Mercedes-Benz 300 SL-24 (1991) #3

autoreview

Mercedes-Benz 300 SL-24 (1991)

Signalement

Uitvoering300 SL-24
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf83.000 km
KM-stand laatst89.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste 6.000 km

  • 89.000 km

Na een viertal jaren dagelijks met een BMW 732i (e23) te hebben gereden heb ik in september 2014 een W124, 200E, uit 1990 bij Marco Hof (Heerhugowaard) gekocht. Heerlijke, simpele auto met fantastisch comfort uit de jaren dat Mercedes nog echt goede auto's maakte. Met automaat en airco was het hiermee goed uithouden.

Echter, begin (april) dit jaar zag ik een mooie Mercedes 300 SL-24 in Nautik blauw staan, een R129 van de eerste serie (1991, oranje knipperlichten). Weer bij Marco Hof. Na per mail onderhandeld te hebben over de prijs heb ik 'm - ongezien - gekocht. Vooralsnog heb ik hiervan (nog) geen spijt gehad.

Hij rijdt super: heerlijke drieliter motor met voldoende vermogen en een vijftrapsautomaat. Auto is afkomstig uit Zwitserland, ziet er tiptop uit. Aantal mooie opties: reiserechner (met openklapbaar scherm), mooie champignonkleurige, lederen bekleding, automatische airconditioning, elektrisch verstelbare stoelen (met geheugen en verwarmbaar), spiegels en binnenspiegel.

Na aankoop heb ik bij de Mercedesdealer een tweetal plastic afdekplaatjes besteld (voor de zonnekleppen) aangezien hier een scheur in zat en ook een afdekplaatje (grootte van 20 cent munt) voor bij de voeten van de bijrijdersstoel. Deze ontbrak. Ook heb ik het afdekplaatje voor de elektrische verstelling van de bestuurdersstoel opnieuw laten vastzetten (dit zat los en blijkt een veel voorkomend euvel te zijn van de eerste serie R129).

Na wikken en wegen heb ik de kap - de softtop - ook in zijn geheel laten vervangen aangezien er scheurtjes zaten in het achterraam en de zijruitjes. Ik heb dit laten doen bij Memelink in Laren.

De auto is nu weer helemaal tiptop.

Het verbruik komt op langere stukken onder de 10 liter per 100 km maar gecombineerd zal het neerkomen op zo'n 11 liter per 100 km.

De auto rijdt erg comfortabel en is meer een GT dan een sportauto. Hij is ook relatief zwaar met zijn 1.690 kg.

Ik gebruik hem dagelijks voor mijn werk, totaal slechts 40 kilometer. Bij mooi weer gaat de kap eraf. Windscherm is erg prettig, met name bij hogere snelheden. Meegeleverde hard-top staat in de garage en zal in het najaar gemonteerd worden.

Bouwkwaliteit voelt goed: geen piepjes of kraakjes. Destijds kostte deze auto, in deze uitvoering, zonder opties € 200.000,00, en was op roadstergebied top of the bill.

Na de eerste onderhoudsbeurt zal ik met een up-date komen

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.