Mercedes-Benz 560 SEL (1987)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 560 SEL |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1987 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 245.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Mijn mercedes is het topmodel uit de w126 serie. De auto was toentertijd full options. Het enige dat als optie nog kon worden besteld was een passagiersairbag, stand kachel en een coupe interieur met gedeelde elec. verstelbare achterzetels en ASR (deze opties zitten er bij mij helaas niet op). Mijn Mercedes heeft wel een SA (sondern ausstattung) optie hydropneumatische vering. Dit veringssteem is afkomstig van Citroen. Helaas heeft dit systeem mij nog niet kunnen overtuigen van haar functionaliteit. Voorts heb ik orthopedische stoelen (leuke optie maar ik gebruik het nooit) en een volledig automatische airco. Mijn auto is origineel Nederlands en verkeerd in een zeer goede staat, op een paar plekjes lakwerk na). Alle opties werken, zelfs het electrische rolgordijn achter. De motor is fantastisch. Ik heb het model met kat en de motor heeft 279 PK. Voor een auto van 1850 kg is hij echt heel heel erg snel (0-100 in 7,5 sec), medeweggebruikers zijn echt verbaasd over de trekkracht. Mijn auto geeft helaas een aardige rookpluim bij snel optrekken (veel motoren hebben hier last van). Het verbruik is hoog met 1 op 5 a 6. Ik heb laatst op een tank (90 liter) wel 740 km gereden. Snelle bochten zijn af te raden.
PROBLEMEN
Bij aanschaf heb ik de auto door de ANWB laten keuren. Helaas heeft de ANWB een paar belangrijke zaken over het hoofd gezien waardoor ik veel tijd ben kwijt geweest naar het zoeken van de juiste onderdelen.
- Nieuwe banden (originele maat is duur en wordt bijna niet meer geleverd) ongeveer 300 euro
- Nieuwe voorpoot (was volledig verrot en ANWB heeft dit niet opgemerkt) van de Hydropneumatische vering ongeveer 200 euro (origineel onderdeel kost EUR 930).
- Airco bijvullen EUR 130 (let op bij aanschaf of de airco is omgebouwd)
- Distributieketting en 3 nieuwe motorsteunen (Motorsteunen waren volledig versleten en ANWB heeft dit niet opgemerkt) + nieuwe antenne en raammechaniek totaal EUR 750
- 5 veerbollen + montage en nieuwe klephoedjes (tegen de blauwe rook hoop ik) zal ongeveer EUR 1.000 gaan kosten
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.