Mercedes-Benz A 180 CDI Avantgarde (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A 180 CDI Avantgarde |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 156.000 km |
- 89.000 km
Mijn vriendin kreeg ivm een nieuwe baan eind 2007 recht op een leaseauto.
Ze kwam na een lang wikken en wegen uit bij de Mercedes A klasse. In de zoektocht waren onder meer de BMW 1 serie, de Toyota Auris en de Seat Leon gepasseerd. Ze viel voor de kwaliteitsbeleving van de A klasse, de hoge zit en de bescheiden buitenmaten. Ze wilde geen 'serieuze mensenauto', toen ik vertelde dat ze voor dat geld ook een mooie avensis of skoda octavia combi kon aanschaffen.
Hoewel ik best een Mercedes fan ben (was eigenlijk steeds meer), vond ik de BMW 1 een betere keuze: uiterlijk, sneller en mooier, maar ja: het is haar auto!
Voor slechts 990,- kwam het avantgarde pakket erop, en voor nog wat geld het licht en zichtpakket, het stoelcomfortpakket en cruisecontrol erbij. Een officieel ingebouwd navigatiesysteem was veel te duur, het comand systeem kostte wel 4000 euro extra! Op een auto van 31.000 euro kaal is dat natuurlijk te gek. Na veel gedoe met de dealer kwam er (voor nog wel 700 euro) een garmin bij die op het dashbord staat en wel de telefoon koppelt (bluetooth) aan de audio. Later was die functie al snel kapot.
De extra bestelde 12 volt aansluiting in de kofferbak was de dealer vergeten, net als de wegval typeaanduiding. Die is later bij de eerste beurt weggehaald.
Dealerservice
Sowieso is de dealer geen aanrader. Ze communiceren niet erg prettig en een aantal klachten zijn ontstaan na de eerste beurt (fluitende geluiden rondom de voorruit, geratel in de motor bij stationair draaien). Die klachten zijn ook nooit opgelost. Na de eerste beurt was ook opeens de radio kapot. Die is onder garantie vervangen, maar dat is natuurlijk wel vreemd voor een nieuwe, dure auto.
Verbruik
Qua verbruik is de auto wel goed: zeker in de zomer en bij rustig rijden (onder de 2100 toeren is daarbij essentieel) kan je rondom de 5,5 liter per 100 km uitkomen. Actieradius is dan ook geweldig, altijd rond de 850 a 900 km per tank. Op vakantie met lange ritten met warme motor nog meer natuurlijk.
Comfort
De auto is niet erg comfortabel vinden we. Een redelijk korte wielbasis gekoppeld aan redelijk stevige vering en demping maakt de auto straf op de drempels. Sowieso raak je snel met de onderkant van de auto de drempels of verhogingen.
De cruise control is wel fijn te bedienen en de zit (mede dankzij de ruim verstelbare stoelen uit het comfortpakket) is hoog maar niet te truttig.
einde leasetermijn
- 156.000 km
De tijd vliegt en de kilometers ook. De A klasse gaat bijna alweer uit de lease en mocht van leaseplan ook geen C beurt meer krijgen, hoewel er weer een lange lijst van te verhelpen mankementen door de dealer was opgesteld. O.a. de kettingspanner en alle riemen ivm geratel van de motor, die echt zeer luidruchtig is.
Duur onderhoud
Begin 2011 bij de 125.000 km beurt zijn beide voorveren vervangen (gebroken), een deel van het aircosysteem (dacht blower, compressor en radiator) en alweer remblokken en schijven (al de 3e keer). Op mijn vraag wat de rekening nu zou bedragen voor deze beurt als ik de auto prive zou rijden: "1850 euro meneer" ...oeps. Dat voor een auto van 34000 euro en nog geen 3 jaar oud!
Ervaringen
Deze zomer heeft de A ons verder 4000 km met vakantie veilig en zonder problemen vervoerd naar Kroatië en in een ruk (2 keer tanken) terug van Zagreb naar NL. Het verbruik is redelijk (in de zomer rond de 900 km per tank, in de winter 850) en de wegligging is prima. De versnellingsbak is plezierig: schakelt fijn en de 6 drukt de toeren op snelwegtempo (onbegrijpelijk dat andere merken nog zo weinig met een 6 bak werken).
Niet overgenomen
De leasemaatschappij wilde 11.500 euro voor de auto hebben bij overname privé. Niet gedaan, nav onderhoud, dealerervaringen en omdat de kilometers vooral met de nieuwe leaseauto zullen worden gemaakt en dan diesel prive niet rendabel is.
Opvolger?
De zoektocht naar een nieuwe leaseauto is dan ook begonnen met de ervaringen van de A klasse: op zoek naar meer comfort (langere wielbasis en betere veringen en demping), meer ruimte (ivm komst kindje) en andere dealer.
De serieuze opties waren nu de skoda octavia combi (1.4 TSI, greentech elegance business) of toch een prius ivm de 14% bijtelling. De auris (te klein) de golf station (te duur) en de focus (interieur) zijn inmiddels afgevallen.
Uiteindelijk is de keuze gevallen op de Prius Wagon, die zowel de 14% bijtelling en de priustechniek combineert met de ruimte van een stationwagon en beter zicht naar achteren. In maart vanuit de folder besteld, eind juni proefritje gemaakt. Hij wordt begin augustus afgeleverd....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.