het nieuws), is dat voor auto's met dit soort systemen nog beter. Nu gebruik je het niet als je de eerste in de rij bent, maar met 'eerst oranje' zou dit goed mogelijk zijn.
Ruimte: de B is prettig ruim. Niet alleen voor de inzittenden (ook achterin), maar er is ook veel ruimte voor bagage. De vloer van de kofferbak heeft twee standen en dat is in de praktijk erg handig. De afdekking van de bagageruimte (rollo) is snel uitgenomen en je kunt deze dan onder de deksel samen met nog andere losse dingen gemakkelijk kwijt. Met de bodem in de bovenste stand en de achterbanken plat (gaat zeer gemakkelijk) heb je een perfect vlakke laadruimte.
Comfort: prima. Het is wel erg wennen aan de hendel van de richtingaanwijzer/ruitenwisser. Deze zit erg ver naar beneden (ongeveer op 7 uur) en dat is vreemd, want iedereen leert om te sturen met de handen op 10-voor-2. De halfautomatische airco doet het goed, maar vindt het ook bij warm weer regelmatig nodig om bij het wegrijden eerst even echt warme lucht naar binnen te blazen. Met een thermostaat kun je geen discussie voeren...
Vering: wat een verbetering t.o.v. de Jazz! Maar daarvoor heb ik jaren Citroen (Xantia en C5 model 1 en 2) gereden en tja, daarmee is het natuurlijk weer geen vergelijk. Maar goed, t.o.v. de Jazz is dit voor mij een echte verademing.
De armsteunen in de portieren zijn wat hard en zitten niet helemaal op de juiste plaats voor mensen van mijn lengte (192cm) en ook de middenarmsteun zou eigenlijk hoger ingesteld moeten kunnen worden.
Autotelefoon: deze uitvoering (125jr) heeft o.a. een handsfree car-kit, welke prima werkt met mijn iPhone. Ook het adressenboek werd goed ingelezen. Verstaanbaarheid is prima.
Navigatie: ik heb geen ingebouwde navigatie (nog steeds absurd duur bij MB), maar de iPhone heeft een Navigon-app. Je kunt de iPhone prima in het zicht neerzetten (horizontaal) voor de toerenteller. Die zie je dan niet meer, maar da's geen punt.
Hoge zit: is even wennen, maar erg prettig. Hoop dat Mercedes zo verstandig is dit aan te houden in de nieuwe B die dit najaar komt.
Materialen: stof van stoelen en portieren (zwart), alsmede het kunststof van dashboard en portieren is erg gevoelig voor vegen. Dit was trouwens ook in de Jazz het geval. Gaat er ook wel weer af, maar toch zit je snel in een auto vol met dit soort ontsierende vegen.
Rijden: deze 1500 motor vind ik prima. O.K., boven de 120 is de fut er uit en even snel gassen en inhalen is er niet bij, maar op de Autobahn is het gewoon heerlijk rijden en heb je geen idee dat je 150 rijdt, zo stabiel en zeker als dat gaat.
De motor komt in heuvelachtig terrein (wij rijden regelmatig in de Eifel) wel wat tekort en je moet heuveltje op dan ook toeren maken en flink in de versnellingen doortrekken. Wat dat betreft geen verbetering t.a.v. de Jazz, die hier ook last van had.
Ik heb destijds een proefrit gemaakt in een B met sportonderstel en 17" banden (lage 'wangen'). Dat vond ik niet prettig rijden. Deze uitvoering heeft wel mooie alu velgen, maar 'gewone' banden en het voelt prima.
Snelheidsmeter: de Jazz was rijkelijk optimistisch en als de teller bijna op 130 stond, reed je in werkelijkheid net 120. Dat had dus ook gevolgen voor de brandstofverbruiksmeting van de boordcomputer. De B lijkt -volgens de GPS van het navigatiesysteem- meer reële snelheden weer te geven. Bij 120 misschien 1km te optimistisch.
Tot op heden erg content met mijn eerste MB.
Na weer een paar tankbeurten of in geval van bijzonderheden zal ik een update plaatsen.
Hoe beviel de B in de vakantie?
- 6.000 km
Goed! Tien dagen wezen kamperen in de Drome (F), wat voor ons een rit is van bijna 1100km enkele reis. Dit zowel op de heen- als terugweg in een ruk gereden.
De ervaringen:
-Verbruik: het gemiddeld verbruik (sinds aankoop) staat nu op 7,5 ltr/100 of 1:13,3. Het laagst gerealiseerde verbruik betrof een lang snelwegtraject: 7 ltr/100 of 1:14,3. Dat had nog iets minder kunnen zijn als we niet twee fikse files hadden meegemaakt. Daarmee is dit niet een echt zuinige auto, maar dat had ik ook niet verwacht. Maar het wordt wel tijd dat Mercedes ook eens aansluit bij de huidige stand van techniek (heb ook gereden met de 1.2 van VW en die is en snel en zuinig);
-Comfort: prima stoelen voor de lange rit. Airco voldoet ook bij hoge buiten temperaturen van 34 graden. Armsteun in deur en midden-armsteun zitten voor mijn lengte te laag. Hoge zitpositie is in de praktijk erg prettig;
-Rijden: veercomfort is prettig. Vorig jaar nog 'schokkende ervaringen' meegemaakt met Honda Jazz op Belgische snelwegen, nu werd dit comfortabel gereden. Auto is wel wat windgevoelig en ook het sturen op de snelweg voelt wat 'vaag', wat overigens minder wordt naarmate de auto zwaarder beladen is. Motor is geen krachtpatser: deze B moet je gewoon relaxed rijden en soms -in bergachtig traject of bij inhalen- wat geduld hebben;
-Algemeen: auto biedt veel praktische laadruimte. Ondanks dat ik een 'thuisbrenger' in de onderste bagagebak heb liggen, is de laadruimte riant, zeker met de achterbank plat. Op een volle tank kun je met een beetje moeite 700km rijden en dat is een prettig bereik voor een benzinemotor.
Tot slot: deze B bevalt mij gewoon goed, geeft een prettig gevoel. Nu nog proberen om op de lange termijn het benzineverbruik wat omlaag te krijgen. Zal moeilijk worden, omdat er veel korte trajecten gereden worden.
Nog een paar gebruikservaringen
- 9.000 km
In het dagelijks gebruik loop ik tegen de volgende dingen aan:
-Radio: volgens mij is dit een digitale radio. Heel mooi systeem, dat zonder dat je er wat voor moet doen alle beschikbare zenders toont. Waar je ook rijdt. Dus ga je de grens over, dan verschijnen de zenders van dat land in de display. Handig. Maar minder handig is dat de zenderafstemming (die per regio waar je rijdt op de frequentie met de beste ontvangst voor een bepaalde zender afstemt) niet perfect werkt. Als ik in Utrecht en Gelderland rijd, dan is het door de slechte schakeling net alsof een presentator zich verspreekt. Je hoort dan kort na elkaar hetzelfde woord. En dat vaak, heel vaak. Is op te lossen door het kanaal tijdelijk 'vast' te zetten (via het menu van de radio), maar dat is natuurlijk niet echt de bedoeling. Nog iemand die deze ervaringen heeft? En is het oplosbaar?
-Zit en binnenspiegel: zoals eerder gemeld ben ik met 192cm aan de lange kant. De praktijk is dat er voor mij vrij veel van het zicht naar voren wegvalt door de positie van de binnenspiegel. Deze bevindt zich recht in mijn gezichtsveld en als ik bij het oversteken van een kruising even extra goed moet uitkijken, moet ik echt onder de spiegel door kijken. Als ik terugdenk aan eerdere auto's, dan heb ik dat nog niet eerder op deze manier meegemaakt. De spiegel heb ik al zover als mogelijk naar boven gedrukt, maar meer zit er niet in. De stoel laten zakken is natuurlijk ook een optie, maar ja, dat gaat weer ten kosten van mijn optimale zit.
-Mobiele telefoon: voor mijn iPhone een Brodit-setje gekocht. Degelijk product, dat zich probleemloos op het dashboard laat monteren. De voedingskabel van de iPhone (die naar een adapter in de 12V-plug in de console geleid wordt) is weg te drukken in de naden en het zachtere materiaal van het dashboard.
Verder nog steeds een fijne auto. Al mee naar Frankrijk en meerdere keren naar Duitsland geweest. Gewoon handig, ruim en comfortabel.
Gebruikservaringen
- 25.000 km
Auto heeft net eerste servicebeurt gehad.
Als bijzonderheden:
-Portier r.a.: rubber dat aansluit op A-stijl laat los. Oorzaak volgens garage: kleeft aan de A-stijl en bij openen portier wordt het dan er af getrokken. Oplossing: beetje talkpoeder op rubber. Zelf ook maar even andere rubbers op portieren gecontroleerd. Constateer dat er meer erg los zitten.
-ECO-systeem: gebruik ik zoveel mogelijk, maar heeft inmiddels een paar keer niet gewerkt. Geen oorzaak te vinden.
-Verbruik: steevast zo'n 7,7 ltr/100.
Volgende
- 66.000 km
De MB B160 is op 6 dec 2013 ingeruild voor een Toyota Prius PNP. Niet omdat de MB niet meer beviel, maar simpelweg omdat de Toyota heel veel voordeligr te rijden was vanwege (aflopende) voordelen voor ondernemers.
De MB heeft z'n werk prima gedaan. Wel vond ik het vreemd dat de achterremschijven voorjaar 2013 eigenlijk al vervangen moesten worden. Heb ik niet gedaan om deze kostenpost van €400 even voor me uit te schuiven. De auto was verder heel praktisch in het gebruik. Qua benzineverbuik bleef ik zo op 7,7 ltr/100 zitten. Een enkel lang traject bleek het mogelijk 6,9 te doen, maar dan moest je echt heel braaf rijden.
Ergonomisch had de auto een paar minpunten: de middenconsole gaf een onprettig drukpunt tegen de zijkant van mijn been (lange chauffeur) en de achteruitkijkspiegel zat heel onhandig midden in het blikveld naar voren, zodat je eigenlijk altijd om die spiegel heen moest kijken. Had denk ik ook te maken met mijn lengte. Maar ik denk dat de volgende berijder er een goede en plezierige auto aan heeft.
Ik heb de auto destijds als uitlopende model tegen een redelijke prijs kunnen kopen en de hoge zit en praktische ruimte spraken me toen erg aan. Het merk als zodanig heeft me niet veel meerwaarde geboden en ik vond de auto duur in de garage en de bijtelling (25%). Ook het computergestuurde onderhoudsinterval ben ik geen fan van en het voelde alsof je altijd weer eerder naar de garage moest dan eigenlijk nodig was. De keuze voor de Toyota Prius als opvolger is een puur economische geweest. Maar ook als dat geen punt van belang zou zijn, had ik niet bij MB geleven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.