Mercedes-Benz A 200 Elegance (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A 200 Elegance |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 19.950 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De auto vervangt de Peugeot 206 CC 2.0 Roland Garros waarmee op het laatst toch we veel problemen waren. We zochten een wat serieuzere auto, met meer ruimte, maar wel met enig luxe. Mijn vrouw (want die rijdt er in) vond de MB A-klasse altijd al leuk en bij haar passen (ze is zelf niet zo heel groot).
Na enig zoekwerk vonden wij deze auto bij (toenmalig) Van Kooij in Ede. De auto was weinig gebruikt en zal er topgaaf uit. 2-liter motor met 140 PK, lederen bekleding met stoelverwarming, groot open lamellendak, prima audio-installatie en carkit zijn de meest opvallende opties. De switch van een cabrio naar deze auto werd zo iets minder groot. De nieuwprijs van de auto moet over de 42k zijn geweest, dus we waren blij met dit gebruikte exemplaar voor een goede prijs. Een navigatiesysteem zit er niet op en is overbodig daar we alleen kleine ritten met deze auto maken. Toch waren we blij verrast toen we bij aflevering een TomTom meekregen.
De auto rijdt prima, al moet je het scherpere bochtenwerk met beleid doen. Hij helt toch nog een beetje over en je zit enigszins op de bok. Verkeersdrempels voel je goed, temeer daar je boven de voorwielen zit en de auto uiteraard een wat korte wielbasis heeft. De motor is prima voor deze auto; we hebben eerst de A170 geprobeerd, maar die vonden we toch net wat te licht voor de auto. Het windgeruis valt erg mee tot 140 km/h, daarna merk je dat de hoge koets nogal wat wind te verduren krijgt. Ook is hij wat (zij)windgevoelig.
De ruimte in de auto is geweldig. Hoe MB zoveel ruimte binnen deze afmetingen heeft weten te krijgen is echt een raadsel. Vier volwassenen zitten echt uitstekend en een vijfde kan er ook prima bij (al word het dan wat smal). De kofferruimte is ook prima en erg variabel (de vloer is in hoogte verstelbaar, de achterbank kan om, evenals de bijrijdersstoel). Lange voorwerpen kunnen zo makkelijk mee en, gezien de hoogte, is er ook ruimte voor hoge, grote dozen. We hebben twee huiskamerstoeltjes met deze auto kunnen ophalen.
De afwerking van de auto is boven enige twijfel verheven. De auto is en voelt als een MB en er is geen piepje of kraakje te bekennen. De materialen zijn erg moei en alles sluit keurig netjes aan. De kwaliteitsbeleving is top.
De bediening van de auto was even wennen, maar is eigenlijk wel logisch. MB gooit alle functionaliteit op één stuurhendel, dus dat is even puzzelen. De boordcomputer is wat omslachtig, door de verschillende submenu’s, maar na enige gewenning is daar prima mee te leven. De audio is kinderlijk eenvoudig en heeft een goede klank. Het dak kan op kiepstand of op elke gewenste lengte-opening vast blijven staan.
Al met al zijn we echt heel blij met deze auto en zijn we niet van plan er snel afscheid van te nemen. We zullen de review regelmatig bijwerken.
Update 32000 km:
Auto heeft grote beurt gehad. Geen bijzonderheden, anders dan interieurfilter vervangen. Totaalprijs: 327 euro, hetgeen realistisch genoemd mag worden.
PROBLEMEN
Geen.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz A-klasse
Uitgelicht aanbod
Lees ook

De Mercedes A200 Turbo was een echte binnenvetter

Peugeot 1007 - Lancia Musa - Mercedes-Benz A-klasse - Test

Test: Mercedes-Benz A-klasse (2004)

Enorme verschillen in laadtarieven per gemeente

Ford Mustang ook (bijna) klaar voor Le Mans
