Mercedes-Benz A 200 Elegance (2007)

autoreview

Mercedes-Benz A 200 Elegance (2007)

Signalement

UitvoeringA 200 Elegance
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf45.700 km
KM-stand laatst156.700 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe aanwinst

Na 7,5 jaar, naar volle tevredenheid, in een Ford Mondeo station gereden te hebben, is deze dan toch vervangen door een andere auto. Een donkerblauw metallic Mercedes Benz A-200 Elegance. Ik ben altijd al gecharmeerd geweest van dit model, maar ja, de prijzen voor een leuk aangekleed model lagen buiten ons bereik, en lenen voor een auto is niet ons ding. Maar nu was daar de kans.
Een A-200 dus. Volgens vele een ouwe l@llen auto of “geen echte Benz”, maar dat zal wel. Ik zal hier eerst mijn eerste indrukken uit de doeken doen en dan vervolgens regelmatig een update plaatsen. Ik zag deze auto op Marktplaats staan en heb toen gelijk gebeld voor een afspraak. De auto is, zeker voor een Mercedes, rijk uitgerust. Een volleder interieur, cruise controle met speedlimmiter, ingebouwde navigatie, gescheiden volautomatische temperatuur regeling, afneembare trekhaak, een lamellen schuifdak, regensensor, automatische verlichting, alle stoelen uitneembaar en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Na de koop moest ik ongeveer 3 uur naar huis rijden dus ik kon hem meteen goed uitproberen. Een kwiek karretje, zo’n 2 liter. Zeker in vergelijking met de 1.8 Mondeo. Maar mede door de stevige wind die er stond, vond ik hem wel wat nerveus. En daar is de Mondeo natuurlijk wel heel stabiel. Tijdens het optrekken hoor je een mooie donkere brom en eenmaal op snelheid is de motor mooi stil. Verder hoor ik bij de B-stijl enig windgeruis. De zitpositie vind ik echt geweldig, mede dank zij het zitcomfort pakket en het in lengte en hoogte verstelbaar stuurwiel. De armsteun en versnellingspook zit perfect onder handbereik. Nu heb ik waarschijnlijk ook een zeer gemiddeld postuur en kan ik in de meeste auto’s wel een goede positie vinden.
De ruimte in de auto is echt verbluffend voor zulke compacte buitenafmetingen. Met de voorstoel in goede positie kan mijn dochter achter mij bijna haar benen strekken. De kofferbak is niet onaardig, niet diep maar wel hoog. Verder is er wel weinig aflegruimte in de auto, dus ik moet nog wel even bekijken waar ik alle spullen laat. Opzij en naar achteren is de auto heel overzichtelijk maar de neus is totaal niet te zien. Hebben meer moderne auto’s mee te maken. De auto is wel heel breed, volgens mij nog iets breder dan mijn vorige Mondeo. Een eerste waardering is nog niet heel representatief en voor betrouwbaar zet ik hem maar eerst op gemiddeld, mede door nogal wat berichten op internet over haperende en lekkende lamellen daken. Kosten is ook nog een beetje vroeg om wat te roepen, dus ook maar eerst gemiddeld. Wat verbruik betrefd denk ik dat deze ongeveer hetzelfde verbruikt als de Ford.

Wat meer kilimeters ervaring.

We, mijn vrouw en ik, hebben nu wat meer kilometers ervaring. We kunnen nu wat meer vertellen over de plussen en minnen van de auto. Allereerst ben ik blij met de beslissing om voor een 2-liter te zijn gegaan. Heerlijk potent en soepel karretje word het met deze motor. Het verbruik van de eerste volle tank was 1:10,9 met uitsluitend stadsverkeer en korte stukjes. Nou ja, niet schokkend. Maar laatst een langer stuk gereden met louter snelweg en binnenwegen met de legaal geldende snelheid (GPS}. Verbruik toen, 1 : 14,95. Niet verkeerd voor een hoge auto. Boordcomputer vermeld hier dan 1 : 15.15.
Wat vooral opvalt is inderdaad de ruimte. Laatst een weekje weg geweest met bagage voor 7 personen en 5 personen in de auto. Meer dan voldoende been- en bagageruimte. Alleen de hoofdruimte is wat minder, maar dat komt door het Lamellendak. Zitpositie is echt heerlijk, geluid van de stereo is echt goed. Ik begrijp nu wel wat ze bedoelen met wat gevoelloze besturing. In vergelijking met de Ford voelt deze inderdaad wat kunstmatig. Voor mij niet echt storend. Wel is deze auto wat zenuwachtig met stevige wind en op hobbelige straten en verkeersdrempels. Dit is natuurlijk te wijten aan de hoge en korte carrosserie en de stuggere vering.
Vandaag voor het eerst een fikse regenbui gehad, en de keuze voor een regensensor zou ik persoonlijk niet maken, maar liever een variabele interval. Verder is het een ergonomisch zeer doordachte auto. Alles is te bereiken zonder ook maar een cm uit de leuning te komen en alles is zeer goed af te lezen. Aan de buitenkant blijft de korte neus nog wel even wennen.
Tot nu toe een lekker rijdende, ruime compacte auto. Word vervolgd.

A.P.K. en onderhoud

  • 47.800 km

De auto moest gekeurd worden. Ik heb deze particulier gekocht dus dat zat er bij aanschaf niet bij in. Ik heb de auto niet naar een MB dealer gebracht maar naar een MB specialist. Een vrij kleine garage met een paar man personeel. In overleg met de monteur heeft hij de filters (olie en lucht) eruit gehaald en aan de hand van de vervuiling besloten een kleine beurt te geven. Wat er aan scheelde, remblokken voor minimaal, auto uitgelijnd, ruitenwissers, interieurfilter was echt vuil en banden achter zijn 2,5 mm.
Verder is de auto in prima conditie volgens de monteur.EUR 582,- lichter en mijn vrouw helemaal gerustgesteld. Die was altijd nog een beetje wantrouwend over de particuliere aankoop. Goedkoop is het misschien niet, maar schokkend ook niet, en hij kan er weer 2 jaar tegenaan.

De auto bevalt steeds beter. Je ziet steeds meer dingen waar echt over nagedacht is. Automatische omschakeling van de verlichting van het display (als je onder een brug door rijd bijvoorbeeld) en echt elk knopje is verlicht, ook op het stuur en de deur. Bij het ontgrendelen van de auto gaat overal het interieurverlichting branden, voor en achter en ook bij de voeten. Bij het vergrendelen gaat eerst de verlichting achter uit en 5 sec. later voor. Elke zitplaats heeft zelfs een eigen leeslampje, of het knopje rest op de klima, die ervoor zorgt dat als de motor uit is, de restwarmte ervan tot een half uur lang het interieur verwarmt. Nooit verwacht dat gimmicks nog zo leuk waren.

Waar ik al wel bang voor was zijn de reacties van vrienden en kennissen. Ik zei het de eerste dag al tegen mijn vrouw, "we zullen onze keus elke keer moeten verdedigen¨. Reacties als ¨Toe maar, een Mercedes¨ of ¨Zo, waar doe je het van¨. Maar als ik een tweedehands VW Golf had gekocht met hetzelfde uitrustingsniveau, was ik misschien wel meer geld kwijt geweest, maar dan had niemand wat gezegd. Maar goed, we zullen er aan moeten wennen. Verdere ervaringen volgen

Lange vakantierit

  • 53.200 km

Wij zijn met onze nieuwe aanwinst op vakantie geweest. Zoals jullie in de review van de vorige auto hebben kunnen lezen, gaan wij altijd met het gezin kamperen met de tent. In de vorige auto, een Ford Mondeo, kon de kampeeruitrusting er net allemaal in (en op), maar in deze gaat dat natuurlijk niet meer. Wij hebben dus nu een bagage aanhanger gekocht, voor de geïnteresseerde een Ansems GT500 met een totaal gewicht van max. 500 kg.
Op naar Spanje dit keer. Op de heenweg een kleine omweg gemaakt om in Frankrijk aan de Middellandse zeekust 14 juli te vieren in een klein dorp. Op dit soort afstanden rijden wij meestal in twee keer. Op de terugweg hebben we ook een omweg gemaakt door de streek Roussillon, en ook nu weer in twee keer naar huis. Wij hebben deze vakantie in totaal 3600 km gereden. Geheel probleemloos.
Het verbruik was overall 7.5l/100km, ruim 1:13 dus, wat ik heel netjes vind met een aanhanger erachter. In Duitsland, Luxemburg en Spanje heb ik tussen de 100 en 110 km/hr (90km/hr vind ik echt te weinig) gereden en in Frankrijk 120 km/hr volgens de navi. Olieverbruik is zo goed als niets voor zover je dat aan de peilstok kunt zien.
De 2 liter motor presteert zeer goed en om met de rest van het verkeer mee te komen is het helemaal niet nodig om boven de 3000 omw/min te komen, met als kleine beloning een heerlijke sportieve brom bij het gas geven in de lagere toeren. Eenmaal op snelheid is de motor nauwelijks te horen. Met de remmen had ik af en toe het idee dat het allemaal wat minimaal is, maar dat is natuurlijk ook de schuld van de ongeremde aanhanger. Solo valt het allemaal wel mee.
Het comfort op de lange afstand is uitstekend, mede dank zij een zeer goed werkende climate controle en de heerlijke comfortstoelen. De instap is behoorlijk hoog, zelfs mensen die uit een ander merk ruimteauto stappen merken dat op. Dat heeft natuurlijk te maken met de dubbele bodem, want als je eenmaal zit, zit je net als in een gewone auto. Als de auto in de zon gestaan heeft is zelfs de lichte leren bekleding behoorlijk heet aan de b*llen. Maar na het starten heeft de climate controle de binnentemperatuur snel weer op de ingestelde 23gr. bij een buitentemperatuur van 30+.
De werking van de cruise controle is heel goed. Zo'n apart stengeltje aan de stuurkolom is even wennen, want vooral aan het begin wil je nog wel eens richting aan geven met dat stengeltje i.p.v. de dikkere handle daar vlak onder.
Op de terugweg gaf de boordcomputer keurig aan dat het linker remlicht defect was, (voor het wegrijden nog wel gecontroleerd en het werkte) dus deze heb ik thuis inclusief de rechter remlicht vervangen. Dat is overigens zeer eenvoudig te doen.
Al met al zijn wij zeer tevreden over de auto en na deze reis heeft mijn vrouw nog meer vertrouwen in deze marktplaats aankoop. Na deze warme duurproef zullen wij eind van het jaar op wintersport nog een keer een koude duurproef gaan doen. Daar zal ik de ervaringen t.z.t. ook weer hier vermelden.
Heeft hier iemand nog goede ervaringen met bepaalde merken autobanden (195/55-16), want die van mij zijn eind van het jaar toch wel aan vervanging toe. Er liggen nu Bridgestones ER300 Turanza's onder maar wat geluid betreft kan het volgens mij wel wat minder. Vooral op ruw asfalt.
Wordt vervolgd.

Koude marathon

  • 57.980 km

Hier weer een update van de review van mijn huidige auto. Na de zomervakantie is de wintervakantie achter de rug. Een wintersport in Oostenrijk. Tja, hoe zullen we alle spullen nu meenemen in deze auto. Hiervoor heb ik op Ebay Duitsland een aluminium allesdragerset gekocht met de vaste punten op het het dak. Het is even prutsen maar het past allemaal. De dakkoffer die ik met de vorige auto altijd 's zomer meenam, gaat met deze auto voor de wintersport op het dak. In overleg met een bevriend gezin, heb ik alle 8 skisets meegenomen, en in ruil wilden zij dan eventueel wat bagage meenemen wat bij ons niet paste. Maar wat blijft verbazen is de ruimte. Alle 4 grote wintersport tassen, skischoenen, snowboots en alle andere losse troep past er gewoon in. En ja, ik kon gewoon door de achteruitkijk spiegel naar achteren kijken. Op de heenweg vertrokken met een zeer harde wind, en dat voel je. Een hoge korte auto en nog een grote skikoffer op dak. Na een testrit op hogere snelheid, kwam ik er wel achter dat met de koffer op dak er extra windgeruis bijkwam bij het lamellen schuifdak. Door over de naden van de eerste twee lamellen tape te plakken was het weer weg. Het lijkt misschien een beetje onprofessioneel, maar dat lamellen schuifdak zou bij nieuwe aanschaf niet mijn keus zijn geweest. Het zit er nu eenmeel op. Op de terugweg was het allemaal rustig, zowel het weer als op onze route. Ik heb grotendeels op de cruiscontrole 135 km/hr gereden, wat in werkelijkheid neerkomt om 127/128 km/hr op de gps. Hierbij is het verbruik 1:12.8 over de hele rit. Niet slecht, maar ook zeker geen zuinigheidswonder. Maar daar koop ik deze auto niet voor. Verder is het comfort gewoon goed. Radio ontvangst is zeer goed, climate controle is zeer goed, en de lederen comfortstoelen zijn fantastisch. Hoe de auto het onder extreme kou doet, weet ik niet, want echt koud hebben we het niet gehad.
Wat mij minder bevalt aan de auto is zoals gezegt het lamellen schuifdak. (plafondhoogte word minder, onder sommige omstandigheden windgeruis.)
De auto is bij zijwind toch wat onrustig, en ik had toch liever een regelbare interval op de ruitenwisser dan een regensensor.
Verder bevalt de auto nog steeds heel goed.
Er is nog één storing aan de auto, nl. ongeveer 1 keer per maand krijg ik een melding dat de lichtsensor defect is. Voor mijn koplampen maakt het niet uit, want die heb ik zodanig ingesteld dat die altijd branden, maar het display van de radio/navigatie wordt dan niet meer automatich gedimd als je bv. een tunnel inrijd. Maar na de volgende keer starten is de storing weer weg. Als het daar bij blijft vind ik het prima zo.
Op naar de volgende ervaring.

Nog steeds goed

  • 64.700 km

De zomervakantie zit er weer op, en dit keer zijn we naar Frankrijk geweest. Vlak voor de vakantie nog een onderhoudsbeurt laten doen en een aircocheck. Toch weer ruim EUR 550,- kwijt, maar ja nieuwe filters, bougies, vloeistoffen en de airco nagekeken en opnieuw afgevuld. Geeft een goed gevoel en alles functioneert prima.
Auto bevalt nog steeds heel erg goed. Alles doet het zoals het zou moeten. Op dat vlak niets nieuws.
Een maand geleden moest ik voor mijn werk even naar Utrecht (vanuit het oosten van het land), en kreeg een Mercedes A150 classic mee van een jaar ouder. Dit was een echt instapmodel. Dat is echt een stap terug, en dan bedoel ik niet eens de motor. Die voldeed eigenlijk boven verwachting. Zeker voor het vlakke Nederland. Nee, het comfort is echt veel minder. Geen CC, standaard stoelen, geen armsteun, enz. Misschien niet noodzakelijk, maar ik heb wel in de gaten dat je erg kunt wennen aan die comfortverhogende zaken.
Wat me wel opviel is dat het 1.5 motortje rustiger liep dan de 2.0 die ik heb. De 2.0 bromt (klinkt sportiever) bij het optrekken, maar eenmaal bij constante snelheid is er niet zoveel verschil.
Nog even voor de statistieken, het gemiddelde verbruik tijdens de hele vakantierit (+/-3000km), is 7,5 ltr/100km. En dat is de heen en terugreis van 1100 km met aanhanger. Valt mij in ieder geval heel erg mee. Olieverbruik is niet meetbaar.
De waardering laat ik vooralsnog staan zoals het nu is. Alles op 5 sterren zetten is m.i.niet reëel,

Tijd voor een update

  • 78.000 km

De tellerstand loopt weer gestaag op, dus is het tijd voor een update over deze auto.
We hebben in de winter weer een uitstapje gemaakt naar Oostenrijk. Net als de vorige keer de skibox op het dak en 8 paar ski's erin. Alle tassen en schoenen achterin de "kleine" A-klasse. Mijn vrouw is elke keer weer zenuwachtig of alles erin past, maar het verbaasd ons elke keer weer. Heenreis verliep probleemloos, terugweg zeer veel sneeuw gehad onderweg. Eén keer greep het ESP in toen ik iets te enthousiast een bocht inging, maar dit werd zo snel hersteld door het ESP, daar kan ik niet tegen reageren. Ook dat werkt dus.
Verbruik tijdens deze vakantie was ongeveer 1 op 12,5.
In het voorjaar heb ik een omvangrijke doe het zelf klus gedaan, en hierbij waardeer je het Easy-vario plus systeem. Achterbank eruit, Passagiers stoel eruit, en balken van 2,70 meter schuif je er zo in.
Maar halverwege de klus is er toch een defect naar voren gekomen, helaas. Ik kan de leuning van het 2/3 gedeelte niet meer plat leggen. De ontgrendel knop doet niets meer, en de leuning blijft onwrikbaar overeind staan. Na wat googlen blijkt dit wel bij meer Mercedesen voor te komen. Ergens binnen de leuning is een stangetje losgeschoten/gebroken. Maar om daar bij te komen moet eigenlijk de leuning eruit. Maar om de leuning eruit te halen moet deze eerst plat.......Juist ja. Als ik eens wat meer tijd heb.....De auto rijd er niet minder om, lastig is het wel.
Deze zomer met de hele kampeeruitrusting richting Het meer van Bolsena (100 km boven Rome). Ongeveer 1550 km via de Fernpass en de Brennerpas. Gedurende de hele vakantie 4000 km gereden, en geen enkel probleem gehad. De secundaire wegen in de streek Lazio zijn daar echt heel slecht. Af en toe slalommen om de gaten te ontwijken. In dit soort omstandigheden schiet het veercomfort wel wat te kort, maar dat zal voor een groot deel van de auto's gelden, vrees ik. Clima control deed zijn werk zeer goed bij temperaturen van 36 a 37 graden. Verbruik over de hele vakantie ongeveer 1 op 13 a 13.5 (inclusief aanhanger van 500 kg op de heen en terugreis) Ik heb gedurende de heen en terugreis 120 km/hr op de teller aangehouden wat neerkomt op 114 op de gps. Olieverbruik over 4000 km is ongeveer 2 mm op de peilstok. Als er tussen min. en max. 10 mm zit, kan ik zonder bijvullen ongeveer 20.000 km rijden. Lijkt mij gezond genoeg.
Ik ben nog steeds zeer tevreden over de auto
Kort voor het schrijven van dit stukje doet het slot aan de passagierszijde moeilijk. Bij het dicht gaan lijkt het wel een mitrailleur. Moet ik ook nog even naar kijken. Het service D melding in het dashboard brand ook al een tijdje, dus ik zal eens een afspraak maken, maar veel bijzonders verwacht ik niet. Ik hou jullie op de hoogte.

Kleine update.

  • 86.500 km

We zijn inmiddels al weer wat kilometers verder, dus tijd voor een tussenstand. Wegens tijdgebrek zelf niet aan de defecte achterleuning toegekomen. Tijdens een beurt bij de garage maar gezegd dat zij dat maar moesten oplossen. Nadat de
auto klaar was gaven ze wel toe dat het een tijdrovend karweitje was. onderdeel was ongeveer EUR 100,-. De garage rekening bedroeg ongeveer EUR 600,- incl. een service D. Autorijden kost geld, dat blijkt maar weer. Maar goed, we kunnen
er weer een jaar tegenaan.......of toch niet. Als de dagen wat kouder zijn krijg ik af en toe een storing van het ESP. De auto lijkt prima te rijden met deze storing, behalve dat de cruise control niet gebruikt kan worden en dat de auto
niet harder wil dan 120 km/hr (op de GPS). Motor even uit en weer starten en het is weer weg. Toch maar weer even op Google kijken. Lijkt ook wat vaker voor te komen bij MB. Het ligt hoogst waarschijnlijk aan de remlicht schakelaar.
Blijkt op internet een onderdeel van EUR 18,- te zijn. Even een 20 min. op de knieen om de schakelaar te vervangen, en sindsdien is de storing niet meer teruggekomen. Fingers crossed...
Nee, smetteloos is deze Benz niet, maar als het bij dit soort dingen blijft, kan ik er mee leven. Maar ik denk dat dit bij de gemiddelde Jappaner wel minder voorkomt. Verder rijd de auto meer dan verdienstelijk en ik laat de betrouwbaarheid voor wat het is. De auto laat mij tot nu toe niet staan. Om nog even te reageren op de laatste post, Het verbruik is inderdaad netjes te noemen, en is in de praktijk bijna net zo zuinig als de A150. Op het werk hebben wij een A150, en daar rij ik niet zuiniger mee. In Stadsverkeer zal de A200 misschien wel meer verbruiken. Als er weer iets te melden is, update ik dat hier.

Verkocht!

  • 156.700 km

De auto is verkocht. Na bijna 8 jaar in ons bezit heb ik deze auto ingeruild voor een Mazda CX3 uit 2017. We gaan er dus 10 jaar op vooruit.
Technisch was er geen enkele reden om de auto weg te doen. Alles werkte nog zoals het moet. Cosmetisch ging het allemaal een beetje achteruit. Nu ben ik niet een poetser, maar als techneut heb ik nooit bezuinigd op het onderhoud.
Wat was dan de reden dat de auto nu verkocht is?
Omdat het kan, maar er zaten kosten aan te komen. De zomer en winterbanden waren aan vervanging toe, en er zat een uitgebreide grote beurt aan te komen. Stop je dit geld in de huidige auto of doe je het bij een nieuwe. Dat laatste hebben we dus gedaan. Plus dat ik nu wel wil overstappen op een automaat.
Conclusie:
Absoluut een betrouwbare auto. Hij heeft ons door heel Europa gebracht en heeft ons nooit laten staan. Geen onverwachte garagebezoeken of vage elektronica storingen. Zelfs onze kinderen hebben in deze auto leren rijden.
De volgende eigenaar heeft hier een prima auto aan.

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz A-klasse

Lease'm
Mercedes-Benz A 180 Business Solution
€ 679
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.