Mercedes-Benz 500 SE (1983)

autoreview

Mercedes-Benz 500 SE (1983)

Signalement

Uitvoering500 SE
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1983
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf286.000 km
KM-stand laatst311.001 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 291.500 km

Naast mijn echte klassieker, een Cadillac uit 1964, wilde ik graag een andere oudere auto. Ik zocht een luxe V8 automaat met airco. Youngtimers noemt men deze auto’s. Het is niet moeilijk om bij Mercedes uit te komen. De scene is groot, onderdelen zijn er genoeg, zowel via de dealer als eBay en marktplaats.
Mijn keuze was snel gevallen op een W126 en na wat speurwerk en via het Mercedes Forum wist ik waar ik op moest letten.

Het is een 500 SE geworden uit Zwitserland. Deze zijn vaak beter onderhouden dan Duitse of Nederlandse auto’s. Alle boekjes zitten erbij en dan versterkt het vertrouwen in de auto.

Het is een erg comfortabele auto, voor de leeftijd gaat hij nog best goed de bocht door, maar rechtuit vind hij het fijnst. Hij geeft nog steeds het gevoel in een bankkluis te rijden, dat wil zeggen, hij voelt stevig aan en is nog steeds erg stil van binnen. De deuren sluiten met een echte ’kloenk’. Van luxe kun je alleen spreken als de 1e eigenaar flink in de buidel heeft getast. Mijn Benz koste destijda 60.000 mark, maar er is ook voor 17.000 mark aan accessoires besteld.

Veiligheid had met de W126 zijn intrede gedaan door toepassing van gordelspanners, airbag en ABS. En het was toen de meest veilige auto. Zelfs een offset crash volbracht hij heel goed. Zelfs nu zou hij nog hoog scoren bij de euro ncap.

De ruimte is goed, maar voor een 5 meter lange auto niet riant. Achterpassagiers hebben voldoende ruimte, maar ook niet meer dan dat. De langere SEL heeft meer ruimte achterin. Helaas is de achterbank niet neerklapbaar. Maar door een LPG tank die ik nu heb is dat ook niet meer erg. De ruimte die overblijft in de kofferbak is niet overweldigend, ook hier komt de lengte niet terug. Vreemd eigenlijk.

De motor van de 500 is een 5.0 V8 met 231pk. Dit vermogen maakt de auto erg snel. In 1983 hoefde hij niet veel auto’s boven zich te dulden. Enkel Porsches en Ferrari’s waren sneller. Tests wezen uit dat de top op 233 lag en de acceleratie rond de 8 seconden. Het zal dus niet verbazen dat je nog steeds het verkeer goed bij kunt blijven en zelfs voor als je dat wilt.

Gelukkig is hij ook niet zwaar. 1627kg zonder LPG. Mijn vorige auto (Renault Safrane) woog ook al 1585, dus is de Benz eigenlijk een ’lichte’ auto. Het verbruik op LPG is rond de 1 op 6, met een zwaardere rechtervoet 1 op 5,5. Dus dat valt wel mee voor een V8.

LPG is een goede oplossing voor de auto’s. Maar de gebruikte injectie (Jettronic) luistert erg nauw. Hij moet op benzine geen problemen hebben, nieuwe bougies, kabels, rotor en verdeelkap zijn geen overbodige luxe. Als dat allemaal klopt is de kans op een backfire een stuk lager. Maar hij blijft er gevoeliger voor dan een Amerikaanse V8.

Het imago vind ik geen probleem, maar je hoort wel vaak dat mensen het een Johnnybak vinden. Met de verkeerde velgen en lampen is het ook snel zo. Maar als je hem origineel houd, dan valt het wel mee. De kleur van de mijne is ook wel een rustige kleur.

PROBLEMEN

  • 291.500 km

Problemen bij deze auto’s zijn er echter wel. Zwakke punten zijn eigenlijk alleen de kriksteunen en de afdichtingen bij de achterruit. Ik heb het dan over roestvorming. Deze auto’s zijn zo geconstrueerd dat al het regenwater via het dak, langs de chroomlijst van de achterruit, via het kofferbakrubber, langs het achterlicht wordt afgevoerd. Is hier ergens een afdichting niet goed dan komt er water in de kofferbak. Vaak is het achterruitrubber versleten en roest de raamrand weg. Ook de mijne had dat probleem. Ook mijn kofferbakrubber en achterlichtrubber moest ik vervangen en afkitten. Nu is hij droog. Ook kan door lekkage bij de achterruit de hoedenplank rotten, let daar op.

De V8 motoren zijn aan te bevelen in verband met het gewicht van de auto. De 6 cilinders zijn erg sterke motoren, maar voor deze auto te licht. Van de V8-en is de 500 de beste keus, hij verbruikt amper meer dan de 380, maar is net iets betrouwbaarder. De mechanische airco is de betere keuze, de climate control is peperduur bij reparaties en onderhoud, dat geldt ook voor de pneumatische vering.

De coating op de onderzijde van de auto is bij de eerste serie (1979-1985) erg slecht. Deze coating is keihard en als hij scheurd kan er vocht in komen en rot hij makkelijk weg. Bij de facelift in 1985 is dat aangepakt.

Het hout op het dashboard (je hebt standaard Zebrano en als optie Wortelnoten)
bestaat uit een dikke laag hout, dan een plaatje aluminium en dan een dunne laag hout. Dit om bij ongelukken niet te splinteren. Echter na 25 jaar laat vaak de laag los door de zon en trekt deze krom. Deze sets zijn gebruikt te koop, vervangen is veel werk, maar zelf te doen.

Mijn problemen bij aanschaf:

Roest bij de kriksteunen
Lekkage kofferbak + achterlicht
Lekkage airco compressor
Hout op dashboard liet los
Stuur was in slechte staat
Wang rugleuning bestuurderstoel versleten
Accu defect
Voor de zekerheid onderhoud uitgevoerd
Uitlijnen nodig

Voor een auto met 286000 km en 25 jaar oude valt dat wel mee.
Je kunt ze ook kant en klaar kopen voor meer dan 10.000 euro.
Maar voor 4.000 heb je ook al een nette, en met wat moeite tijd en
niet te veel geld heb je hem zo klaar.

Update 16-07-2008:

Ik heb er nu precies 10.000km op zitten en dat ging eigenlijk zonder grote problemen. Mijn knipperlichtrelais ging kapot en die heb ik vervangen, ook ging een lichtje van het dashboard kapot, en doet de zoemer voor het aan laten van de verlichting het niet meer. Met behulp van het Mercedesforum.nl is alles weer opgelost. Het verbruik over deze 10.000km is zo’n 1 op 5,7. Op naar de volgende 10.000km!

Update 01-10-2008

We zijn nu 16.500km onderweg. Nog steeds naar volle tevredenheid.
Olieverbruik is 1.5 liter op 10.000 km. Valt mee met 3 ton op de teller.
Heb vorige week de olie ververst, nieuw filtertje en 1 kleppendekselpakking
vervangen, daar zweette hij wat sinds ik hem heb. En olievlekjes heb ik een
hekel aan, vooral bij familie en vrienden op de stoep/oprit.
Ben wel toe aan 2 nieuwe voorbanden, maar eigenlijk wil ik grotere velgen (wel origineel Mercedes). Bij de volgende update meld ik jullie wel weer wat er gebeurd is.

The end

  • 311.001 km

15 Januari 2009 kwam er eind aan mijn kilometers in deze fantastische auto. Bij een kettingbotsing raakte de auto zwaar beschadigd. In ieder geval was de auto economisch total loss. Het ongeluk was gelukkig niet mijn schuld. De waarde van de auto werd goed inschat door de schadeexpert. Hierdoor heb ik weer eenzelfde auto terug kunnen kopen. Daar ben ik net zo blij meer als ik met deze was. Van die auto kunnen jullie binnenkort ook een review verwachten.

De schadeauto gaat een nieuw leven leiden binnen de familie. Hij wordt weer op de been gebracht!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.