Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Mercedes-Benz
  • 200-serie

Mercedes-Benz 260 E (1986) #2

autoreview

53
Mercedes-Benz 260 E (1986) #2
Mercedes-Benz 260 E (1986) #2Mercedes-Benz 260 E (1986) #2Mercedes-Benz 260 E (1986) #2Mercedes-Benz 260 E (1986) #2Mercedes-Benz 260 E (1986) #2Mercedes-Benz 260 E (1986) #2Mercedes-Benz 260 E (1986) #2Mercedes-Benz 260 E (1986) #2Mercedes-Benz 260 E (1986) #2
Piet Proleet
  • Piet Proleet12
  • Gebruikersreview
4 mei 2012 om 18:32
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering260 E
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1986
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf142.156 km
KM-stand laatst159.134 km
Lezerswaardering: 73%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

The never ending story....

  • 145.000 km
  • 4 mei 2012

Ik heb de auto gekocht als student HTS Autotechniek aan de HAN (Arnhem) zijnde. En daar kan je gewoonweg niet aankomen met een Citroën Berlingo op grijs kenteken, welke ik hiervoor had om fiscale redenen.

Het Mercedes-virus is er thuis met de paplepel ingegoten: Mijn grootvader 2 maal op rij en mijn vader, op twee tussentijdse Alfa Romeo's na, nu bezig met zijn 4e op rij.

Na een Australische ervaring met een 6-in-lijn, moest het er terug in Nederland ook maar van komen.
Gelukkig heeft Mercedes-Benz in haar gloriedagen nog 6-cilinders gemaakt zoals het hoort; netjes op een rijtje. Mooie bijkomstigheid is dan nog eens de (bij aanschaf) belastingvrije status uiteraard.

Ik heb naderhand een LPG mengvul installatie laten monteren om de kosten binnen de perken te houden. Kosten: "keching!" :1100,- euro's.

Staat van de auto bij aankoop was al netjes, hij stond netjes in de lak maar had wat lichte roestontwikkeling rechtsachter in de wielkast.
Wat mij als eerste opviel, was dat er al het e.e.a. aan vernieuwd was: brandstofpomp, stuurstangen, remblokken etc.
Bodem was ook knetter hard, dus; afdingen en meenemen die Duitse tank!

Eenmaal thuis aangekomen direct een To-do lijst gemaakt.
Het ding zag en reed als een Baja 1000-trophy truck: Het deinde, het wiebelde en had sterke last van windgevoeligheid (door de belachelijke wagenhoogte op de Zwitserse verenoptie). Dus daar moest iets aan gebeuren.
Inmiddels heb ik het lijstje aardig afgewerkt en dit is er o.a. aan gebeurd in krap een jaar tijd:

-LPG-installatie en omkeuring: 1100,-
-bougies
-bougiekabels
-rotor/verdelerkap
-klepdekselpakking
-Vsnaar
-Originele vloermatten
-nieuw verenpakket (-40mm t.o.v. de oude veren, welke extra hoog waren --> Zwitserse optie)
-nieuwe schokdempers rondom
-17" S-klasse velgen (zomer)
-16" BBS Brabus monoblocks I (winter)
-'91-er koplampen (zilver binnenwerk)
-oranje knipperlichten voor
-facelift achterlichten
-CE-facelift achterklep inzetstuk
-roestschade RA laten verwijderen + tectylbehandeling.
-deuren extra geïsoleerd
-interieur gereinigd
-Facelift deurgrepen
-spiegels in kleur
-Avantgarde grille

Er zit nog een hele waslijst aan te komen maar daar verdoe ik jullie tijd niet mee :)

toelichting van mijn beoordeling:

#comfort 5-sterren: De wagen is verlaagd, staat op 17" velgen, maar rijdt nog steeds als een vliegend tapijt.

#Prestaties 3 sterren: je komt mee met de rest, maar een beetje moderne diesel rijdt je gewoon volledig 't snot voor de ogen.
De 6-cilinder geeft mooi zwaar geluid, veel koppel onderin; maar je merkt gewoon dat het een geknepen versie is van de 300E.
prestaties op LPG: geen voelbaar verschil t.o.v. benzine.

#Betrouwbaarheid 4 sterren: Zal in de basis ongetwijfeld onverwoestbaar zijn. Maar ben er alsnog bijna ieder weekend mee bezig. Maar dat ligt meer aan mij dan aan de auto ;) ben nu eenmaal een pietje precies.

#gebruikskosten 4 sterren:
Ik rij op LPG: 78 cent/Liter. Ik lach tot nu toe iedereen uit bij de pomp :)
Onderdelen kosten niet de hoofdprijs, zolang je maar verder zoekt dan je neus lang is.

MRB-vrijstelling weg? Ik vogel wel iets uit...

  • 152.000 km
  • 12 november 2012

De perikelen rondom de MRB-vrijstelling voor klassiekers even ter zijde. Tijd voor wat liefde voor de auto zelf.

Inmiddels ruim de 150.000km voorbij. Motor draait wat onrustig stationair maar verder geen drama. Bouwkwaliteit is nog altijd ongeevenaard.
Ook heeft de auto al een kleine metamorfose ondergaan. Zo beschikt de, eens zo kaal uitgevoerde, Benz nu over een zwart lederen interieur met stoelverwarming en pneumatische hoofdsteunen achterin, elektrische ramen met comfortmodule, koplampwissers, 16" 8-Loch 500E velgen en heb ik de toch ´ietwat uitgesproken´ voorlip gehalveerd. Staat toch een stuk netter moet ik toegeven (en nee, hij gaat er niet af).

Qua onderhoud is er weinig gebeurd. Ik heb de olie ververst voor de winter + nieuwe filters. En dan heb je het eigenlijk wel gehad.

De dingen die eraan zitten te komen zijn; remschijven achter
2x achterbandjes
ruitenwisser mag ook wel een keer vernieuwd worden.

In ieder geval: Deze is een blijver. Ook al krijgen we straks MRB-plicht of zo´n debiele 60 dagenkaart. Ik koop er wel iets naast voor dagelijks vervoer.

Jammer van het hypocriete circus Den Haag...

ByeBye 2.6

  • 159.126 km
  • 13 februari 2014

Nou! De nieuwe oldtimerregels zijn duidelijk. Ze zijn inmiddels aangenomen en de incapabele kwiebus die deze regels aan de kamer heeft voorgeschoteld ontwijkt zijn verantwoordelijkheid en heeft de benen genomen.

Dan rest nog steeds de vraag: "Ga je hem houden ondanks de nieuwe oldtimermaatregelen?"

Kort antwoord: "JA"

Het LPG systeem zal eruit gehaald worden. Gelukkig heb ik de kosten inmiddels (net aan) terugverdiend. Ik sta dus quite.
Ik keur hem terug naar benzine. Zaak is dan wel dat je natuurlijk eerst de tank leeg rijdt. Jammer genoeg heeft echter de motor er de brui aan gegeven. Ik heb afgelopen zomer de motor al een keer aan de compressie-lek-tester gehangen en daar kwam uit dat de motor rond het maximaal toelaatbare zat. Nu is uiteindelijk een inlaatklepzitting gesneuveld en pulseert de motor door de inlaat. Dat vind de BOSCH KE-Jetonic niet fijn en daardoor gaat de motor gekke dingen doen.
Geen probleem als dat op de testbank gebeurt. WEL als je net een meisje meeneemt voor een eerste date... :(

Gelukkig wel de auto thuis weten te krijgen, en even met mijn daily Renault Megane DCi omgewisseld, welke het ironisch genoeg WEL altijd probleemloos doet.

Nu staat de auto al sinds november 2013 stil in de schuur onder een kleed. Afwachtend wat er komen gaat. MET een bijna volle LPG tank in de kofferbak. Mooi stom...

Hoe dan ook, de originele 2.6 motor zal het voor mij niet meer gaan doen. Ik ben jong, lijd aan PK-honger en aangezien het toch een dagjesvoertuig wordt, komt er dus een zwaardere motor in. Op benzine.

Ik ben nu op zoek naar de juiste sloop/onderdelen-w124 met een gezonde motor en bak. Voorkeur gaat uit naar 3.0 12v of de 3.0 24v.

KORTE EDIT:

mijn To-Do-Lijstje:
- Motor/bak/diff swap
- Eibach sport schokbrekers rondom
- Remmen conversie van zwaardere modellen (4-pots remklauwen vóór en 2-pots achter van een R129 SL of w124 vanaf 3.0-24v
- Remvloeistof verversen
- Houten Nardi Classic Sportstuur (Bekenden van Stance|Works community zullen snappen waarom)
- Stoelverwarming op de achterbank
- Elektrische ramen achterin
- RVS Uitlaatsysteem met spaghetti spruitstuk van een BMW M30 motor
- Motorruimte cleanen en spuiten
- ASD differentieel inbouwen
- Subframe/wielophanging achter vanaf 0 nieuw opbouwen
- Alle roest verwijderen van de bodem en dorpels
- 500E schermen rondom
- AMG bumperkit rondom (E36 AMG) (?)

Helloooo 3.0 !!

  • 159.134 km
  • 26 september 2014

Na een jaar lang stilstand heb ik nu eindelijk een geschikte donor gevonden: Een 1988 300CE coupe met krap 2 ton op de klok met wat rotte plekjes en elektrische gremlins hier en daar.
Leuke goodies zijn een elektrisch verstelbare stuurkolom, elektrische zonnerollo bij het achterraam, een 3.0 12-klepper met op alle zes de cilinders een compressiewaarde van 13 bar! (dat zijn fabriekswaarden af-nieuw!), een handgeschakelde Getrag 5-bak en een ASD (hydraulisch LSD) differentieel.

Op dit moment is de 2.6 verwijderd uit de sedan en ben ik bezig met het leeg trekken van de coupe.
De motor zal een pittige opfrisbeurt krijgen. Dus volledig gereinigd, gereviseerde cilinderkop met DBilas performance nokkenas en tuimelaars van het nieuwe type geharde legering (post '89 modificatie), en waar mogelijk alle bevestigingsmaterialen vervangen voor nieuw spul (zie fotos).

Ook zal het complete onderstel voorzien worden van nieuwe draarmen, remmen en rubbers. Ik heb een 4-pots 400E-remklauw-en-draagarmen-set weten te bemachtigen en zal deze ook helemaal vers maken.

Tot slot heb ik voor de achterbank een 500E-zitbank weten te vinden met houten middenconsole. Hier kan ik mooi de stoelverwarming in verwerken.

Zodra de motor geplaatst is, zal ik met een volgende update komen!

Groeten!

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Mercedes-Benz 200-serie? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Mercedes-Benz 200-serie
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Mercedes-Benz 200-serie 200 E

    Mercedes-Benz 200-serie 200 E

    • 1985
    • 320.892 km

    € 1.800

    Mercedes-Benz 200-serie (W124) 230 E 136 pk - automaat - schuifdak - zeer netjes!

    Mercedes-Benz 200-serie (W124) 230 E 136 pk - automaat - schuifdak - zeer netjes!

    • 1985
    • 296.192 km

    € 4.500

    Mercedes-Benz 200-serie 200 W124 '86

    Mercedes-Benz 200-serie 200 W124 '86

    • 1986
    • 150.109 km

    € 2.400

Meer Mercedes-Benz 200-serie occasions

Lezersreacties (53)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mercedes-Benz 200-serie specificaties
  • Mercedes-Benz 200-serie occasions
  • Mercedes-Benz 200-serie video's
Advies en informatie
  • Mercedes-Benz 200-serie tests
  • Mercedes-Benz 200-serie gebruikersreviews
  • Mercedes-Benz 200-serie index
PREMIUM
Mercedes-Benz EQB 300 4Matic - Rijtest

Mercedes-Benz EQB 300 4Matic - Rijtest

De Mercedes EQB-klasse is er ook als zevenzitter en daarmee heeft het merk misschien wel goud...

Lees meer
 

Mercedes-Benz 200-serie reviews

  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz 300 E (1986)

    Mercedes-Benz 300 E (1986)

    4
    • 18 december 2019
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz 300 E (1986)

    Mercedes-Benz 300 E (1986)

    5
    • 15 augustus 2017
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz 300 E (1986)

    Mercedes-Benz 300 E (1986)

    7
    • 17 maart 2016
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz 260 E (1986)

    Mercedes-Benz 260 E (1986)

    7
    • 3 augustus 2012
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz 260 E (1986) #2

    Mercedes-Benz 260 E (1986) #2

    53
    • 4 mei 2012
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz 230 E (1985)

    Mercedes-Benz 230 E (1985)

    10
    • 8 december 2011
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz 230 E (1986)

    Mercedes-Benz 230 E (1986)

    2
    • 9 augustus 2011
meer reviews
Test: Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

Test: Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

29

Een zuinigheidswonder is Mercedes-AMG’s eerste plug-in hybride niet, ontzagwekkend is de 843...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Mercedes-Benz 230 CE (1988) - Liefhebber Gezocht

    Mercedes-Benz 230 CE (1988) - Liefhebber...

    24
    • 14 april 2022
  • PREMIUM
    Mercedes-Benz 500 E vs. Mercedes-AMG E 63 S - Dubbeltest

    Mercedes-Benz 500 E vs. Mercedes-AMG E...

    • 12 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz 300 D (1991)

    Mercedes-Benz 300 D (1991)

    3
    • 28 augustus 2021
  • PREMIUM
    De restauratie van een W124

    De restauratie van een W124

    • 13 augustus 2021
  • Mercedes-Benz 200 T - 1988 - 615.991 km - Klokje Rond

    Mercedes-Benz 200 T - 1988 - 615.991 km...

    • 25 januari 2021
  • Nieuws
    In het Wild: Mercedes-Benz 280 TE (1986)

    In het Wild: Mercedes-Benz 280 TE (1986)

    41
    • 24 december 2020
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz 300 E (1986)

    Mercedes-Benz 300 E (1986)

    4
    • 18 december 2019
Merk
Merk
  • Nieuws
    Elektrische Mercedes-Benz G-klasse krijgt innovatieve accu

    Elektrische Mercedes-Benz G-klasse krijgt...

    4
    • 18 mei 2022
  • Nieuws
    Mercedes-AMG Vision AMG: vooruitblik op elektro-sporter

    Mercedes-AMG Vision AMG: vooruitblik op...

    8
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Mercedes-Benz GLC kan ruim 100 km elektrisch rijden

    Nieuwe Mercedes-Benz GLC kan ruim 100 km...

    46
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Brabus 900 XLP is kolderieke G-klasse met 900 pk

    Brabus 900 XLP is kolderieke G-klasse met...

    13
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    'Mercedes-Benz 300 SLR 'Uhlenhaut' verkocht, duurste auto ooit'

    'Mercedes-Benz 300 SLR 'Uhlenhaut' verkocht,...

    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Mercedes-AMG kondigt elektrische concept-car aan

    Mercedes-AMG kondigt elektrische concept-car...

    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Mercedes-AMG krijgt eigen basis voor EV's

    Mercedes-AMG krijgt eigen basis voor EV's

    7
    • 9 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden