Mercedes-Benz 230 E (1985) #2

autoreview

Mercedes-Benz 230 E (1985)

Signalement

Uitvoering230 E
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1985
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf182.276 km
KM-stand laatst337.000 km
Lezerswaardering: 70%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ophalen en testen en eerste aanpassingen

  • 182.276 km

Op 30 november auto's bekeken. Ik zocht een automaat, belastingvrij en op gas. Uiteindelijk terechtgekomen bij een geimporteerde Mercedes uit 1985 in de kleur Silber Distel metallic. Zag er op de website goed uit. In het echt had ie toch wel wat dingetjes. Beginnende roest rond één krikpunt en roest in wielkuip. Ook instapschade aan de bestuurdersstoel. Handrem moet afgesteld worden.Verder een eerlijke en rechte auto: mooi passingen van panelen.
De gastank is ingebouwd op de plek van het reservewiel en de aansluiting is naast de bezinevulhals weggewerkt. Heel netjes!!
Hoe rijdt een 26 jaar oude Mercedes. Nou, erg goed; ligt stevig op de weg maar heeft wel wat zijwindgevoeligheid. De stoelen zijn stevig maar zitten goed. Je hoort de veren soms een beetje kraken. Voldoende beenruimte en comfortabele zit bij lange afstanden. Achterin heb je als passagier voldoende ruimte. Een deel van die bank schijn je op te kunnen klappen.
Deze auto heeft als opties stuurbekrachtiging, automaat met eco- en sportstand, elektrische verstelbare spiegel rechts, getint glas, elektrische schuifdak en een trekhaak.
De motor met katalysator heeft 130-135 pk. Loopt mooi stil, zowel op gas als benzine loopt de motor mooi. Bij stationair wisselt het toerental.

Ik ben beziggeweest met het schoonmaken van alle randjes waar vuil achter gaat ophopen (rubbers en gootjes voorruit en wielkuipen achter). Belangrijk om dat bij te houden ivm roest. Ook gaf troep tussen de rechter ruitrubber vochtdoorslag in de laminering van de voorruit (wit waas).

Onder de motorkap zijn de panelen nog goed en roestvrij. Het enorme luchtfilter ziet er wat minder goed uit: overal roestvorming bij de klemmen van het filter.
ook in de ruimtes veel blad en andere troep: even flossen maar!

Op 17 december naar de voorbanden laten kijken omdat de auto hobbelde en bij hogere snelheid een trilling in het stuur heeft. Het blijkt dat alle banden een plat vlak hebben, waarschijnlijk vanwege een noodstop. Dus in ieder geval twee banden vervangen (Dunlop Wintersport 4d 195/65 r15). Dat scheelt een heel stuk en nu kan ik "cruisen" op snelheid zonder trilling. Het comfort is dus verder verhoogd.

Volgende week oliewissel en handrem afstellen bij de dealer.

Auto rijdt goed en schakelt goed over van gas op benzine en v.v. Gemiddeld verbruik op gas en benzine is 1 op 9.

aanpassingen uitgevoerd en nog te doen

  • 185.000 km

De auto startte bij vochtig weer slecht en sloeg tijdens het rijden af. Dat geeft geen fijn gevoel. Dit heb ik laten nalopen bij de afspraak die ik al gemaakt had met de garage. Het blijkt de verdelerkap te zijn.
Daarna startte ie weer slecht, vooral als ie een hele nacht had buiten gestaan met nat en koud weer. Het kan te maken hebben met condens in de benzinetank, dus de tank heb ik afgevuld en er ook Wynns ingegooid. Sinsdien geen problemen meer met starten gehad.
Binnenkort laat ik voor de zekerheid de bougies en bougiekabels checken, gewoon om problemen bij het starten daar uit te sluiten.

De gasinstallatie is van Zavoli (Italiaans). Deze doet zijn werk goed. Verbruik is 1 op 8 op gas. Volgens de boekjes zou 1 op 10-11 op benzine haalbaar moeten zijn, dus op verbruik op gas (-/- 20%) is best redelijk. De ringtank kan ongeveer 34 liter hebben dus het bereik is niet groot.

Binnenkant luchtfilterdeksel zit vol met olieresten. Filter zelf is redelijk schoon. Grappig dat er voor de slang naar de verdamper die net onder het luchtfilter zit een gat in filter en in stalen rand is gemaakt.
In de linkervoorveerpoot zit een irritante kraak, zal wel een rubber zijn dat droog of versleten is. Dat laat ik met de bougies checken. Andere kleine dingen zijn ontbrekende raamzwengels achter, een paar dashboardlampjes die stuk zijn en de kilometerteller (afstand) die stuk is.

verdere verbeteringen maart-mei 2012

  • 195.000 km

In maart 2012 nog meer zaken laten aanpakken, waaronder de bougies. Er bleek er een niet goed te zijn. Deze zijn vervangen door speciale LPG bougies.
Verder nieuwe remschijven en blokken aan de voorkant; nieuwe veren voor en nieuwe schokbrekers achter. Hij deint nu veel minder.
Kilometrage is 500 per week. Verbruik ligt zo rond de 1 op 7,5 dus niet echt gunstig. Misschien opnieuw laten afstellen.
Zomerbanden erop, ook nieuw, Pirelli P6 Cinturato Ecoimpact op stalen velgen.
Er begint zich roest af te tekenen rond krikpunt rechtsachter en wielkuiprand rechtsachter.

robuust maar wel goed blijven onderhouden

  • 230.000 km

Er is weer het nodige gebeurd aan de Mercedes. Rijdt als een zonnetje, ook op gas.
Eind 2012 is er een nieuw krikpunt en een achterwielkuiprand gelast en gespoten. Dat is best netjes geworden.
In april 2013 de auto laten uitlijnen. De remschijven en blokken zijn vervangen. De originele Mercedesvervanging was niet zo goed gelukt. Weer kromme schijven en geen garantie op de onderdelen helaas.
Invoer in Duitsland was een bezoeking ivm verkeerde CO. Uiteindelijk met behulp van Profile Heijendael Nijmegen helemaal goed gekregen.
Dynamo gereviseerd (266 euro). Nieuwe uitlaat tussen- en achterdemper begin 2014.
De voorruit sneuvelde, dus ook vernieuwd.
In november 2014 flinke schade rechtsvoor: vernieuwd zijn de motorkap, spatbord rv, lamp en klein spul. Niet geraakt op chassis gelukkig.
Op dit moment wordt het schuifdak aangepakt. Waarschijnlijk is de motor defect. De hemel moet er uit voor de reparatie, dus best wel veel werk.

versnellingsbakolie

  • 250.000 km

Bij Wensink een paar dingen laten doen voor het behoud van de versnellingsbak: de leidingen vervangen vanwege corrosie en de versnellingsbakolie ververst.

Verder stuurt de auto vaag rond het midden en is het zwaar bij zijwind om de auto in het rechte spoor te houden. Dat blijkt te kunnen liggen aan de demper die op het stuurhuis zit. Er is een keer (langer dan 4 jaar geleden) een niet originele demper opgezet. Een originele zou verbetering moeten brengen.
De hoezen voor de handremkabels zijn ook aan gort. Die laat ik gelijk meenemen, ook met de nieuwe TÜV-keuring in aantocht.

TüV-keuring

  • 255.000 km

De auto is gekeurd, met als grootste euvel (afkeur) roest linksvoor in de dorpel en linksachter in de wielkast. Dat viel nog mee, want ik had ook problemen met de corroderende reflector van de linkerkoplamp verwacht en de wat kromme remschijven. Maar niets van dat alles. Abgasuntersuchung was ook in orde. Verder wat opmerkingen over olie zweten. Bij het cardan zit een slangetje verstopt met prut en dat is dan weer een klein gebrek. Dit is blijkbaar een veelvoorkomend probleem bij Mercedes.
In december kan er pas gelast worden aan de dorpel, dus het is even doorrijden met het gat dat de keurmeester onsubtiel met de schroevendraaier gemaakt had om te kijken hoe het erg het met de roest was. Dat ziet er niet zo fraai uit!
Hij rijdt nog steeds moeilijk, met een vage wegligging en het contact van het stuur met wielen is niet direct genoeg. De nieuwe stuurdemper heeft dus niet gebracht wat ik ervan verwachtte.
Verder is het starten en rijden, ook bij kouder wordend weer. LPG functioneert prima. Motorisch lekker sterk en duurzaam.

Tijdje stilgestaan

  • 333.000 km

De kilometerteller is defect, dus de kilometers zijn geschat. De auto heeft de afgelopen tijd wat carrosseriewerk ondergaan, een van de dorpels was vooraan slecht. Nu zijn beide kanten aangepakt (zie 2015) . Verder kreeg de motor kuren bij vochtig weer. Wel starten maar na even stilstaan en opnieuw proberen te starten sloeg er iets over in de verdeler-ontstekinglijn. Er zat condens in de verdelerkap en de kap was ook alweer 5 à 6 jaar oud. Dus nu de verdelerkap vervangen door een nieuwe originele Bosch. Starten en rijden maar.
Ook na drie maanden stilstaan loopt het allemaal weer alsof er niets is gebeurd. De eerste 120km zitten er al weer op. De LPG-installatie heeft nog een storing, dus voorlopig maar even op E5 rijden. E 10 durf ik toch niet echt aan. Alles werkt verder, geen storingslampjes.
Voor het mooie zou ik een keer de wieldeksels kunnen vervangen of opnieuw lakken. De niet originele FM radio uit een (sorry: Volkswagen) met vier voorkeurzenders mag wel een keer vernieuwd worden door iets leukers. ISO stekker moet ook nieuw, daar is een stukje afgebroken. De auto kreeg weer TüV voor 2 jaar na de reparatie van een stabilisatiestang en rubber. Vering is nog goed. En door! Dit jaar wordt ie 35 jaar.

Afgekeurd

  • 335.000 km

Mijn arme Murkie..... afgekeurd. Te hoog CO. De keurmeester viel echt over alles (roestschade, afstelling koplampen, bevestiging bumper etc). Het belangrijkste is nu om de CO weer goed te krijgen: is de Murk nog te redden? Waarschijnlijk is de koppakking defect. De koelvloeistof vulde zich heel langzaam met olie, zodat er uiteindelijk een dikke sludge ontstond en de motor erg warm werd (thermostaat opende niet op tijd).
Enkele garages durven het niet aan om de koppakking te vervangen. Daar schijnt een vloek op te rusten (!?) en ook speciale apparatuur voor nodig te zijn. Ik heb een fijn adres gevonden van liefhebbers en daar is nu eerst het koelsysteem goed gereinigd en gespoeld. Hopelijk komt het project deze maand af en kunnen we opnieuw keuren bij adres dat iets meer gevoel voor een 36-jarige auto heeft. Wordt vervolgd.

Goedgekeurd na de nodige revisie

  • 337.000 km

Een update na de vorige afkeur door de TüV. De afkeur was natuurlijk vervelend, maar ook wel te verwachten. Daarom had ik de keuring ook wat naar voren gehaald. Dus de oude TüV-keuring was nog geldig en er was nog tijd om voor oktober de zaken aan te pakken. Het koelsysteem was het belangrijkste: er zat olie in de koelvloeistof, waardoor er na verloop van tijd een sludge was ontstaan. Die is vakkundig uit het systeem verwijderd, waardoor de interieurverwarming het ineens ook weer deed. Geprobeerd om een ruilmotor te krijgen, maar daar was niet veel beschikbaar. Dus door een een goede vakman (die het ook leuk vindt om aan oudere auto's te sleutelen) is de motor geopend. Dat ging met enige tegenslag, maar wel gelukt. Cilinders en kop bleken goed; de koppakking zoals verwacht niet. Vervolgens is alles wat versleten was vervangen, ook bij de kleppen. De ketting lijkt het eeuwige leven te hebben, want die was nog goed. Afgeperst, mooi dicht en ook oudere "zweetplekken" bleken verholpen te zijn. Het was erg veel werk maar wel zeer goed gelukt. Vervolgens een nieuwe keuring, oktober. De uitlaatgassen waren goed, geen opmerkingen over zwetende of lekkende onderdelen van de motor, dus top. De motor snort weer als vroeger en het rijdt erg fijn. De motortemperatuur is door de nieuwe keolvloeistof en thermostaat weer erg betrouwbaar en stabiel, ook in files.
Wel roestschade in de rechterachterwielkast die moest worden hersteld. Ook dat laten doen en vervolgens weer goedgekeurd voor twee jaar. Yes! Ook al is ie niet meer moeders mooiste, het blijft een gave en fijne auto. Nu de techniek weer in orde is heb ik auto van een Dinitrolbehandeling bij Gosliga in Leeuwarden laten voorzien. Gisteren opgehaald. Het meurt naar de Dinitrol, maar nu is het metaal toch weer veel beter beschermd en kan ie er weer jaren tegenaan. De man die de auto voorbereid en behandeld heeft gaf aan dat er nog een gaatje zit (achterwielophanging, berucht punt), maar dat de bodem etc keihard is. Voorlopig weer genieten van de groene!

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.