Mercedes-Benz 500 SEC (1990) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 500 SEC |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 1990 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 225.000 km |
KM-stand laatst | 234.000 km |
ERVARINGEN
- 226.000 km
Na veel wikken en wegen en vele SEC's te hebben bekeken is mijn jongensdroom uitgekomen. De auto die 25 jaar geleden boven mijn bed hing staat hier voor de deur. Een hele echte originele Mercedes 500 SEC. Het is er eentje uit de tweede serie en zal dan ook niet meer wegenbelastingvrij worden.
Maar dat is ook nooit een eis geweest. Sterker nog als ze wegenbelastingvrij waren dan vroeg men of de hoofdprijs, of er was van alles mee aan de hand.
Na een aantal weken te hebben rond gereden met een smile van oor tot oor maar eens een review schrijven. de auto is in 1 woord geweldig. Een lust voor het oog, alhoewel ik mij besef dat dit een kwestie van smaak is. Alles is robuust uitgevoerd en de Pullman bekleding ziet er nog als nieuw uit. Overigens is de hele auto in complete nieuwstaat. De auto heeft nog nooit een wasstraat van binnen gezien, dus van swirls in de lak gelukkig geen sprake. Nergens ook maar een spatje roest te bekennen. Dat heb ik met bezichtigingen wel eens anders gezien. Bij sommigen kon je binnen naar buiten kijken en vice versa zonder dat er ook maar een raam/deur openstond. Qua roestpreventie was Mercedes destijds nog niet top off the bill zeg maar, en dan druk ik me nog zacht uit. ;-). De rijeigenschappen dan. Het juiste woord is zoeven. De Benz zoeft over de weg. Erg comfortabel allemaal. Voor de sportieve rijder misschien iets te comfortabel. In mijn geval helemaal top. Ik heb nog nooit een auto gehad die zo hard ging waar ik zo rustig in rij. Heerlijk 110 rijden op de rechterbaan waar je 120 mag. Dit was tot een paar weken terug vloeken in de kerk zeg maar. Maar ook genoeg power om net ff die ander in te halen.
Het verbruik. Moet zeggen valt me niet heel erg tegen. De afgelopen weken dat ik relaxed toer. was het verbruik 1 op 7. En dan reed ik nog niet eens alleen maar lange stukken. Denk dat op echte lange stukken 1 op 8 mogelijk moet zijn.
Alleen de remmen en de banden zijn vervangen. Dit viel ook nog mee qua prijs. De remmen waren niet veel duurder dan bij andere auto's. Sterker nog, goedkoper nog dan bij mijn Mazda. De winterbanden waren wel iets duurder maar je gaat niet met zo veel vermogen bananenrubber onder je auto gooien.
Tot zover de eerste review in hopelijk nog een hele serie over de ervaringen van mijn SEC.
De eerste gewenning voorbij (229.000 km)
Zo hier dan deel(tje) twee van de review. We zijn inmiddels 2 maanden en 4000 km verder. Begin de auto nog meer te waarderen dan ik al deed. Na alle sneeuw en gladdigheid weet ik ook nu een beetje hoe de oud reageert. Was in het begin wel ff wennen. Zeker op de zomerbanden die voor nog eens scheef afgesleten waren. Met die banden was de auto vrij listig. om niet te zeggen ronduit verradelijk. Zegen de winterbanden dan ook. Zeker in het bochtenwerk ligt ie een stuk beter op de weg.
Na montage van de banden ook maar even uitlijnen dus. Nou laat dat even maar weg. We zijn nu inmiddels een maand verder en hij 'spoort' nog steeds niet helemaal naar behoren. Tot overmaat van ramp is de uitlijnappartuur van de garage waar ik heen ging ook nog eens kapot. Dus dat moet nog zijn vervolg gaan krijgen.
Tevens kraakte de passagiersdeur nog al hinderlijk. Het werd pas hinderlijk dat de deur niet meer dicht ging. Bleek de deurvanger verbogen te zijn. Onderdeel van 17€ en een dag lol. Not!! Maar ja zo leer je je auto wel kennen. Verder niets dan lof. De wagen zoeft echt over de weg en ik moet op lange stukken echt de teller in de gaten houden want voor je het weet zit je ongemerkt op de 150. En dan bedoel ik echt ongemerkt. Wat is die auto stil zeg, en dat voor een auto van 20 jaar oud. Tevens is de auto voor de verzekering getaxeerd. Viel mij niet tegen. De algehele indruk van de auto was zeer goed. Was ik stiekum wel blij mee.
Het verbruik schommelt zo rond de 1 op 6 a 7. Niet zuinig maar dat wist ik vantevoren. Een hobby kost nu eenmaal geld. Pak ik gewoon af en toe de Seicento om het te compenseren ;-).
Verder (nog) niets nieuws onder de zon. Maar wat mij betreft mag de zon komen.
Karakterbeschrijving:
We zijn weer anderhalve maand en 2000 km verder. De auto begint steeds beter te bevallen. Vanaf komende week mag die het weer wat rustiger aan doen. Dan komt de lease 407SW. Waarom kiezen mijn voorgangers in vredesnaam altijd Peugeot's???? Maar ja het is niet anders. Ik pieker er niet over dat hok privé te gaan rijden als ik een Benz in de garage heb staan. Alleen met die kilometerregistratie ga ik nog heel veel moeite hebben gok ik zo. Vorige auto's wel altijd privé gereden omdat ik geen zin had in de registratie. Maar ja, luxe problemen noemen we dat dan maar.
De Benz is dan echt alleen voor de weekenden. Ga ik hem nog meer waarderen.
Het zoeft echt over de weg. Waar anderen om de drempels heen rijden kan ik er met aardig vaartje overheen zoeven. Alleen een auto met pneumatische vering zou hier aan kunnen tippen. Maar één PSA auto voor de deur is er eigenlijk al 1 teveel ;).
Het verbruik zit zo rond de 1 op 6,8. In mijn ogen redelijk acceptabel. Als ik zuinig wil rijden pak ik de 626 van mij vrouw wel.
Als een wagenpark iets zou zeggen over de persoonlijkheid van de eigenaar dan zou ik denk getypeerd worden als iemand met een ernstige persoonlijkheidsstoornis. 500SEC, 626 en als klap op de vuurpijl een 407SW!!!...
Over de Benz valt weinig tot niets op te merken. Hij heeft nog geen slag verkeerd gemaakt en tot op heden rijd ik dus nog steeds met een smile van oor tot oor.
APK weer gehad,
Zo het was weer tijd voor de jaarlijkse apk. Eerst maar eens nagelopen en verdomd zowaar een afkeurpunt. De koplampverstelling rechtsvoor werkte niet. Bleek een vacuumlekje te zijn welke je al hoorde. Alleen nog even een gepriegel daar het precies tussen een bos kabels zat. Verder was alles zoals verwacht in orde. Nu alleen nog even de winterbandjes er onder vandaan en dan zijn we klaar voor de lente. Laat die zomer ook alvast maar komen. Blijft genieten zo, vanmiddag maar lekker de ramen naar beneden en cruisen. Doen waarvoor die gemaakt is.
Het verbruik begint trouwens ook steeds minder te worden. Begon ik met 1 op 6,5, zit ik nu al op 1 op 7,5. Valt me absoluut niet tegen. Zit toch te twijfelen of we de Benz mee nemen naar Zuid-Frankrijk of dat we zuinig met de 626 gaan. Heb gelukkig nog een paar maanden om daar over na te denken.
Op naar het volgende verslag.
PROBLEMEN
- 226.000 km
Vacuumslangetje koplampverstelling stuk.
Luxe problemen
- 234.000 km
Sinds we de Bluemotion hebben komt de Benz de garage weinig meer uit. (Even korte uitleg voorheen leaseauto welke niet privé gereden werd en nu wel privé kilometers in leaseauto). Maar de keren dat ik hem nu uit de garage haal geniet ik dubbel. Qua vermogen zit er best een verschilletje tussen de SEC en de BM ;-) Het is nu echt de zondagse cruiser geworden. En dat bevalt me prima moet ik eerlijk bekennen. Alhoewel mijn vrouw al loopt te klagen dat ze de cabrio wel erg begint te missen nu. Om nu de zaag in het dak van de SEC te zetten gaat me wat ver. Al was het alleen maar vanwege de kosten van de ombouw:-) en het is voor de puristen ook wel een beetje vloeken in de kerk. Maar een mooie SEC Baehr cabrio ernaast zou ik geen nee tegen zeggen. Maar ja alleen ombouw kost al
€ 11.950,-. Dat is serieus geld. Dus voorlopig doet ze het maar met de ramen omlaag.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Porsche 928 vs. Ferrari 400i vs. Mercedes 560 SEC - Triotest

Eerste elektrische Mercedes-Maybach klaar voor debuut

Mercedes-Benz E-klasse tot komst nieuwe uitverkocht

Mercedes-Benz 350 SL (1971) - Klokje Rond Klassiek

Test: Mercedes-Benz GLC - Je ziet het niet, maar alles is nieuw
