Mercedes-Benz A 150 Elegance (2005)

autoreview

Mercedes-Benz A 150 Elegance (2005)

Signalement

UitvoeringA 150 Elegance
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 68%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Onze oude vertrouwde A140 (bouwjaar 2000 en 70.000km op de teller) ingeruild voor het nieuwe model A150.
We kennen dus de kwalen maar ook de pluspunten van het oude model. Deze staan omschreven ook op deze site
En toegegeven Mercedes heeft zijn huiswerk gedaan!
De auto is duidelijk op een hoger nivo terecht gekomen.
De stoelen, het interieur, het weggedrag het is allemaal stappen vooruit gegaan. De prijs overigens ook.

De auto is keurig afgeleverd. Helaas niet helemaal foutloos.
Men heeft heel wat dagen lopen zoeken naar een metaalrammel(het geluid van een fietsbeldop aan een touwtje gebonden onder de auto). Deze kwam alleen voor bij buiten temperaturen van 20 graden en hoger. Uiteindelijke oorzaak; een los onderdeel in de gaspatroon van de airbag aan de passagiers kant.
Tevens een loszittende linker raamafdeklijst.
Alles is keurig opgelost.

De 1500cc motor is ruim voldoende. Geen strepentrekker maar gewoon doen wat ie moet doen. Trekkracht genoeg en zuiniger dan het vorige model A140. Verbruik is 1 op 15,07km. gemeten over 11250km.

De wegligging is prima in order, comfortabel en toch niet overhellen in de bochten. Het stuiteren van het oude model is niet meer aanwezig.

De remmen zijn goed en het ABS is duidelijk beter geworden.
Bij het oude model greep dit heel snel in mede doordat de voorwielen bij een dwarsrichel gingen stuiteren.Dit alles is verleden tijd.

Het interieur is ruimer geworden (zeker achterin) en de bedieningsknoppen zitten nu wel op de juiste plaats.Het rijgeluid is nog wel aanwezig maar met name de achterbanden zijn stukken stiller geworden. Wel is het windgeruis met name bij harde zijwind te veel aanwezig. Ik heb het idee dat dit komt door de enorme hoge kunststof afdeklijsten langs de A stijlen.

Nieuw is ook een boordcomputer. Het grappige is dat je toch meer op je verbruik gaat letten. Wij hebben voor 185 euro de optie licht en zicht pakket er bij besteld.
De boordcomputer geeft nu ook aan wanneer een lamp defect is en schakkelt zolang een alternatief in.(zoiets zou standaard moeten zijn)

Dan de bagageruimte. Deze is groter en beter toegankelijker.De hoedenplank is vervangen voor een soort van vlakke rolgordijn.Voordeel; neemt geen ruimte in als je hem er uit haalt, nadeel; je doet de klep dicht en denkt ’de roller moet nog dicht’. We hebben niet gekozen voor het easy plus pakket. Dan kan de achterbank en een voorstoel er uit. Maar wanneer je de elegance uitvoering hebt kan je ook een vlakke laadbodem krijgen door de verzonken bagagebodem omhoog te doen.

Aan de buitenkant zijn ook veranderingen. Niet zichtbaar maar wel voelbaar: geen kunststof voorschermen en achterklep meer. Deze zijn weer van metaal. Reden? geen idee.Het kunststof beviel ons wel. Het roest niet, is lichter en deukt niet in.Mercdes zal er wel een goede reden voor hebben gehad om het weer van metaal te maken.

De voormistlampen hebben nu een eigen plek in de bumper gekregen. Blijkbaar is dit ten gunste gekomen van de normale dimverlichting. Deze is met name in de breedte duidelijk beter dan zijn voorganger.

Echte missers in het ontwerp zijn we nog niet tegengekomen.
Wel jammer dat de boordcomputer niet de Nederlandse taal beheerst. Sommige Engelse uitdrukkingen moet je over nadenken. Het vreemde is dat de boordcomputer van de huidige Fiat panda wel Nederlandstalig is en zo hoort het ook te zijn.

Al met al is het A-tje een echte A geworden.
Maar alles heeft zijn prijs(kaartje).

Na aanleiding van een reaktie:
De kleur bronblauw in combi met beige is inderdaad volgens alle info niet verkijgbaar En toch hebben wij hem, met dank aan de dealer!

PROBLEMEN

Rammel in airbackcilinder (vervangen)
Loszittende raamlijst (vervangen)
Nogmaals raamlijst vervangen.
Resonantie in aandrijf lijn.(nooit gevonden)
Versnellingsbak defect. Is soms niet uit zijn versnelling te halen of wanneer in neutraal staat met koppeling in en je beweegt de pook gaat de auto rijden !! ondanks dat de koppeling is ingedrukt.
Binnen garantie gemeld buiten garantie pas gevonden zou toen 500 euro moeten betalen. Via rechtsbijstand de zaak geregeld.
ROEST niet te geloven drie jaar oud alle deuren aan het roesten. Dit is de druppel.
MB heeft wat uit te leggen.Na een goed overleg uiteindelijk tegen een zeer goede inruil een facelift gekocht.

3,5
  • Betrouwbaarheid
    2
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz A-klasse

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens