Mercedes-Benz 500 SEL (1983)

autoreview

Mercedes-Benz 500 SEL (1983)

Signalement

Uitvoering500 SEL
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1983
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf220.000 km
KM-stand laatst256.800 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn 2e 500 SE, en het bevalt wederom!

  • 220.000 km

Mijn vorige 500 SE beviel zo goed, dat ik na een aanrijding met die auto direct weer eenzelfde terug heb gekocht. De keus voor de vorige kwam voort uit de wens een luxe grote V8 te rijden, die redelijk zuinig was, betrouwbaar en een goede onderdelen voorziening had. Mercedesforum.nl is een zeer goede hulp bij problemen als je zelf handig bent. Voor onderdelen kun je bij gewoon bij de dealer terecht, net als op eBay, marktplaats en bij demontage bedrijven (zowel hobbymatig als professioneel).

Het is een erg comfortabele auto, en dat is met deze 2e 500 SE niet anders. Een bochtenridder zal het nooit worden, maar hij is toch redelijk bochtvast. Rechtuit rijden blijft toch het fijnst voor deze auto's. Het is een stevige auto die je niet het gevoel geeft in een auto uit de jaren 70'te rijden (toen is ie ontworpen). Helemaal stil is het binnenin niet, de weekmakers zijn na vele jaren uit het plastic verdwenen en dat zorgt voor kraakjes in het interieur. Rijgeluiden vallen wel mee, ook boven de 200 km/u. Ook bij deze Benz heeft de 1e eigenaar flink in de buidel getast voor meer luxe. Mijn Benz koste destijds 60.000 mark, maar er is ook voor 21.000 mark aan accessoires besteld.

Zoald reeds vermeld bij mijn vorige review had veiligheid bij de W126 zijn intrede gedaan door toepassing van gordelspanners, airbag en ABS. En het was toen de meest veilige auto. Zelfs een offset crash volbracht hij heel goed. Zelfs nu zou hij nog goed scoren bij de euro ncap.

De ruimte is goed, maar voor een 5 meter lange auto niet riant.
De titel zegt wel dat het een SEL is, maar dat is het niet, Autoweek staat het niet toe dat je 2x dezelfde auto invoert. Achterpassagiers hebben voldoende ruimte, maar ook niet meer dan dat. De langere SEL heeft meer ruimte achterin. Door de LPG tank is de ruimte die overblijft in de kofferbak niet overweldigend, ook hier komt de lengte niet terug. Vreemd eigenlijk. Een reden is wel dat de benzinetank achter de achterbank zit, dat kost wel ruimte.

De motor van de 500 is een 5.0 V8 met 231pk. Dit vermogen maakt de auto erg snel. In 1983 hoefde hij niet veel auto’s boven zich te dulden. Enkel Porsches en Ferrari’s waren sneller. Tests wezen uit dat de top op 233 lag en de acceleratie rond de 8 seconden. Het zal dus niet verbazen dat je nog steeds het verkeer goed bij kunt blijven en zelfs voor als je dat wilt.

De auto rijdt weg in de 2e versnelling. Men vond toen dat het vermogen nogal hoog lag, en in de 2e versnelling weg rijden was dan rustiger en zuiniger. Wil je wel in zijn 1 weg, dan moet je volgas geven bij optrekken.

Gelukkig is hij ook niet al te zwaar waardoor het verbruik redelijk te noemen is. Rond de 1 op 6, met een zwaardere rechtervoet 1 op 5,5. Dus dat valt wel mee voor een V8. Het verbruik is hetzelfde als mijn vorige 500 SE en een gemiddelde over 60.000km (mei 2010).

LPG is een goede oplossing voor de auto’s. Maar de gebruikte injectie (Jettronic) luistert erg nauw. Hij moet op benzine geen problemen hebben, nieuwe bougies, kabels, rotor en verdeelkap zijn geen overbodige luxe. Als dat allemaal klopt is de kans op een backfire een stuk lager. Maar hij blijft er gevoeliger voor dan een Amerikaanse V8 zeggen ze, maar na 60.000km heb ik geen enkele backfire gehad. Ik heb voor de zekerheid wel een stuwklep met 4 gaten en een rubberflap erover zodat de eventuele druk wegkan bij een backfire. (Te koop bij o.a. Mercedes Oldtimers Bladel of Gebr. van Orsouw in Eindhoven). Overigens is dit een gewone LPG installatie, en geen LPI.

Deze auto komt van zijn 1e eigenaar uit Keulen, Duitsland. Goed onderhouden en netjes in de lak, toch wel weer wat werk.

Gedaan bij aanschaf:

Lassen achterruitrand, dorpels, staal rond linker achterlicht
Lassen bij rechter luchtrooster achter de bumper
Spuiten van het laswerk
Nieuw raamrubber achter
Nieuw kofferbakrubber
Nieuwe achterlichtrubbers
Andere set gebruikte achterlichten
Grote beurt
LPG ingebouwd
Nieuwe zwaardere veren achter
Cruise control regelunit vervangen
Afstandsbediening in laten bouwen voor de c.v.
Elektrische antenne gemaakt
Lichtmetalen 8-loch velgen en staal met winterbanden gekocht
Automaatolie + filter vervangen
Nieuwe stationair toerental regelaar



Zeer klein onderhoud

  • 225.000 km

Voordat we op vakantie gingen naar Frankrijk nog even de v-snaren vervangen en de airco laten controleren. Bij het vervangen van de v-snaren braken de tandjes van de bout af waarmee je de dynamoriem aanspant. Gelukkig gewoon leverbaar via Mercedes. 2 dagen laten alles in orde.

Krakende deur, en geen stroom meer

  • 235.000 km

Motorolie + filter
Raamsnorren 4x vervangen (waren na 26 jaar uitgedroogd)
Dynamo vervangen (door gebruikt exemplaar)
Portiervanger linksvoor vervangen

Nadat we naar een meeting waren geweest van het Mercedesforum.nl
viel de radio uit onderweg, even later ging het lampje van de abs branden. Toen wist ik al genoeg... Onder de 11 volt stopt de ABS computer er mee uit veiligheidsoverweging. Toen ik thuis kwam en de motor afzette wilde hij al niet meer starten. Dezelfde avond nog ik Zutphen bij de W126 Hobby werkplaats een andere gehaald, erin gezet, en klaar!

En het linkervoor protier begon bij het openen steeds harder te kraken tot er iets brak en hij niet meer open bleef staan. De dealer heeft de deurvangers voor 17 euro ex btw, dus goedkoop weer opgelost. Is zeer makkelijk zelf te doen.

Standkachel

  • 240.000 km

Om niet te hoeven krabben is deze Benz voorzien van een standkachel. Heerlijk systeem! 's Avonds aangezet en 's morgen een heerlijk naar benzine stinkende auto terug gevonden.....

Er was dus een lekkage die na een nieuw brandstofslangetje van 3 euro weer opgelost was. Heerlijk gebruik van gemaakt de hele winter.

APK en groot onderhoud

  • 246.000 km

Naast de APK heb ik meerdere dingen gedaan en laten doen.
De remolie en differentieel olie vervangen.
En omdat ik gewacht had tot de APK om ook de blokken en schijven voor te vervangen was ik inmiddels door de rem heen getrapt. De remklauwen dus ook maar laten reviseren.

De auto trilde erg bij 60 tot 80 km/u. Balanceren hielp niet, de hardyschijven waren in orde, en voordat ik de aandrijfas zou laten balanceren toch eerst de APK laten doen, daarbij bleek dat de motorsteunen vervangen moesten worden. Dit laten doen. Helaas hielp dat maar een beetje. Via het forum kreeg ik de tip ook de baksteun te laten vervangen. Dat hielp!

Koud in de auto, daarna heet! En niet vooruit te b

  • 248.000 km

De kachel werkte niet echt lekker, als hij op 28 graden stond, was het amper 18 a 20... Niet echt lekker met die kou! Het bleek dat de membramen van de twee kachelventielen gescheurd waren. De dealer vroeg 360 euro ex btw voor een nieuw huis met 2 ventielen. Beetje duur. Duitsland was wel wat goedkoper, maar niet goedkoop genoeg. Via het forum kreeg ik de tip om in de USA te kopen. En inderdaad, AutohausAZ heeft heel veel spullen voor Mercedes, maar ook BMW (Daarover in een andere review meer). 2 ventielen incl verzenden, btw en invoerbelasting 125 euro! Scheelde behoorlijk. Na ontvangst direct ingebouwd. Mijn kant werd lekker warm, net als de andere kant. Alleen mijn kant kon ook weer kouder, de andere niet.... De 2 ventielen omdraaien hielp niet. Dus die waren goed. De komenden 6 weken waren erg warm in de auto, gelukkig was het buiten erg koud......

Ook was het bevestigingsplasticje aan de achterkant van mijn gaspedaal moe geworden. Hij brak af. Ik kon dus geen gas meer geven. Met ducktape kom je heel ver, in ieder geval weer thuis en 2 dagen later bij de dealer voor 10 euro een nieuwe gekocht. Plaatsing was 3 minuten. Gelukkig maar.

Kleine beurt en lekkage opgelost

  • 250.200 km

In deze tijden van dure olie en energiebewust omgaan met alles besloot ik maar te zorgen dat mijn Benz zijn territorium niet meer afbakende met 10w40.....
Een uitgedroogd kleppendekselpakking (3x woordwaarde) zorgde voor lekkage. In combinatie met een kleine beurt op zaterdag maar even alles uitgevoerd en opgelost.

Eindelijk weer koud of warm in de auto

  • 253.100 km

De aanblijvende hitte in de auto was oorzaak van een slecht contact tussen de stekker en de duoventielen. Per duoventiel gaat er een dun koperdraadje naar de stekker. Een was er geknapt. Van een sloopauto heb ik het dekseltje overgezet, en voila! Opgelost. (30 euro)

Zuiniger.....

  • 253.200 km

Van een verbruik van 1 op 4,6 na de kleine beurt werd ik niet vrolijk. Toch even laten afstellen. Resultaat: 1 op 5,7 is het gevolg. Dus als je zelf sleutelt en op LPG rijdt, na nieuwe bougies, luchtfilter etc toch maar even langs de LPG boer. (15 euro)

4x Rubber

  • 255.600 km

Het werd toch eens tijd voor 4 nieuwe banden. 250 euro verder 4 Conti Premiumcontacts en balanceren/monteren rijker.

Droog!

  • 256.800 km

Eindelijk tijd (en geld) gevonden om een nieuw achterruitrubber te plaatsen. Bij aanschaf heb ik al wat laswerk laten verrichten en een nieuw rubber geplaatst. Echter had de glaszetter volgens mij een kratje bier op voordat hij begon.... De ruit zat er scheef in en lekte dus nog steeds. Nu is dat eindelijk verholpen! Hij is weer lekker droog in de kofferbak. Volgende stap? Laswerk aan de wielkastrand en andere cosmetische zaken. Update volgt als hij klaar is.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.