Mercedes-Benz 230 E (1982)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 230 E |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1982 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 209.000 km |
KM-stand laatst | 224.500 km |
Heerlijke oldtimer!
De aankoop:
Onze rietgroene MB 230e hebben wij in september 2008 gekocht van een particulier. Deze had de auto gekocht in Duitsland van de 2e eigenaar. Wij hadden al eerder twee eenden, twee kevers en een Volvo 142 gehad en wilden nu een veilige comfortabele oldtimer hebben met een goede onderdelenvoorziening. Een jaar voor de aankoop ben ik lid geworden van www.mbw123club.nl. Een leuke enthousiaste club met veel kennis. Hierdoor kwam ik te weten waar ik op moet letten bij de aankoop. Vervolgens ben ik op zoek gegaan om verschillende types te proberen. Eerst twee diesels geprobeerd maar deze waren veel te traag en lawaaiig. In het clubblad verscheen een artikel over de 230e. Deze werd omschreven als de beste benzinemotor; voldoende vermogen en economisch. Ook las ik vaak de opmerking dat een automaat en een schuifdak fijne opties waren. Dus deze zaken opgeteld en gaan zoeken. Na enige tijd hebben we dus onze MB gevonden en voor € 3.000 meegenomen. Hij reed heerlijk, zag er gaaf uit (hij was al een keer professioneel overgespoten) en had alle accessoires.
Hoe is het tot nog toe gegaan?
De MB bevalt zeer goed. Hij is comfortabel, ruim, behoorlijk stil en rijd heerlijk ontspannend, ook door de automaat. Het benzineverbruik is 1:8,5 met veel korte stukken en 1:11 op de snelweg met gemiddeld 110 km per uur. De kinderen (3) kunnen prima op de achterbank en vinden de vering in de bank lekker.
Je krijgt veel leuke opmerkingen. Onlangs zijn we ermee naar de Ardeche geweest en dat ging prima. Alleen het raammechanisme ging kapot. Er zit geen airco in maar het schuifdak en de krachtige ventilatie maken veel goed. Als extra accessoires een middenarmsteun gemonteerd, een goede radio/cd en een nieuwe voorruit met groene band. Het onderhoud laat ik doen bij autobedrijf HCS in Bemmel. Dit is een W123 specialist met veel onderdelen en kennis. Hij geeft gevraagd en ongevraagd advies, en dat waardeer ik zeer. Behalve bij de kapotte dynamo heeft onze MB ons nooit laten staan.
Het onderhoud tot nu toe:
209.000 nieuwe dynamo, grote beurt, vacuumklep, 2 draagarmen
215.000 nieuwe voorruit (gebarsten), stuurstang,
217.000 kleine beurt, deels nieuwe uitlaat, schokbrekers achter, 4 gebruikte banden, spruitstukpakking
Nog te repareren: raammechanisme en deurklink links.
Kortom: wel behoorlijk wat onderhoud ondanks de goede staat van de MB. Reserveer bij aankoop nog eens € 1.000 extra voor pech en onderhoud en koop een goede MB; dan moet het lukken!
Wij zijn zeer tevreden over onze groene MB! In de zomer gaan we ermee naar de Pyreneen. Heerlijk comfortabel cruisen. Ik heb er alle vertrouwen in.
- 224.500 km
Update: onze zomervakantie naar de Pyreneeen is zeer goed bevallen. Ondanks de hitte en de steile berghellingen gaf onze MB geen krimp. Ook in de kokende file rond Parijs met 34 graden bleef de motor op temperatuur. De S en de L stand van de automaat zijn veel gebruikt in de bergen en bevallen prima. Het verbruik op de snelweg is 1:11, gemiddeld in de vakantie 1:10. Ik tank wel 98 loodvrij en voeg loodvervanger toe.
Op naar de apk in september!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.