Mercedes-Benz 560 SEC (1986)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 560 SEC |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1986 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 233.000 km |
KM-stand laatst | 240.000 km |
een Zuid-Franse 560 SEC (1986)
- 239.000 km
Na wat speurwerk op internet en me daarbij vooral concentrerend op Zuid-Europa, vond ik in Frankrijk een onvervalste oercoupe, in de vorm van een 560 SEC. De eigenaar, een Franse senior, kocht de auto in 1986 nieuw bij Mercedes in Parijs en verhuisde daarna naar Nice. In juni 2010 was de km-stand 234.000km. De rit naar huis was leuk en de RDW-keuring verliep voorspoedig. Een week later later viel het nieuwe kenteken op de deurmat. Rijden maar!
De auto is rookzilver van kleur en heeft zwart leer. Zaken als airco, schuifdak en cruise control maken het tot een fijne reisauto. De SEC rijdt het meest prettig bij een rustige rijstijl. Achter het (enorme) stuur is het goed toeven. De automaat schakelt zijdezacht en vertrekt in de 2e gang. De motor hoor je niet tenzij je (heel) veel gas geeft en de kickdown activeert. De auto versnelt dan indrukwekkend waarbij de motor een mooie brul laat horen. Heb je minder haast dan rijd je de 5.6 liter op het riante koppel. Al bij 45km per uur schakelt de bak naar de 4e versnelling en mummel je met 1.200rpm. . Ook dan accelereert de auto overigens nog indrukwekkend zonder terugschakelen. Het gemak waarmee je naar de 200km/u roffelt, heeft me echt verbaasd. De auto blijft trekken en ik heb dan ook geen reden om aan de topsnelheid van 250km/u te twijfelen, die de folder vermeldt. Voor het snelle bochtenwerk is ie minder geschikt. Je voelt de kilo' s drukken en de achterkant is behoorlijk "tailhappy" (na 1986 kreeg de 560 standaard ESP en dat is bij nat weer geen overbodige luxe met 300 pk op de achterwielen).
De SEC wordt eigenlijk alleen gebruikt in het weekend als 2e auto waarbij het verbruik zo rond de 1 op 6,5 ligt. Dat is bij zo'n auto van ondergeschikt belang want voor een zuinigheidsrecord zou ik een andere auto nemen. Op de snelweg is op de cruisecontrol 1 op 9 haalbaar, een keurige waarde voor een 8-cilinder met dit slagvolume. Voor onderhoud heb ik gekozen voor Braam Classics in Nuenen. Hier wordt je goed geadviseerd over wat wel en niet nodig is en men kent de W126 tot het laatste schroefje. Over de onderhoudskosten kan ik nog niet veel zeggen. Afgezien van een set nieuwe banden en een grote beurt na de keuring, heb ik nog geen kosten gemaakt. De beschikbaarheid van onderdelen is erg goed.
De bruikbaarheid is ook prima. Je kunt er met 4 mensen prima zitten (+ weekendbagage) en het open dak in combinatie met ramen zonder deurstijlen, zorgen haast voor een cabrio-ervaring. Mooie gimmick is de knop waarmee je een andere claxon-toon kunt activeren. Een zinloze jaren-80 optie... Ook het mechanisme dat elektrisch de gordel aanreikt, verrast nieuwe passagiers.
Het is fantastisch de auto te kopen, die 25 jaar geleden aan de slaapkamermuur hing. Het imago van dit model is (helaas) wat dubieus, zo merk ik weleens. De omgeving schat het model niet altijd op waarde. In mijn ogen is en blijft een nette, originele SEC een fantastische auto met hele mooie lijn. Een ware stijlicoon uit de jaren 80 die z'n tijd ver vooruit was.
ruim een jaar na import
- 240.000 km
Deze week wordt de SEC 25 jaar en bereikt hiermee de belastingvrije status. Met een uitstoot van > 250 gram co2 per km kun je dus ook belastingvrij rijden tegenwoordig....
Helaas komt de auto zelden buiten doordat ik weinig toekom aan eenm rondje toeren. Bij goed weer maak ik en toe een rondje maar echte kilometers maakt hij niet. Een retourtje Friesland was een van de laatste langere ritten. De momenten waarop ik ermee rijd, zijn nog steeds geweldig. Koppel, comfort en uitstraling kenmerken deze klassieker in de dop.
De jaarlijkse apk was probleemloos (niets!). De bak lekt een klein beetje olie maar mag eigenlijk geen naam hebben. Wat een beetje knaagt is de drang naar een andere begeerlijke Duitser; een vroege 911 of 912. De zoektocht naar een exemplaar in Zuid-Europa is inmiddels begonnen en op termijn zal de SEC waarschijnlijk op de markt komen. Tot dat moment geniet ik van elke kilometer en is het een genot om hem te kunnen starten in zonnige weekenden.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Porsche 928 vs. Ferrari 400i vs. Mercedes 560 SEC - Triotest

Nieuwe BMW 5-serie en Mercedes-Benz E-klasse klaar voor strijd - Vooruitblik

Mercedes-AMG EQS 53 vs. Porsche Taycan GTS - Dubbeltest

Mercedes-Benz GLA en GLB gefacelift

Ook Mercedes-Benz G-klasse ontkomt niet aan elektrische aandrijflijn
